Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11
Recent hebben wij onze eerste woning gekocht. Redelijk zuinig wat betreft energie: Bouwjaar 1992, volledig geïsoleerd, dubbelglas, vloerverwarming, HR combi ketel uit 2012 en een mooi schuin dak op het zuiden-westen van ca. 30m2. Maar... dat kan natuurlijk beter. Ons budget hiervoor is ca. EUR 10.000.

Daarom willen we sowieso nog zonnepanelen op het dak laten leggen. Met een energie verbruik van iets ca. dan 1.800 kWh per jaar zouden voor ons 8 panelen voldoende moeten zijn. Maar we hebben plaats voor meer, dus in mijn ogen zou het zonde zijn hier geen gebruik van te maken. Daarom zijn we ook de mogelijkheden aan het onderzoeken om te besparen op gas middels een warmtepomp (of wellicht zonneboiler?). Onze gasbehoefte bedragen ca. 1.000 m3 per jaar.

Ik heb redelijk goed op het netvlies wat ik wil, maar wellicht zie ik iets over het hoofd, en ik twijfel wat het beste is om als eerste aan te pakken. Onze voorkeur om op gas te besparen gaat uit naar een warmtepomp, want volgens mij is de verhouding tussen rendement en investering hier het grootst. Omdat de warmtepomp veel stroom verbruikt zou ik dan ook graag meer zonnepanelen op het dak leggen. Alleen, weet ik uiteraard nog niet precies hoeveel.

En dan nu de vraag, wat is wijsheid in deze:
  • Het dak volgooien met zoveel mogelijk panelen en volgend jaar de warmtepomp aanschaffen?
  • Eerst een warmtepomp aanschaffen, een jaartje het verbruik monitoren en volgend jaar genoeg panelen laten plaatsen
  • Alles in één keer aanschaffen om zodoende zo lang mogelijk te besparen op energie kosten?
  • Of wellicht nog een andere optie die ik nu over het hoofd zie?
Wat is jullie kijk hierop?

[ Voor 3% gewijzigd door Ardbeg10 op 10-07-2017 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alles nu aanschaffen.
Met zonnepanelen mag je nu salderen (en dus nog even terugverdienen)
Subsidie op een warmtepomp is ook nu.

1000 m3 gas = 2000 kWh benodigd voor de warmtepomp.
1800 + 2000 = 3800 Wp benodigd op een zuid dak. MAAR dat is wanneer je mag salderen.
Dus gooi dat dak zo vol mogelijk, zodat je na het "saldeer" tijdperk, voldoende opwekt in de mindere maanden en zoveel mogelijk direct verbruik hebt.
Winter is ruk qua PV opwekking, liefst heb je er dan nog een windmolen bij staan. :+

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 09:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Hele dak volgooien met zonnepanelen lijkt me de meest logische optie. Je gaat daarmee direct besparen. Daarna kijk je hoeveel budget je nog over hebt voor aanschaf van een warmtepomp.

Heb je in het hele huis vloerverwarming? Of heb je ook nog oude radiatoren?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeogenia
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Je zou eerst een transmissie berekening kunnen uitvoeren, als je direct een WP wil. Met deze kan je dan het vermogen van de warmtepomp selecteren en bepalen of het interessant is (aanschaf) om je cv-ketel met gasaansluiting en vastrecht weg te halen. Er zijn genoeg kengetallen om het verbruik van een warmtepomp te schatten op basis van de transmissie, hiermee kan je weer de aantal zonnepanelen selecteren. Gezien je budget is een lucht/lucht of lucht/water een mogelijkheid. Er zijn mooie subsidies op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In één keer het dak volleggen is goedkoper dan twee keer de helft.
Mocht dan het budget op zijn (lijkt me sterk) dan kan je desnoods deze winter je overschot in een ventilatorkacheltje van €25 verbranden.
Een winter wachten leert je ook veel over comfort, ventilatie en aanvoertemperatuur van je nieuwe huis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
30 m2 dan denk ik al gauw
aan een set van 15 panelen van 280-290 Wp (totaal 4200-4350 Wp) of
aan een set 20 SF 175 panelen (3500 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
AUijtdehaag schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:51:
Alles nu aanschaffen.
Met zonnepanelen mag je nu salderen (en dus nog even terugverdienen)
Subsidie op een warmtepomp is ook nu.

1000 m3 gas = 2000 kWh benodigd voor de warmtepomp.
1800 + 2000 = 3800 Wp benodigd op een zuid dak. MAAR dat is wanneer je mag salderen.
Dus gooi dat dak zo vol mogelijk, zodat je na het "saldeer" tijdperk, voldoende opwekt in de mindere maanden en zoveel mogelijk direct verbruik hebt.
Winter is ruk qua PV opwekking, liefst heb je er dan nog een windmolen bij staan. :+
Dit is inderdaad iets wat wel in m'n achterhoofd speelt. Als over een tijdje de salderingsregeling is afgelopen, dan zal de warmtepomp vooral in de winter de meeste stroom vragen. En nou net dan leveren de zonnepanelen het minste op.

Verder wordt in de reacties inderdaad beaamt wat ik al vermoedde: gewoon zoveel mogelijk panelen op het dak. Ik vermoed zelf dat er plaats is voor 14 panelen, 12 lukt altijd.

Ik was zelf nog aan het rekenen geslagen (waar nodig met wat conservatieve aannames):

Stel we gooien het dak vol (met 14 panelen) en nemen een warmtepomp.
Aannames hierbij is dat de warmtepomp ons niet volledig van het gas haalt, maar dat de CV in de koudere maanden moet bijspringen. Zeg nog 400m3 per jaar (ruwe schatting, maar lijkt me aan de hoge kant). Daarnaast dus 14 panelen van 275 Wp, 85% rendement zou betekenen dat we op jaarbasis ~3250 kWh op wekken. Minus de 2000 kWh voor de pomp (ik was zelf ook al van ca 2.000 kWh per jaar uitgegaan, wat me hoog lijkt voor een besparing van 600 m3) houd ik 1250 kWh over. Dit dekt ons huidige gebruik niet, maar komt in de buurt.
Bij de huidige energie prijzen betekent dit 550 kWh * 0,20 + 550 * 0,65 = 435 euro per jaar. Tegenover 1800 * 0,2 + 1000 * 0,65 = 1.010 per jaar. Een besparing van 575 euro per jaar. Stel dat we hier inderdaad ons volledige budget (10.000 euro) voor moeten spenderen: dat zou betekend een rendement van 5,8%, met een terugverdien tijd van ca. 17 jaar.

Enkel 8 zonnepanelen op het dak plaatsen (waarmee wij zelfvoorzienend zouden zijn qua stroom) kost ons ongeveer 3.000 euro. Dit levert ons een besparing van 0,2 * 1800 is 360 euro per jaar. Het rendement bedraagt dan ongeveer 12%, en de terugverdientijd is dan uiteraard ongeveer 8 jaar.

Opzich neig ik nog steeds naar de eerste optie. Maar vanuit financieel oogpunt is de twee optie zo te zien wel weer interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Onlangs groene Sf (normaal zijn ze zwart)van markplaats opgehaald voor 50% van de nieuw prijs. (Komen toch uit het zicht te liggen)

Een 3-fase sma van markplaats.
Een pana monobloc 5 kW uit frankrijk die na aftrek subsidie (tot 1 juli) 428 euro netto heeft gekost.
Doe eens creatief shoppen en de handjes uit de mouwen, denk ik dan.
Het kan allemaal veel goedkoper dan dat je denkt...

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2017 13:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
volgens mij kan je met isolatie ook nog wel wat bereiken. b.v. je vloer. en als je huis ca. 30-35 jaar oud is gaat een van je dubbelglas ramen lekken. Dan kan je over naar HR++ of nog beter Triple.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom overweeg je cq. de reageerders geen zonneboiler?

Je dak volleggen zodat je verbruik ruimschoots afdekt is (wellicht stijg je verbruik nog eens (kind?) en je kan maar beter in 1x genoeg neerleggen dan later bijleggen) en dan passen er wellicht nog 2 zonneboiler collectoren bij?

Zelf heb ik ook m'n verbruik afdekt met zonnepanelen maar nog een stuk dak over en sta voor eenzelfde keuze zodra m'n cv de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Aikon omdat PV @ 20% * COP 4 van een warmtepomp beter is dan een zonneboiler en makkelijker te installeren is. Nadeel is wel dat je water met lagere temperatuur krijgt.
@Ardbeg10 wat opmerkingen:
een kWh is vandaag 18 cent.
AUitdehaag bespaart 1000 m³ met 2000 kWh, jij maar 600.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Je kunt je terugverdientijd behoorlijk verkorten door een warmtepomp te kopen waarbij de C.V. niet meer hoeft bij te springen. Dan ga je gewoon helemaal van het gas af. Scheelt je zo 200 per jaar aan vastrecht.

Het is dan een kwestie zeker te zijn dat je isolatie goed genoeg is zodat je warmtepomp het bij koude periodes (wanneer het vermogen minimaal is) nog steeds redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Aikon schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:38:
Waarom overweeg je cq. de reageerders geen zonneboiler?

Je dak volleggen zodat je verbruik ruimschoots afdekt is (wellicht stijg je verbruik nog eens (kind?) en je kan maar beter in 1x genoeg neerleggen dan later bijleggen) en dan passen er wellicht nog 2 zonneboiler collectoren bij?

Zelf heb ik ook m'n verbruik afdekt met zonnepanelen maar nog een stuk dak over en sta voor eenzelfde keuze zodra m'n cv de geest geeft.
Een zonneboiler is inderdaad een goede optie, die we zeker ook nog overwegen (zie ook m'n startpost). Echter, de info die ik tot nu toe heb gevonden lijkt erop te duiden dat een warmtepomp een betere investering zou zijn (zowel vanuit het oogpunt van duurzaamheid als vanuit financieel oogpunt).
Mocht er een goede reden zijn om een zonneboiler aan te schaffen (of wellicht andere energiebesparende maatregelen) dan sta ik daar zeker voor open! Vandaar dit topic.

Waarom zou jij voor een zonneboiler kiezen? Is dit in jouw situatie rendabeler als een warmtepomp?
Proton_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:44:
@Aikon omdat PV @ 20% * COP 4 van een warmtepomp beter is dan een zonneboiler en makkelijker te installeren is. Nadeel is wel dat je water met lagere temperatuur krijgt.
@Ardbeg10 wat opmerkingen:
een kWh is vandaag 18 cent.
AUitdehaag bespaart 1000 m³ met 2000 kWh, jij maar 600.
Klopt, dit is wel een erg worst case scenario. Ik vind het met de info die ik tot nu toe gevonden heb echter lastig in te schatten hoeveel m3 ik bespaar en hoeveel kWh ik hiervoor nodig heb. Een verhouding van 1 m3 besparing kost 2,5 kWh lijkt echter redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Waarom zou jij voor een zonneboiler kiezen? Is dit in jouw situatie rendabeler als een warmtepomp?
Ik weet nog niet waar ik voor zou kiezen. M'n gevoel zegt dat een zonnecollector rendabeler in de winter is dan zonnepanelen. Aan de andere kant heb ik ze in de zomer dan weer amper nodig. Die laatste doen nog maar 10% van wat ze in de zomer doen, iig in mijn situatie (oosten).
Proton_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:44:
Ok, iets minder technisch aub. Die 20% slaat op het rendement in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Aikon schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:55:
[...]

Ik weet nog niet waar ik voor zou kiezen. M'n gevoel zegt dat een zonnecollector rendabeler in de winter is dan zonnepanelen. Aan de andere kant heb ik ze in de zomer dan weer amper nodig. Die laatste doen nog maar 10% van wat ze in de zomer doen, iig in mijn situatie (oosten).

[...]

Ok, iets minder technisch aub. Die 20% slaat op het rendement in de winter?
Door het salderen wek je in de zomer dus op wat je in de winter nodig hebt, de 20% van proton is opwek in de winter.
Met warm water kan dat dus niet, en heb je in de zomer een overschot waar je niets mee kan. De plek van een zonneboiler hebben de meesten ook nodig voor pv.

1300 m3 aan gas werk je zo weg met een warmtepomp voor verwarming en een e-boiler of boiler op de warmtepomp voor sww, die laatste is de moeilijkste.

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 10-07-2017 15:25 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ardbeg10 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:46:
Recent hebben wij onze eerste woning gekocht. Redelijk zuinig wat betreft energie: Bouwjaar 1992, volledig geïsoleerd, dubbelglas, vloerverwarming, HR combi ketel uit 2012 en een mooi schuin dak op het zuiden-westen van ca. 30m2. Maar... dat kan natuurlijk beter. Ons budget hiervoor is ca. EUR 10.000.
Met 10.000 euro hebben wij dit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien is er in het budget nog ruimte voor accu als buffer? Kan natuurlijk ook achteraf als er meer bekend is over het salderen (persoonlijk verwacht ik een afbouwing en geen afschaffing). De winter red je niet met een accu, maar in de lente, zomer en herfst heb je er wel profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Interessant, heb hem aandachtig doorgelezen. Ik denk dat vloerverwarming wel comfortabeler is, en ik vind airco units niet zo mooi. Maar zeker een interessant alternatief dat het waard is naar te kijken.

In het algemeen: wat ik vooral lastig vind is in te schatten hoeveel m3 een warmtepomp gaat besparen, hoeveel kWh je deze besparing per jaar kost, en hoeveel de ketel nog moet bijspringen. Heeft wellicht iemand hier ervaring mee?

Ik lees uiteenlopende zaken op internet. Bijvoorbeeld dat bij een hybride warmtepomp de ketel nauwlijks iets hoeft te doen, maar het wel maar 500 m3 per jaar besparing is. Een andere website zegt dan weer 900 m3 besparing, wat nogal een verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Aikon schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:55:
Ok, iets minder technisch aub.
Sorry :)
Een zonneboiler haalt uit een vierkante meter met goede instraling (1000W) afhankelijk van de temperatuur tussen de 60 en 80 procent van het vermogen in warm water.
Een premium zonnepaneel (nog steeds goedkoper dan een collector) haalt tussen de 18 en 21 procent in elektriciteit.
Een warmtepomp maakt van 1 kW elektriciteit 4 kW warmte (men zegt dan een COP van 4).
Een zonnepaneel + warmtepomp geeft dus meer warmte dan een zonneboiler, maar de warmtepomp kan dat alleen als het water niet zo heel heet moet.

Daar staat tegenover dat als het vat op temperatuur is, een zonneboiler uitgewerkt is maar een zonnepaneel door blijft produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:06:
[...]

Sorry :)
Een zonneboiler haalt uit een vierkante meter met goede instraling (1000W) afhankelijk van de temperatuur tussen de 60 en 80 procent van het vermogen in warm water.
Een premium zonnepaneel (nog steeds goedkoper dan een collector) haalt tussen de 18 en 21 procent in elektriciteit.
Een warmtepomp maakt van 1 kW elektriciteit 4 kW warmte (men zegt dan een COP van 4).
Een zonnepaneel + warmtepomp geeft dus meer warmte dan een zonneboiler, maar de warmtepomp kan dat alleen als het water niet zo heel heet moet.

Daar staat tegenover dat als het vat op temperatuur is, een zonneboiler uitgewerkt is maar een zonnepaneel door blijft produceren.
kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Rol-Co beide is in dit geval correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Correct me if i'm wrong

kW is een vermogens eenheid, kWh is een verbruiks eenheid?
Een 1kW motor (zegt iets over het vermogen) verbruikt 1kWh (verbruik per uur)

Een warmtepomp die 1 kWh verbruik heeft met COP 4 geeft 4kWh aan warmte af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 17:26
En een warmtepomp die 1kW vermogen vraagt levert 4kW aan warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ardbeg10 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:01:
In het algemeen: wat ik vooral lastig vind is in te schatten hoeveel m3 een warmtepomp gaat besparen, hoeveel kWh je deze besparing per jaar kost, en hoeveel de ketel nog moet bijspringen. Heeft wellicht iemand hier ervaring mee?
Ik heb - initieel naast mijn C.V.-installatie overal lucht/lucht-warmtepompen opgehangen (in elke woonruimte een). Daarbij bleek dat ik de C.V.-ketel helemaal niet meer nodig had (in een matig geisoleerd huis uit 1910).

Toen de ketel vervolgens stuk is gegaan heb ik deze weggemieterd en een elektrische boiler opgehangen. Later is daar nog een zonneboiler voorgekomen. Doel is om de elektrische boiler tzt te vervangen voor een elektrische doorstromer.

Mijn gasverbruik was rond de 800 kuub per jaar, dat is nu 1200 kWh voor de warmtepomp geworden (inclusief koeling!). Het gebruik van mijn elektrische boiler hou ik nog pas sinds kort bij dus die gegevens heb ik niet paraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
cyberstalker schreef op maandag 10 juli 2017 @ 20:48:
[...]

Ik heb - initieel naast mijn C.V.-installatie overal lucht/lucht-warmtepompen opgehangen (in elke woonruimte een). Daarbij bleek dat ik de C.V.-ketel helemaal niet meer nodig had (in een matig geisoleerd huis uit 1910).
Ik heb ook over een lucht/lucht warmtepomp nagedacht, en moet eerlijk zeggen dat ik nog aan het twijfelen ben. Wat me vooral tegenhoud is dat ik de hele dag op het werk al in de droge lucht van de airco zit, en ik stel me toch (wellicht onterecht) voor dat ik dan thuis ook in de droge lucht kom te zitten. Daarnaast vind ik die units in de vertrekken ook echt niet zo mooi, maar dat is wellicht ieder voor zich.
Al met al wordt ik er niet heel enthousiast van. De besparing op gas is dan wel weer mooi.

Ik neig vooral naar een lucht/water warmtepomp, eventueel bijgestaan door de CV. Heeft een lucht/lucht overigens hetzelfde rendement als een lucht/water? Of valt er vanuit duurzaamheidsoogpunt meer te zeggen voor de een dan voor de ander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ardbeg10 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:30:
[...]

Ik heb ook over een lucht/lucht warmtepomp nagedacht, en moet eerlijk zeggen dat ik nog aan het twijfelen ben. Wat me vooral tegenhoud is dat ik de hele dag op het werk al in de droge lucht van de airco zit, en ik stel me toch (wellicht onterecht) voor dat ik dan thuis ook in de droge lucht kom te zitten. Daarnaast vind ik die units in de vertrekken ook echt niet zo mooi, maar dat is wellicht ieder voor zich.
Al met al wordt ik er niet heel enthousiast van. De besparing op gas is dan wel weer mooi.
Qua droge lucht zou het helemaal niets mogen uitmaken. Het is zonder meer waar dat je bij het verwarmen relatief drogere lucht krijgt (omdat warmere lucht meer vocht kan bevatten). Dit gebeurt ongeacht de verwarmingsmethode (m.u.v. een petroleumkachel). Dit zal nu in de winter ook gebeuren met je bestaande vloerverwarming, je ventileert en krijgt daarmee koude lucht binnen die je weer verwarmd en die dus droog is.

De oplossing is dus om ervoor te zorgen dat je de lucht bij het verwarmen bevochtigd. Dit kan met een losse bevochtiger of met een warmtepomp die die functie ingebouwd heeft, zoals de Ururu Sarara. Deze heb ik thuis dus ook en kan vocht uit de buitenlucht onttrekken om bij het verwarmen te bevochtigen. Hoe goed dit werkt hangt heel erg af van de temperatuur van de buitenlucht en de vochtigheid buiten. Bij mij heeft dit de luchtvochtigheid in de winter netjes op 45% en hoger gehouden - wat aangenaam blijft.

Of je de units lelijk vindt is natuurlijk persoonlijk. In mijn geval hangen deze units nu i.p.v. radiatoren aan de muur en dan is het natuurlijk een hele verbetering omdat radiatoren je kamer klein laten lijken en de units hoog genoeg aan de muur zitten om dat probleem niet te hebben. In geval van vloerverwarming ligt dat natuurlijk ietsjes anders.

Wel is het zo dat lucht/lucht warmtepompen beter zijn in het koelen in de zomer dan een lucht/water-systeem. Hierbij ontvochtigen ze ook direct de lucht, omdat anders door het koelen de luchtvochtigheid te hoog zou worden. De betere systemen - waaronder wederom de Ururu Sarara - kunnen dit ontvochtigen apart van het koelen instellen. Je kunt dus enkel koelen zonder te ontvochtigen, of slechts een beetje ontvochtigen. Ik vind zelf de droge lucht die je bij de goedkopere airco's ziet ook erg onprettig maar heb er bij de Ururu geen last van.
Ik neig vooral naar een lucht/water warmtepomp, eventueel bijgestaan door de CV. Heeft een lucht/lucht overigens hetzelfde rendement als een lucht/water? Of valt er vanuit duurzaamheidsoogpunt meer te zeggen voor de een dan voor de ander?
Ik zou het idee van bijstaan van de C.V. persoonlijk echt laten varen. Dat kost je sowieso 200 euro per jaar alleen aan vastrecht voor gas wat je besparing aanzienlijk verminderd. Kijk gewoon naar een goede setup die het zonder gas aankan. Ik denk dat lucht/lucht of lucht/water elkaar in efficientie niet veel zal ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
Ik vind het in ieder geval een interessante optie, ik streep hem nog niet zomaar weg. Zijn er overigens, naast de prijs, redenen waarom je voor een lucht/lucht pomp zou kiezen boven een lucht/water pomp? Met name dus als je al vloer verwarming hebt?
cyberstalker schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:47:
[...]

Ik zou het idee van bijstaan van de C.V. persoonlijk echt laten varen. Dat kost je sowieso 200 euro per jaar alleen aan vastrecht voor gas wat je besparing aanzienlijk verminderd. Kijk gewoon naar een goede setup die het zonder gas aankan. Ik denk dat lucht/lucht of lucht/water elkaar in efficientie niet veel zal ontlopen.
Dit klinkt heel aantrekkelijk, maar voor ons is het (voorlopig) nog niet aan de orde. We koken namelijk nog op gas, dus dat zou betekenen dat we ook een nieuw fornuis aan zouden moeten schaffen. Dit gaat er waarschijnlijk pas van komen als we de keuken onder handen nemen, wat voorlopig nog niet aan de orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ardbeg10 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:55:
Ik vind het in ieder geval een interessante optie, ik streep hem nog niet zomaar weg. Zijn er overigens, naast de prijs, redenen waarom je voor een lucht/lucht pomp zou kiezen boven een lucht/water pomp? Met name dus als je al vloer verwarming hebt?
Het grote voordeel vind ik dat je de temperatuur per ruimte kunt instellen en dat de ruimte heel snel op temperatuur komt. Je merkt het binnen enkele minuten, waar dat bij vloerverwarming juist heel lang duurt.
Dit klinkt heel aantrekkelijk, maar voor ons is het (voorlopig) nog niet aan de orde. We koken namelijk nog op gas, dus dat zou betekenen dat we ook een nieuw fornuis aan zouden moeten schaffen. Dit gaat er waarschijnlijk pas van komen als we de keuken onder handen nemen, wat voorlopig nog niet aan de orde is.
Dan nog zou ik niet voor een zogenaamde hybride oplossing gaan, want dan investeer je nu in een systeem waarbij je alsnog niet van het gas afkomt.

Die kookplaat vervangen kun je dan altijd alsnog doen. Inductiekookplaten heb je overigens al vanaf een paar honderd euro dus dat verdien je zo terug als dat het enige is waarvoor je nog een aansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:43
Ardbeg10 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 10:55:
lucht/lucht heeft volgens mij hoger rendement door dat je meer direct verwarmt: Werkzame gas -> lucht, terwijl lucht/water een extra stap heeft: Werkzame gas -> water (->vloer) -> lucht.

vraag is wel of je het comfortabel vind.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik snap niet dat je per se van het gas af moet. Vaak zijn je jaarkortingen bij gaslicht en consorten hoger als je gas en stroom afneemt dus dat compenseert wat .Zeker in bestaande bouw is gasloos gewoon heel erg lastig. Wij gaan zelf (jaren 30 vrijstaand, 1000 kuub inhoud) naar een 5 KW L/W warmtepomp, 2 x LL warmtepomp (boven en beneden), gebruik van houtkachel (7 KW) en spouw isolatie. Er komt sowieso veel PV op (4000 wp en ergens binnenkort nog eens 4000 wp dus totaal 8000 wp).

Ook wij hebben een prachtig gasgestookt kooktoestel waar we echt niet vanaf willen. Het gaat ons met name om comfort en lagere stookkosten. Ik verwacht dat we van 3500 kuub gas relatief eenvoudig naar minder dan 1000kuub kunnen gaan waarbij we het extra stroomverbruik compenseren met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
cyberstalker schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:33:

Dan nog zou ik niet voor een zogenaamde hybride oplossing gaan, want dan investeer je nu in een systeem waarbij je alsnog niet van het gas afkomt.

Die kookplaat vervangen kun je dan altijd alsnog doen. Inductiekookplaten heb je overigens al vanaf een paar honderd euro dus dat verdien je zo terug als dat het enige is waarvoor je nog een aansluiting hebt.
Je hebt me aan het denken gezet, dank daarvoor! Ik ga er deze week eens goed over peinzen, wellicht is het inderdaad een optie.

Daarnaast vroeg ik me hoe mensen denken over het "post-saldeer" tijdperk. De meeste energie vraagt een warmtepomp in de winter, en nou net dan leveren je panelen de minste energie. Zolang we kunnen salderen is dit geen probleem natuurlijk, maar wat doe je na 2020 als het salderen (wellicht) wordt afgeschat?
Oprechte vraag die me wel bezig houd bij het maken van de keuze tussen energiebesparende maatregelen.
Markprinsen schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 11:56:
Ik snap niet dat je per se van het gas af moet.
Ik hoef overigens niet percé volledig van het gas af. Maar ik ben wel naar de verschillende mogelijkheden aan het kijken. De maatregelen die jij hebt getroffen vind ik er bijvoorbeeld mooi uitzien, en inspireren om ook dergelijke zaken te ondernemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ardbeg10 op 11-07-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-04 02:13
Ardbeg10 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:34:
[...]

Je hebt me aan het denken gezet, dank daarvoor! Ik ga er deze week eens goed over peinzen, wellicht is het inderdaad een optie.

Daarnaast vroeg ik me hoe mensen denken over het "post-saldeer" tijdperk. De meeste energie vraagt een warmtepomp in de winter, en nou net dan leveren je panelen de minste energie. Zolang we kunnen salderen is dit geen probleem natuurlijk, maar wat doe je na 2020 als het salderen (wellicht) wordt afgeschat?
Oprechte vraag die me wel bezig houd bij het maken van de keuze tussen energiebesparende maatregelen.

[...]

Ik hoef overigens niet percé volledig van het gas af. Maar ik ben wel naar de verschillende mogelijkheden aan het kijken. De maatregelen die jij hebt getroffen vind ik er bijvoorbeeld mooi uitzien, en inspireren om ook dergelijke zaken te ondernemen.
Verwarmen met een L/L warmtepomp is op het moment (zonder PV) al goedkoper dan verwarmen op gas (bij de efficiënte modellen). Bij het topic over L/L warmtepompen word dit ook uitgelegd. =)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Pagina: 1