Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Een bestaand systeem van 1250 Wp wil ik verbeteren. Het systeem draait op 24V (2x 12V accu 220 Ah) en heeft een Morningstar ts-45 laad regelaar. Het ligt in zuid-Frankrijk.

Ik zit over de volgende mogelijkheden te denken. Allemaal ongeveer even duur:
1) de huidige PWM laarregelaar vervangen door een MPPT laadregelaar. Denk dat dit meer opbrengst geeft aan de randen van de dag en bij minder goed weer.
2) een extra 1000 Wp neerleggen met een 2e PWM laarregelaar. Identiek model, die kunnen parallel een accu opladen. Meer vermogen, maar helpt dit ook bij bewolkt weer?
3) accu capaciteit uitbreiden. Dit is de lastigste. Denk dat ik de huidige accu's dan moet vervangen. De levensduur van accu's is veel lager dan panelen of laadreglaars waardoor ik er niet graag geld aan uitgeef.

Wat is wijsheid?
De mppt laadregelaars zijn erg duur. Is de opbrengst zo extreem veel beter?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Onder koude omstandigheden gaat de spanning omhoog, een PWM regelaar maakt geen gebruik van dat voordeel.
300 voor een laadregelaar voor 50A @ 24V is toch niet zo veel?
Zeker goedkoper en makkelijker dan een tweede set + PWM regelaar :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:37
Dank je Proton.

Het voordeel van MPPT op de huidige set is mij te beperkt. Het gaat over zo'n 10-20% meer opbrengst. De MPPT regelaars waar ik naar kijk zijn zo'n 500-600 euro, maar dat komt ook omdat de verschillende merken in dit segment mij weinig zeggen en Morningstar mij goed is bevallen. (Welke MPPT kan je voor 300 krijgen?) Dan leg ik er liever een nieuwe set naast. Ruimte genoeg. Iets meer werk, maar dan heb ik 100% meer opbrengst voor hetzelfde geld.
Als ik vanaf 0 zou beginnen, dan zou ik wel voor MPPT gaan, vooral omdat je dan veel vrijer bent met paneel keuze.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MeTooPV
Zie de link op 300 :)
Victron (Nederlands merk) lijkt me geen rommel, al heb ik zelf geen ervaring.
Je hebt nu 5 panelen parallel aangesloten?

[ Voor 64% gewijzigd door Proton_ op 12-07-2017 13:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.