PostNL is zakelijke zending kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 944767

Topicstarter
Twee weken geleden is mij hetzelfde overkomen. Ontvangstscan PostNL afgiftepunt ging goed vervolgens geen updates meer. De waarde van het pakket staat vast. Ik heb namelijk een webwinkel en gelukkig trok de klant op tijd aan de bel. Was een verjaardagscadeau. Ik heb toen een nieuw pakket verzonden, deze kwam wel aan. Als webwinkel versturen we ca. 8000 pakketten per jaar met PostNL. En dit is na enkele jaren pas de eerste keer dat het hier, en dus niet bij afgeven buren etc. fout gaat. De inkoopwaarde was €85,-. en dus niet verzekerd verzonden. We verzekeren pakketten met een inkoopwaarde van meer dan €200,- wel.

Nu waren wij de afgelopen weken niet de enige bij dit specifieke PostNL punt die een pakket verloren. Waardoor het vermoeden rees dat de koerier pakketten verduisterde. PostNL is hier met een intern recherche team direct op in gesprongen en na een aantal keer schaduwen en het inzetten van lok telefoonpakketjes konden ze de koerier op heterdaad betrappen op diefstal. Super! Koerier is op staande voet ontslagen door zijn werkgever. Nu is mijn vraag. Kan ik via PostNL het koeriersbedrijf aansprakelijk stellen en een schadevergoeding vragen? Het is niet dat €85 een enorm bedrag is maar het gaat hierbij om het principe.

Graag jullie reactie!

Groeten,

Joost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 944767 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:17:
Twee weken geleden is mij hetzelfde overkomen. Ontvangstscan PostNL afgiftepunt ging goed vervolgens Kan ik via PostNL het koeriersbedrijf aansprakelijk stellen en een schadevergoeding vragen? Het is niet dat €85 een enorm bedrag is maar het gaat hierbij om het principe.
Wat let je om het te proberen? Zeggen ze nee, dan vorder je de de persoonsgegevens zoals ook Brein dat doet bij isp's in duidelijke gevallen van overtreding van de wet. Dat lijkt me in dit geval niet zo moeilijk.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien het hier niet precies over hetzelfde gaat als in PostNL is retour gezonden pakket kwijt, heb ik hier een eigen topic voor gemaakt.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Waarom zou het koerierbedrijf aansprakelijk zijn? Ik denk dat je wel uit hoofde van onrechtmatige daad een vordering kunt hebben op de bezorger, maar niet op het bedrijf. Dat bedrijf heeft immers niet een norm geschonden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

In de meeste organisaties draait werkgever op voor schade aan derden, omdat daar de overeenkomst ligt. Werkgever kan op werknemer bij situaties als diefstal zijn schade weer verhalen.

Probleem is alleen dat voor postdiensten een aparte postwet is die aansprakelijkheid in grote mate uitsluit. Je kan wel een aantal beredeneringen loslaten waarom het algehele beleid en bedrijfsvoering hiertoe hebben geleid, maar ik denk dat ook daarmee de rechter niet meegaat. Als het een dusdanig probleem in bedrijfsvoering is, waarom doe je er dan zaken mee ;)

Wat PostNL zou sieren, is als onderdeel van het onderzoek te kijken naar schade en daar zelf een oplossing voor te bieden. Maar postdiensten en sieren lijken ook geen sterke combi.

De hele molen zou je inderdaad kunnen inzetten op de waarschijnlijk kale kip, met onzeker resultaat. Het goed was nog jouw eigendom toen het gestolen werd. Je bent dus wel de juiste persoon eventueel. De koper heeft sowieso alsnog recht op levering, ongeacht wat jij doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 12-07-2017 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:08
StevenK schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:12:
Waarom zou het koerierbedrijf aansprakelijk zijn? Ik denk dat je wel uit hoofde van onrechtmatige daad een vordering kunt hebben op de bezorger, maar niet op het bedrijf. Dat bedrijf heeft immers niet een norm geschonden.
Onjuist.

Een pakket met PostNL verstuur je volgens de AVC2002 condities, dus aansprakelijkheid tot max. 3,40 euro. Er is opzet/roekeloosheid in het spel dus PostNL kan niet van de aansprakelijkheid worden ontheven (mits verpakking en labeling in orde waren)

(overigens is PostNL geen koeriersbedrijf, kleine nuance maar qua aansprakelijkheid maakt het verschil omdat dan in veel gevallen de AVK van toepassing zijn)

Heb je de vervoerder binnen een week (na de verwachte afleverdatum) in gebreke gesteld?
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:39:

Probleem is alleen dat voor postdiensten een aparte postwet is die aansprakelijkheid in grote mate uitsluit.
Postwet is niet van toepassing bij het vervoer van pakketten, dan gelden de AVC condities.

[ Voor 15% gewijzigd door Superkanjo op 12-07-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Superkanjo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:12:
Postwet is niet van toepassing bij het vervoer van pakketten, dan gelden de AVC condities.
Heb je hier een bron en/of meer informatie over? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superkanjo
CH40S schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:18:
[...]
Heb je hier een bron en/of meer informatie over? :)
https://www.postnl.nl/ove...ng/universele-postdienst/

Lees dit maar door, de Postpakketten die hierin genoemd worden moeten niet worden verward met de pakketten verstuurd via PostNL pakket.

Ter aanvulling hier de Postwet 2009. Er wordt over post gesproken, dus postpakketten wel, normaal pakket niet.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/2017-01-01

[ Voor 17% gewijzigd door Superkanjo op 12-07-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

Worden postkoeriers eigenlijk niet altijd gevraagd om een VOG? Als ze dit hebben, dan kan het bedrijf in goed vertrouwen een werknemer in dienst nemen. Lijkt me dat de werkgever dan wel aanspreekpunt is, maar de aansprakelijkheid ligt dan bij de werknemer?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Racing_Reporter schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:34:
Worden postkoeriers eigenlijk niet altijd gevraagd om een VOG? Als ze dit hebben, dan kan het bedrijf in goed vertrouwen een werknemer in dienst nemen. Lijkt me dat de werkgever dan wel aanspreekpunt is, maar de aansprakelijkheid ligt dan bij de werknemer?
Normaal gesproken wel. Uiteraard is zo'n VOG schijnveiligheid, maar dat is een heel andere discussie.

In principe kun je een bedrijf prima aansprakelijk stellen indien diens werknemer tijdens het uitoefenen van de werkzaamheden voor dit bedrijf iets van jou steelt. Alleen zijn bij PostNL de kleine lettertjes relevant (algemene voorwaarden) En die geven duidelijk aan dat schade (evenals geheel verlies) tijdens verzending niet verhaald kan worden op PostNL, tenzij aangetekend/verzekerd verzonden. Ik denk dat PostNL hierin ook niet veel te verwijten valt, zeker niet omdat ze de zaak bijzonder goed opgepakt hebben toen eenmaal bekend werd dat hier iets niet in de haak was. Dus ze zijn ook neit nalatig geweest oid.

Uiteindelijk is de bezorger in kwestie schuldig aan de diefstal. Hier zal aangifte tegen gedaan moeten worden (even overleggen met PostNL of zij dat doen of dat het verstandig is dat jij dat zelf (ook) doet). Na veroordeling voor diefstal kun je via het civiele recht een schadevergoeding eisen bij de feitelijke dief. Ook hier zou ik overleggen met PostNL wat handig is. PostNL kan mogelijk ook (als stuk service?) alle schademeldingen bundelen en deze in 1 keer voor de rechter brengen om op de stelende postbode te verhalen.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
kazz1980 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 13:45:
[...]

Alleen zijn bij PostNL de kleine lettertjes relevant (algemene voorwaarden) En die geven duidelijk aan dat schade (evenals geheel verlies) tijdens verzending niet verhaald kan worden op PostNL, tenzij aangetekend/verzekerd verzonden. Ik denk dat PostNL hierin ook niet veel te verwijten valt, zeker niet omdat ze de zaak bijzonder goed opgepakt hebben toen eenmaal bekend werd dat hier iets niet in de haak was. Dus ze zijn ook neit nalatig geweest oid.
Niet relevant, ze geven zelf in hun overeenkomst aan (althans de overeenkomst die ik met ze heb >50K zendingen) geeft aan dat ze versturen volgens de AVC2002 danwel CMR condities. Dus beperkte aansprakelijkheid van 3,40 onder AVC (binnenland) of 8,33 SDR CMR (grensoverschreidend)

Of hebben ze andere voorwaarden voor andere klanten?

[ Voor 0% gewijzigd door Superkanjo op 12-07-2017 14:30 . Reden: SDR toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Superkanjo schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:26:
[...]
Niet relevant, ze geven zelf in hun overeenkomst aan (althans de overeenkomst die ik met ze heb >50K zendingen) geeft aan dat ze versturen volgens de AVC2002 danwel CMR condities. Dus beperkte aansprakelijkheid van 3,40 onder AVC (binnenland) of 8,33 SDR CMR (grensoverschreidend)

Of hebben ze andere voorwaarden voor andere klanten?
Ik heb geen idee wat hier staat :/ Beetje heel veel afkortingen.
Weet enkel dat als je niet aangetekend/verzekerd verzendt je geen geld krijgt als het pakket beschadigt tijdens verzending of zoekraakt. Dat is namelijk expliciet het hele doel van aangetekend/verzekerd verzenden: dat je dan wél die vergoeding kunt krijgen.... ?

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
AVC is algemene vervoerscondities. Wat inhoudt dat de vervoerder aansprakelijk gesteld kan worden tot € 3,40 per kilo tenzij er bevrijdende omstandigheden zijn. Aangetekend of verzekerd heeft hier niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-05 10:17

Hokkie

Hello

Te goeder trouw?

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Lees dan nog eens wat ik schrijf. Ik schrijf dat je het bedrijf waar het om gaat (niet PostNL) niet aan kunt spreken, maar wel de persoon die onrechtmatig heeft gehandeld. Algemene voorwaarden zijn daarin niet van belang omdat er geen contractuele relatie bestaat tussen TS en dat bedrijf. TS heeft immers enkel een relatie met PostNL en zoals je terecht aangeeft wordt de aansprakelijkheid in die relatie contractueel zover beperkt dat een aangetekende aansprakelijkheidsstelling al meer kost dan oplevert.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
@StevenK Klopt, je kan inderdaad desbetreffende bezorger aansprakelijk stellen. Maar je geeft ook aan dat de aansprakelijkheid niet bij PostNL ligt, dat is onjuist. De aansprakelijkheid voor het niet nakomen van de overeenkomst ligt wel degelijk bij PostNL

Sowieso spreek je van koerier, daarom snapte ik niet direct wat je bedoelde (koerier is juridisch ook niet de juiste term, omdat het geen koeriers zijn)

[ Voor 23% gewijzigd door Superkanjo op 13-07-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

*knip* Dit heeft niets met de verloren zending van de TS te maken en is dan ook volledig offtopic.

[ Voor 71% gewijzigd door Yorinn op 22-07-2017 11:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb een hele offtopic discussie over kapotte pakketten verwijderd. Dit helpt de TS niet met zijn verloren pakket. Hou het ontopic hier. Het is niet het "algemene-post-hier-videos-over-PostNL-topic".

[ Voor 39% gewijzigd door Yorinn op 22-07-2017 11:35 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1