Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 18:58
Beste Tweakers,

Na 7 jaar is onze Qnap TS-410 toch echt te oud geworden en met snelheden van 3.8 MB/s is het ook niet meer werkbaar. Nu heb ik de laatste tijd gespaard en wil ik een nas kopen die ook in de toekomst (5-10 jaar) nog bruikbaar is. Daarom zat ik te denken aan de Synology DS1817+ (8GB) dit omdat wij binnenkort gaan verhuizen en er dan 2 beveiligingscamera's op komen en ik las dat je bij Synology on-the-fly harde schijven kan toevoegen. Ik dacht er aan om eerst te beginnen met 5x WD Red WD100EFAX, 10TB schijven en later er nog 3 aan toe te voegen als het nodig is.

Dingen die ik op de nas ga doen:
  • Opslag beveiligingscamera's
  • Backups van alle pc's
  • Foto backup
  • Multimedia opslag (films en series) van Sonarr en Couchpotato
  • VPN Server (maximaal 10-20 clients tegelijk)
Ik heb gekeken met de Synology tool of dit allemaal compatible is met elkaar en dit is het geval.
Ook heb ik gekeken naar de DS1817+ omdat deze uit te breiden is met een 10GBe NIC.

Denken jullie dat ik met deze setup de komende 5-10 jaar vooruit kan?

Ook heb ik gekeken naar andere disks maar die zijn langzamer of duurder (korte en lange termijn door energie verbruik) https://tweakers.net/pric...543;773029;573765;756353/
Of is het toch slim om 7200 rpm schijven te nemen over 5400?

[ Voor 41% gewijzigd door dylan0806 op 10-07-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
En de vraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
mijn excuses ik was de post nog aan het editen.
dylan0806 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:13:
Beste Tweakers,

Ook heb ik gekeken naar andere disks maar die zijn langzamer of duurder (korte en lange termijn door energie verbruik) https://tweakers.net/pric...543;773029;573765;756353/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
dylan0806 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:13:
Ik kan niet inschatten hoe jouw wensen over 5-10 jaar zijn. Je kunt bij dit specifieke model inderdaad makkelijk uitbreiden met een 10 GBe nic en makkelijk schijven toevoegen/vervangen, maar of dat over 10 jaar nog genoeg is? Dat ligt vooral aan jezelf.
Qua snelheid maakt het niet veel uit, tenzij je direct van plan bent om voor een 10 GBe netwerk te gaan, tot die tijd zit je redelijk vast aan de max doorvoersnelheid van 1 GBe, dat trekken de meeste moderne schijven wel dicht, zeker als t er een aantal zijn.

Ook gekeken naar (off-site) back-up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
gastje01 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 18:59:
Qua snelheid maakt het niet veel uit, tenzij je direct van plan bent om voor een 10 GBe netwerk te gaan, tot die tijd zit je redelijk vast aan de max doorvoersnelheid van 1 GBe, dat trekken de meeste moderne schijven wel dicht, zeker als t er een aantal zijn.

Ook gekeken naar (off-site) back-up?
Zag wel dat deze 4 GBe aansluitingen heeft dus die kan je volgens mij wel combineren in de nieuwe SMB standaard voor Windows 10 dus dan zou het iets hoger zijn. Ik denk dat off-site duur wordt en dat je dan het gemak verliest van een complete back-up (veel van de pc's hebben minimaal 500 GB aan opslag).

Weet ook iemand of het klopt dat je bij Synology makkelijk disks kan toevoegen aan een raid? Kon er niet veel over vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
dylan0806 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 19:07:
[...]

Zag wel dat deze 4 GBe aansluitingen heeft dus die kan je volgens mij wel combineren in de nieuwe SMB standaard voor Windows 10 dus dan zou het iets hoger zijn.
Ik heb geen idee wat de nieuwe Samba standaard van windows gaat doen. Als je sneller wil zul je dus ook meerdere kaarten in je PC's moeten steken, lijkt me niet dat dat een weg is die je in wil slaan. Je wanneer je dmv teaming je NAS met meerdere kabels op je switch aansluit, kun je hierdoor wel met meerdere computers tegelijk op gigibit snelheid van en naar je NAS kopieren, mits de schijven dit aankunnen.
Ik denk dat off-site duur wordt en dat je dan het gemak verliest van een complete back-up (veel van de pc's hebben minimaal 500 GB aan opslag).
Wat doe je in het geval van bliksem-inslag/brand/diefstal? Je kan prima een NAS gebruiken, maar deze ('s nachts?) backuppen naar een externe locatie of een vorm van cloud-opslag is nooit een slecht idee. Raid is geen backup!
Weet ook iemand of het klopt dat je bij Synology makkelijk disks kan toevoegen aan een raid? Kon er niet veel over vinden op internet.
Ja dit kan wanneer je SHR of SHR-2 gebruikt gewoon schijven toevoegen. Deze moeten wel minimaal even groot of groter zijn dan de schijven die je al hebt. SHR geeft je fouttolerantie van 1 schijf, SHR-2 voor 2 schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je schrijft dat je huidige NAS 3.8MB/sec doet. Er zit een 800MHz Arm SoC in, en ik zou dus verwachten dat hij ongeveer 10x zo snel is. Als je geen duidelijke reden hebt waarom hij zo traag is, zou het wel eens kunnen dat een nieuwe NAS niet sneller zal blijken te zijn, als die lage snelheid door iets buiten de NAS wordt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor 10Gb zal je ook 10Gb-switches moeten gaan inzetten en/of goede teaming-NIC's in je PC's stoppen. Ik zie alleen geen use-case (in de startpost) waarom de gemiddelde PC snelheden van grofweg 250MB/s nodig gaat hebben (dual Gbit NIC) om "wat" data te raadplegen/opslaan.

De DS1817+ kan je uitbreiden met expansioin units als de interne bays vol zijn tot aan 180TB bruto opslag.

Maar om snelheid erin te houden; waarom de DS1817+ niet ook voorzien van een SSD voor caching via de MD217 en/of 16GB RAM erin plaatsen? Dan kan je met 4Gbit-poorten best vooruit en zullen "kleine hoeveelheden data" zoals tijdens foto-bewerking veel sneller beschikbaar zijn. Kan zo snel niet vinden of SHR ook een auto-tiering mechanisme heeft voor caching disks.

En met alle respect/nuance: als je wel geld hebt voor 50TB bruto storage initieel, zou ik 200% zeker een goede backup gaan regelen. Als is maar 10% van de data absoluut benodigd/onmisbaar, moet je alsnog 5TB backuppen (initieel) en daarna je increments en/of je restore testen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan0806
MAX3400 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:51:
En met alle respect/nuance: als je wel geld hebt voor 50TB bruto storage initieel, zou ik 200% zeker een goede backup gaan regelen. Als is maar 10% van de data absoluut benodigd/onmisbaar, moet je alsnog 5TB backuppen (initieel) en daarna je increments en/of je restore testen.
Alle niet te missen data staat ook op een dropbox en drive backup. Het is meer voor een complete image van pc's zodat die makkelijker zijn terug te zetten bij problemen. Lees een dag voor een deadline een crashende hdd hebben.
Mijzelf schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:45:
Je schrijft dat je huidige NAS 3.8MB/sec doet. Er zit een 800MHz Arm SoC in, en ik zou dus verwachten dat hij ongeveer 10x zo snel is. Als je geen duidelijke reden hebt waarom hij zo traag is, zou het wel eens kunnen dat een nieuwe NAS niet sneller zal blijken te zijn, als die lage snelheid door iets buiten de NAS wordt veroorzaakt.
Ik heb zelf geen idee waarom hij maar de 4 MB/s haalt (heb wel mijn vermoedens zoals 4x 4TB disks en raid 5 maar geen hardware/tijd om te testen). Ook staan er geen apps aan behalve file manager en ftp dus dat zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Heb 2 dagen geleden een DS1817+ 8Gb gehaald Mooi ding.
Je kan ook kijken naar DS2015XS heeft 2 Nics Gigabit en 2 van 10GB
Qwa prijs zijn ze allemaal even duur.
VPN raad ik je aan om dat op je endpoint te draaien. Heb hem een tijdje ook op Synology gedraaid.
Maar had teveel poortforwards en dingen die ik vanuit Sophos UTM naar binnen open moest zetten om VPN door te sturen. Na jaren vooruitschuiven toen een keer tocht gewoon gedaan en is beter zo.

<GOT>DrOPje #2516

Pagina: 1