Ik heb een camper met volgende 12V standalone setup:
- 12V gel accu
- 175W zonnepaneel 40V
- Victron Bluesolar 75/15A zonneregelaar
- Op zonnige dagen (en niet onder de bomen) heb ik vaak al rond 11:00 een volle accu en staat het zonnepaneel weinig te doen.
- 6 liter 12V 200W boiler kopen (moet nog gekocht worden)
Wat wil ik: Deze kleine boiler alleen voeden met zonne-energie die teveel is, en hem dus niet (te veel) laten interen op de accu, omdat ik die vol wil houden (compressor koelkast draait er lekker op, en capaciteit is niet eens heel ruim)
Eigenlijk wil ik dus de boiler alleen aan hebben als de accu vol is.
(ik zal ook een schakeling maken dat de boiler aanzet wanneer de motor langer dan 10 minuten aan is, en waarschijnlijk nog een schakelaar om hem handmatig aan te kunnen zetten)
1. Vaststellen dat accu vol is
Opzich kan de Victron regelaar dat. Maar waar andere een (relais) output hebben voor als de accu vol is heeft de Victron dat niet. Wel heeft hij een seriele interface waar ik alles uit kan lezen, en vast kan stellen dat de accu vol is door uit te lezen dat de Victron in Float stand staat. (Float is dus zon aanwezig + volle accu), bijvoorbeeld met een Arduino.
Een andere regelaar kopen met een aparte output zou erg makkelijk zijn, maar ik wil eigenlijk bij mijn Victron blijven.
2. De boiler aansluiten/aansturen
Hier zijn grofweg de volgende mogelijkheden denk ik.
Na bij het bereiken van Float stand:
Dan is er geen Arduino nodig, kost het minste tijd om op te zetten. Echter vraag ik me af hoe vaak ik dan een aan/uit effect krijg (voltage dat in zakt als de boiler de 200W begint af te nemen)
En het nadeel is dat hij dan dus altijd wel een paar procent van de accu lading af zal snoepen met onnodige accu cyclussen tot gevolg. Maak ik me wellicht daar te veel zorgen om?
- 12V gel accu
- 175W zonnepaneel 40V
- Victron Bluesolar 75/15A zonneregelaar
- Op zonnige dagen (en niet onder de bomen) heb ik vaak al rond 11:00 een volle accu en staat het zonnepaneel weinig te doen.
- 6 liter 12V 200W boiler kopen (moet nog gekocht worden)
Wat wil ik: Deze kleine boiler alleen voeden met zonne-energie die teveel is, en hem dus niet (te veel) laten interen op de accu, omdat ik die vol wil houden (compressor koelkast draait er lekker op, en capaciteit is niet eens heel ruim)
Eigenlijk wil ik dus de boiler alleen aan hebben als de accu vol is.
(ik zal ook een schakeling maken dat de boiler aanzet wanneer de motor langer dan 10 minuten aan is, en waarschijnlijk nog een schakelaar om hem handmatig aan te kunnen zetten)
1. Vaststellen dat accu vol is
Opzich kan de Victron regelaar dat. Maar waar andere een (relais) output hebben voor als de accu vol is heeft de Victron dat niet. Wel heeft hij een seriele interface waar ik alles uit kan lezen, en vast kan stellen dat de accu vol is door uit te lezen dat de Victron in Float stand staat. (Float is dus zon aanwezig + volle accu), bijvoorbeeld met een Arduino.
Een andere regelaar kopen met een aparte output zou erg makkelijk zijn, maar ik wil eigenlijk bij mijn Victron blijven.
2. De boiler aansluiten/aansturen
Hier zijn grofweg de volgende mogelijkheden denk ik.
Na bij het bereiken van Float stand:
- De boiler gewoon een uur aanzetten. Moet voldoende zijn voor opwarming, en zorgt voor 200Wh verbruik. Accu is in theorie 900Wh maar ik gebruik maar een bandbreedte van 500Wh als het niet minder is, en wil hier eigenlijk niet op interen.
- Boiler aanzetten en middels Arduino in de gaten houden of hij nog zo'n 100W of meer aan het bijladen is.
Zodat je niet te veel inteert op de accu. - Het zonnepaneel middels relais omschakelen naar directe voeding van de boiler. Het zonnepaneel is max 40V dus er zou dan een regelaar tussen moeten die 40V kan omzetten naar 12V zonder al te veel verlies, en hij dus geen 200W stookt maar simpelweg hoeveel vermogen het zonnepaneel op dat moment kan leveren. Hiervan weet ik niet goed hoe makkelijk dit is uit te voeren en of er consequenties aan zitten
- Boiler aanzetten en vermogen afstemmen op binnenkomend vermogen van zonnepaneel? Hoe ingewikkeld zou dit zijn om te maken? Dan moet er dus iets van een 12V naar 12V regelaar tussen die aanstuurbaar zou zijn middels de Arduino.
Dan is er geen Arduino nodig, kost het minste tijd om op te zetten. Echter vraag ik me af hoe vaak ik dan een aan/uit effect krijg (voltage dat in zakt als de boiler de 200W begint af te nemen)
En het nadeel is dat hij dan dus altijd wel een paar procent van de accu lading af zal snoepen met onnodige accu cyclussen tot gevolg. Maak ik me wellicht daar te veel zorgen om?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)