Toon posts:

Verzoek tot *algemeen advies* CPU, MOBO combo.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik vroeg mij af of een combi : Kaby Lake Core i5 7600 3.50GHz 6MB Box.

Met een: MSI ATX Moederbord B250 Gaming Pro Carbon

Een goed idee is,

Het gaat inderdaad om een upgrade van mijn oude core2duo e4600 systeem naar iet wat modernere "meuk".
Nu is het al enige tijd geleden dat ik mij bezig hield met hardware ontwikkelingen en heb ik er geen kaas meer van gegeten.

Is het een betrouwbare combi? of kan ik beter voor een ander type moederbord gaan?

Vriendelijke groet,

Marten :)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

*Algemeen Advies* Welke CPU moet ik kopen? ?
https://tweakers.net/revi...Field=time&orderSort=desc ?
Desktop Aankoopadvies (en dan even de basiscomponenten beoordelen)?

Denk dat er voldoende info staat om in ieder geval zelf een besluit te nemen of een CPU en mobo bij elkaar passen. De vraag is meer "waarom" en tegen welk budget; 2 zaken die toch in elke startpost beargumenteerd zouden moeten zijn; scheelt een hoop ergernis als iemand een CPU van 900 Euro aanraadt met moederbord van 300 Euro terwijl jij misschien alleen maar YouTube wil kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
De upgrade is voor een matige game systeem.
De moederbord in kwestie lijkt in eerste instantie prima, echter heeft het jammer genoeg wel een AMD crossfire interface en ben ik zelf meer van N'vidia. Ook vraag ik mij of men niet performance kan verliezen wanneer een moederbord veel geïntegreerde componenten heeft. Ook heeft deze moederbord 3x een pci-e 3.0 x16 slot... beetje te veel van het goede misschien. Het heeft wel een intel chipset maar tevens ook AMD interfaces.. botst dit bijvoorbeeld niet met elkaar, zeker wanneer men ook nog een N'vidia GPU gebruikt?

Er valt inderdaad genoeg te vinden over het product, over het algemeen alleen maar specificatie lijsten en niet tot nauwelijks een concrete review. Zo doende mijn vraag op het forum.

Maar ik ben bang dit ik toch verder zou moeten kijken.
Wat betreft budget zoek ik iets in de zelfde range als de MSI B250 Gaming Pro Carbon ( 130,-)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Voor een matige game bak hoef je alvast niet naar SLI/Crossfire te kijken, dat is pas interessant als je aan 1 1080Ti oid niet genoeg hebt ;) Alles daaronder kan je altijd upgraden naar 1 betere GPU wat beter werkt.
Overigens heeft het moederbord 'maar' 2 x16 sloten, waarvan de tweede maar x4 is aangesloten voor zover ik kan zien. Dus 1 slot voor een GPU, eigenlijk alles wat je nodig hebt daar al... De twee PCI sloten (niet te verwarren met PCIe), waar je die nog voor kan gebruiken, tja... :+
Maar schrijf nou eerst eens op wat je nu hebt staan (Als je een Core2Duo hebt is het moederbord, CPU en geheugen niet meer nuttig maar de voeding, behuizing en eventuele SSD weer wel.) en wat je er exact mee wil doen, bijvoorbeeld GTA V en Minecraft op 1080p enz.
Dan kunnen we daar advies voor geven, nu vraag je een willekeurig moederbord voor een onbekend doel met onbekende wensen en eisen, beetje lastig advies geven zo :)

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Maar 2 pci-e? excuses dan heb ik het verkeerd gelezen.

Maar inderdaad SLI/CROSSFIRE is overkill imo.. maar als ik AMD crossfire lees of uberhaupt AMD lees.. schrik ik al af, zodoende...

Maar wat ik nou wil en wat ik al heb?

Nou ik heb het werkgeheugen al liggen Corsair 2x4GB, DDR4, 2133MHz, CL13, Vengeance
Eerst maar eens 8 gb proberen er kan later altijd nog meer bij.

Verder heb ik genoeg harde schijven over onder ander een ssd van 125gb en een relatief nieuwe voeding van 600w met alle benodigde aansluitingen.

En een oude stoffige gts250 die met pensioen gaat.

Betreft doeleind zou in grote lijnen cs:go zijn, 4k of 1080p hoeft voor mij niet.
Dus de cpu chip zou al voldoende moeten zijn om CS:GO te ondersteunen, het is immers een beest vergeleken met de GTS 250.

En behuizing? ik heb nog 2 kasten staan waar ik alles in kwijt kan een nieuwe is mijn mening niet echt nodig.

Maar dit is in grote lijnen wat ik heb en waar ik het voor wil gaan gebruiken.

nu heb ik ook gekeken naar eventuele lose GPU's zoals de gtx 1050, 1060, 1070 en uiteraard de 1080.
Maar ik ben van mening dat de 1050 en 1060 te min zijn om er momenteel nog iets aan te investeren en de 1070 en 1080 weer te duur zijn.
Ik bedoel het zijn twee hele goede kaarten.. maar ik wacht het liever nog even af.

Mijn harde eis is cs:go zonder random freezeframes, met mijn huidige verouderde systeem krijg ik nu wegens de vele updates random screen freezes lag spikes waar het beeld gedurende enkele secondes bevriest en daarna weer verder gaat. Dit komt voornamelijk van wegen de CPU.
De game zelf is CPU heavy en vergt weinig van je GPU en speel ik het nu met een fps van gemiddeld 35. Te doen maar het kan beter. ( medium settings, hoe lager de setting hoe meer cpu kracht het vreet, CS:GO logica)

Nu hoop ik dat jullie een beter beeld hebben van wat ik al heb, en wat mijn wensen zijn.
De core i5 is wat mij betreft een goede keuze en houdt ik aan.. overige onderdelen met name de moederbord is nog één groot vraagteken voor mij..

Vriendelijk bedankt!

• RGAT
  • Niet online
CS:GO gaat iig altijd blijven hangen aangezien Valve nog altijd niet van multithreading (of nuttige updates) heeft gehoord en liever glove skins toevoegt dan bugs op te lossen :+
Dus hangen in het menu, tijdens het laden van een map en bij alt-tab etc. zal met elke hardware blijven helaas...
Nou is de Intel IGP wel beter dan vroeger, denk niet dat het genoeg is om CSGO echt soepel te draaien maar je kan inderdaad er altijd later nog een kaart bij prikken, zowel Nvidia als AMD werken prima daarvoor.
Persoonlijk vind ik het gekozen moederbord nogal prijzig, de twee PCI sloten voegen weinig toe sinds ze al jaren geleden werden vervangen door PCIe. Je zou een goedkoper B250 moederbord kunnen overwegen.
Ik heb zelf de MSI B250 Mortar voor ik geloof een euro of 85, kleiner bordje maar heeft ook meer dan genoeg voor een simpele gamebak, tenzij je 2 M.2 sloten, 2 PCI en paarse ipv rode led verlichting wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja ik krijg random freezeframes tijdens het spelen zonder al-tab/shift-tab/ buy menu te gebruiken gewoon standaard gameplay zorgt al voor issues :P

Volgens vele benchmarks heeft de intel hd 630 een steady 60+ fps in cs:go ruim 30 meer dan mijn huidige setup :P

Maar ik ben zeker van plan om een GPU aan te schaffen alleen de huidige prijs / kwaliteit verhouding klopt niet helemaal ... althans.. in mijn mening :$
( gtx 1060 op het oog )

Betreft moeder, ik las veel opmerkingen over de z170 chipset dat dit toch de betere of één van de betere chipset zjin op het moment.
Nu had ik ook in eerste instantie gewoon een B250 op het oog, maar ja twijfelen is iets wat ik heel erg goed kan.

En betreft kleurtjes en ledjes kunnen mij allemaal gestolen worden, daar hecht ik totaal geen waarde aan. Mij draait het allemaal om de performance, ik gebruik immers een dichte case en kijk naar mijn beeldscherm.

• RGAT
  • Niet online
Die benchmarks zijn leuk, maar een HD630 doet geen 60+FPS in CSGO op 1080p...
FPS is niet een meeteenheid voor performance, het is gigantisch afhankelijk van de gekozen settings en een HD630 gaat CSGO niet op 60fps draaien op een degelijke resolutie met medium settings, misschien als je vrijwel alles zo laag mogelijk zet/uitschakelt dat het een paar keer 60FPS haalt maar veel verder dan dat......

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Over CSGO is het belangrijkste al gezegd. Je kan daar wel een sloot hardware tegenaan gaan gooien, maar dat gaat het verschil echt niet maken. Als je het puur en alleen bij CSGO gaat houden, dan zou ik helemaal geen i5 of een dedicated videokaart halen misschien :P
Een stabiele hogere framerate in CSGO haal je ook met een simpele Pentium CPU (check het budget gamesysteem van deze maand) en een videokaart zoals de RX550 of GTX1050. Ook naar mijn mening de investering niet echt waard, maar CSGO doet echt helemaal niks met een 1060/1070/580. Zonde van je geld.

Er vanuitgaande dat je meer wilt: ik vind de i5 7600 sowieso geen handige keuze :P
Of leg een paar tientjes bij voor de 7600K en haal een Z-serie moederbord zodat je flink kan overklokken om het maximale uit die chip te halen, óf ga voor een i5 7400 die zo goed als net zo snel is maar dik 50 euro minder kost.
Ik begrijp uit een eerdere post dat je enige afkeur hebt richting AMD, maar wellicht wil je toch nogmaals kijken wat AMD te bieden heeft met Ryzen in jouw budget. Ook de moederborden zijn flink goedkoper en bieden meer features. https://nl.hardware.info/...tgoedkoop-socket-am4-bord
pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
Die combi kost 100 euro minder dan wat je nu voor ogen hebt, en je krijgt drie keer zoveel threads voor hetzelfde geld :*)

Videokaarten kopen nu is echt niet te doen. Die dingen worden massaal opgekocht door cryptocoin miners. Kijk eens tweedehands (al zijn die prijzen ook niet gezond) of bel een webshop op om te kijken wanneer ze voorraad krijgen wat ze niet met vette winst verkopen.
Nu een 1060 of RX580 kopen zou ik je ook zeker afraden. Op V&A kan je wel GTX960/970 vinden, dat lijkt me een mooie upgrade die niet enorm buitensporig duur is op dit moment (al betaal je ook dan meer dan dat je een paar maanden geleden kwijt was voor een 960).

Als het je puur om CSGO te doen is, dan zou ik eens op V&A rondneuzen na een tweedehands compleet gamesysteem voor weinig.
Verwijderd schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 23:53:
De game zelf is CPU heavy en vergt weinig van je GPU en speel ik het nu met een fps van gemiddeld 35. Te doen maar het kan beter. ( medium settings, hoe lager de setting hoe meer cpu kracht het vreet, CS:GO logica)
Zo werkt iedere game :P
Hoge settings = hogere GPU load, waardoor je GPU de bottleneck vormt en je CPU dus minder belast wordt.
Lage settings = lagere GPU load, waardoor je CPU de bottleneck vormt. Dat maakt een veel wisselvalligere bottleneck wat vaak niet heel prettig is voor je prestaties.

Desalniettemin is voor beide factoren je systeem aardig verouderd :P

[ Voor 35% gewijzigd door Richh op 05-07-2017 01:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Topicstarter
Goede punten, in feiten heb ik inderdaad niet veel nodig voor cs:go. Het is de main game die ik speel met af en toe een beetje afwisseling van daar een belang naar een deicated gpu.

Maar tweedehands ga ik niet aan beginnen, ik zou graag weer een nieuw systeem willen aanschaffen en er weer een jaar of 8 tegen aankunnen :)

Maar wat is er mis met de i5 7600 de k variant is inderdaad iets sneller ja, maar is dat het wel waard? volgens vele benchmarks scheelt het bijna niks. Zeker nu dat de i5 7600 in de aanbieding is.

Uit eindelijk komt mijn totaal budget uit op een bedrag van circa 800 euro misschien dat ik het verhoog als de GPU prijzen komende tijd niet zullen dalen.

En betreft CPU load en settings klopt helemaal, maar bij cs:go is het extreem.overige populaire shooters van de afgelopen jaren draaien nog met gemak. Black ops 2, Bad company 2, zelfs mmo's zoals Elder Scrolls Online liepen wonderbaarlijk soepel zowel high als low settings ( pre, dx11 update )

Het lijkt er op als of cs:go net iets meer van je cpu snoept dan overige games, althans in mijn ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 01:34:
Die benchmarks zijn leuk, maar een HD630 doet geen 60+FPS in CSGO op 1080p...
FPS is niet een meeteenheid voor performance, het is gigantisch afhankelijk van de gekozen settings en een HD630 gaat CSGO niet op 60fps draaien op een degelijke resolutie met medium settings, misschien als je vrijwel alles zo laag mogelijk zet/uitschakelt dat het een paar keer 60FPS haalt maar veel verder dan dat......
Gelukkig ben ik niet geïnteresseerd in 1080p of 720p

fps peformance intel hd 630

https://www.youtube.com/watch?v=CHXv5QJaxwE

• RGAT
  • Niet online
Die FPS is hoger dan op mijn laptop waar ik vroeger CSGO op speelde met een GTX960m welke een stuk sneller is dan de HD630. Die had al moeite om de 60FPS te halen op 1080p met low low low settings.
Zou dan ook zeker niet 1 filmpje geloven, deels omdat het replays zijn en dus competitive games online al een stuk zwaarder zijn maar ook omdat een groot deel van de comments al aangeeft op zijn best de helft van de FPS te halen...

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 03:14:
Die FPS is hoger dan op mijn laptop waar ik vroeger CSGO op speelde met een GTX960m welke een stuk sneller is dan de HD630. Die had al moeite om de 60FPS te halen op 1080p met low low low settings.
Zou dan ook zeker niet 1 filmpje geloven, deels omdat het replays zijn en dus competitive games online al een stuk zwaarder zijn maar ook omdat een groot deel van de comments al aangeeft op zijn best de helft van de FPS te halen...
Natuurlijk maak ik niet alles op uit één filmpje.
Maar zoals iedereen dat doet, uit meerdere bronnen,

Ik kijk naar alle resultaten en meet het met elkaar af als alle resultaten globaal op één lijn zit is het betrouwbare informatie. Als Filmpje A: 100 fps toon en filmpje B 30 en filmpje C 24 FPS dan kun je er van uitgaan dat er iets niet klopt.

Maar ja 1080p of 720p zijn resoluties waar ik sowieso niet opspeel dus daar hoef ik ook echt niet naar te kijken of rekening mee te houden en uit eindelijk voeg ik wel een dedicated gpu toe aan het systeem.

En een laptop is sowieso niet de meest geschikte platform om op te gamen ik heb zelf ook een laptop met een AMD ATI HD 5570 DX 512MB DX 11.

Zou prima instaat moeten zijn om simpele spellen zoals cs:go te kunnen draaien.
Maar nee, na mate de tijd vordert verliest een laptop zijn performance althans in mijn ervaring dan... ook heeft powermanagement grote invloed op de over-all performance van je laptop...

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 03:14:
Oh nog iets extra dat ik wou delen wellicht vindt je het interessant,

De Intel HD 630 chip's performance is ook erg afhankelijk van je intern geheugen hoe sneller het geheugen hoe hoger de frames en voor optimal usage dient men hun geheugen ook in een dual-link setting te configureren.
Pagina: 1