Edifier R2730DB bass is één grote brij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb nu bijna een jaar een fijn grote pricewatch: Edifier R2730DB (Zwart) speakerset van Edifier. Deze staat op mijn bureau, in mijn kamer. Mijn kamer is ongeveer 14m2 in oppervlakte, dat kunnen deze speakers dus meer dan makkelijk aan qua vermogen.

Nu mijn probleem: een van mijn favoriete genres is Metal. Denk aan Rammstein, Five Finger Death Punch, System of a Down enz. enz. Ik heb de Edifiers dan ook mede gekozen vanwege het fatsoenlijke vermogen in de lage tonen. Het valt mij echter iedere keer op bij bepaalde liedjes dat ik niet kan genieten van deze liedjes, omdat de bass echt één grote brij wordt van dreun. De oplossing is dan de bass-knop op -6 dB zetten, of andere liedjes luisteren.

Neem nu

Delen van dit liedje zijn gewoon echt niet leuk om naar te luisteren gezien de ongecontroleerde brij aan lage tonen. Andere genres zoals top 40 is geen probleem. Ik vraag mij nu af of dit probleem te maken heeft met de luidsprekers ('troep'), of met de akoestiek van mijn kamer. Als ik namelijk in mijn bed lig (in een hoek van mijn kamer) word ik er half uit getrild op 25% volume, terwijl ik aan mijn bureau amper wat van de bass merk.

Ik heb natuurlijk gezocht naar oplossingen, maar ik kan het probleem niet echt plaatsen. Temeer omdat ik deze speakerset ook bij mijn grootouders heb gezet omdat mijn oma dialoog met deze speakers veel beter kan volgen. Die woonkamer is zo'n 60m2 groot, en het gedreun is daar niet zo aanwezig. Detail is dat daar een tegelvloer ligt en mijn kamer vloerbedekking heeft. Is mijn kamer gewoon te klein voor dit formaat speakers?

Als iemand een suggestie heeft zou ik dat zeer op prijs stellen _/-\o_ Budget voor een nieuwe set is er wel, maar wil ik echt pas als laatste optie overwegen, mijn vorige set (setje van 100 euro. Philips 2x25W RMS Hi-fi) heeft het een jaar of 8 bij me uitgehouden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Beste antwoord (via Kuusj op 11-07-2017 22:25)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Het probleem zit iets anders in elkaar. Laagweergave in kleine ruimtes (huiskamer formaat) die wordt gekenmerkt door staande golven. Of in andere woorden, je luistert eigenlijk alleen maar naar de staande golven. Overal in de ruimte klinkt het laag anders, en ook als je de twee laagweergevers (de speakers dus) ergens anders neerzet, wordt het weer anders. Dit is een fact of life :).

Dit was een korte samenvatting, hier kan je er meer over lezen.

De oplossing zit hem niet in dun dempings materiaal zoals kleden of noppenschuim. Daar gaat het geheel wel iets anders van klinken, maar dat doet op het (sub)laag niks. Andere positionering of EQ zijn vaak de meest realistische en doeltreffende oplossingen als de laagweergave waardeloos klinkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Rus
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-08-2022
Ik vermoed dat je ruimte idd wat aan de kleine kant is. Opnames zijn ook flink wisselend. Misschien wat andere plekken proberen. (Schuiven) Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
W.Rus schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:33:
Ik vermoed dat je ruimte idd wat aan de kleine kant is. Opnames zijn ook flink wisselend. Misschien wat andere plekken proberen. (Schuiven) Succes.
Bedankt voor je antwoord, zou het helpen om stukken van mijn kamer te bedekken met dat soort geluiddempend schuim (eierdozen maar dan duurder haha)? Ik zal er anders een op Youtube naar gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Prop eens een sok (of iets anders wat past :+ ) in de bass reflex poort.
Heb hier een speakersetje op mijn bureau, waarvan 1 richting de hoek staat. Kamer is niet zo groot, en dat klinkt beter met die poort dicht dan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 20:44:
Prop eens een sok (of iets anders wat past :+ ) in de bass reflex poort.
Heb hier een speakersetje op mijn bureau, waarvan 1 richting de hoek staat. Kamer is niet zo groot, en dat klinkt beter met die poort dicht dan open.
Het lijkt wel iets te helpen, maar het blijft echt waardeloos helaas :(
Wellicht zijn het bepaalde elementen in mijn kamer die een mid-bass hump genereren. Ik zal eens met een tonengenerator gaan proberen te kijken of ik het kan reproduceren.

Deze speakerset is 3-way, waarvan ik heb gelezen dat het beter is als de luisteraar op een wat grotere afstand gaat zitten. Ik moet zeggen dat als ik in het midden van mijn kamer ga zitten, het geluid een stuk meer gebalanceerd lijkt.

Ik zal de speakers morgen eens in de woonkamer zetten (die is zo'n 80m2, tegelvloer, 1 hoogpolige mat voor de stoffen hoekbank).

Edit: voor de grap eens geprobeerd in het midden van mijn kamer te gaan zitten met dat liedje wat ik in de OP heb gezet. Het 'gedreun' is nu eigenlijk compleet weg. Dat is van de ene kant leuk, maar van de andere kant redelijk problematisch: ik wil namelijk aan mijn bureau zitten als ik muziek luister en niet in het midden van mijn kamer haha. Ik zal de speakers eens zo ver mogelijk uit elkaar zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Kuusj op 11-07-2017 21:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het probleem zit iets anders in elkaar. Laagweergave in kleine ruimtes (huiskamer formaat) die wordt gekenmerkt door staande golven. Of in andere woorden, je luistert eigenlijk alleen maar naar de staande golven. Overal in de ruimte klinkt het laag anders, en ook als je de twee laagweergevers (de speakers dus) ergens anders neerzet, wordt het weer anders. Dit is een fact of life :).

De oplossing zit hem niet in dun dempings materiaal zoals kleden of noppenschuim. Daar gaat het geheel wel iets anders van klinken, maar dat doet op het (sub)laag niks. Andere positionering of EQ zijn vaak de meest realistische en doeltreffende oplossingen als de laagweergave waardeloos klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Jag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:23:

Bedankt voor je antwoord :) Ik heb de luidsprekers net zo ver mogelijk uit elkaar gezet en het klinkt alweer wat beter. Verder ga ik met EQ aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-04-2024
De akoestiek zal zeker een probleem zijn. En verder moet je ook realistisch zijn over het niveau van de speakers zelf. Dit is veel speakers in grote kasten incl versterker voor heel weinig geld. Dat gaat meestal ten koste van de kwaliteit. Een paartje Dali Zensor 3 met een losse versterker zal veel beter klinken, maar dan zit je natuurlijk ook in heel andere prijsklassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je moet niet vergeten dat je met het laag echt voornamelijk naar de ruimte luistert, en niet zozeer naar de speakers. Dat wordt nog wel eens vergeten / niet beseft! Het is enorm interessante materie, en verduidelijkt een hoop. Voor echte diepgang in het onderwerp, zie Sound reproduction van Floyd Toole.

@kuusj98 als de pc je enige bron is, dan kan je heel goedkoop aan de slag met een goede software EQ, namelijk Equalizer APO. Echter (sub)laag is wel lastig op gehoor EQen. Het gaat wel, maar vereist enige ervaring. Andere oplossing als je er niet uitkomt, is een umik kopen bij minidsp.nl. Zoiets is sowieso een goede investering als je wel vaker iets serieus met audio doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
birdie_man schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:32:
De akoestiek zal zeker een probleem zijn. En verder moet je ook realistisch zijn over het niveau van de speakers zelf. Dit is veel speakers in grote kasten incl versterker voor heel weinig geld. Dat gaat meestal ten koste van de kwaliteit. Een paartje Dali Zensor 3 met een losse versterker zal veel beter klinken, maar dan zit je natuurlijk ook in heel andere prijsklassen.
Ik weet dat het inderdaad niet de beste speakers ooit kunnen zijn gezien de prijs, achteraf had ik ook beter wat meer geld kunnen investeren. Van de andere kant vind ik het geluid an sich prima. Ik wil ook niet een te groot gat qua kwaliteit met mijn oordopjes, wat 65 euro Sony dopjes zijn. Ik vind het namelijk verschrikkelijk om daar veel verschil in te horen haha.
Jag schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:35:
Je moet niet vergeten dat je met het laag echt voornamelijk naar de ruimte luistert, en niet zozeer naar de speakers. Dat wordt nog wel eens vergeten / niet beseft! Het is enorm interessante materie, en verduidelijkt een hoop. Voor echte diepgang in het onderwerp, zie Sound reproduction van Floyd Toole.

@kuusj98 als de pc je enige bron is, dan kan je heel goedkoop aan de slag met een goede software EQ, namelijk Equalizer APO. Echter (sub)laag is wel lastig op gehoor EQen. Het gaat wel, maar vereist enige ervaring. Andere oplossing als je er niet uitkomt, is een umik kopen bij minidsp.nl. Zoiets is sowieso een goede investering als je wel vaker iets serieus met audio doet.
Ik heb net sinds vandaag vakantie, dus dan kan ik mij er meer in verdiepen. Equalizer APO is net al gedownload en ga ik eens mee spelen. Andere inputs zijn o.a. mijn telefoon via Bluetooth, maar er zit ook een EQ in de telefoon. Ook mijn TV en platenspeler (met DAP Audio voorversterkertje) zijn aangesloten, maar dat gaat eigenlijk sowieso goed qua geluid.

Ik merk best een verschil tussen mijn PC aansluiten via een normale 3.5mm en optical. Weet niet precies hoe het verschil te plaatsen, maar ja, goedkope versterker en zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 21:11

KDL

Zou dit probleem ook met 25m2 opspelen? Ik heb interesse in deze speakers en lees me alvast wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
KDL schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:01:
Zou dit probleem ook met 25m2 opspelen? Ik heb interesse in deze speakers en lees me alvast wat in.
Ik denk dat het ook veel te maken heeft met de akoestiek van de kamer hoor, niet alleen de oppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:33
KDL schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:01:
Staande golven spelen in elke ruimte een rol. De lengte van de wanden bepalen alleen welke frequenties het meest storend zullen zijn. Hoe groter de ruimte (hoe langer de wanden) hoe lager de storende frequenties zullen liggen. Ik denk dat je van tevoren niet makkelijk kunt zeggen hoe storend het gaat zijn. Zit je dichtbij een muur, klinken de staande golven het hardst, zit je exact in het midden van de kamer, klinkt het het zachtst (bass in het algemeen). Ik dacht dat 25% afstand van een muur de minste problemen geeft, maar zeker ben ik er niet van. Heb me er al te lang niet meer mee bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Klopt ongeveer wel. Maar halverwege heb je even modes als hardst. Uiteindelijk is het patroon niet op voorhand te voorspellen, omdat kleine onregelmatigheden zoals deuren of buigslappe wanden enorm van invloed zijn. Je kan zeker niet op voorhand zeggen of een ruimte ”geschikt" is voor een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Ok, toeval treft dat het setje gisteren sort-of gestorven is :+ Ben net naar de MediaMarkt geweest en krijg mijn geld terug, er is dus budget voor een nieuw setje haha.

Pagina: 1