Toon posts:

Overspanningbeveiliging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dames

Ik heb een overspanning beveiliging nodig, om een huis installatie te beschermen. Dit komt in het buitenland te staan, waar "regelmatig" de "nul" leider wordt kapot getrokken, en komt op je WCD's ongeveer 350 - 400V te staan. Dat is niet goed voor al je apparaten.

Welke beveiliging kan ik daarvoor gebruiken? Ik weet dat Dehn en Phoenix Contact Valtrab er zijn, maar volgens mij is dat voor bliksem gerelateerde inslagen. In mijn geval is van bliksem geen sprake.

Gewoon overspanning tot 400V (op een 230V net).

Het net is 5 leiders, L1, L2, L3 + N + PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als de nul kapot wordt getrokken staat er niet ineens 400V op je aansluiting. Die 400V kan er alleen komen wanneer de nul en een andere fase worden omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hangt er van af. Soms wel en soms niet. Maar ook wat jij schetst, dat de nul en fgase worden omgedraaid komt voor. Die gasten doen daar maar wat.

Ik wil mijn "dure" apparatuur beschermen.

Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien een line-interactive UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Neem je ook 3 Fases af? Als de nul los komt te liggen heb je dat bijvoorbeeld L1 en L2 aan elkaar komen liggen (driehoekschakeling) dus idd 400V. Maar als je 1 fase afneemt dan kan je het verhalen op de netbeheerder.
Las in andere topics dat een fasevolgorderelais kan helpen.
Of zo iets:
https://www.conrad.nl/nl/...elaar-1-stuks-503242.html

Zie ook:
Beveiligd een surge protector ook tegen loszittende Nul ?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 08-07-2017 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
Een fasebewaker. (Voorbeeld:EMD-SL-PH-400 )

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 08-07-2017 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

zoals @jeroen3 aanhaalt, fasebewaking, elke grote leverancier (Schneider/Moeller/Schrack/Phoenix) heeft dat wel :)

Ook zul je een contactor moeten hebben die het totale vermogen kan schakelen in AC3.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
sypie schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 16:55:
Als de nul kapot wordt getrokken staat er niet ineens 400V op je aansluiting. Die 400V kan er alleen komen wanneer de nul en een andere fase worden omgewisseld.
Dit klopt niet. Stel jij zit op L1 en de buren op L2. Je deelt de nul. Wanneer de nul nu gaat zweven (dwz onderbroken is op een punt voor jou en je buren) en je buren hebben 5 kW aan kacheltjes aanstaan maar jij alleen je televisie/hifi set en verder niets krijg jij 350V over je stopcontacten. En dus over je apparatuur. In deze situatie wordt er dus niets omgewisseld, puur de nul onderbroken.

Enige wat ik me nog afvraag. Is zo'n hoofdrelais (4P) snel genoeg om af te schakelen in zo'n situatie. Zeker als hij nog in serie staat met een fasebewaker duurt dat toch zo'n 50-100 ms lijkt me. Dan ben je al een paar cycles verder.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt ook nog overspanningsbeveiliging erbij plaatsen.

Het probleem is dat je niet kan garanderen dat er genoeg stroom gaat lopen waardoor de automaten trippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En die overspanningbeveiliging: bedoel je varistors?

Ja, die zijn wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er eentje nodig, die én de spanning bewaakt, én het verlies van de nul detecteert.

Ik heb er wel eentje gevonden die de nul verlies detecteert, maar nog niet dat ze alle drie doet.

http://www.produktinfo.co...LAIS_70_31_8_400_2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee hoor, als jij de nul los trekt voor het punt waar de 3 fases aftakken, en de belasting op de 3 fases is ongelijk, dan zal de spanning omhoog knallen. Of omlaag... Waarschijnlijk geen 400v, maar wel ruim voldoende om je apparaten die voor 230 zijn rook te laten produceren.

Volgens mij kun je uit de voeten met zoiets:
http://benelux.moeller.ne...g_relay/phase_monitor.jsp
(fasebewaking)
De meest rechtse uitvoering van jouw link doet volgens mij hetzelfde; fasedetectie, onder- en overspanningsbeveiliging (en dus ook een losse nul).

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 08-07-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je ferry.

ik heb deze gevonden:

http://nl.rs-online.com/w...67374613D3838343234373326

Moet ook goed werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:01

ThaHandy

Discovery Channel

Detecteert alleen hé? schakelt het net er niet mee uit.

misschien geeft deze topic je nog wat info
Beveiligd een surge protector ook tegen loszittende Nul ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 11:31
Uit de specs: Automatic recovery on fault removal. Ik denk dat die wel degelijk afschakelt (is dan ook een relais).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee, je moet best een ingrijpende wijziging in je meterkast uitvoeren.

Je moet namelijk trip spoelen toevoegen aan je automaten, of een contactor die je na de hoofdschakelaar plaatst. Zoals FAZ-XUA of FAZ-XAA. Of iets vergelijkbaars uit Scheider Electrics LC1D familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 18:11
Rataplan_ schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:00:
Uit de specs: Automatic recovery on fault removal. Ik denk dat die wel degelijk afschakelt (is dan ook een relais).
Ook uit de specs: Rated Current / Maximum peak current 6 / 10 A ;) Als je je hele huis wilt doen is het wat te weinig. 6A is natuurlijk iets minder dan je hoofdzekering dus jeroen heeft gelijk, echter krijgt je apparatuur met deze opzet nmi nog steeds een klap, al dan niet korter.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 09-07-2017 10:04 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, dat laatste is absolute onzin, zie ook de andere antwoorden.
Zolang de drie fasen gelijk belast zijn is er niets aan de hand. Maar elk verschil levert bij een losse nul een nulpuntverschuiving op, waar in het meest extreme geval één fase nagenoeg nul volt krijgt en een andere bijna 400V. Het geschetste scenario is dus wel terdege reëel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Krijg je ook drie fasen aangeleverd van de netleverancier?

Dan zou je natuurlijk je hele woning achter zo'n soort transformator kunnen aansluiten: http://www.erea.be/nl/producten/detail/spt16000-d

Kost wat (niet alleen de aanschaf maar ook verliezen), weegt wat en neemt wat ruimte in beslag maar je bent dan geheel niet meer afhankelijk van de nul van de netleverancier. :+

Ik heb mijn twijfels of die bewakingsrelais wel snel genoeg schakelen. Het zal vast helpen, maar is het voldoende om alle apparatuur ten alle tijden te beschermen? Ook zou het "automatisch terug inschakelen" mij niet lekker zitten, hoe bepaalt zo'n ding of de nul weer verbonden is? Dat de spanning weer binnen de marges valt zegt niets, dat kan ook komen doordat de buren net de stofzuiger uit de muur hebben getrokken... Met een beetje pech staat zo'n ding toch de hele tijd aan en uit te klapperen?

Hoe regelmatig gebeurt dit eigenlijk en hoe lossen je buren het op?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Xander Een transformator is inderdaad de meest robuuste oplossing. Maar ook dan heb je nog steeds bewaking nodig om je transformator niet kapot te maken.
Het relais zal inderdaad een vertraging hebben. Maar nu heb je alleen de hoop dat je genoeg overspanningsbeveiligingen in apparaten aanspreekt zodat je automaten trippen. Dat kan erg lang duren. Zeker als je niet genoeg belastingen aan hebt om de nul naar een potentiaal te trekken.

Automatisch weer inschakelen is gewoon functie van dat relais. Hij geeft simpelweg goed of fout aan.
Met schakelingen erachter kun je bepalen of hij weer in mag als de spanning terug is. Als je bijvoorbeeld tripspoelen gebruikt moet je de groepen altijd weer handmatig inschakelen.
Als je een contactor gebruikt kun je de spoel van de contactor in serie zetten met een van zijn hulpcontacten, zodat er altijd nog een extra schakelaar vereist is om weer in te schakelen.

Kortom, het kan zo fraai als je zelf wilt (betalen).
Pagina: 1