Kan iemand mij dat in normaal nederlands uitleggen?
Verwijderd
2 weg speaker bestaat uit 2 drivers (een hoog en laag)
En 3 weg uit 3 drivers (hoog mid en laag)
dit is heel erg simpel uitgelegd
tis trouwens niet zo dat een 3 weg beter is
En 3 weg uit 3 drivers (hoog mid en laag)
dit is heel erg simpel uitgelegd
tis trouwens niet zo dat een 3 weg beter is
Scheiden van geluid over meerdere speakers in je box.
Dus 2-weg is een bassspeaker en een 'treble' speaker.
3 weg is dus bass/midd en hoog..
Simpel enough?
Dus 2-weg is een bassspeaker en een 'treble' speaker.
3 weg is dus bass/midd en hoog..
Simpel enough?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
ah ok! Das wel simpel ja!
Maar het is dus niet zo dat een 3weg per definitie beter is dan een 2weg?
Daar gaat het wel op uitlopen denk ik zo..... 
Nog even jullie mening:
een complete set (voor DTS/DD) of toch losse boxen (waar je wel duurder mee uit bent....)
Nog even jullie mening:
een complete set (voor DTS/DD) of toch losse boxen (waar je wel duurder mee uit bent....)
Verwijderd
Nee, er zijn zelfs mensen die 1-weg (hoorn-luidsprekers, of lowther units, etc.) prefereren, er is dan geen wisselfilter die de scheiding tussen verschillende drivers regelt.Op vrijdag 31 mei 2002 13:23 schreef Magic666 het volgende:
ah ok! Das wel simpel ja!
Tevens is het zo dat 3 drivers niet perse 3 weg is, er zijn ook ontwerpen dat het bas en mid door 2 speakers wordt gedaan (dus beide en mid en bas gedeelte).
1weg zelfs? aha........
nooit geweten! Wordt tijd dat ik maar eens een paar zaken af ga!
nooit geweten! Wordt tijd dat ik maar eens een paar zaken af ga!
Hier ben ik het ten dele mee eensOp vrijdag 31 mei 2002 13:30 schreef Mako het volgende:
[..]
Nee, er zijn zelfs mensen die 1-weg (hoorn-luidsprekers, of lowther units, etc.) prefereren, er is dan geen wisselfilter die de scheiding tussen verschillende drivers regelt.
Tevens is het zo dat 3 drivers niet perse 3 weg is, er zijn ook ontwerpen dat het bas en mid door 2 speakers wordt gedaan (dus beide en mid en bas gedeelte).
[topic=143653/1/999]
De regel is dus absoluut niet: meerweg = beter
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Mee eens, meer weg KAN wel beter zijn maar soms overlappen frequentie gedeeltes van speakers elkaar waardoor die harder klinken en soms mis je een frequentie gebied...Op vrijdag 31 mei 2002 15:29 schreef JvS het volgende:
[..]
Hier ben ik het ten dele mee eens. Hier heb je trouwens een leuk topic over 6weg speakers
[topic=143653/1/999]
De regel is dus absoluut niet: meerweg = beter
Sommige meerweg speakers hebben zo'n mooie "hoorn" daar waar de speaker dus verder naar achter ligt.
Echt PRUT want je hebt meteen last van fase verschuiving tov je andere speaker(s), behalve als je versterker daar rekening mee houd, maar dat denk ik niet.
Wat dat betreft kun je het beste goede 1 weg speakers zoeken.
Ow ja, meerweg heeft een scheidingsfilter en een filter snoept vermogen weg en zet dat om in warmte.
Een goede rendabele 1 weg speaker heeft daar minder last van.
Alles kan stuk.
Voor een complete set voor DD en DTS zou ik voor losse boxen gaan. Een complete set met een subwoofer en sattelietjes kan bij een film nog wel leuk klinken, maar als je ze gewoon gebruikt voor het afspelen van stereo muziek is de kwaliteit veel minder.Op vrijdag 31 mei 2002 13:27 schreef Magic666 het volgende:
Nog even jullie mening:
Zelf vind ik losse boxen beter klinken, zowel bij films als bij muziek. Het voordeel van losse boxen is dat ze zelf ook bas weer kunnen geven, zodat niet alles door de sub moet worden over genomen.
Dat kleine beetje vermogen dat het filter opeet is niks vergeleken met de hoeveelheid vermogen die de drivers omzetten in warmte (meestal meer dan 99%!).Op vrijdag 31 mei 2002 15:44 schreef remco_k het volgende:
Ow ja, meerweg heeft een scheidingsfilter en een filter snoept vermogen weg en zet dat om in warmte.
Een goede rendabele 1 weg speaker heeft daar minder last van.
Met meerweg systemen heb je het voordeel dat je voor elk gedeelte van het spectrum een geschikte driver kunt zoeken. Om speakers breedbandig te maken is lastig, en meestal gaan ze vervelende dingen doen. Grote midrange drivers gaan bijvoorbeeld meestal "beamen" in het midhoog. Dat betekent dat ze heel gericht gaan afstralen. En het beste is om het afstraalgedrag over het hele spectrum ongeveer gelijk te houden, en dat lukt beter met meerweg systemen.
En speakers hebben ook altijd frequenties waarbij resonanties optreden, met "veelweg"-systemen kunnen die resonanties makkelijk met het filter vermeden worden.
Ook kan met het filter ervoor gezorgd worden dat het gebied van de driver wordt gebruikt waar deze het meest lineair (qua frequentie response) is in zijn weergave.
Maar meerweg systemen hebben weer het nadeel dat er meerdere geluidsbronnen zijn. Het meest ideaal is om één punt te hebben waar het geluid vandaan komt.
En meerweg systemen hebben natuurlijk het nadeel dat de meerdere driver akoestisch gecombineerd moeten worden qua fase en response dmv een wisselfilter. Dat lukt nooit perfect.
In praktijk wordt er een compromis gemaakt tussen de voor- en nadelen van een "veelweg"-systeem wat meestal resulteert in een 2-weg of 3-weg systeem. Verder zijn er paar rare vogels die 1-weg systemen maken (ook wel full range genoemd).
En ook een aantal die weer de andere kant op gaan en die dan een 8-weg systeem maken
Mooi understatementOp vrijdag 31 mei 2002 17:44 schreef Jag het volgende:
Maar meerweg systemen hebben weer het nadeel dat er meerdere geluidsbronnen zijn. Het meest ideaal is om één punt te hebben waar het geluid vandaan komt.
En meerweg systemen hebben natuurlijk het nadeel dat de meerdere driver akoestisch gecombineerd moeten worden qua fase en response dmv een wisselfilter. Dat lukt nooit perfect.
2weg foreverIn praktijk wordt er een compromis gemaakt tussen de voor- en nadelen van een "veelweg"-systeem wat meestal resulteert in een 2-weg of 3-weg systeem. Verder zijn er paar rare vogels die 1-weg systemen maken (ook wel full range genoemd).
En ook een aantal die weer de andere kant op gaan en die dan een 8-weg systeem maken.
Dat spreekt je icoon behoorlijk tegenOp vrijdag 31 mei 2002 18:12 schreef JvS het volgende:
2weg forever.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf Workstation Server
Ik denk dat hier een beetje een verkeerde vergelijking wordt gemaakt tussen 2- en 3-weg. Een 3-weg systeem kan beter zijn dan een 2-weg, maar dat hoeft dus niet. Het ligt natuurlijk ook voor een heel groot deel aan de kwaliteit van het gebruikte scheidingsfilter en de gebruikte drivers. Als je een 2-weg systeem en een 3-weg systeem hebt van bijv. 300 euro hebt, is de kans groot dat het 2-weg systeem beter is / klinkt. Als het 3-weg systeem echter bijv. 900 euro is, dan is de kans natuurlijk groter dat dat systeem beter klinkt.
Over het algemeen lijkt me dat ook voor speakers geldt: alle waar is naar zijn geld.
Het belangrijkste blijft natuurlijk dat je altijd afgaat op je eigen oren.
Over het algemeen lijkt me dat ook voor speakers geldt: alle waar is naar zijn geld.
Het belangrijkste blijft natuurlijk dat je altijd afgaat op je eigen oren.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
jouw icoontje spreekt het bezit van een onderlijf tegenOp vrijdag 31 mei 2002 18:18 schreef Ignoramus het volgende:
[..]
Dat spreekt je icoon behoorlijk tegen
Voor een setje goede 1-weg speakers kan je wel een bank gaan beroven. Deze zijn in het algemeen een stukkie duurder dan meer-weg omdat de kwaliteit van de driver erg goed moet zijn.
HIER !!! PAK AAN
Ow ja, je hebt ook nog van die rare vogels die zweren bij één systeemOp vrijdag 31 mei 2002 18:12 schreef JvS het volgende:
2weg forever.
Hoezo? Dat is een kevlar midbass driver die in zijn icon staat, uit een 2-weg B&W speaker (602).Op vrijdag 31 mei 2002 18:18 schreef Ignoramus het volgende:
[..]
Dat spreekt je icoon behoorlijk tegen

Dit is zo'n voorbeeld van een 1 weg speaker en ik moet zeggen dat klinkt toch wel erg goed, voor in de huiskamer is het wat minder geschikt maar voor monitoren is het echt geweldig.
Ik heb zelf een set Jamo's en die zijn 4weg...
Hoog, Mid, Mid laag, Laag
Mid laag en Laag hebben dezelfde afmetingen kwa speaker maar worden aangestuurd door een ander filter!
Voordat iedereen gaat zeuren over Jamo! (Ze hebben ook goeie speakers gemaakt!)
Hoog, Mid, Mid laag, Laag
Mid laag en Laag hebben dezelfde afmetingen kwa speaker maar worden aangestuurd door een ander filter!
Voordat iedereen gaat zeuren over Jamo! (Ze hebben ook goeie speakers gemaakt!)
Dit is geen 1 weg, de tweeter zit in de mid/bas unit verwerkt, eigenlijk gewoon 2 units dus, maar wel een mooie puntbron.
//offtopic//
Kan waarschijnlijk volgende week deze een week op proef krijgen, ook 1 driver, ook van tannoy, om eens te proberen.

De tannoy turnberry, en ja ze zien er ouwerwets uit, i know...maar absoluut niet lelijk imo, en zeker in het echt mooi om te zien, past alleen natuurlijk voor geen meter in een moderne inrichting
//offtopic
//offtopic//
Kan waarschijnlijk volgende week deze een week op proef krijgen, ook 1 driver, ook van tannoy, om eens te proberen.

De tannoy turnberry, en ja ze zien er ouwerwets uit, i know...maar absoluut niet lelijk imo, en zeker in het echt mooi om te zien, past alleen natuurlijk voor geen meter in een moderne inrichting
//offtopic
Wordt idd losse boxen! De Tannoy MX series.Op vrijdag 31 mei 2002 17:21 schreef Asclepius het volgende:
[..]
Voor een complete set voor DD en DTS zou ik voor losse boxen gaan. Een complete set met een subwoofer en sattelietjes kan bij een film nog wel leuk klinken, maar als je ze gewoon gebruikt voor het afspelen van stereo muziek is de kwaliteit veel minder.
Zelf vind ik losse boxen beter klinken, zowel bij films als bij muziek. Het voordeel van losse boxen is dat ze zelf ook bas weer kunnen geven, zodat niet alles door de sub moet worden over genomen.
Kost wel ff wat meer maar dan heb je ook wat!
Al die technische termen in de laatste posts...... pfffffff daar heb ik dus werkelijk geen kaas van gegeten!
Idd, da's een dual concentric unit van Tannoy.Op zaterdag 01 juni 2002 09:27 schreef hervaz het volgende:
Dit is geen 1 weg, de tweeter zit in de mid/bas unit verwerkt, eigenlijk gewoon 2 units dus, maar wel een mooie puntbron.
//offtopic//
[afbeelding]
//offtopic
//offtopic//
als je die speaker eens op proef kan krijgen moet je dat zeker doen. Ik heb een model hoger op proef gekregen. Ik vond hem afgrijselijk in het begin, maar na een tijdje kon ik hem wat meer waarderen. En die speaker heeft z'n momenten dat die je echt zal verbazen
//offtopic//
Pagina: 1