Veel eten en drinken in onze samenleving is te steriel geworden. Door 'pasteuriseren en steriliseren' verdwijnen bijna alle goede en slechte bacteriën in voedsel, maar blijft het langer houdbaar = meer geld. Nu wil ik niet het belang van pasteurisatie onderuit halen, alleen dat we er mogelijk in zijn doorgeslagen.
Eigenlijk wel logisch dat veel mensen meer intolerant zijn geworden tegen bepaald voedsel, aangezien ze nauwelijks darmbacteriën hebben die het eten kunnen verteren. [bron toename intoleranties +50% bij kinderen sinds 1997]
Vlees en kanker gerelateerd?
Dat het op lange termijn leidt tot kanker is niet meer dan logisch, tezamen met weinig beweging en dagelijks vlees eten. Het is niet verwonderlijk dat landen waar dagelijks vlees gegeten wordt, zoals Argentinië en Nederland, veel kanker overledenen kennen (in NL mannen: 1 op de 3) [bron kanker en vleeseten, extra bron, extra]. We zijn geëvolueerd op een plantenrijk dieet, aangevuld met af en toe vlees, niet elke dag.
Darmflora en kanker gerelateerd?
Mijn vermoeden is dat de darmflora ook een belangrijke factor is die kanker kan voorkomen [bron, extra]. Hoe vul je dan de goede darmbacteriën aan? In veel landen is gefermenteerd eten al duizenden jaren 'cultuur', en standaard in het eetpatroon.
Gefermenteerd eten?
Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier en zuurkool. Fermenteren verandert het voedsel. Sommige producten worden beter verteerbaar. Of bepaalde stoffen worden omgezet. Bijvoorbeeld in yoghurt zorgt fermenteren ervoor dat de melksuiker lactose wordt omgezet in melkzuur. Er worden ook wel gezondheidseffecten toegedicht aan gefermenteerd voedsel. Bijvoorbeeld dat het goed is voor je immuunsysteem of zelfs dat gefermenteerd voedsel het risico op kanker verlaagt. Veel van deze effecten zijn niet goed onderzocht en zijn niet bewezen.
(Voedingscentrum NL)
Voorbeelden van gefermenteerd eten:
Heb ik het fout? Graag hoor ik als ik mijn zienswijze moet aanpassen, bij voorkeur met wetenschappelijke bronnen. Ook hoor ik graag tips waar je gefermenteerd eten wel kan krijgen.
Ik wens iedereen een leven vol met energie om te bewegen, de fiets te pakken en te genieten. Wat ik zie is futloos, toename van intoleranties en altijd de auto.
Zonder goede darmflora heb je weinig energie - je bent nu gewaarschuwd.
Na alle reacties heb ik een aangepaste conclusie:
Geen sterk bewijs gefermenteerd eten en kanker. Wel causatie tussen vlees en kanker. En wel tussen verbeterde intolerantie en gefermenteerd eten.
Eigenlijk wel logisch dat veel mensen meer intolerant zijn geworden tegen bepaald voedsel, aangezien ze nauwelijks darmbacteriën hebben die het eten kunnen verteren. [bron toename intoleranties +50% bij kinderen sinds 1997]
Vlees en kanker gerelateerd?
Dat het op lange termijn leidt tot kanker is niet meer dan logisch, tezamen met weinig beweging en dagelijks vlees eten. Het is niet verwonderlijk dat landen waar dagelijks vlees gegeten wordt, zoals Argentinië en Nederland, veel kanker overledenen kennen (in NL mannen: 1 op de 3) [bron kanker en vleeseten, extra bron, extra]. We zijn geëvolueerd op een plantenrijk dieet, aangevuld met af en toe vlees, niet elke dag.
Darmflora en kanker gerelateerd?
Mijn vermoeden is dat de darmflora ook een belangrijke factor is die kanker kan voorkomen [bron, extra]. Hoe vul je dan de goede darmbacteriën aan? In veel landen is gefermenteerd eten al duizenden jaren 'cultuur', en standaard in het eetpatroon.
Gefermenteerd eten?
Fermentatie is een proces waarbij bacteriën, schimmels en gisten gebruikt worden om een voedingsmiddel te maken. Voorbeelden van zulke producten zijn yoghurt, bier en zuurkool. Fermenteren verandert het voedsel. Sommige producten worden beter verteerbaar. Of bepaalde stoffen worden omgezet. Bijvoorbeeld in yoghurt zorgt fermenteren ervoor dat de melksuiker lactose wordt omgezet in melkzuur. Er worden ook wel gezondheidseffecten toegedicht aan gefermenteerd voedsel. Bijvoorbeeld dat het goed is voor je immuunsysteem of zelfs dat gefermenteerd voedsel het risico op kanker verlaagt. Veel van deze effecten zijn niet goed onderzocht en zijn niet bewezen.
(Voedingscentrum NL)
Voorbeelden van gefermenteerd eten:
- Kimchi (Korea)
- Kefir (Midden-Oosten)
- Zuurkool (Duitsland; echte, geen supermarkt variant zonder bacteriën)
- Greek Yoghurt (Griekenland)
- Kombucha (China)
- Ghee (India)
- Miso en Nattō (Japan)
- Olijven, ongepasteuriseerd (Italië)
- Oude kaas (Nederland, mits gemaakt met onpasteuriseerde melk)
Heb ik het fout? Graag hoor ik als ik mijn zienswijze moet aanpassen, bij voorkeur met wetenschappelijke bronnen. Ook hoor ik graag tips waar je gefermenteerd eten wel kan krijgen.
Ik wens iedereen een leven vol met energie om te bewegen, de fiets te pakken en te genieten. Wat ik zie is futloos, toename van intoleranties en altijd de auto.
Zonder goede darmflora heb je weinig energie - je bent nu gewaarschuwd.
Na alle reacties heb ik een aangepaste conclusie:
Geen sterk bewijs gefermenteerd eten en kanker. Wel causatie tussen vlees en kanker. En wel tussen verbeterde intolerantie en gefermenteerd eten.
Hier zijn de simpele conclusies die voor de meeste mensen waarschijnlijk (!) zeer positief uitpakken - resulteren in een energiek en krachtig leven:gambieter schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:07:
Probiotica? Zeg het maar, wat zijn je "simpele" conclusies? Groente en suiker, zeg het maar? Slaap, idem dito. Alcohol, goed of slecht? Roken, goed of slecht?
- Elke dag kort rek- en strek oefeningen
- Elke dag minimaal een uur bewegen
- Elke dag fruit en groente
- Neem ongepasteuriseerd, gefermenteerd eten bij een maaltijd
- Eet pas wanneer je echt trek hebt (na je 20'ste wordt het gevoel van 'honger' en gevoel van 'dorst' in de hersenen hetzelfde! Meestal dorst, geen honger!)
- Drink veel water, +/- 2 liter
- Minimaliseer kunstmatige suikers
- Rund- en varkensvlees maximaal 1 dag per week
- Koffie maximaal 1 kop in de ochtend
- Alcohol maximaal 2 dagen in de week
- Niet roken
- Slaap om 23:00. Licht- en geluidsdicht.
- Een uur voor het slapen gaan vermijd smartphone, desnoods f.lux / night mode
- Vermijd late avond-snacks
- Rustig ademen met de '4-7-8' methode - 4s in, 7s vasthouden, 8s uitademen.
- Pillen zijn in principe niet noodzakelijk, tenzij medisch voorgeschreven of je graag farmaceutische directeuren wilt spekken
- Onderschat ingrijpende psychologische gebeurtenissen niet
- De regel der regels: Breek af en toe deze regels, want er moet ook geleefd worden!
[ Voor 49% gewijzigd door Harm_H op 16-07-2017 13:49 ]