Speakerweerstand probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-09 14:02
Halle medetweakers,

ik zit hier met een vraag.

Ik heb hier 2x 2weg speakers staan met een totale weerstand van 6 ohm.

nou wil ik de tweeter gaan veranderen en ik heb hier nog 2 goede 8ohm drivers liggen.

Mijn versterker kan volgens de specificaties minimaal 8 ohm hebben maar hij draait al jaren met 6ohm speakers eraan.

maar nou had ik de vraag of ik zonder problemen de huidige tweeters kan vervangen door die 8 ohm drivers die ik hier heb liggen, of wat nog fijner zou zijn is als ik de huidige drivers erbij kan plaatsen in de speakers (de speakers hebben genoeg plek voor een extra driver)

https://drive.google.com/...OenMwbTg/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...6VkZyNmc/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...MZUk1aWc/view?usp=sharing

de rede dat ik de tweeter wil vervangen of er een extra speaker bij wil plaatsen is omdat ik dan een wat betere mids krijg want die zijn nu een beetje gedempt.

[ Voor 43% gewijzigd door thomas.vantuijl op 13-07-2017 19:27 ]

Professioneel Beunhaas!

Beste antwoord (via thomas.vantuijl op 16-07-2017 22:51)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Let op
Je kunt niet zomaar een normale tweeter plaatsen!
Er zit nu een piezo tweeter in, die kunnen idd zonder filter af (en klinken ontzettend schel)
De nieuwe tweeter moet wel een wisselfilter tussen.
Zo niet dan is deze in no time stuk. Een normale tweeter kan nl geen lage tonen aan. De spreekspoel is dan zo verbrand.

De simpelste vorm van een filter is een condensator van ca 4.7 uf.

Impedantie richting versterker hoef je geen zorgen over te maken.

Of de speaker er beter van wordt weer ik niet....t is niet veel bijzonders. Maar experimenteren kan altijd 😀

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Dat moment dat je de oplossing voor ts zoekt en een post van jezelf uit 2002 tegen komt. Alsof je tijdreist :+

verschil tussen 2weg en 3weg speakers?

Enfin: een 3-weg speaker heeft een filter die het geluid in 3 'frequentiegebieden' splitst en daarna aan de daarvoor bestemde driver stuurt. Hogetonen naar de tweeter etc.

Zomaar een driver erbij plaatsen gaat dus onbedoelde effecten opleveren, al zou je met een serie schakeling wellicht nog wegkomen. 6 en 8ohm drivers combineren lijkt me niet slim, de 6ohm zullen door lagere weerstand luider klinken. Je kunt even het filter checken en de drivers checken, maar ik gok dat je huidige drivers + filter gemaakt zijn voor 6ohm.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:46:
Dat moment dat je de oplossing voor ts zoekt en een post van jezelf uit 2002 tegen komt. Alsof je tijdreist :+

Enfin: een 3-weg speaker heeft een filter die het geluid in 3 'frequentiegebieden' splitst en daarna aan de daarvoor bestemde driver stuurt. Hogetonen naar de tweeter etc.

Zomaar een driver erbij plaatsen gaat dus onbedoelde effecten opleveren, al zou je met een serie schakeling wellicht nog wegkomen. 6 en 8ohm drivers combineren lijkt me niet slim, de 6ohm zullen door lagere weerstand luider klinken. Je kunt even het filter checken en de drivers checken, maar ik gok dat je huidige drivers + filter gemaakt zijn voor 6ohm.
Ik kan anders wel even de weerstand van de woofer en de tweeter apart meten als dat makkelijker is. :)

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
thomas.vantuijl schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:48:
[...]

Ik kan anders wel even de weerstand van de woofer en de tweeter apart meten als dat makkelijker is. :)
Enige wat ik niet zeker weet is of de driver altijd dezelfde weerstand als de speaker als geheel heeft. Dus dat kun je daarmee checken inderdaad :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:49:
[...]

Enige wat ik niet zeker weet is of de driver altijd dezelfde weerstand als de speaker als geheel heeft. Dus dat kun je daarmee checken inderdaad :)
ik zal de drivers er eens even uit schroeven en ik zal meteen even wat foto's nemen als dat makkelijker is :)

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

thomas.vantuijl schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:37:
Halle medetweakers,

ik zit hier met een vraag.

Ik heb hier 2x 2weg speakers staan met een totale weerstand van 6 ohm.

nou wil ik de tweeter gaan veranderen en ik heb hier nog 2 goede 8ohm drivers liggen.

Mijn versterker kan volgens de specificaties minimaal 8 ohm hebben maar hij draait al jaren met 6ohm speakers eraan.

maar nou had ik de vraag of ik zonder problemen de huidige tweeters kan vervangen door die 8 ohm drivers die ik hier heb liggen, of wat nog fijner zou zijn is als ik de huidige drivers erbij kan plaatsen in de speakers (de speakers hebben genoeg plek voor een extra driver)
Ja dit gaat technisch geen probleem opleveren, alleen het wisselfilter is wel specifiek voor die eerste tweeter gemaakt, dus je speaker zal wel (flink) anders gaan klinken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:49:
[...]

net het zaakje even uit elkaar gehaald, maar er is geen filter te bekennen :?

de grote driver geeft een weerstand van 4,2 ohm en de tweeters zijn niet te meten, ze doen het wel allebij maar ze zijn niet te meten :?

de tweeter en woofer staan paralel aan elkaar verbonden.

[ Voor 5% gewijzigd door thomas.vantuijl op 13-07-2017 19:18 ]

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
https://drive.google.com/...OenMwbTg/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...6VkZyNmc/view?usp=sharing

https://drive.google.com/...MZUk1aWc/view?usp=sharing

een aantal fotos

het zijn eigenlijk 2x 2wegspeakers in een kast

[ Voor 8% gewijzigd door thomas.vantuijl op 13-07-2017 19:27 ]

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Lol, full range hoorn + woofer. Ik denk dat @JvS gelijk heeft - bij deze speaker ga je weinig verschil horen. Tis niet de beste kwaliteit luidspreker helaas. Was ie niet ooit bedoeld voor in de auto?

Geen filter.. wat maak jij er van JvS? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
NiGeLaToR schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:40:
Lol, full range hoorn + woofer. Ik denk dat @JvS gelijk heeft - bij deze speaker ga je weinig verschil horen. Tis niet de beste kwaliteit luidspreker helaas. Was ie niet ooit bedoeld voor in de auto?

Geen filter.. wat maak jij er van JvS? :+
JvS schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Ja dit gaat technisch geen probleem opleveren, alleen het wisselfilter is wel specifiek voor die eerste tweeter gemaakt, dus je speaker zal wel (flink) anders gaan klinken.
het is inderdaad spul gemaakt voor in de auto, maar ik heb (nog) geen auto.

het is ook niet het beste spul op de wereld maar het is niet slecht voor de 3 euro die ik ervoor heb betaald :)

het gaat er mij om dat ik mijn versterker niet besachadig als ik er speakers met een andere weerstand in zet.

Ik heb een Sony STR DE595 versterker.

Ik heb gewoon een goed systeem en dit is geen vervanger voor mijn huidige surround hoor, dit is gewoon als klein hobbyprojectje.

[ Voor 6% gewijzigd door thomas.vantuijl op 13-07-2017 20:07 ]

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

ALs je daar een willekeurige tweeter in doet, dan gaat eerder de tweeter stuk. Daar hoort wel een filtertje voor. In die hoortweeter zit waarschijnlijk iets dat ervoor zortgt dat ie alleen hoge tonen krijgt.

Wat wilde je erin stoppen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
JvS schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 22:04:
ALs je daar een willekeurige tweeter in doet, dan gaat eerder de tweeter stuk. Daar hoort wel een filtertje voor. In die hoortweeter zit waarschijnlijk iets dat ervoor zortgt dat ie alleen hoge tonen krijgt.

Wat wilde je erin stoppen?
ik heb hier 2 8 ohms 15 watt drivertjes liggen met een doorsnede van ong 6/7 cm

er lijkt helemaal niks in de tweeter te zitten, het is gewoon een heel klein speakertje, en dat dingetje weegt ook bijna niks, maar zodra ik die dingetjes eruit hasal heeft het best wel een groot effect op het geluid, dus ze doen weldegelijk iets :)

[ Voor 22% gewijzigd door thomas.vantuijl op 13-07-2017 22:06 ]

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zoals JVs al zegt eigenlijk.

Het hoorntweetertje is waarschijnlijk een piezo tweeter. Die hebben van zichzelf een hoge interne weerstand die oploopt met frequentie.

Je kunt er natuurlijk van alles in proppen maar of het er beter van gaat klinken of heel blijft is een heel ander verhaal.

Eigenlijk zul je het moeten berekenen en meten met een filterontwerp maar de kwaliteit van de luidsprekers nodigt niet uit om er zo veel werk in te stoppen

De tweeter gaat eerder kapot dan je versterker. Voor je versterker verwaht ik geen probleem. Ik heb zelf ooit een STR 1080 db gehad en die heeft ook wel eens 2 ohm luidsprekers aangestuurd. Niet ideaal misschien maar het ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
Indoubt schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:49:

Het hoorntweetertje is waarschijnlijk een piezo tweeter. Die hebben van zichzelf een hoge interne weerstand die oploopt met frequentie.

Je kunt er natuurlijk van alles in proppen maar of het er beter van gaat klinken of heel blijft is een heel ander verhaal.

Eigenlijk zul je het moeten berekenen en meten met een filterontwerp maar de kwaliteit van de luidsprekers nodigt niet uit om er zo veel werk in te stoppen

De tweeter gaat eerder kapot dan je versterker. Voor je versterker verwaht ik geen probleem. Ik heb zelf ooit een STR 1080 db gehad en die heeft ook wel eens 2 ohm luidsprekers aangestuurd. Niet ideaal misschien maar het ging.
Aha, oke.

Ik ga het dan morgen gewoon eens proberen of hij met met die drivers erbij beter klinkt. En ik ga ook eens kijken of het beter klinkt als de tweeters vervang door die nieuwe drivers.

Ik ga jullie het resultaat nog laten weten!

In ieder geval bedankt voor de hulp, en als het straks werkt kies ik het beste antwoord.

[...]

Professioneel Beunhaas!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
Let op
Er zit nu een piezo tweeter in, die kunnen idd zonder filter af (en klinken ontzettend schel)
Zo niet dan is deze in no time stuk. Een normale tweeter kan nl geen lage tonen aan. De spreekspoel is dan zo verbrand.

Of de speaker er beter van wordt weer ik niet....t is niet veel bijzonders. Maar experimenteren kan altijd 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomas.vantuijl
ronnie vd schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 03:12:
Let op

[...]

Indoubt schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 00:49:

Hallo Allen,

Ik ben vandaag een uurtje of 2 bezig geweest die extra drivers erbij te zetten en ik moet zeggen dat het resultaat me goed bevalt.

De middentonen zijn een stuk beter geworden en het geheel klinkt nou een stuk beter.

Heb het een half uurtje op 50% volume laten spelen (waren de buren al niet blij mee ;) ) en de versterker wordt wel lekker warm maar niet super heet.

Hierbij ook wat foto's en een video van het resultaat:

https://drive.google.com/...aVdOa2M/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/...emtsSk0/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/...bUNZem8/view?usp=drivesdk

Ik kom aan een kant nog een 80mm fan grill tekort om de driver af te dekken, en als een van jullie er nog eentje heeft dan neem ik er graag eentje van je over.

Ik heb de huidige fangrill matzwart gespoten en het ziet er best wel goed uit.

Ik dank jullie allen voor jullie hulp _/-\o_ en misschien spreken we elkaar nog eens! :D

Professioneel Beunhaas!

Pagina: 1