Toon posts:

Help, HDD werkt niet of nauwelijks meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden. Sinds 2012 heb ik een Western Digital HD 2 TB waar ik 5 jaar met plezier mee werk. 2 dagen geleden moest er door Tuneup Utilities weer eens onderhoud worden verricht en werd er ook na C de E schijf HD genaamd Elements (die naam gaf hij zelf) gedefragmenteerd. Na een dag nog niet op helft en gistermorgen nog niet verder. Dus toen heb ik een verschrikkelijk domme fout gemaakt en heb ik de defragmentatie afgebroken. Reken me niet aub niet op af. Ik heb het er heel erg moeilijk mee want op deze HD staan onder andere video opnames van mijn overleden moeder en andere data waar ik jaren over gedaan heb om bij elkaar te krijgen. Wat heb ik hierna ontdekt. Soms, echt heel soms na een uur laden springt de HD weer aan, worden alle mappen gelezen en kan ik erin. Kopiëren duurt een eeuwigheid en ik heb ook express geen tools losgelaten op de HD om het niet erger te maken. Windows apparaatbeheer geeft gek genoeg aan dat de E schijf in orde is. Ik heb ook verschillende kabels en poorten geprobeerd maar vandaag kom ik er echt niet in. Normaal gesproken staat er onder de schijfletter ook een balk die aangeeft hoeveel ruimte je nog over hebt maar die zie ik nu ook niet. Ook blijft het lampje achterop de HD knipperen.
Ik kreeg zelfs een paar de vraag of ik wilde formatteren maar daar wil ik absoluut niet aan denken. Daar is alles wat op die schijf staat me te dierbaar voor. Gelukkig heb ik al zo\n 70% op de HD weggezet voor het mis ging. Maar de opnames van mijn moeder heb ik voor de helft en ook een speciale muziekmap van 250 GB waar ik jaren aan gewerkt heb staan hier nog op. Ik heb een verschrikkelijk domme fout gemaakt en ik ben er echt kapot van. Het is allemaal video en audio materiaal wat erop staat.
Dus nu is mijn vraag: is het echt te laat en zit er niets anders op dan te formatteren of is het nog te redden? Sommige kleine bestanden krijg ik met veel engelengeduld gekopieerd maar sommige geven ook een foutmelding, ik vermoed corrupt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik ben radeloos en niet echt een whizkid.

Alle reacties

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:32
We hebben een heel topic over data recovery:

Thematopic: Datarecovery
En inderdaad natuurlijk niet gaan formatteren.

En tools om je systeem sneller te laten lopen / te tunen zou ik afraden. Zeker tools die blijkbaar altijd aan staan. Zelf gebruik ik hooguit eens per jaar wel eens ccleaner of een malwarescanner, bv als ik denk dat ik dat ergens voor nodig heb. Na gebruik gooi ik het er weer af, of zorg dat het enkel draait als ik het nodig heb.

De belangrijkste tool om je pc snel te houden ben je zelf. Bijvoorbeeld door te zorgen dat er niet constant programma's draaien die je helemaal niet nodig hebt. Bij mij draait enkel een virusscanner als ik mijn laptop aan zet.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Inderdaad het datarecovery topic even doornemen voor recovery en gelijk even een backup gaan regelen, alles gaat een keer kapot, dus die HDD waar je het nu naar kopieert gaat ook ooit kapot, een externe HDD waar je een backup van alle data op houdt kost nog geen 5 tientjes.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer ook de HD compleet in te lezen zodat ik de data eraf kan halen maar vanavond kwam ik er niet in omdat het inlezen van de HD niet werd afgemaakt. Het enige wat ik nu zie is lokale schijf E zonder ruimte over balkje en de groene balk bovenin die rond het bereiken van het rode kruisje niet verder lijkt te gaan. Pogingen om iets aan de HD worden bemoeilijkt zolang hij is aangesloten. Koppel ik hem af dan draait Windows weer prima

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Tune-up utility nooit gebruiken.

Defrag op een data schijf is ook niet gewenst , heeft geen zin.
Defrag in het algemeen, zorg dat je windows op een aparte partitie zet, na installatie of veel wijzigingen, doe je eenmalig via windows defrag, en daarna nooit meer, of zeker enkelen jaren niet meer.
Op een backup schijf of data schijf heeft het geen zin.
Bij ssd verslijt je de ssd, terwijl een ssd helemaal geen defrag nodig heeft.

Belangrijkheid data, dan had je allang nog 2 extra backup moeten maken.
Hoe lang gaat een schijf mee,antwoord: 2 seconde en je hd is leeg.

"Windows apparaatbeheer geeft gek genoeg aan dat de E schijf in orde is"
Dit is omdat windows schit is, daar heb je niks aan, en recovery via windows is ook niks.

Als het echt belangrijk is laat een firma dit doen!!!!

Leren hoe je recovery doet is het belangrijkste wat je nu kunt doen, en niks met de schijf doen.
ga google lezen, veel forums , maak een lijst wat je kunt proberen.
Dan pas wat gaan doen.

1 eerst een copie maken me dd, oefen dit eerst!!
Dan de rest wat je gevonden hebt tav recovery.

Smart bekijken, bij weinig sectoren fout zou je hdd regenerator kunnen proberen, bij veel sectoren zou ik dit niet doen, wel eerst een kopie maken van de hele hd, dus een sectoren copie, en niet via windows.(dus met dd).

Smart voor de toekomst, lees dit regelmatig uit.

• twcm
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Wat je ook zou kunnen proberen is Spinrite loslaten op de disk (nadat je EERST alles weggekopieerd hebt wat leesbaar is. (er kan altijd wat mis gaan)

Ik heb in het verleden verbazingwekkende resultaten geboekt met die tool.
Ik zit met smart te wachten op een nieuwe versie van die tool (die grotere schijven aan kan en sneller is).

Do not meddle in the affairs of dragons. For thou art crunchy and taste good with ketchup.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 00:54:
Ik heb het er heel erg moeilijk mee want op deze HD staan onder andere video opnames van mijn overleden moeder en andere data waar ik jaren over gedaan heb om bij elkaar te krijgen.
...
Gelukkig heb ik al zo\n 70% op de HD weggezet voor het mis ging. Maar de opnames van mijn moeder heb ik voor de helft en ook een speciale muziekmap van 250 GB waar ik jaren aan gewerkt heb staan hier nog op.
Dus je hebt geen backup?
Dan zou ik er zelf dus niets meer aan doen, zoek de professionals.

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n 70% van alle data van de HD was voordat ik de fout maakte al weggezet. Ik schat dat er nog zo'n 300 GB moet worden overgezet. Alleen kom ik er nu niet in want hij wil het inlezen niet 100% afmaken. Het groene balkje bovenin loopt wel vol maar stagneert eenmaal het rode kruisje wordt bereikt. Ik herinner me ook ineens dat één van de meldingen een cylische defundanct was. Ik weet niet wat dat inhoudt.Om alle data over te zetten zal ik er eerst nu in moeten komen en dat valt niet mee. Ik heb verder nog geen tool losgelaten of aan formatteren gedacht. Iemand zij dat ik dat absoluut niet moest doen. Houdt dat in dat er dan nog misschien iets aan te doen valt? Ik wil graag data eraf halen alleen laat hij het niet toe en dat terwijl alles erop staat. Wat kan of moet ik doen om te zorgen dat hij het inlezen afmaakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2017 09:13 ]

• jeroen3
Dat komt waarschijnlijk omdat de disk defect is. Stop met lezen/schrijven en breng de disk naar een data recovery bedrijf voordat je er helemaal niets meer mee kan.

Je kunt het wellicht wel thuis doen met wat software, maar "cylische defundanct" zegt mij dat je er niet heel veel kaas van hebt gegeten. Je bedoelt waarschijnlijk "cyclische redundantiecontrole".

Als je geluk hebt gaat dit over de verbinding, en niet over de data.

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel data staat er gewoon op en gisteren toen ik er nog wel in kwam na uren kon ik alle mappen in. Alleen werkt niet alles naar behoren door de fout die ik begaan hebt. Ik hoor ook veel over de behuizing eraf halen. Maar het is inderdaad cyclische redundanctiecontrole. Ik ben niet echt een whizkid en vandaar dat ik hoop hier wat antwoorden te vinden. Met een klein budget probeer ik niet een bedrijf in te schakelen die al gauw een paar honderd euro's rekenen.

• jeroen3
Maak eerst een forensische image van de disk. Dat kan met bijv. Marcium Reflect Free (exact copy, ignore bad sectos).
Dan leg je de disk weg, gereed om weg te brengen voor herstel mochten de volgende stappen mislukken.
Mount die image en laat daar data recovery software op los. Bijvoorbeeld, Runtime GetDataBack, of in eerste instantie iets gratis, zoals Recuva.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 05-07-2017 09:38 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:16:
Heel veel data staat er gewoon op en gisteren toen ik er nog wel in kwam na uren kon ik alle mappen in.
Dat betekent dat de TOC nog leesbaar is, dat zegt niets over de files zelf. Je krijgt niet voor niets die CRC errors.
Uitzetten die disk, opsturen naar een datarecoverybedrijf en hopen dat die er wat terug van kunnen krijgen.

De kans bestaat dat dat je een kleine 1000 euro gaat kosten (afhankelijk van hoe gaar die disk is). Bepaal voor jezelf wat die data waard is. Is dat meer dan de recovery, dan zou ik die gewoon laten doen.

Zelf gaan klooien met recovery tools kan prima, maar als die disk fysiek beschadigd is gaat die er echt niet beter van worden als je 'm meer gebruikt.
Pagina: 1