Electra inrichten op een Sloep

Pagina: 1
Acties:
  • 1.847 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 944345

Topicstarter
Beste lezers,

Ik zou graag advies willen hebben over het volledig inrichten van het electrisch systeem op een stalen sloep van 8 meter. Het volgende is van toepassing;

- Motor; 36PK inboard diesel
- Dynamo 50A
- Start accu 56Ah
- 'Werk-accu' nog aan te schaffen - maar zitten te denken aan 180Ah.
- Geen walstroom
- Omvormer nodig zodat we een 230v stopcontact creeren voor opladen laptop en wellicht een wat zwaardere geluidsset met evenementen (400 watt ofzo).
- switch/schakelaar met sleutel dat alles uit gaat

Vraag vooraf;
- is de startaccu zwaargenoeg voor een 36pk diesel?
- kan een 50A dynamo die start accu en werkaccu (180Ah) laden?
- wat voor omvormer raad je aan?

Apparatuur wat stroom nodig heeft;
- radio + speakersinbouw (dit kan op 12 volt?)
- navigatieverlichting + wellicht wat kleine verlichting door de boot heen
- Scheepshoorn
- 12v koelbox
- automatische bilgepomp

Nu is mijn vraag hoe ik dit systeem moet aansluiten van begin tot einde en welke onderdelen ik nog meer nodig heb (diodebrug?). En bijvoorbeed heel praktisch; waar sluit ik bijvoorbeeld de radio op aan. Niet direct op de accu lijkt mij.

Zou het erg waarderen als iemand mij dit van a tot z kan uitleggen. Dan heb ik een idee wat er nodig is en waar ik verder op kan gaan zoeken en inlezen.

Super bedankt alvast!

Otto

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je radio, doorgaans een autoradio of iets wat er op lijkt sluit je min of meer direct aan op de accu. Het enige wat er tussen komt is een zekeringenbakje, net als in de auto. Je moet apparaten apart van elkaar gaan zekeren zodat je zeker weet dat dingen goed gaan en dat je accu niet leeg wordt getrokken door een defect onderdeel.

Alle apparaten die je opsomt kunnen lekker op 12V draaien, daar hoef je dus niets voor te doen. Enkel voor je 230V aansluiting moet je een omvormer plaatsen.

Over de capaciteit van de accu's kan ik je weinig melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 17:57
Tja, wat is je budget? Het kan allemaal relatief goedkoop, wil je kwaliteits componenten die goedgekeurd zijn voor gebruik op een boot kan het je makkelijk een paar duizend euro gaan kosten.

Start accu en de 2e accu kunnen theoretisch direct aan elkaar gekoppeld worden. Hangt er een beetje vanaf wat voor soort accu's je hebt. In de kabel tussen deze 2 accu's plaats je een hoofdstroomschakelaar. Vanaf je 2e accu ga je via een 2e hoofdstroomschakelaar naar een zekeringenblok. En afhankelijk van de verbruikers ga je of rechtstreeks naar de verbruiker of via een schakelaar. Je kunt paneeltjes kopen met zekeringen en schakelaars er al ingebouwd.

Je 50A dynamo kan wat aan de kleine kant zijn als je van plan bent flink wat stroom te verbruiken.

Mag het best wat kosten ga eens kijken bij Blue Sea, Victron Energy en Ctek.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 11-07-2017 00:50 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:16

SA007

Moderator Tweaking
Een 50A dynamo is te licht voor een 180Ah accu.
Maar 180Ah is ook nogal zwaar, waar baseer je dat op?

Omvormer kan ik 1 must have neerleggen: haal een 'echte' sinusomvormer, als er ergens staat 'gemodificeerde sinus' laat 'm dan links liggen, dat vind veel apparatuur niet leuk.

Tussen de 2 accu's wil je een spanninggestuurd relais, die zie je vrij veel bij campers.
Zo'n relais zorgt ervoor dat als de startaccu vol genoeg is hij de 2e accu gaat laden en dat je niet met gebruik je startaccu leeg kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 17:57
Of de 50A dynamo te weinig is en 180Ah te groot hangt er vanaf hoe de sloep gebruikt wordt.

In mijn auto heb ik een 20A lader zitten om een 85Ah AGM accu te laden welke ik voor nagenoeg hetzelfde doel gebruik als TS, koelkast en een omvormer om laptop/camera/zaklamp/gps accu's te laden. Dat gaat perfect als ik op vakantie minimaal om de paar dagen de motor een paar uur heb draaien en dus de accu laad. De koelkast draait rustig een dag of 5 alleen op de accu, welke dan wel goed leeg is. 2x 85Ah zou beter zijn en ook nog prima kunnen met de 20A lader, mits de motor vaak/lang genoeg draait om de accu op te laden.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Kijk eens naar het topic van @LauPro, hij is hier in het verleden ook mee bezig geweest: Sloep inbouwen zwaardere dynamo tbv omvormer

Als je trouwens een omvormer gaat aanschaffen, koop dan een Victron (desnoods een tweedehandsje). Dan heb je een zuivere sinus en zal alles net zo werken als thuis. Trap niet in de val van de goedkope HQ omvormers van 2000W enzo, die spugen een gemodificeerde sinus uit en veel apparaten vinden dat niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 18:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

Omvormer gewoon Victron pakken, we hebben er nooit problemen mee!

Ik heb een beugel laten lassen om de alternator op het blok te zetten. Ik ben er niet meer mee bezig geweest maar de laatste meting die ik heb gehad is 110A op 14 volt. Dat is dus zo'n 1540 watt. Hoger heb ik er niet uit kunnen krijgen. Als je meer wil adviseer ik twee alternators te nemen (goedkoper) of een type dat hiervoor speciaal gemaakt is (maar die zijn 1000 euro+).

Alternator uit sloopauto voor 75 euro op marktplaats gehaald.

Verder inderdaad dikke kabels gebruiken en goed massapunt maken. Aarding doorleggen naar je electrode en een alamat er tussen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn ook 12v adapters voor je laptop en voor een beetje audio kan je ook prima een autoversterker nemen. Ik zie geen reden voor een 220v aansluiting.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Tussen je startaccu en werkaccu een (Samlex) Intelligent relais 120A beide kanten afzekeren met 60A. Dan vanaf de 80A zekering van de werkaccu naar een accumonitor, bijvoorbeeld een Victron BP65A. Dit ding is naast een accubeschermer ook meteen een hoofdstroomrelais zodat de boel niet leegloopt als je je boot voor langere tijd uitschakelt. Vanaf de accumonitor ga je naar je omvormer/radio/verlichting/koelbox. Kan me voorstellen dat je belangrijkere zaken zoals navigatie rechtstreeks vanaf de startaccu wil draaien. Als ik uitga van een 375w omvormer (bijv de Phoenix 12/375) en de alternator levert 50A continu tijdens het varen kan het net aan. De accu's zullen wel vrij traag laden, hou rekening met 15+ uur wanneer ze leeg zijn a.k.a. de accumonitor in alarm is gegaan.

Dit is een beproefde setup welke in duizenden bussen bij ons is gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 11-07-2017 21:39 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 18:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zou dan een iets grotere alternator pakken, ik snap dat dat duurder is maar op een boot wil je wat meer marge. En je laat natuurlijk nooit je motor 15 uur draaien voor een pleziervaart (ligt wel een beetje aan de functie van de boot). Zou proberen deze oplaadtijd binnen 8 uur te krijgen.

Ik gebruik de Blue Marine Charge relays. En ook een afschakelrelais zodat de accu niet te leeg kan raken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Jornen van der
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20-09-2024
Weet iemand waar je gemakkelijk een boot kan verkopen? Ik heb bij mij in de buurt geen boten dealers zitten, maar vind het zelf niet fijn om mijn boot via marktplaats te verkopen (ik weet zelf wel dat ik hier het meeste geld voor kan krijgen). Nu zie ik op het internet verschillende sites zoals https://www.bootverkooponline.nl/ , https://www.botentekoop.nl en https://www.boat24.com/

Dit lijkt in werkwijze een beetje op ikwilvanmijnautoaf. Kan iemand mij tips geven?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen idee wat dit met het oorspronkelijke onderwerp te maken heeft, maar deze gaat op slot.

Een vraag als deze kan beter in een eigen topic in het juiste subforum, het heeft niets met modding te maken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.