Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Genoeg Watt ?

Pagina: 1
Acties:

• D deere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-05-2024
Hallo mede tweakers,

Ik heb een vraagje en waarschijnlijk heb ik ook wel snel antwoord maar wil het toch even vragen. Ik ga binnenkort een nieuw moederbord kopen die ook SLI interface ondersteund en wil daarna dan ook met 2 Asus GTX 760 videokaarten draaien. Daarbij heb ik een voeding van 600W en denk dat dat
niet genoeg is. Cooler master heeft zo'n PSU calculator en die geeft aan dat ik ongeveer 611W nodig heb.

Mijn voeding die ik nu heb is:
OCZ ModXstream 600W (80 plus)

Mijn vraag nu is dus is dit genoeg ? Wat is jullie ervaring, denk je dat de 600W het redt of is het toch verstandig om een upgrade te maken.
Zelf, als ik dan een update moet maken, had ik deze in gedachte:
Corsair RM750X

Hierbij de link:
pricewatch: Corsair RM750x

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Dennis

A man who doesn't know to stop his electronics madness

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat het verstandiger is om een GTX 1060 of beter te nemen (en eventueel dus wat langer te sparen), dan heb je een sterkere upgrade (je gaat dan meer FPS vooruit), terwijl het stroomverbruik minder wordt.

Overigens is er ook nog Voeding advies en informatie topic - Deel 33, mocht je echt per se een GTX 760 in SLI willen gaan draaien, maar dat zou ik zonde vinden.

Een GTX 1060 heb je al voor om en nabij de 320 euro; pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G en een GTX 1070 heb je al voor rond de 440 euro; pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming.

Eventueel kun je ook eentje scoren in de V&A, dan zijn de prijzen wat lager; de GTX 1070 is dan 380 euro. ;)

[ Voor 83% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2017 16:19 ]

• D deere
Jaa ik had ook graag een GTX 1060 of een GTX 1070 willen hebben, maar heb deze 2 videokaarten nu in gebruik ( in een niet SLI ondersteunend moederbord ) en kan op dit moment niet echt een investering maken van 400 euro I.v.m. het studentenleven 😬 En een nieuwe voeding van 100 euro is nog te overzien, dus eigenlijk moet ik wel.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-11 15:51
Als ik je inventaris mag geloven heb je nu dus een FX6100 met bijbehorend moederbord(welke geen SLI ondersteunt)

Investeren in dit platform is zonde van je geld. Zoals hierboven staat is SLI/CF eigenlijk altijd al zonde van je geld omdat het bij lange na geen dubbele performance geeft.
Mijn aanbeveling: Behoud je voeding, verkoop je huidige 760 en koop er een 970 voor terug.

Mijn calculatie daar achter: geen nieuwe voeding geeft je zo'n 80 euro budget extra, je 760 verkoop je voor ~90 en een GTX 970 is waarschijnlijk wel voor 170 te kopen.

Edit: had bovenstaande post niet gezien
nieuw advies: verkoop beide kaarten en koop alsnog een 2ehand 970

edit2: blijkbaar gaan 970's ondertussen voor 200 de deur uit, ik heb ze lager gezien maar zal wel door de extreme vraag naar rx 570/580/470/480 en gtx1060s komen

[ Voor 20% gewijzigd door shadvet op 05-07-2017 16:53 ]

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Dat zou 2x 170W zijn. https://www.techpowerup.com/gpudb/1857/geforce-gtx-760
Dat moet toch prima gaan op die 600W voeding? Of heeft die te weinig 6pin aansluitingen? Je kan hiervoor zoals @CH40S al aangeeft het beste even in het grote voeding topic kijken.

[ Voor 40% gewijzigd door Jesse op 05-07-2017 16:52 ]

• D deere
@shadvet Nouja het gaat me niet echt om dubbele performance, want het enige wat ik met deze pc doe is een beetje gamen, maar vind het wel belangrijk dat ik gewoon op ultra kan spelen. Momenteel game ik dus nu maar op een videokaart en die kan het eigenlijk net niet aan. Daarom dacht ik dus dat het met een beetje hulp van de andere videokaart het wel zou willen, maar ik zal eens gaan voor 2ehands videokaart, misschien dat er wat leuks tussen zit !

• D deere
@Jesse Mn beide kaarten draaien al, dus de voeding heeft wel genoeg aansluitingen maar ze draaien alleen niet Sli

Edit: heb 2 beeldschermen, elk 1 videokaart

[ Voor 16% gewijzigd door D deere op 05-07-2017 17:15 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-11 19:58
Het moederbord is genoeg. Een 600 watt voeding trekt dit wel.

Je hele build staat niet onder full load tijdens gamen. Zeker niet met SLI. Load van de tweede kaart is rarely if ever meer dan 85%. Je processor hoeft ook niet voluit. Die 600 watt voeding redt zich wel.

[ Voor 63% gewijzigd door youridv1 op 05-07-2017 17:41 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D deere schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 16:50:
Jaa ik had ook graag een GTX 1060 of een GTX 1070 willen hebben, maar heb deze 2 videokaarten nu in gebruik ( in een niet SLI ondersteunend moederbord ) en kan op dit moment niet echt een investering maken van 400 euro I.v.m. het studentenleven 😬 En een nieuwe voeding van 100 euro is nog te overzien, dus eigenlijk moet ik wel.
Stel de vraag dan ook even in het voedingenadvies topic, die ik reeds gelinkt heb. :)
Al zou ik gewoonweg even sparen, tot ik de GTX 1060 (die wat goedkoper is, ook in de V&A), dan dat ik GTX 760 in SLI zou gaan hangen. Het verbruik van die twee is hoger en de performance minder. Weet niet hoeveel je per maand kan missen om te sparen, maar lijkt me niet dat zoiets eeuwig duurt, toch? :)
D deere schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:12:
@Jesse Mn beide kaarten draaien al, dus de voeding heeft wel genoeg aansluitingen maar ze draaien alleen niet Sli

Edit: heb 2 beeldschermen, elk 1 videokaart
Als ze nu al werken, heb je dus geen andere / sterkere voeding nodig. Als ze in SLI gaan draaien, gaat dat niet betekenen dat het verbruik ook toeneemt, dat verbruik heb je nu sowieso ook al.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2017 18:16 ]

• D deere
Dat klopt maar een kaart draait nu volop en de andere doet helemaal niks als ik aan het gamen ben. Die 2e kaart vraagt dus eigenlijk ook bijna geen stroom maar ben bang als ik SLI ga draaien dat het dan te weinig is

Verwijderd

Plus dat de voeding behoorlijk matig van kwaliteit is en voor die kwaliteit al aardig op leeftijd. Daarbij kan op 12v iets meer dan 500w geleverd worden dus is het meer een 500w voeding.

Welke versie van de Asus GTX 760 heb je? 2GB of 4GB?

• D deere
@Verwijderd Ja daar dacht ik dus ook al aan maar Ik heb de 2GB en dan natuurlijk 2x 😉

• misterTweakers
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
D deere schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:16:
@Verwijderd Ja daar dacht ik dus ook al aan maar Ik heb de 2GB en dan natuurlijk 2x 😉
Dat betekend overigens niet dat je samen 4GB hebt :) Veelgemaakt foutje namelijk :+

Verwijderd

Inderdaad, met 2 kaarten heb je alsnog slechts 2Gb vram. Ik denk dat je dan snel tegen een vram limiet aan gaat lopen met SLI.

Een Asus GTX 760 heeft minimaal een 6+2 pins voedingsaansluiting. Je voeding heeft een 6+2 en een 6 pins. Hoe heb je dat opgelost met het aansluiten van de 2e kaart?

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
hoe oud is de voeding ? voedingen gaan gaandeweg achteruit met de jaren. deze voeding kan in het slechtste geval al 8 jaar oud zijn. 80 plus is nou ook niet echt een super keurmerk van kwaliteit om te beginnen. dan zal ik me niet gaan wagen aan een sli setup die het dan net wel net niet gaat trekken.

kijk of je hem kan verkopen en ga idd voor een 1060 of in het ergste geval een 1050ti dan zal je al een behoorlijke increase van frames zien. de cpu is volgens mij vergelijkbaar met een i5 2500 dus zal het ook bij een 1050ti of 1060 max houden in geval er toch een kans bestaat op een bottleneck van de cpu icm met de grafische kaart. upgrade de gpu en je kan weer een aantal jaar vooruit.

Verwijderd

Bartosy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:27:
80 plus is nou ook niet echt een super keurmerk van kwaliteit om te beginnen
80 plus zegt iets over efficiëntie, helemaal niets over kwaliteit.

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-11 19:35
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:13:
[...]

80 plus zegt iets over efficiëntie, helemaal niets over kwaliteit.
bettere efficientie is minder hitte.. is minder koeling voor de fan/koeler systeem.. zo ja.. kan zeer zeker wel voordelig zijn een goud vs 80+. is slechts mijn 0.02$

blijft nog overeind staan dat de voeding al wat jaartjes gezien heeft dus de kans is groot dat hij sowieso al wat aan kwaliteit heeft ingeboet over de jaren.

Verwijderd

Bartosy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 22:42:
[...]

bettere efficientie is minder hitte.. is minder koeling voor de fan/koeler systeem.. zo ja.. kan zeer zeker wel voordelig zijn een goud vs 80+. is slechts mijn 0.02$
Nog steeds heeft het niets met kwaliteit te maken. Er zijn 80+ bronze voedingen pricewatch: Corsair Vengeance 400W die kwalitatief beter zijn een platinum pricewatch: Super Flower Platinum King 450W
blijft nog overeind staan dat de voeding al wat jaartjes gezien heeft dus de kans is groot dat hij sowieso al wat aan kwaliteit heeft ingeboet over de jaren.
Aan prestaties ingeboet. Ripple is hoger geworden en voltages kruipen richting de minimale en maximale ATX specs.

• D deere
Mijn voeding is zo'n 4/5 jaar oud, dus die is wel zo'n 100W is gezakt. Denk dat ik nu er nog een nieuwe voeding bij koop ( is het wel aan toe nu ik er zo over na denk ) en dan ga ik over een half jaartje wel een dikke gpu upgrade doen :*) Zoals ik ook al had geschreven vond ik de Corsair RM750X wel een leuke voeding, zijn hier ervaringen mee ?

Edit: had even de factuur opgezocht van Mn voeding, het is al 6 jaar oud |:(

[ Voor 13% gewijzigd door D deere op 06-07-2017 08:05 ]

Verwijderd

750w is nutteloos. Aan een 650w heb je al meer dan genoeg. De Corsair RM650x of TX650M V2 zijn dan prima opties.
Buiten dat heb ik mijn twijfels bij SLI in deze opstelling met slechts 2GB vram.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2017 09:05 ]

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:54

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zoals hierboven min of meer ook al aangegeven zal die processor wel eerder een bottleneck gaan vormen dan die videokaart. Het is dan wel een zes core, maar met dusdanig lage single core prestaties dat je toch prestatie problemen gaat krijgen in combinatie met een zwaardere videokaart (of SLI).

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Pagina: 1