Advies aanschaf tweedehands auto C-segment

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:15
Ik zie dat ik vandaag niet de enige ben die een dergelijk topic wilde openen, excuses daarvoor. ;)

Maar vanwege het overlijden van onze oude Clio zijn wij in de markt voor een 'nieuwe' auto. Vanwege de komst van een kleine willen we een slag groter ivm de Maxi-Cosi en kinderwagen, maar een station is helaas een no-go omdat vriendinlief ook nog de stad in wil kunnen met de auto. Inparkeren is niet haar sterkste vak.. :+
Daarnaast eist ze vanwege de recente ervaringen met de Clio een veilige auto waar we niet teveel onderhoud aan hebben.

Ik gebruik de auto voor woon-werk verkeer Amsterdam-Utrecht, dus mijn enige harde eis is cruise control (A2 olé olé), en verder willen we er nog wel eens mee door Frankrijk, dus climate control is ook belangrijk. Al met al kom ik uit op 25K KM per jaar. Waarvan het meerendeel snelwegkilometers, dus een beetje pit is wel welkom. 1.0 of 1.2 motoren lijken me niet de beste keus.

Het budget is ongeveer 10K, en we zitten met de volgende eisen:
- auto maximaal uit 2009
- minder dan 100K KM op de teller
- benzine
- climate control & cruise control
- auto met minimaal 6 maanden bovag garantie (dus niet van particulieren)
- In een straal van 50 KM rond Amsterdam vanwege verminderde mobiliteit

We hebben al proefgereden in een tweetal Golf varianten (allebei 1.4, één automaat, de ander niet) , erg mooie auto's, maar te groot volgens mijn vriendin. Ook hebben we een A3 sportback (1.4) bekeken, prima auto, maar inmiddels weg en niet meer binnen budget te vinden. En tenslotte afgelopen weekend een negatieve ervaring gehad met een 308 (1.6). Die valt dus af.

We hebben nu nog op de lijst staan:

Golf plus (1.4, 2009) - wordt erg geplugd/gepusht door de schoonouders (is vriendin gevoelig voor), ik word er niet heel enthousiast van.

Seat Leon (1.4, 2009) - vind ik een mooie auto, en kan er verder weinig minpunten aan ontdekken. Heeft volgens de ANWB wel wat bekende kwaaltjes, maar niets verontrustends.

Kia C'eed (1.6 2010) - beetje saai, maar superdegelijk. Vriendin vind de naam verschrikkelijk.

Toyota Auris (1.6, 2009) - beetje saai, Toyota kwaliteit, maar snelwegverbruik schijnt hoog te zijn, dus daar ben ik wat huiverig voor.

Citroen C4 (1.6, 2010 of 2011) - erg mooie auto, maar volgens mij dezelfde motor als in de 308, en die viel erg tegen. Daarnaast weten we het heel even niet voor wat betreft Franse auto's..

Alle tips of ervaringen zijn welkom. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Malfunctions op 04-07-2017 14:26 . Reden: eis benzine toegevoegd ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Een Golf is mooi en een Cee'd of Auris is saai? Smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Maar goed, gezien je toch behoorlijk op zekerheid lijkt te richten, wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mogelijk dat in Aanschaf tweedehands auto, max €15k wat tips staan voor auto's die binnen budget kunnen vallen alhoewel in dat topic de grens op 15K ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Inparkeren heb je parkeersensoren voor. De lengte van de auto doet er niet zo heel erg veel toe.

On the other hand, kleinere stations (Skoda Fabia Combi) kunnen wel eens korter zijn dan niet-station C-segmenters.

Ik zou serieus je niet blind staren op "X-segment" maar juist de maten en inhoud van de auto bepalend laten zijn, dat zegt veel meer dan het segment waarin de auto as-such zit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:12

hilgo

Clear your mind of can't.

Beetje als alternatief idee: Wat je ook zou kunnen doen (heb ik uiteindelijk ook gedaan) is berekenen wat je per maand kwijt was aan je oude clio qua onderhoud, afschrijving, etc. In mijn geval was dat €200,- en dat bedrag betaal ik nu per maand aan de afbetaling van mijn clio estate (uiteraard met een aanbetaling). Destijds had Renault een actie waarbij ook het onderhoud (excl. slijtage onderdelen zoals bijvoorbeeld banden) in dat bedrag zat. Hierdoor heb je een vast bedrag zonder onverwacht hoge kosten én je rijdt in een nieuwe auto. Met de genoemde 10k moet je toch een eind kunnen komen.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
GH45T schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:10:
Een Golf is mooi en een Cee'd of Auris is saai? Smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Maar goed, gezien je toch behoorlijk op zekerheid lijkt te richten, wat is je budget?
Zoals gezegd word ik niet warm van een Golf. Maar de Auris en C'eed vind ik idd saai ogen. Budget is ongeveer 10K.
MAX3400 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:11:
Mogelijk dat in Aanschaf tweedehands auto, max €15k wat tips staan voor auto's die binnen budget kunnen vallen alhoewel in dat topic de grens op 15K ligt.
Heb daar even doorheen gebladerd, maar de suggesties daar liggen boven wat wij willen uitgeven.
unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:16:
Inparkeren heb je parkeersensoren voor. De lengte van de auto doet er niet zo heel erg veel toe.

On the other hand, kleinere stations (Skoda Fabia Combi) kunnen wel eens korter zijn dan niet-station C-segmenters.

Ik zou serieus je niet blind staren op "X-segment" maar juist de maten en inhoud van de auto bepalend laten zijn, dat zegt veel meer dan het segment waarin de auto as-such zit.
Parkeersensoren zijn helaas in de leeftijds- en prijsklasse waarin wij kijken niet standaard. C-segment is meer bedoeld ter indicatie van het formaat wat we zoeken. Dus een redelijke kofferbak waar het onderstel van de kinderwagen inpast en er ruimte overblijft voor iets anders. Ik weet dat de Fabia combi voordelen heeft. De schoonouders hebben er eentje, maar ook die vind ik niet heel aantrekkelijk. Hoewel het prima rijdt doet het me verder niks. Zelfs binnen mijn bescheiden budget heb ik graag een auto die ik er ook leuk uit vind zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik het zo lees is de Lancer Sportback wel een redelijk goeie kandidaat :)

https://www.marktplaats.n...f31&previousPage=lr&pos=7

Niet te groot en niet te klein, toch door de ruime kofferbak genoeg plek voor de kleine zijn spullen. 2012, rond de 100k, betrouwbaar (want Mitsubishi) en in dit geval ook nog LPG.

Leuke volwassen wagen in mijn ogen en rijd ook nog eens goed :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Malfunctions schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:24:
[...]
Parkeersensoren zijn helaas in de leeftijds- en prijsklasse waarin wij kijken niet standaard. C-segment is meer bedoeld ter indicatie van het formaat wat we zoeken. Dus een redelijke kofferbak waar het onderstel van de kinderwagen inpast en er ruimte overblijft voor iets anders. Ik weet dat de Fabia combi voordelen heeft. De schoonouders hebben er eentje, maar ook die vind ik niet heel aantrekkelijk. Hoewel het prima rijdt doet het me verder niks. Zelfs binnen mijn bescheiden budget heb ik graag een auto die ik er ook leuk uit vind zien.
Ik heb voor de lol even 3 van jouw auto's en de Fabia Combi naast elkaar gezet:
http://www.autoweek.nl/ca...=41019&id4=59009&cache=no

De Fabia is een van de kleinste, terwijl het toch een volwaardige station is met een behoorlijk grote kofferbak. (In fact, van de 4 auto's die ik naast elkaar heb gezet, heeft 'ie by far de grootste kofferbak. Met een kleine en dus maxi-cosi die d'r in moet lijkt me *dat* een belangrijke eis.)

Voor jouw budget is *zeker* een auto met parkeersensoren te vinden (wij hebben zo'n ding, een Fabia Combi 1.2 TDI uit 2010, modeljaar 2011 met 120.000Km op de klok). Moet voor andere auto's ook goed te vinden zijn dus.

Qua afstand tot Amsterdam, ik zou die 50Km eis laten vallen. Deze keer hadden we het geluk dat onze vorige auto nog prima reed, de vorige keer hebben we auto's moeten huren. Da's even vervelend, maar zeker de moeite waard. Gewoon goed plannen, tevoren een zinvolle selectie maken, 2, 3 dealers op een dag afrijden en waarschijnlijk heb je met 2, 3 zaterdagen wel een nieuwe auto.

Dat de Fabia qua uiterlijk misschien niet je ding is snap ik, ik vind het 2011 model zelf wel erg leuk (leuker dan het model van vóór 2011) maar vind het uiterlijk van een auto persoonlijk minder belangrijk dan de opties. Uiterlijk is maar buitenkant. Je wilt er lekker in rijden, genoeg comfort, hebben, etc. (Ok, ik vind het uiterlijk aan de binnenkant wel belangrijk. Ik hou van een prettig interieur en fijne klokkenwinkel. Dat mag best een beetje saai.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Falcon schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:24:

Niet te groot en niet te klein, toch door de ruime kofferbak genoeg plek voor de kleine zijn spullen. 2012, rond de 100k, betrouwbaar (want Mitsubishi) en in dit geval ook nog LPG.

Dat kofferbakje is zonder dat je de banken neer klapt 276 liter groot. Da's net iets meer dan de helft van een Fabia Combi. Nu heb ik zelf geen kinderen, maar ik kan me voorstellen dat met 1 of 2 kinderwagens je niet heel erg veel ruimte over hebt en comfortabel op vakantie gaan met de familie een uitdaging word.

http://www.autoweek.nl/kentekencheck/03-TNX-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Golf plus 1.4 uit 2009 kan maar 1 model zijn, dat is zo ongeveer het slechtste blok de laatste 20 jaar gemaakt, hele grote boog omheen lopen. Google even op 'vw 1.4', 'coulance', 'pon', 'distributieketting' en 'olieschraapveren'.

edit: zie ook dat het het ouderwetse 1.4 16v blok kan zijn, dat is een prima keuze volgens mij.

[ Voor 17% gewijzigd door Malt007 op 04-07-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:39:
[...]

Dat kofferbakje is zonder dat je de banken neer klapt 276 liter groot. Da's net iets meer dan de helft van een Fabia Combi. Nu heb ik zelf geen kinderen, maar ik kan me voorstellen dat met 1 of 2 kinderwagens je niet heel erg veel ruimte over hebt en comfortabel op vakantie gaan met de familie een uitdaging word.

http://www.autoweek.nl/kentekencheck/03-TNX-4
Lol, ik zie het.. de kofferbak is precies even groot als de Clio waar ze uit komen :D

Trouwens nog een hele andere auto die wat betreft bouwjaar, budget en volgens mij ook aan alle eisen voldoet:

Skoda Rapid

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/z/RvcAAOSw6YtZO7M5/$_85.JPG

https://www.marktplaats.n...e3a&previousPage=lr&pos=5

Tellerstand: 74.788 km
Carrosserievorm: Hatchback (5-drs)
Aantal deuren: 5
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: feb 2015

Het aantal pk's kan trouwens via een software aanpassing naar de 100pk gebracht worden en dit is dan ook volstrekt zonder risico, want hetzelfde blok wordt ook met deze configuratie verkochten. Kosten 250 extra, via skodaforum.nl valt er korting te regelen bij een gerenommeerde tuner.

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 04-07-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Malfunctions schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:04:
Waarvan het meerendeel snelwegkilometers, dus een beetje pit is wel welkom. 1.0 of 1.2 motoren lijken me niet de beste keus.
Als je met constante snelheid gaat (natuurlijk doe je dat ;)), dan hebben zulke motoren echt geen moeite met de snelweg. Ja, overnemen zal je iets beter moeten plannen, maar op de cruisecontrol maakt het niet uit.

Vermogen heb je nodig voor de acceleratie meer dan de snelheid. Ik tuf rustig met onze Fiesta 1.2 160km/u in Duitsland met volle bepakking, en ook daarvoor met een Aygo 1.0 was dat geen bezwaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Brent op 04-07-2017 15:02 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Brent schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:00:
[...]

Als je met constante snelheid gaat (natuurlijk doe je dat ;)), dan hebben zulke motoren echt geen moeite met de snelweg. Ja, overnemen zal je iets beter moeten plannen, maar op de cruisecontrol maakt het niet uit.

Vermogen heb je nodig voor de acceleratie meer dan de snelheid. Ik tuf rustig met onze Fiesta 1.2 160km/u in Duitsland met volle bepakking, en ook daarvoor met een Aygo 1.0 was dat geen bezwaar.
Tsjah er lijkt nog immer een beetje minzaam gedacht te worden over auto's met een wat kleinere cilinderinhoud. Maar het valt me in VV een beetje op dat mensen met een beperkt budget hoge eisen willen stellen. Dat gaat imho niet samen.

Overigens hebben diverse 1.2 motoren al enkele prijzen gewonnen als het gaat om bijvoorbeeld het trekken van caravans. niet dat ik fan ben van sleurhutten, maar dat geheel terzijde.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Falcon schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:24:

Die kofferbak voldoet denk ik idd niet aan de eisen. :)
unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:33:
[...]

Ik heb voor de lol even 3 van jouw auto's en de Fabia Combi naast elkaar gezet:
http://www.autoweek.nl/ca...=41019&id4=59009&cache=no

De Fabia is een van de kleinste, terwijl het toch een volwaardige station is met een behoorlijk grote kofferbak. (In fact, van de 4 auto's die ik naast elkaar heb gezet, heeft 'ie by far de grootste kofferbak. Met een kleine en dus maxi-cosi die d'r in moet lijkt me *dat* een belangrijke eis.)

Voor jouw budget is *zeker* een auto met parkeersensoren te vinden (wij hebben zo'n ding, een Fabia Combi 1.2 TDI uit 2010, modeljaar 2011 met 120.000Km op de klok). Moet voor andere auto's ook goed te vinden zijn dus.

Qua afstand tot Amsterdam, ik zou die 50Km eis laten vallen. Deze keer hadden we het geluk dat onze vorige auto nog prima reed, de vorige keer hebben we auto's moeten huren. Da's even vervelend, maar zeker de moeite waard. Gewoon goed plannen, tevoren een zinvolle selectie maken, 2, 3 dealers op een dag afrijden en waarschijnlijk heb je met 2, 3 zaterdagen wel een nieuwe auto.

Dat de Fabia qua uiterlijk misschien niet je ding is snap ik, ik vind het 2011 model zelf wel erg leuk (leuker dan het model van vóór 2011) maar vind het uiterlijk van een auto persoonlijk minder belangrijk dan de opties. Uiterlijk is maar buitenkant. Je wilt er lekker in rijden, genoeg comfort, hebben, etc. (Ok, ik vind het uiterlijk aan de binnenkant wel belangrijk. Ik hou van een prettig interieur en fijne klokkenwinkel. Dat mag best een beetje saai.)
Ik begrijp de voordelen, maar ik wil ook een klein beetje warm worden van m'n auto. Dat gebeurt bij de Fabia helaas niet.
Malt007 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:44:
Golf plus 1.4 uit 2009 kan maar 1 model zijn, dat is zo ongeveer het slechtste blok de laatste 20 jaar gemaakt, hele grote boog omheen lopen. Google even op 'vw 1.4', 'coulance', 'pon', 'distributieketting' en 'olieschraapveren'.

edit: zie ook dat het het ouderwetse 1.4 16v blok kan zijn, dat is een prima keuze volgens mij.
Dat ga ik even scherp in de gaten houden, bedankt voor de tip. Maar geldt dat voor alle '09 1.4 TSI blokken uit de VAG familie? Want die komen vrij veel naar voren in mijn zoekopdrachten.
Falcon schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:51:
[...]

Lol, ik zie het.. de kofferbak is precies even groot als de Clio waar ze uit komen :D

Trouwens nog een hele andere auto die wat betreft bouwjaar, budget en volgens mij ook aan alle eisen voldoet:

Skoda Rapid

[afbeelding]

https://www.marktplaats.n...e3a&previousPage=lr&pos=5

Tellerstand: 74.788 km
Carrosserievorm: Hatchback (5-drs)
Aantal deuren: 5
Brandstofsoort: Benzine
Bouwjaar: feb 2015

Het aantal pk's kan trouwens via een software aanpassing naar de 100pk gebracht worden en dit is dan ook volstrekt zonder risico, want hetzelfde blok wordt ook met deze configuratie verkochten. Kosten 250 extra, via skodaforum.nl valt er korting te regelen bij een gerenommeerde tuner.
Ziet er interessant uit, maar een auto uit 2015 met relatief weinig (maar wel binnen 2 jaar 80K) KM's op de teller die gelijk zover in waarde is gedaald? Ik heb heel sterk het vermoeden dat daar een addertje onder het gras zit. En daarbij weet ik niet of ik wil tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik gebruik de auto voor woon-werk verkeer Amsterdam-Utrecht, dus mijn enige harde eis is cruise control (A2 olé olé), en verder willen we er nog wel eens mee door Frankrijk, dus climate control is ook belangrijk. Al met al kom ik uit op 25K KM per jaar. Waarvan het meerendeel snelwegkilometers, dus een beetje pit is wel welkom. 1.0 of 1.2 motoren lijken me niet de beste keus.
Toen wij gingen zoeken naar een nieuwe auto riep ik om het hardst dat ik een auto wilde hebben die 0-100 in rond de 11, 12 seconden deed. Absoluut valide redenen voor te verzinnen.

In the end hebben we een auto die fabrieksopgave 0-100 in 14,3 seconden doet en ja, er zijn momenten waarop een klein beetje meer pit leuk is maar om nu te zeggen dat ik het heel erg mis, neuh. Het gaat prima vooruit en de meeste acceleratie heb je juist niet op de snelweg nodig. Op de snelweg zijn de maneuvres over het algemeen redelijk geleidelijk, schakel je eens terug naar zijn 4 en plan je wat meer. Worst-case doe je wat langer over een inhaalmaneuvre, da's op de snelweg niet spannend.

Acceleratie is vooral fijn op B-wegen, waar je een inhaalmaneuvre zo kort mogelijk wil hebben maar da's 40-80 en 60-80 (traktoren) en daar komen ook die 1.2 TDItjes prima uit de voeten. Terug naar zijn 3, even wat hoger in de toeren en gaan.
Het budget is ongeveer 10K, en we zitten met de volgende eisen:
- auto maximaal uit 2009
- minder dan 100K KM op de teller
- benzine
Waarom benzine?

Met diesel zit je nog steeds heel goed en een diesel met 120-150K is net ingereden. Qua milieuklasse is het ook geen probleem, gewoon opletten dat 'ie EURO 5 of beter is. (Als je het kenteken weet is dat na te zoeken via https://ovi.rdw.nl/)

Qua omslagpunt, dat kan nog wel eens lager liggen dan je denkt
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/
- climate control & cruise control
Hoewel ABS en genoeg airbags vanaf een bepaald jaar standaard zijn, zou ik daar *zeker* ook op checken. Climate & cruise control zijn luze, ABS en airbags zijn de veiligheid van jou en je gezin. (ESP is ongetwijfeld ook heel leuk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:30
Malfunctions schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:07:

[...]

Ziet er interessant uit, maar een auto uit 2015 met relatief weinig (maar wel binnen 2 jaar 80K) KM's op de teller die gelijk zover in waarde is gedaald? Ik heb heel sterk het vermoeden dat daar een addertje onder het gras zit. En daarbij weet ik niet of ik wil tunen.
Wij hebben momenteel een lease auto welke in februari 2015 op naam is gezet heeft nu 140k op de teller. Kun je in ieder geval nagaan dat het voornamelijk snelweg kilometers zijn. ;)

De lease auto gaat weg en zit nu dus met dezelfde keuze voor wat betreft een auto. Ga dit topic volgen! En als je eruit bent let me know! :)

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
@Malfunctions

Als particulier zou ik simpelweg wegblijven bij VAG producten uit een periode van grofweg 2007-2012. Er is gewoon een kans op zeer hoge kosten die niet te voorkomen zijn met goed onderhoud of simpelweg de techniek niet misbruiken. Als dit goed zou zijn opgelost door de importeur met terugroepacties of een ruime coulanceregeling dan had je het nog kunnen overwegen, maar helaas probeert Pon alles in de doofpot te stoppen.

Edit: En ja ik weet dat er genoeg mensen zijn zonder problemen en die een oom hebben die al 300.000 het een 2.0 tfsi hebben gereden :)

[ Voor 13% gewijzigd door Malt007 op 04-07-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Brent schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:00:
[...]

unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:08:
[...]

Toen wij gingen zoeken naar een nieuwe auto riep ik om het hardst dat ik een auto wilde hebben die 0-100 in rond de 11, 12 seconden deed. Absoluut valide redenen voor te verzinnen.

In the end hebben we een auto die fabrieksopgave 0-100 in 14,3 seconden doet en ja, er zijn momenten waarop een klein beetje meer pit leuk is maar om nu te zeggen dat ik het heel erg mis, neuh. Het gaat prima vooruit en de meeste acceleratie heb je juist niet op de snelweg nodig. Op de snelweg zijn de maneuvres over het algemeen redelijk geleidelijk, schakel je eens terug naar zijn 4 en plan je wat meer. Worst-case doe je wat langer over een inhaalmaneuvre, da's op de snelweg niet spannend.

Acceleratie is vooral fijn op B-wegen, waar je een inhaalmaneuvre zo kort mogelijk wil hebben maar da's 40-80 en 60-80 (traktoren) en daar komen ook die 1.2 TDItjes prima uit de voeten. Terug naar zijn 3, even wat hoger in de toeren en gaan.

[...]

Waarom benzine?

Met diesel zit je nog steeds heel goed en een diesel met 120-150K is net ingereden. Qua milieuklasse is het ook geen probleem, gewoon opletten dat 'ie EURO 5 of beter is. (Als je het kenteken weet is dat na te zoeken via https://ovi.rdw.nl/)

Qua omslagpunt, dat kan nog wel eens lager liggen dan je denkt
https://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/

[...]

Hoewel ABS en genoeg airbags vanaf een bepaald jaar standaard zijn, zou ik daar *zeker* ook op checken. Climate & cruise control zijn luze, ABS en airbags zijn de veiligheid van jou en je gezin. (ESP is ongetwijfeld ook heel leuk.)
Tsja, ik vind een beetje power toch wel leuk in een auto. Een beetje gemak bij inhalen stel ik wel op prijs.

Ik zal me nog even verdiepen in het omslagpunt naar diesel. Het is ook deels ideologisch dat we niet voor een diesel willen kiezen. En daarbij ben ik er niet zeker van dat ik de komende 4 jaar in Utrecht blijf werken, dus dan dalen mijn woon-werk KM's ook ineens drastisch. En dan is die hogere wegenbelasting ineens vervelend.
Malt007 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:20:
@Malfunctions

Als particulier zou ik simpelweg wegblijven bij VAG producten uit een periode van grofweg 2007-2012. Er is gewoon een kans op zeer hoge kosten die niet te voorkomen zijn met goed onderhoud of simpelweg de techniek niet misbruiken. Als dit goed zou zijn opgelost door de importeur met terugroepacties of een ruime coulanceregeling dan had je het nog kunnen overwegen, maar helaas probeert Pon alles in de doofpot te stoppen.

Edit: En ja ik weet dat er genoeg mensen zijn zonder problemen en die een oom hebben die al 300.000 het een 2.0 tfsi hebben gereden :)
Dus alle VAG auto's uit die periode mijden? VW, SEAT, Skoda, benzine of diesel maakt niet uit? Dat klinkt wel enigszins overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-09 12:08
inderdaad een recente seat toledo, skoda rapid of skoda fabia. Alle drie heel erg ruim heel erg licht, en ook nog goedkoop.

Vooral de toledo verrast in de hoeveelheid kofferbakruimte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
@Malfunctions Wellicht wat overdreven maar er zijn wel wat blokken die je beter kan mijden, grofweg gezegd alle tfsi blokken en dan met name de 1.4 met 160 pk (met turbo & compressor) ivm oprekkende ketting, de 2.0 tfsi ivm te smalle schraapveren en de 2.0 TDI met een waterpomp probleem. Maar de andere tfsi motoren zijn ook niet vrij van problemen en als particulier zou ik me daar gewoon niet aan branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:44
Ford rijder meldt zich!

Naar mijn mening is een Golf inderdaad een mooie auto maar moet je veel betalen voor extra's. Nieuw betaal je daarvoor de hoofdprijs en tweedehands zitten ze er vaak niet op.
De broertjes van Seat of Skoda hebben dan weer meer luxes maar moeten vaker naar de garage voor algemeen onderhoud. (olie vervangen en beurtjes)
Een Ford Focus is meestal wat luxer uitgevoerd dan de standaard Golf. Is heel veel van te krijg zowel benzine als diesel.
Ex-lease zijn ze ook voordelig te koop en meestal voorzien van een business pakket oid.

Voorbeeldje:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/35144537

Inclusief Climate control, parkeersensoren en 1800 cc ongeblazen motor, daar kan weinig aan stuk.

[ Voor 13% gewijzigd door wmeester op 04-07-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:39
De VAG producten uit deze jaren vallen heus niet allemaal uit elkaar, maar ze kunnen je inderdaad verrassen met fikse rekeningen op een dag. Puur vanwege productie problemen die niet verholpen zijn. Ook gaat er wel is zonder reden een versnellingsbak stuk (niet alleen de DSG). Coulance vanuit een dealer is dan om te huilen. Of gewoon nieuw vanuit de showroom veel olieverbruik.

De Skoda Fabia 1.2Tdi is desondanks wel populair, maar die auto heeft geloof ik nog een distributieriem? Terwijl je met deze bouwjaren een auto wil met ketting (maar dan dus niet van VW want die rekken op) zodat je dat onderhoud niet hebt (van het vervangen van de riem)
Echter is het geen snelle wagen, en moeten er velen wellicht nog ietsje inleveren? Buurman heeft er een uit 2011 en heeft brief gekregen voor terugroepactie (dieselschandaal).

Als je dan een hybride zou kopen dan heb je dat soort gedoe niet. Dan heb je wel een zuinige auto, maar ook altijd vermogen voorhanden vanwege elektromotor e.d. Dus vlot optrekken kan gewoon, al moet je wellicht wennen aan de automaat.
Een Prius (of Auris HSD) is een stuk sneller dan een downsize dieseltje of benzine wagen. En geen turbo's die kapot kunnen, en nog een hoop andere meuk heb je niet (distributie riemen, start motoren, noem maar op)

Met je kilometers kan een klein dieseltje wel uit, maar ik zou een hybride nemen.
Een C segmenter met een ongeblazen benzine blok zal toch wat veel gaan verbruiken, of althans, meer dan noodzakelijk.

Overigens is onze dagelijkse auto (naast onze camper en andere) een Yaris. Die krijg je in ieder parkeervak, en we krijgen gewoon de kinderwagen erin gepropt en gaan dan met twee kinderen weg (met die lompe kinderzitjes). Zit soms nog wel eens een volwassene extra bij.
Wij hebben een Joolz kinderwagen, die kun je echt heel plat maken. Dure kinderwagen = goedkopere auto :D

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 04-07-2017 16:18 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 26-09 20:28
Malfunctions schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 15:41:
[...]

[...]

Tsja, ik vind een beetje power toch wel leuk in een auto.
Prima, maar stond niet in je TS en heeft ook niet zoveel met snelwegrijden te maken ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

!null schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 16:16:
De Skoda Fabia 1.2Tdi is desondanks wel populair, maar die auto heeft geloof ik nog een distributieriem? Terwijl je met deze bouwjaren een auto wil met ketting (maar dan dus niet van VW want die rekken op) zodat je dat onderhoud niet hebt (van het vervangen van de riem)
Echter is het geen snelle wagen, en moeten er velen wellicht nog ietsje inleveren? Buurman heeft er een uit 2011 en heeft brief gekregen voor terugroepactie (dieselschandaal).
Dat ding heeft inderdaad een distributieriem maar die hoeft pas na 210.000Km (geen tikfout, het is echt twee-honderd-en-tien-duizend kilometer) vervangen te worden. Voor de meeste mensen is dat pas na 10 - 15 jaar. Niet echt iets om wakker van te liggen dus. :)

Het is inderdaad geen snelle auto maar in de praktijk blijkt 'ie vlot zat en 150/160 op de autobahn met volle bepakking is geen enkel probleem. Tuft prima door.

Overigens kan 'ie getuned worden, krijgt 'ie er 20Pk bij en gaat er rond de 2 seconden van de 0-100 acceleratie af. Ook word 'ie zuiniger.

(Ik twijfel over tuning, vind het vrij prijzig. De investering verdien je nooit terug maar voor een stuk extra rijgenot is het wel leuk en hey, die 500-700 EUR eenmalig ben je snel vergeten als je daarna 10-20% brandstof bespaard. Willekeurige tuner: http://www.venturatuning....ng-skoda-fabia-75-pk.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@unezra Dat snap ik, hij zal prima voldoen. Ik heb zelf ook maar een kleine motor in de auto. Maar voor hetzelfde geld koop je ook een hybride die meer vermogen heeft, maar goedkoper rijdt. Dat zou ik prefereren boven een kleine diesel ook al voldoet hij wel.
Mijn buurman had al wel vrij snel een onderhoudsrekening te pakken van 1200 euro vanwege de riem en andere zaken (maar alleen onderhoud), op zijn fabia 1.2tdi
Ik heb nog nooit zoveel geld uit gegeven aan mijn Yaris (met ketting). In principe is een hybride nog goedkoper rijden vanwege ontbreken koppeling en startmotor en dynamo, zaken die kunnen gaan spelen boven de 100dkm (maar meestal een heel stuk later natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 18:53:
[...]

(Ik twijfel over tuning, vind het vrij prijzig. De investering verdien je nooit terug maar voor een stuk extra rijgenot is het wel leuk en hey, die 500-700 EUR eenmalig ben je snel vergeten als je daarna 10-20% brandstof bespaard. Willekeurige tuner: http://www.venturatuning....ng-skoda-fabia-75-pk.html)
Dan rij je al diesel en bespaar je een whopping halve liter per 100km, if any. Voor de topicstarter betekent dat bij 25K per jaar een maximale besparing van 125 liter oftewel 200 Euro. Dat ben je al makkelijk kwijt per half jaar aan wegenbelasting t.o.v. een vergelijkbaar benzine-model. Ik vind wel dat een dergelijk klein blokje wel een stuk fijner optrekt bij tuning; de vraag is of dat wel een wens is van topicstarter. Leek er al op dat er grotere motoren / grotere auto's in de topicstart stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:14

M-ThijZ

Riding on Rails

Leuk topic, ben ook al voorzichtig op zoek naar een auto met dezelfde eisen. Ook ongeveer hetzelfde aantal KM's per jaar, net een paar duizend minder.

Zelf had ik juist het idee dat ik beter naar Diesel of zelfs LPG zou kunnen kijken vanaf 20K KM per jaar.

KIA Cee'd (Diesel) heb ik goede ervaringen mee als huurauto. Was wel bouwjaar 2015.

Ik blijf 't even volgen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

MAX3400 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:16:
[...]

Dan rij je al diesel en bespaar je een whopping halve liter per 100km, if any. Voor de topicstarter betekent dat bij 25K per jaar een maximale besparing van 125 liter oftewel 200 Euro. Dat ben je al makkelijk kwijt per half jaar aan wegenbelasting t.o.v. een vergelijkbaar benzine-model. Ik vind wel dat een dergelijk klein blokje wel een stuk fijner optrekt bij tuning; de vraag is of dat wel een wens is van topicstarter. Leek er al op dat er grotere motoren / grotere auto's in de topicstart stonden.
Yep.
Tuning van zo'n blokje moet je niet doen vanwege de zuinigheid, da's meer een prettige bijkomstigheid.

Maar TS geeft aan dat 'ie graag een beetje vlot van zijn plek komt en dan lijkt die 20Pk extra wel fijn. Ik zie niet wat het in bijvoorbeeld 60-100 en 100-140 doet, ook niet onbelangrijke waardes, maar 0-100 heb je net even wat meer invoegstrook over.

Persoonlijk vind ik diesel heel fijn rijden vanwege de trekkracht en ik vind het motorgeluid erg prettig. Zo'n 3 cylinder blokje draait ontzettend weinig toeren. De eco versie wil al bij 1500 toeren dat je opschakelt en ik geloof dat ik bij 130Km/h net iets van 2300 toeren draai. Sure, bij 130 hoor je wel wat wind- en banden geruis, maar de motor hoor je amper. Bij 90-100Km/h is zo'n ding gewoon stil.

Ik zag ergens deze week op YouTube dat 3 cylinder motoren mede zo zuinig en relatief vlot zijn, vanwege de efficiëntie van de turbo. Een turbo op een 3 cylinder schijnt veel efficiënter te werken dan een turbo op een 4 of 5 cylinder. Pas bij een 6 cylinder kan een turbo weer echt efficiënt werken, mits ze de cylinders per 3 lucht naar de turbo laten blazen.
M-ThijZ schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:42:
Zelf had ik juist het idee dat ik beter naar Diesel of zelfs LPG zou kunnen kijken vanaf 20K KM per jaar.
Omslagpunt benzine/diesel ligt bij een 2e hands auto vaak *veel* lager dan 20.000Km per jaar. Het is zeker de moeite waard dat per geval uit te rekenen, zeker als je, zoals ik, al een voorkeur voor diesel hebt vanwege de trekkracht bij lage toeren en het in de regel lagere motorgeluid. (Ik vind dat prettig.)

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 04-07-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@unezra Eh, diesels zijn van origine juist altijd luidruchtiger. Veel lagere tonen die minder goed te dempen zijn dan bij een benzine. Tuurlijk tegenwoordig is er weinig aan de hand en rij je er prima in rond zonder de herri van vroeger. Maar als m'n buurman in die 1.2tdi komt hoor je nog de originele tractorsound :P zij het wat minder luidruchtig en wat beschaafder. Zeker als je binnen zit. Een benzine motor maakt meestal minder lawaai, maar kan storend worden door de toeren. Zet ze echter stationair lopend naast elkaar en je merkt het verschil wel. Valt me ook op aan van die Volvo SUV's met zo'n D4 diesel. Ik denk dat het prima rijdt en je weinig te klagen hebt over motorgeluid in de cabine. Maar als het op straat voorbij komt klinkt het eigenlijk nergens naar (ook geen 5 cilinder roffel)

Maar goed, trekkracht onderin is gemiddeld beter dan een benzine auto, zeker waar. Maar dan begin ik weer over die hybride auto, die hebben dankzij de elektromotor nog meer trekkracht. Je gaat ze ook niet bij houden.
Dan heb je het vaak over 1.5jes of 1.8 blokken met elektromotor in dezelfde prijsklasse. Natuurlijk is dat sneller dan een kleine benzine of diesel motor zonder elektro ondersteuning.

Die Fabia is prima hoor, en ik snap dat mensen er voor kiezen. Maar voor hetzelfde geld heb je een hybride, en heb je simpelweg meer auto voor minder geld, ook qua running costs.
Ik weet in ieder geval nu al dat m'n buurman goedkoper uit was geweest met een hybride.

En het mooie is, het maakt niet uit of je 10dkm of 30dkm in het jaar rijdt, er is een vrij grote bandbreedte waarin de hybride goedkoper is om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@!null Herkenbaar verhaal, zeker in het segment waar de topicstarter in lijkt te zoeken (prijstechnisch en motorisch). Het ligt er tegenwoordig ook wel aan wat voor benzine-blok je weet te scoren; zeker in de kleinere auto's. Bijde nieuwe Corsa, lijkt men zich te focussen op trekkracht onderin (zo rond de 2000rpm) terwijl een ander merk zoals een Fiesta pas bij 3500+ rpm tot leven komt. Terwijl ze allebei grofweg 90pk hebben en ongeveer rond de 1.5 liter inhoud zitten. Een Volvo D2 diesel rijdt trouwens helemaal niet; onderin bakken met koppel maar daarna houdt het ook op. Je moet vrij rap opschakelen wil je mee blijven komen waardoor het relaxte van diesel weer weg is omdat je op sommige wegvakken blijft schakelen om (tijdig) snelheid te krijgen.

Het diesel/benzine verhaal qua aanschaf/onderhoud is, zoals @unezra aangeeft alleen echt een overweging bij nieuw kopen. Tweedehands is het omslagpunt eigenlijk al weg qua (extra) kosten van de aanschaf, zeker als de auto al 4 jaar of ouder is maar wel tegen gangbare prijzen te koop is; de vorige eigenaar heeft de grootste verliespost al gepakt.

@Malfunctions Misschien een domme vraag maar als je een proefrit maakt (en gezien je vermoedelijke woonplaats), neem je de auto wel even mee op de A5 langs Schiphol en/of de A4 bij Hoofddorp? Juist omdat je daar 130km/h mag, krijg je een beter geluidsbeeld van een auto zowel qua toeren van de motor maar ook buitengeluid van wind/banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mocht TS een Skoda Rapid Spaceback overwegen (deze had een lage aankoopprijs, dus 10-11k is echt prima mogelijk) met de 1.2TSI dan hoeft dat geen probleem te zijn. Dit geldt ook voor het tunen, en dat kan goedkoper dan Ventura.

Maar in alle gevallen bij Skoda, lees je zelf even in op skodaforum.nl en stel vragen. Is echt een serieuze fanbase die alle kinderziektes in de gaten houd van deze modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

!null schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:19:
@unezra Eh, diesels zijn van origine juist altijd luidruchtiger. Veel lagere tonen die minder goed te dempen zijn dan bij een benzine. Tuurlijk tegenwoordig is er weinig aan de hand en rij je er prima in rond zonder de herri van vroeger. Maar als m'n buurman in die 1.2tdi komt hoor je nog de originele tractorsound :P zij het wat minder luidruchtig en wat beschaafder. Zeker als je binnen zit.
Diesel hoor je meer, maar het geluid is lager. Benzine "jankt" wat meer en persoonlijk vind ik dat niet prettig. Ik heb meer met het dieselgeluid al klinkt een 3-cylinder sowieso raar. Dat klinkt een beetje als een traktor. Veel minder smooth dan een 4 of 5 cylinder.
Een benzine motor maakt meestal minder lawaai, maar kan storend worden door de toeren. Zet ze echter stationair lopend naast elkaar en je merkt het verschil wel. Valt me ook op aan van die Volvo SUV's met zo'n D4 diesel. Ik denk dat het prima rijdt en je weinig te klagen hebt over motorgeluid in de cabine. Maar als het op straat voorbij komt klinkt het eigenlijk nergens naar (ook geen 5 cilinder roffel)
Dat is het dus. Ik vind dat relatief hoogtoerige van benzine minder prettig. Kan er absoluut aan wennen en in rijden maar als ik mag kiezen, doe mij dan maar diesel.
Die Fabia is prima hoor, en ik snap dat mensen er voor kiezen. Maar voor hetzelfde geld heb je een hybride, en heb je simpelweg meer auto voor minder geld, ook qua running costs.
Ik weet in ieder geval nu al dat m'n buurman goedkoper uit was geweest met een hybride.
Wij hebben het uitgerekend. De prijsklasse waarin wij zochten (5000-6000 EUR) is er nog geen fatsoenlijke hybride te vinden en extreem zuinig zijn ze ook al niet. Ga je richting 10.000 EUR begint het een beetje te komen maar dan heb je over het algemeen ook wat jongere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
MAX3400 schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:27:
Het diesel/benzine verhaal qua aanschaf/onderhoud is, zoals @unezra aangeeft alleen echt een overweging bij nieuw kopen. Tweedehands is het omslagpunt eigenlijk al weg qua (extra) kosten van de aanschaf, zeker als de auto al 4 jaar of ouder is maar wel tegen gangbare prijzen te koop is; de vorige eigenaar heeft de grootste verliespost al gepakt.
Dan nog moet je kijken naar wegenbelasting en verbruik. Daardoor is zo'n 1.2tdi-tje al snel interessant ten opzichte van een benzine motor als je meer dan 10dkm/jaar rijdt.

Maar met een hybride rijd je gewoon veel goedkoper, of je nou 500 km per jaar rijdt of 30.000km.

Ergens houdt dat natuurlijk op, daarboven zal een diesel of LPG auto goedkoper zijn.
unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:33:
[...]

Diesel hoor je meer, maar het geluid is lager. Benzine "jankt" wat meer en persoonlijk vind ik dat niet prettig. Ik heb meer met het dieselgeluid al klinkt een 3-cylinder sowieso raar. Dat klinkt een beetje als een traktor. Veel minder smooth dan een 4 of 5 cylinder.
Hehe dan praat je tegen de verkeerde ;) ik ben afgelopen maand bezig geweest om mijn 4 cilinder diesel (van oude stempel) in mijn oudere camper stiller te krijgen. En dat valt nog niet mee, al is het er zeker op vooruitgegaan. (motordeken, geluidsisolatie in cabine enzo)

Volgens mij heeft een 3 cilinder trouwens minder vibratie dan een 4 cilinder. Dat is wat anders dan geluid uiteraard.
[...]

Dat is het dus. Ik vind dat relatief hoogtoerige van benzine minder prettig. Kan er absoluut aan wennen en in rijden maar als ik mag kiezen, doe mij dan maar diesel.
Dit snap ik wederom helemaal, als bezitter van een benzine auto die veel toeren maakt op de snelweg.

Maar dan begin ik wederom over die hybride die het met zijn automaat allemaal voor je regelt, en de benzine motor weinig toeren maakt op de snelweg.
[...]

Wij hebben het uitgerekend. De prijsklasse waarin wij zochten (5000-6000 EUR) is er nog geen fatsoenlijke hybride te vinden en extreem zuinig zijn ze ook al niet. Ga je richting 10.000 EUR begint het een beetje te komen maar dan heb je over het algemeen ook wat jongere auto's.
Die snap ik dan weer niet. Voor 5a 6000 euro is er gewoon de Prius 2 te vinden. Wellicht komen er nu meningen over het uiterlijk, maar het is een van de betrouwbaarste auto's die er zijn. Betrouwbaarder dan alle tot nu toe genoemde auto's. Ik zou zeggen dat het de benchmark is van alle hybrides.
En je rijdt dan 1 op 20 tot 1 op 25. Dat is dus heel goedkoop rijden, ook als je veel kilometers maakt. Omslagpunt van een diesel ligt dan ver weg.

Wil je wat nieuwers kun je kijken naar een Auris Hybrid (iets gangbaarder uiterlijk) en Prius 3. Of zelfs die Prius plus. Yaris Hybrid kan ook. Dan heb je meteen veel opties aan board.

Ford gebruikt dezelfde hybride systemen als Toyota (in licentie), dat is misschien ook wel interessant.

Honda hybrides zijn er natuurlijk ook, maar daarbij moet nog wel eens de accu vervangen worden, wat bij een Toyota vrijwel niet voorkomt.

Het grappige is dat het hybride systeem goed werkt op een wat grotere auto als een Prius, dat je bijna net zo goed een Prius kunt kopen als een Yaris hybride. Verbruik verschilt nauwlijks, en je rijdt een veel grotere auto.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 04-07-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

!null schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:43:
[...]
Hehe dan praat je tegen de verkeerde ;) ik ben afgelopen maand bezig geweest om mijn 4 cilinder diesel (van oude stempel) in mijn oudere camper stiller te krijgen. En dat valt nog niet mee, al is het er zeker op vooruitgegaan. (motordeken, geluidsisolatie in cabine enzo)

Volgens mij heeft een 3 cilinder trouwens minder vibratie dan een 4 cilinder. Dat is wat anders dan geluid uiteraard.
In mijn beleving trilt een 3 cilinder juist meer. Het bromt wat meer. De loop klinkt wat meer traktor.
Maar ik vind het lastig vergelijken, ik moet dan een 1.2 TDI 3 cilinder vergelijken met een 2.0 TDI 4 cilinder. Als die 2 liter TDI start en stopt schud de hele auto, de 1.2 hoor je nog net starten maar schudden doet 'ie niet.
[...]
Die snap ik dan weer niet. Voor 5a 6000 euro is er gewoon de Prius 2 te vinden. Wellicht komen er nu meningen over het uiterlijk, maar het is een van de betrouwbaarste auto's die er zijn. Betrouwbaarder dan alle tot nu toe genoemde auto's. Ik zou zeggen dat het de benchmark is van alle hybrides.
En je rijdt dan 1 op 20 tot 1 op 25. Dat is dus heel goedkoop rijden, ook als je veel kilometers maakt. Omslagpunt van een diesel ligt dan ver weg.
Prius 2 mag je geen zinvolle aanhanger achter hangen en 1:20/1:25 benzine klinkt leuk, maar is niet veel beter dan de wat is het, 1:22/1:23 diesel die ik met de Fabia rij. (Sure, de Fabia zal trager zijn.)

Kofferbak is wel redelijk vergelijkbaar maar zo te zien bij de Prius niet te vergroten door de achterbank neer te klappen. Met echt grote lading kom je dus niet weg:
http://www.autoweek.nl/ca...=56542&id2=63541&cache=no

Blijft dat hybride best leuk is en mogelijk wel een toekomst heeft, al twijfel ik of het niet een tussenvorm is. Het verbruik is niet extreem laag en de actieradius van volledig electrische auto's is nog te klein om leuk voor de vakantie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En een Megane 3?? Volop te koop. Rijdt prima. Standaard al redelijk uitgerust en imho geen saai ogende auto. Zeker de Bose editie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
unezra schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:00:
Prius 2 mag je geen zinvolle aanhanger achter hangen en 1:20/1:25 benzine klinkt leuk, maar is niet veel beter dan de wat is het, 1:22/1:23 diesel die ik met de Fabia rij. (Sure, de Fabia zal trager zijn.)
Dat dus. Zelfde verbruik bij een veel lagere wegenbelasting. En meer vermogen, waardoor het beter/makkelijker rijdt. Dus als je de auto vol hebt rijdt de hybride ook nog prettiger. En minder onderhoudskosten.
Ik zie dan niet veel reden meer om dan de diesel te rijden, als er alleen maar voordelen zijn aan de hybride.

En dan heb ik het nog niet over de lagere uitstoot van fijnstoffen e.d., maar dat is buiten de scope van het topic.

Aanhangers is inderdaad een ander verhaal, dat vonden ze destijds niet belangrijk bij de ontwikkeling (is alleen een (West) Europees iets), technisch gezien hadden ze het prima kunnen maken (zie de Tesla Model X)
Maar die 1.2tdi mag toch ook bijna niks trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

!null schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:11:
[...]
Dat dus. Zelfde verbruik bij een veel lagere wegenbelasting. En meer vermogen, waardoor het beter/makkelijker rijdt. Dus als je de auto vol hebt rijdt de hybride ook nog prettiger. En minder onderhoudskosten.
Ik zie dan niet veel reden meer om dan de diesel te rijden, als er alleen maar voordelen zijn aan de hybride.
Vind die niet neerklapbare achterbank van de Prius toch wel een nadeel. Dat verkleint de effectief bruikbare kofferruimte fors. Maar goed, lagere wegenbelasting compenseert de hogere benzineprijs wel weer aardig.
En dan heb ik het nog niet over de lagere uitstoot van fijnstoffen e.d., maar dat is buiten de scope van het topic.

Aanhangers is inderdaad een ander verhaal, dat vonden ze destijds niet belangrijk bij de ontwikkeling (is alleen een (West) Europees iets), technisch gezien hadden ze het prima kunnen maken (zie de Tesla Model X)
Maar die 1.2tdi mag toch ook bijna niks trekken?
Volgens Autoweek mag 'ie 1000Kg geremd trekken, ik dacht dat ik op kenteken zelfs 1100Kg had gezien. Ofwel, hij mag zijn eigen ledig gewicht trekken. Of dat heel comfortabel is weet ik niet, ik heb er nog geen aanhanger achter gehad. :)

Of het iets Europees is, een sleurhut misschien. Ik vind het vooral handig om wat spullen bij Ikea vandaan te halen, of de bouwmarkt, of even wat troep richting afvalstation te rijden, de fietsen op te laden. Niet iets dat ik heel vaak gebruik maar wel vaak genoeg om interessant te zijn op de auto te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@unezra Het is ook handig, uiteraard. Net als dat wij stationwagens handig vinden.
Het summum van West-Europees autorijden is een dikke luxe wagen met een flinke diesel erin en een trekhaak. Dat zie je ook echt alleen hier. Want buiten Europa gaan mensen in dat segment geen diesels rijden en al helemaal geen aanhangers rond sleuren.
Dat doen wij hier wel en dat is prima, maar daardoor zie je andere keuzes. Vooral bij die japanners, zo is er geen Lexus LS met diesel of trekhaak. Ook te zien bij de Amerikaanse luxe wagens.
Anyway, dat is off-topic.

De achterbank in de Prius kan trouwens wel neerklappen nu ik er over nadenk, dus klopt de info van Autoweek niet. Die info is meestal wel goed hoor, maar niet perfect. Gooi "prius achterbank neerklappen" maar in Google Image search en je ziet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gumball schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:05:
En een Megane 3?? Volop te koop. Rijdt prima. Standaard al redelijk uitgerust en imho geen saai ogende auto. Zeker de Bose editie niet.
Behalve dat de bouwkwaliteit echt prut is en nog maar niet te spreken over de ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen.

* Falcon heeft ook die auto gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Bedankt voor alle bijdragen tot zover. :)

@!null Je hebt me serieus aan het denken gezet over hybride modellen. Ik was daar vanwege het 'onbekende' wat huiverig voor, maar na me er wat in te hebben verdiept lijkt dat ongegrond. Ik heb een Insight, Auris en Prius aan m'n lijstje toegevoegd.

@unezra Een diesel krijg ik er thuis niet doorheen. Die discussie werd ferm afgekapt met: "Diesel is niet milieuvriendelijk en dat wil ik niet". Dus dat houdt op. ;)

Het grootste probleem lijkt momenteel te zijn dat het geduld van vriendinlief op is. Het gebrek aan een auto beperkt haar heel erg in haar sociale activiteiten. Zij koopt liever vandaag dan morgen een auto en heeft geen behoefte aan uitgebreide verkenningen..

Ze gaat vandaag op pad met d'r ouders, en dan vrees ik dat de Golf bekeken gaat worden, want VW is goed in hun ervaring. Ik ben na wat onderzoek gister wel terughoudend over de 1.4 TSI blokken uit '09-'11,, dus ik moet nog zien of dat niet leidt tot een pittige discussie vanavond. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Malfunctions schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:41:
@unezra Een diesel krijg ik er thuis niet doorheen. Die discussie werd ferm afgekapt met: "Diesel is niet milieuvriendelijk en dat wil ik niet". Dus dat houdt op. ;)
Als je milieuvriendelijk wilt rijden moet je 100% electrisch gaan rijden en zo veel mogelijk op groene stroom. (Zonnepanelen op je dak dus.) Alles met een verbrandingsmotor is per definitie vervuilend.

Moderne diesels met roetfilter krijgen ook gewoon een groene "4" in Duitsland, net zoals moderne benzine auto's.
Het grootste probleem lijkt momenteel te zijn dat het geduld van vriendinlief op is. Het gebrek aan een auto beperkt haar heel erg in haar sociale activiteiten. Zij koopt liever vandaag dan morgen een auto en heeft geen behoefte aan uitgebreide verkenningen..

Ze gaat vandaag op pad met d'r ouders, en dan vrees ik dat de Golf bekeken gaat worden, want VW is goed in hun ervaring. Ik ben na wat onderzoek gister wel terughoudend over de 1.4 TSI blokken uit '09-'11,, dus ik moet nog zien of dat niet leidt tot een pittige discussie vanavond. :+
Overhaast een auto kopen is een redelijke garantie op een miskoop. Wij hadden de vorige keer ook haast want total-loss en toch hebben we de tijd genomen die we nodig hadden. 2x een autotje gehuurd en gaan.

Deze keer hadden we in principe tot november de tijd maar waren we met een week of 3 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
unezra schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:15:
Overhaast een auto kopen is een redelijke garantie op een miskoop.
Dit dus. Ik snap dat wanneer je gewend bent een auto voor de deur te hebben het onhandig is om deze nu niet te hebben, maar daar kom je wel overheen (en je vriendin ook wel, ook al denkt ze nu mss van niet }:O )

Ik heb zelf tot nu toe als vuistregel voor mezelf gehad om ook niet direct met een verkoper te gaan zitten na een proefrit. Ik laat de proefrit eerst een dagje bezinken en vergelijk m met andere auto's waar ik in gereden heb. Zo kan een auto prima voelen, maar een andere versie van hetzelfde type net wat fijner, zo ben ik ook tot de koop van mijn huidige auto gekomen. Overhaast kopen zou ik echt mee opletten, tenzij het een overbrugging is voor bijvoorbeeld een half jaar.

Verder zou ik toch eens een proefrit maken in een station met vrouwlief als parkeren het argument is om hem niet te nemen. In principe is het bij de meeste stations zo dat waar de achterruit zit (plus zeg 20cm) je auto ophoudt. Bij een sedan zit hier nog een kofferbak achter waar je rekening mee moet houden. Ik heb zo een van de eisen van het lijstje van m'n vriendin weten te krijgen (Geen grijze, bij voorkeur zwart, Duits, Stoelverwarming, Handsfree en geen station).

Nu mag deze auto nog wel even met als bijkomend voordeel dat z'n opvolger iets betaalbaarder wordt in die tijd, dus ik zit niet in dezelfde situatie als jij, maar soms kom je bij een auto uit die in eerste instantie af gevallen zou zijn, maar achteraf toch interessant geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:01

sebasd

loopt op espresso

@wmeester noemde hem ook al even: de Ford Focus. De meest prettig rijdende auto die ik heb gehad. Hier de gaspedaal zoekopdracht met volgens mij alles wat je hebt genoemd in de OP:

http://www.gaspedaal.nl/F...nt=Bovag&schd=3&opt=49,51

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Malfunctions schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:41:
@!null Je hebt me serieus aan het denken gezet over hybride modellen. Ik was daar vanwege het 'onbekende' wat huiverig voor, maar na me er wat in te hebben verdiept lijkt dat ongegrond. Ik heb een Insight, Auris en Prius aan m'n lijstje toegevoegd.
Mooi. Tja in theorie zijn het complexere systemen in de hybride auto's (waar de huiverigheid vandaan komt) maar in de praktijk zijn ze betrouwbaarder en minder kosten (vanwege het ontbreken van sommige slijtage onderdelen)
De Honda's zijn wel van iets mindere kwaliteit dan de Toyota hybrides, waarbij ik echt denk dat je op termijn beter af bent met een Toyota hybride.

Als de auto klein moet zijn vanwege het parkeren kun je ook voor een Yaris Hybrid kijken, maar die loopt niet eens heel veel zuiniger dan een Prius of Auris, dus zou je de ruimte kunnen nemen.
Wij hebben trouwens een kleine 5 deurs Yaris als gezinsauto, alles gaat erin. Voor vakantie hebben we toch een camper.
unezra schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:15:
[...]

Als je milieuvriendelijk wilt rijden moet je 100% electrisch gaan rijden en zo veel mogelijk op groene stroom. (Zonnepanelen op je dak dus.) Alles met een verbrandingsmotor is per definitie vervuilend.

Moderne diesels met roetfilter krijgen ook gewoon een groene "4" in Duitsland, net zoals moderne benzine auto's.
Sorry, daar ben ik weer met mijn irritante opgeheven vingertje :+

Ik heb een oudere Euro 3 benzine wagen, jij hebt een Euro 5 diesel. Gek genoeg mag een Euro 5 diesel meer NOx uitstoten dan mijn Euro 3 benzine. Dus wat betreft luchtkwaliteit zijn er wel degelijk verschillen.
Euro 6 diesel is al veel gelijkwaardiger aan een benzine.

Maar dan nog, eenmaal een tijdje op de weg met van die regeneratie programma's voor de EGR en het roetfilter schoon te krijgen :X Maar dat is lang niet zo erg als slecht getunede auto's. Gewoon vrij nieuwe Audi's en BMW's zien roeten, ik zou me schamen.
En dan kan ik weer over hybrides beginnen die nog weer schoner zijn dan gewone benzine auto's.

Maar "milieuvriendelijk" is een beetje een term waar van alles onder geschoven wordt. Want wil je de wereld redden dan moet je kijken naar CO2 en zijn de verschillen niet zo groot.

100% elektrisch is dan inderdaad beter, en zal ook goedkoop rijden.

Wat dat betreft zou de TS best kunnen kijken naar een Nissan Leaf. Goedkopere maandlasten kan niet, en echt schoon rijden. Ook prima voor Amsterdam-Utrecht. Alleen geen vakantie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

!null schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:02:
[...]
Sorry, daar ben ik weer met mijn irritante opgeheven vingertje :+
Dan val ik je even bij; in goed gesprekken met andere autorijders (waaronder leaserijders) gewoon geschrokken van het verbruik. Sommige mensen rijden, naar eigen zeggen, heerlijk 1:13 of 1:15 in zo'n ecologisch verantwoord merk/model met als halve reden dat de baas betaalt of dat het autootje zo goedkoop was. Da's heel mooi; ik rij een geblazen V6 benzine, weegt bijna 700kg meer dan een Yaris en 300kg meer dan een Octavia en ik haal ook 1 op 14.

Milieuvriendelijkheid zit in je rechtervoet, niet in de brandstof die erin gaat. En zeker niet met de verfijndere motoren, katalysatoren en andere filters van de afgelopen, pak 'm beet, 10 jaar.

Had ik dezelfde auto van mezelf in diesel genomen, reed ik helemaal lachend met bijna 1900kg kentekengewicht 1 op 19 op de snelweg. Het is, wat mij betreft, dus bijna schandalig dat ze durven adverteren dat een kleine diesel, zoals een 1.2TDI, een whopping 26 km op een liter haalt. Dat ding moet 1 op 35 of beter lopen.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 05-07-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
@unezra & @gastje01 Ik zal de aankoop zeker niet overhaasten, maar ik merk toch echt al wel het effect van 3 weken geen auto hebben op het humeur van m'n vriendin. En daarbij vind ik met het OV naar mijn werk reizen ook niet ideaal. Dus maanden de tijd nemen zit er gewoon niet in. Dat betekent echter niet dat mijn aankoop minder weloverwogen zal zijn. Helaas zitten we ook met een kleine en is tijd vrijmaken voor proefritten dus nog net even wat complexer. Afgelopen zaterdag hebben we haar meegenomen, en dat was ook niet geweldig.

@sebasd Staat ook op m'n lijstje. Heb vanavond weer de tijd om me er verder in te verdiepen. Ga voor zaterdag weer wat proefritjes inplannen.

@!null Zowel een Yaris als een Leaf zijn echt te klein. Met de maxi-Cosi is dat geen doen, en ermee weg kunnen blijft wel één van de vereisten. 100% elektrisch is dat niet. Milieuvriendelijkheid gaat in ons geval niet verder dan geen diesel willen rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Malfunctions Hoezo past een maxi-cosi niet in een Yaris? Ik doet toch al zeker een paar jaar.

Prima als je ruimer wil hoor, dat begrijp ik wel. Maar het eerdere argument van kleinere auto vanwege parkeerruimte was misschien nog relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
!null schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:50:
@Malfunctions Hoezo past een maxi-cosi niet in een Yaris? Ik doet toch al zeker een paar jaar.

Prima als je ruimer wil hoor, dat begrijp ik wel. Maar het eerdere argument van kleinere auto vanwege parkeerruimte was misschien nog relevant.
Dat is eigenlijk meer een aanname mijnerzijds. Omdat de Clio en de Yaris gelijk zijn qua formaat en bij de Clio de passagiersstoel helemaal naar voren moet worden geschoven om de Maxi-Cosi te laten passen. Mijn automatische aanname was dat dit bij de Yaris ongeveer hetzelfde zal zijn.

En omdat we de auto ook willen gebruiken als we een keer verder dan een half uur rijden weg gaan, is het wel zo comfortabel als dat niet nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja snap ik helemaal. Ik ben zelf 1m90 en wij hebben het eerste type Yaris, die is fors kleiner dan zo'n Yaris Hybrid. Ik neem aan dat die al meer achterbank ruimte hebben.

Met mijn lengte moet de stoel natuurlijk behoorlijk naar achteren, en past het net met de maxi-cosi. Zit de maxi cosi mooi klem. Maar goed, hij kon ook gewoon achter de passagiersstoel en was het gewoon prima.
En nu alweer over op een kinderzitje, wat er prima achter past.

Maar in het geval van de hybrides zijn de meerkosten (maandelijks) eigenlijk gering, dus kun je net zo goed een ruimere Auris of Prius kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Na overleg hebben we de opties teruggebracht tot een behapbare 2 modellen. Ik ga morgen kijken bij een Auris hybride en een C4. De Auris is ideologisch de leukste keuze, maar ik ben bang dat het gebrek aan kofferbakruimte hem de das om gaat doen. Tenslotte is het idee dat we er ook mee op vakantie kunnen.

Wat dat betreft geef ik de C4 meer kans, maar we gaan het zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat houdt het overzichtelijk. Maar zet het verbruik effe naast elkaar, want dat hakt er nogal in op de maandlaasten, niet alleen ideologisch :P

Auris hybrid is gemiddeld 5,26l/100km en de C4 7,54l/100km, bijna 50% meer dus.
Maar goed, in theorie zou je een C4 met een kleine motor met 100km/u op de A2 ook wel zuinig worden, maar het zal altijd meer gaan kosten dan de Auris.
Ik zou zelf ook verwachten dat bij de C4 de onderhouds en reparatiekosten op lange termijn duurder uitvallen en afschrijving hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Als je eigenlijk een wat groot uitgevallen Auris wil hebben vanwege de kofferbakruimte: Prius Wagon (of Prius+) al eens bekeken? Die is er zelfs nog in een PHEV uitvoering als je vrouw het milieu-aspect zo zwaar vindt wegen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:54
Malfunctions schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 10:03:
Na overleg hebben we de opties teruggebracht tot een behapbare 2 modellen. Ik ga morgen kijken bij een Auris hybride en een C4. De Auris is ideologisch de leukste keuze, maar ik ben bang dat het gebrek aan kofferbakruimte hem de das om gaat doen. Tenslotte is het idee dat we er ook mee op vakantie kunnen.

Wat dat betreft geef ik de C4 meer kans, maar we gaan het zien. :)
Ga je naar een Auris hatchback of een Auris TS kijken?

Wij rijden sinds 31 maart een Auris TS hybride, en de kofferbakruimte is wat ons betreft prima. Gister bankjes neergeklapt en daar gingen met gemak 20 houten palen van 1,80 / 2 van 2,10 en 4 plinten van 2,40 in. En nog meer dan genoeg ruimte over. Met de bankjes plat gaat een fiets er ook zo in.

Onlangs een weekendje weg geweest met de kleine (2 jaar) en ja, dan heb je ruimte nodig. We hadden ruimte over, dus de volgende keer gaat de 6-persoons tent ook mee :P

Oh wat betreft je opmerking over het benzineverbruik op de snelweg. Ik heb het toevallig pas geleden gemeten naar aanleiding van 4 snelwegritten (110km heen, 110 terug en 140km heen, 140 terug) en ik haalde daar een gemiddelde van 1 op 19,5. Niet eens heel erg m'n best voor gedaan. Standaard rijden we best veel binnen de bebouwde kom en komt het gemiddelde op 1 op 18,5 zonder bewust bezig te zijn met zuinig rijden.
Betreft een Auris TS facelift van 2015 overigens.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
@!null De Auris zou ik graag nemen, mits de kofferbak groot genoeg is om de zooi te bevatten die we nodig hebben als we op vakantie gaan (en ik hem uiteraard fijn vind rijden). Ik ben echter bang dat dit niet het geval is. Qua verbruikskosten kunnen we er tov onze vorige auto bijna alleen maar op vooruit gaan, dus dat is niet het meest belangrijk.

@Stoney3K Ik vind die zo snel niet binnen ons budget, en ik vind het uiterlijk van de Prius apart genoeg om niet zeker te weten dat ik die zou willen hebben..

@Denman De ST valt (helaas) buiten ons budget. Daarnaast denk ik dat hij te groot is voor m'n vriendin. Ook al heeft hij camera's zie ik haar er nog niet zo snel mee inparkeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:54
Over het budget kan ik uiteraard niks zeggen, over het inparkeren wel.

Mijn vrouw was van tevoren namelijk best huiverig vanwege:

1. Nooit in een automaat gereden.
2. Grootste auto die ze hiervoor gereden had was een Twingo :+ en als laatste auto een Seat Mii. Zelfs met die auto's parkeerde ze altijd vooruit in.

Nu, 3 maanden later stapt ze in alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en parkeert ze 'm elke keer netjes achteruit in, in 1 keer.

Dus laat je daar niet teveel door leiden zou ik zeggen ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 16:59
Met een budget van 10K is er inderdaad keuze genoeg. Ik heb alleen even niet naar de afstand gekeken. Maar iets als dit zou zeker kunnen voldoen.

http://www.autowereld.nl/...aar-24509128/details.html

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
maar een station is helaas een no-go omdat vriendinlief ook nog de stad in wil kunnen met de auto. Inparkeren is niet haar sterkste vak.. :+
[...]
Alle tips of ervaringen zijn welkom. :)
Een station zegt niet alles voor het parkeren. In een C5 sedan zat ik veel lager, waardoor ik moeilijk een inschatting kon maken hoeveel ruimte er om de auto is. In mijn huidige Focus station zie ik veel meer. Het helpt met name dat de ramen nauwelijks smaller zijn dan de rest van de auto.
Kia C'eed (1.6 2010) - beetje saai, maar superdegelijk. Vriendin vind de naam verschrikkelijk.
"cee apostrophe d" volgens Topgear.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
Dit weekend is de beslissing gevallen.

Ik had voor zaterdagochtend een proefrit in de Auris ingepland. Bij het bekijken van de auto zag ik echter gelijk dat de ruimte in de kofferbak (of het gebrek daaraan) de proefrit overbodig zou maken. Ik had uiteraard op foto's al gezien dat de ruimte beperkt was, maar toen ik het zelf zag, viel het wel heel erg tegen. De Auris viel hierdoor helaas gelijk af. Met de verkoper nog wel gekeken naar het nieuwe (2013) model waar dit geen issue is, maar doordat die pas vanaf 15K te vinden is, was dat geen optie.

In de middag zijn we naar een zilveren C4 gaan kijken, en daar waren we allebei tevreden over. Het model spreekt ons aan, en bij de proefrit kwamen ook geen gebreken aan licht. Omdat de auto in goede staat verkeert hebben we besloten om deze te kopen. De afleverkosten hebben we er grotendeels uitonderhandeld, en de auto wordt afgeleverd op 4 nieuwe banden.

Aanstaande zaterdag kunnen we hem ophalen. :)

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Malfunctions schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:59:
Dit weekend is de beslissing gevallen.
Leuk dat het een C4 is geworden. Staat ook op mijn lijstje.

Hoe bevalt hij tot nu toe?

Ik vind het ook knap lastig om voor 10k iets leuks te vinden. Je krijgt dan vaak toch net een wat ouder model.

Hierdoor rek ik mijn budget vaak op richting de 12k. Alsnog zijn de leuke auto's eigenlijk pas vanaf 15k te koop(idd de 2013 Auris bijv).

Ik begon ooit voor 8k te kijken :X

Gezinssituatie is hetzelfde, samen een klein dochtertje van anderhalf. Grote maxi cosi stoel en Joolz kinderwagen.

Prop het allemaal in een Twingo momenteel, dochter met stoel voorin, vrouw op de achterbank :+ Joolz na lang puzzelen in de kofferbak gekregen.

5 deurs auto is dus erg gewenst. Eerst B segment gekeken, maar verschuift richting C segment, omdat ik het gevoel heb zo weinig op te schieten als ik van een Twingo naar een Fiesta ga oid.

Binnenkort maar eens proefrijden in een Ford Focus (vanaf 2011) en ook een Citroën C4 (heb ik iig met 1 jaar Citroën Select garantie gezien en géén THP motor van BMW).

[ Voor 72% gewijzigd door Lethalis op 29-08-2017 12:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
@Lethalis De auto bevalt prima. Misschien ook omdat het voor ons een vrij enorme stap vooruit was qua 'moderniteit' van de auto. Wij kwamen van een '99 Clio zonder airco, die niet veel meer deed dan rijden.

Nu heb ik een moderne, redelijk luxe auto uit 2011 met airco, cruise control, een kofferbak waar de joolz zonder moeite in past, mét andere zooi ernaast en andere dingen die ik eerst niet had. Het enige wat ik misschien nog had willen hebben zijn parkeersensoren, maar zonder kan ik ook prima uit de voeten.

Que rijden vind ik hem ook prima, met de 1.6 VTI motor erin. Hij moet wel iets hoger in de toeren zitten voordat je echt vermogen voelt, maar in z'n 5 wat extra gas geven om iemand in te halen werkt goed genoeg. Zelf had ik een 6e versnelling nog wel logisch gevonden omdat ik vind dat hij bij 120 al wat hoog in z'n toeren zit, maar het verbruik is in principe goed te doen.

Qua ruimte is het wel echt een flinke verbetering ten opzichte van de Clio. De passagiersstoel moet nog steeds iets vooruit voor de maxicosi, maar m'n vriendin heeft dan nog genoeg ruimte, en ook ik kan dan nog redelijk comfortabel zitten. En zoals gezegd de kofferbak zal een verademing zijn, zeker als je uit een Twingo komt.

En volkomen irrelevant, maar stiekem best leuk, heel veel zie je er niet van rondrijden. Dus hij voelt iets meer bijzonder dan een Megane/Focus etc.. :)

Pagina: 1