Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op het werk een stapel omvormers staan die ik even moet testen voordat ze verkocht kunnen worden.

Jammer heb ik niet veel kennis met zonnepanelen, dus ik ga basis opzet maar doen volgens internet.
Ik sluit 2 zonnepanelen aan elkaar (elk 92V, 110W) en sluit dan aan PV ingang. Zou je denken dat omvormer gaat aanspringen. Hoewel...
- ik meet 2 Volt totaal aan uiteinden - veel te weinig
- het is binnen de bedrijf (dus weinig zonlicht) maar wel licht door de dakkoepel boven. Zou je toch enige tientallen volt moeten zien.

Ik heb begrepen dat omvormers werkgebied hebben tussen 100 tot 520V, met bedrijf van 320V. Ik ga van uit dat dit gelijkstroom is. De zonnepaneel heeft open spanning van 92V, met 110W. Ik denk dat het anders is als het belast wordt.
Er zit ook schakelaar op, met als markering PV / ACCU. Moet die aan of uit staan?
Ik kan ook op accu aansluiten, maar ik zou niet verwachten dat ik 100 V aan accu spanning moet leveren (is ook niet veilig om met handen aan te pakken) zodat de omvormer aanspringt.

Graag wil ik wat belangrijke punten horen van jullie hoe de omvormers getest kunnen worden. Ze leveren AC 230V voor de huisgebruik. Klopt het inderdaad dat men 100V minimaal aan PV ingang moet leveren voor de werking?

Zoals ik al zei, ze moeten gecheckt worden, om defecte exemplaren apart te zetten.
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-03 23:04
Er zit vast een handleiding bij die omvormers. ik zie ook geen typenummers of niks staan... Misschien dat we met die info meer kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:39
Ik denk dat het compleet nutteloos is dat jij deze omvormers gaat testen op correcte werking...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Binnen heb je te weinig licht, dat gaat gewoon niet werken. Maar "meten is weten, tenzij je niet weet wat je meet". Betwijfel dus of dit succesvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-04 21:32

SA007

Moderator Tweaking
Zolang het gaat over testen en niet specifiek of reparatie of de electronica denk ik dat dit beter past bij duurzame energie & domotica.

Daar zitten best veel mensen met kennis van omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Devian schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:19:
Ik denk dat het compleet nutteloos is dat jij deze omvormers gaat testen op correcte werking...
Misschien. In handleiding heb ik gelezen dat minimale spanning 100V op PV ingang is. Twee panelen achter elkaar zou bij goed licht 200V maken. Uiteraard binnen pand heeft het wenig nut.

Ik kan ook kunstmatig 100V opwekken en die voeden aan PV ingang. Maar er zijn installaties met accu backup in sommige huizen en dat zal zeker geen 100V accu spanning worden. Wellicht 2x 12V.

Even greep van omvormers:
AEG PV 2800
Solar Frontier SF-WR-3000
Ingeteam Sun 3TL
MNI Omniksol-3k-TL

Als het werkt met kunstmatige gelijkstroom (met regelaar) aan de ingang, dan kan ik mee aan de slag. Het gaat mij alleen om dat regelaar aanspringt, wat te lezen is op display en check ik 230V of die goed werkt.
Uiteraard is de vraag of 100V inderdaad nodig is voor de werking omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:43:
Zolang het gaat over testen en niet specifiek of reparatie of de electronica denk ik dat dit beter past bij duurzame energie & domotica.

Daar zitten best veel mensen met kennis van omvormers.
Ik vind het goed dat je dit topic daar even neerzet. Reparatie is niet noodzakelijk, het gaat om algemeen testen.

Edit: ik zie dat het al gebeurd is. Dank je wel.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 14-07-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
Omvormers gaan doorgaans niet "aan" zonder net.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 14-07-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MrDummy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:06:
De zonnepaneel heeft open spanning van 92V, met 110W. Ik denk dat het anders is als het belast wordt.
Er zit ook schakelaar op, met als markering PV / ACCU. Moet die aan of uit staan?
Ik kan ook op accu aansluiten, maar ik zou niet verwachten dat ik 100 V aan accu spanning moet leveren (is ook niet veilig om met handen aan te pakken) zodat de omvormer aanspringt.

Graag wil ik wat belangrijke punten horen van jullie hoe de omvormers getest kunnen worden. Ze leveren AC 230V voor de huisgebruik. Klopt het inderdaad dat men 100V minimaal aan PV ingang moet leveren voor de werking?
Zit er een schakelaar op het zonnepaneel :?
Vreemd, heb je een typenummer + datasheet van de panelen?
Je hebt in ieder geval niets met accu's te maken.

Een alternatief voor binnen testen is een (stapeltje) spanning- en stroombegrensde labvoeding(en).

Mijn stappenplan zou zijn:
* Datasheet van de omvormer zoeken
* min MPP spanning in de datasheet zoeken, dit moet maximaal 150V zijn voor jouw plan
* DC van de panelen aansluiten op de omvormer
* AC aansluiten
* 5 minuten wachten (een omvormer mag niet direct aan na spanningsuitval).
* Display checken

edit de Solar Frontier in ieder geval wordt pas wakker bij 350 V

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:57:
Omvormers gaan doorgaans niet "aan" zonder net.
Wel, je hebt ook volledig stand-alone installaties zonder lichtnet eraan. In afgelegen gebieden meestal of in de bergen. Die hebben accu's als opslag.

350V gelijkspanning met labvoedingen is aardig veel. Een labvoeding is meestal tot 30V, dan heb je zo'n 10 stuks nodig...

De gebruikte zonnepaneel is:
Q.Cells Q.Smart UF L 110
Nominal Power 110W
Short Circuit 1,65 A
Open Circuit voltage 94,7V
Current Max Power 1,49A
Voltage Max Power 73,8V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Thanks, Vmpp is dus 73 volt STC dus ~70 V in de zon.
Dan heb je er drie nodig voor de meeste omvormers, en 5 voor de Solar Frontier (=Steca) omvormer.

Ik snap alleen de accu-schakelaar nog niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

MrDummy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Wel, je hebt ook volledig stand-alone installaties zonder lichtnet eraan. In afgelegen gebieden meestal of in de bergen.
En dat zijn andere omvormers dan degene die jij hebt. Deze starten echt enkel op als je AC hebt aangesloten en ze dus 230v spanning hebben.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:06:
Thanks, Vmpp is dus 73 volt STC dus ~70 V in de zon.
Dan heb je er drie nodig voor de meeste omvormers, en 5 voor de Solar Frontier (=Steca) omvormer.

Ik snap alleen de accu-schakelaar nog niet.
Onder grote omvormers zie je links een schakelaar met markeringen PV / ACCU, eigenlijk 0 en I.
Ik ga van uit dat deze keuze maakt tussen accu of pv ingang. De handleiding legt niet veel uit hierover.

En grote omvormers moeten dus op 230V lichtnet. Zal ik ze meteen aansluiten op bestaande lichtnet voor de werking? Ik dacht dat ze aparte lijn hebben in verband met teruggeven energie aan de leverancier zodat jij wat centjes kan meeverdienen. Deze zouden toch niet continu onder stroom staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

:? Over welke omvormer heb je het? Ik heb er best een paar gezien, maar die schakelaar gemist :)
Anders een foto?

Netomvormers gaan inderdaad gewoon op het lichtnet, sommigen hebben ook gewoon een stekker.
Met die aansluiting leveren ze terug.
Je meter houdt hier rekening mee.
Deze zijn dus inderdaad continu aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56

Barrycade

Through the...

MrDummy schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:44:
[...]

Onder grote omvormers zie je links een schakelaar met markeringen PV / ACCU, eigenlijk 0 en I.
Ik ga van uit dat deze keuze maakt tussen accu of pv ingang. De handleiding legt niet veel uit hierover.

En grote omvormers moeten dus op 230V lichtnet. Zal ik ze meteen aansluiten op bestaande lichtnet voor de werking? Ik dacht dat ze aparte lijn hebben in verband met teruggeven energie aan de leverancier zodat jij wat centjes kan meeverdienen. Deze zouden toch niet continu onder stroom staan?
Weet je uberhaupt wel wat je aan het doen bent? Maar je doet je Nick wel eer aan :> ;)

Omvormers staan continue op de 230V aangesloten. Dat ze op een eigen groep moeten zitten is alleen nodig omdat anders bij kortsluiting de omvormer door blijft gaan zonder dat de zekering in de groepenkast klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Proton_ schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:49:
:? Over welke omvormer heb je het? Ik heb er best een paar gezien, maar die schakelaar gemist :)
Anders een foto?
Afbeeldingslocatie: https://estg-zonnepanelen.nl/media/catalog/product/cache/1/image/cddbde93c9c69e513e0c49d2e8faba14/o/m/omnik-3.ok-tl2_aansluiting_4.jpg
Je ziet hier duidelijk switch links, een "DC switch". De model is Omniksol.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/_ZNYfuXn6PM/maxresdefault.jpg
Van Ingeteam is switch linksonder ook te zien.

Uiteraard heeft niet elke apparaat eentje, maar ze zijn er op sommige modellen. Kleinere omvormers hebben meestal geen switch. Ze hebben dus benaming DC schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56

Barrycade

Through the...

Ja dat is de schakelaar om de DC (Komende van de panelen) af te schakelen. Heeft niets met een accu te maken.

Als dat er al in zit (zoals in mijn SMA) dan zit die functie in de software. Dus laden van accupakket functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aha, er is geen sprake van een 'schakelaar met markeringen PV / ACCU'.
De DC schakelaar moet op I staan.

Pagina: 1