Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor de woning van mijn ouders is mijn vader zich aan het oriënteren op zonnepanelen. Situatie is als volgt:
- ca 47m2 dak oppervlak (schuin) met een dakkapel midden op het dak die dus schaduw zal geven op een deel van het dak
- Dak op zuidwest met redelijk wat schaduw van bomen etc op bepaalde momenten van de dag
- Energieverbruik ca 6500kWh per jaar
- Meterkast is 3-fase 3 x 25A ivm elektrisch koken, whirlpool en sauna
- Sterke voorkeur voor all-black panelen met zo min mogelijk zichtbare lijnen
- Meterkast zit aan andere kant van het huis en door het huis naar beneden is lastig, uiteindelijk gekozen oplossing was over het dak leggen naar ZO hoek van het huis waar de kabel dan achter een haag langs naar beneden kan en dan kruipruimte in richting meterkast.

Situatie:
Dak

Inmiddels 1 offerte binnen:
20 x LG Neon 320 Full Black LG320N1K-A5
1 x Solar Edge SE 7K (3fase) en 20 optimizers
20 x Clickfit montage

Legplan:
Legplan

Totaalprijs: 8600 ex BTW.

Nu heb ik hier op het forum meerdere keren begrepen dat leden als @AUijtdehaag in dit soort situaties ook vaak kiezen voor SF, met name vanwege de hogere rendementen van de panelen in schaduw situaties.
Daarnaast staan we ook wel open voor een goede ZZP'er die dit kan aanleggen, dus aanbevelingen voor plekken (mag via DM) waar we offertes op kunnen vragen zijn ook welkom

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:43
Het nut van optimizers wordt betwist omdat er ook omvormers zijn die met schaduw een goed trackerpunt kunnen vinden (SMA is een bekend voorbeeld) en dat dus de meerkosten van de optimizers niet in verhouding staan tot de meeropbrengst. Ik kan dit niet met cijfers staven overigens. Met het bijleggen van een paneeltje heb ja ook al snel een paar procent meer rendement (niet alleen op de piekmomenten) en dat is iig goedkoper.

Je kunt ook wat met de stringen spelen. Ikzelf heb in late middag wat schaduwworp op 1 string en het verschil met de andere string is vrijwel verwaarloosbaar. Ik meen dat je op 25A met 20A mag afzekeren. In dat geval zou ik onderzoeken of 2x een 1-fase omvormers een mogelijkheid is. Die zijn ongeveer dezelfde prijs als je ene 3-fase omvormer van Solar Edge en daarmee heb je gelijk vier stringen tot je beschikking.

Andere gedachte bij het lezen van je topic.
6500 kWh is een vrij stevig verbruik. Ik heb geen sauna en whirlpool, maar kook en bak wel elektrisch, en mijn verbruik met 4 personen is niet hoger dan 3400 kWh. Weet je het verbruik van die twee apparaten? Als het voornamelijk in de whirlpool zit zou ik denk ik onderzoeken of de opwarming kan door middel van een zonneboilertje. Een paar honderd liter water een verwarmen van zegge 21 naar 30 graden is in het grootste deel van het jaar een klein kunstje.

• Sander
  • Niet online
Verbruik is al jaren redelijk constant, is ook een forse woning met veel apparatuur (aantal pompen voor vloerverwarming, beregening van tuin etc). Inmiddels wel begonnen met wat vervangingen om verbruik wat te verlagen, maar beetje overschot is prima voor toekomstige warmtepomp bijv

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zeker vloerverwarmingspompen kunnen in je verbruik schelen.
Met een pompschakelaar (€30-40) kan je al meer dan 60% besparen.
Met een A-label drukgeregelde pomp (€150-300?) nog meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sander
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:17:
Zeker vloerverwarmingspompen kunnen in je verbruik schelen.
Met een pompschakelaar (€30-40) kan je al meer dan 60% besparen.
Met een A-label drukgeregelde pomp (€150-300?) nog meer.
Pompen zijn inderdaad vervangen, maar daar gaat het hier niet om, we willen het gewoon een keer volgooien, met oog op minder of geen gas in de toekomst. Ik denk zelf dat bijvoorbeeld een SMA met SF misschien wel veel gunstiger is qua opbrengst dan SE, maar dat is gevoel en dus iets waar ik graag de experts bij betrek 😉

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ok :)
Volgooien is altijd een goed plan, maar hoe meer je overhoudt hoe leuker natuurlijk. 6 MWh per jaar triggert dan wel wat vragen :)

Ook ik zit in het 'SolarEdge is overrated' kamp.
Met die LG is niets mis, veel meer kWh/m² dan Solar Frontier en met een moderne stringomvormer heb je van die dakkapel amper last.
Op een 25A hoofdzekering is boven de 16A niet selectief meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sander
Maar het dak ligt niet vol rechts?
Dat is juist je schaduwloze ruimte?
Op de dakkapel kunnen ook nog panelen als je mono gaat toepassen met SE.

20 (of 23) monopanelen kan ook op een 3-fase SMA met optitrac op mppt1
En dan gooi je de andere kant vol met SF op mppt2

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 13:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Sander
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:48:
@Sander
Maar het dak ligt niet vol rechts?
Dat is juist je schaduwloze ruimte?
Op de dakkapel kunnen ook nog panelen als je mono gaat toepassen met SE.

20 (of 23) monopanelen kan ook op een 3-fase SMA met optitrac op mppt1
En dan gooi je de andere kant vol met SF op mppt2
Snap je niet helemaal, mbt rechts? In de tekening lijkt het idd niet vol, maar met de LG panelen paste daar geen extra rij. Maar idd andere kant van het dak ligt niet vol, overigens is dat ook de kant waar ze wel zicht op hebben vanuit tuin etc.

Ik denk dat 1 kant vol nu het max haalbare is met de investering die ze willen doen, SF oid op andere kant is dan mooie voor over aantal jaar als salderen eraf gaat. Afweging voor mij is nu in hoeverre SF nu handiger zou zijn, of idd zoals hierboven gezegd 2 x 1-fase omvormer zodat je 4 strings kan maken, aan weerszijden van de kapel hoog op dak vs laag op dak.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sander
Om te bepalen of het kan met SF en op een goedkopere omvormer op 3-fase (goodwe of 2e hands SMA), moet je eerst de juiste maten van het dak vermelden.

Leuk dat je 320 Wp panelen neemt en het dak niet vol is. Wat met SF misschien wel beter lukt.
Ik kijk altijd ook "nog" naar Wp per euro van de gehele installatie. (=tvt)
En wie weet hou je dan nog geld over (in vergelijking tot wat je nu hebt) om toch op oost nog een vlak te kunnen leggen.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2017 15:00 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Deze zijn ook net een paar centimeter breder dan sommige andere standaard panelen
1.686 x 1.016 x 40mm. Kan net zijn waarom er geen extra rij past op rechts.

Je kan bijvoorbeeld beter 23 panelen van 290-300 Wp hebben en die zijn dan nog minder duur dan 20 van die dure LG's.

De ondergenoemde JA solars zijn 991 mm breed en dus 2,5 cm per stuk smaller dan de LG's uit de offerte

[ Voor 18% gewijzigd door TWyk op 18-07-2017 13:20 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TWyk
Daar heb je helemaal gelijk in...

Uitgaande dat het past:
23x 300 = 6900 Wp Jasolar 300 Wp, 5175 euro
20x 320 = 6400 Wp LG 320 Wp, 5540 euro.

http://www.jenm-zonnepane...o-jam6k-60-300-pr-bk.html
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg320n1k-a5.html

In geval van een solaredge komen er dan weer wel de kosten van 3x optimizers bij.
500 Wp minder gaat LG niet goedmaken in opbrengst tov de jasolar's

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 13:26 ]

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:17:
@TWyk
In geval van een solaredge komen er dan weer wel de kosten van 3x optimizers bij.
Of je neemt die JA solar panelen geintegreerd met optimizers en dan bespaar je ook op je 20-23 optimizers.

http://www.jenm-zonnepane...am6k-60-295-pr-bk-se.html
https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-300wp/

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 18-07-2017 13:27 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TWyk
Ik zou helemaal geen optimizers nemen. :+

Een sma is altijd nog 500 euro goedkoper dan SE (met losse optimizers)
http://www.mg-solar-shop....ipower-STP-7000TL-20.html
Dat is 2631 kWh dat SE goed moet maken met een beetje schaduw tov SMA optitrac.

En een 2e hands STP 7000 TL-20 scheelt je al 900 euro tov solaredge.nieuw

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-07-2017 13:36 ]

Pagina: 1