Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-11 11:45
Nu het helaas op korte termijn niet mogelijk blijkt zonnepanelen op het dak als VVE te leggen wil ik graag aan de slag om deze aan de balkon balustrade te monteren. Extra reden is een zeer betrokken vriendin qua duurzaamheid en die ook op deze manier graag mee wil doen, waarbij alle kleine stapjes helpen in onze beleving.
Dat dit niet de meest ideale business case is nemen we voor lief omdat er ook een hobby factor in zit...

Onderstaand een beschrijving van wat ik tot nu toe heb kunnen lezen/vinden. Toch heb ik enkele specifieke vragen voordat ik weet welke materialen ik precies wil gaan aanschaffen;

Situatie
We hebben een vrij groot balkon in Amsterdam met oriëntatie praktisch op het zuiden (190 graden)
Montage aan de balustrade geeft een oppervlak van maximaal 440cm (l) x 118cm (h)

Balustrade is uit stevig metaal gemaakt en verankerd in het betonnen balkon. Het metalen gedeelte met de spijlen (beoogd voor bevestiging is 85cm hoog)
Gelegen op 4e verdieping (kan soms best flink waaien) en vrij uitzicht zonder veel schaduw werpende objecten.

Het is gemakkelijk om vanuit het balkon een stroomdraad naar een bureau/slaapkamer of woonkamer te leggen alwaar deze op het stopcontact zal worden aangesloten (oftewel maximaal 500 W).

Foto's
Balustrade (t.b.v. bevestiging)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xbNuyoYNuwoGE8vbwFxx3hmN/thumb.jpg
Uitzicht op het zuiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/THlsNcwfxYahIJUwqbqXvPjA/thumb.jpg

Panelen
Als het goed is mag ik met een 90 graden/verticale montage een opbrengst van 69% verwachten t.o.v. meest ideale orientatie.

Is het raadzaam (iets) over te dimensioneren wanneer mogelijk? Voor zover ik kan lezen kan dat de omvormer nooit schaden, mochten we wel ooit kiezen voor perfecte oriëntatie in een nieuw huis (we verliezen dan alleen wat opbrengst)?

Installatie in serie lijkt het meest voor de hand liggend.
Bestaat er een panelen wijzer waar ik snel op basis van maximale afmetingen kan filteren? Mogelijk haal ik met de juiste panelen net 3 panelen i.p.v. 2.

Is er nog voorkeur voor een bepaald type paneel i.v.m. de verticale installatie?

Omvormer
Omdat het een kleine set zal zijn, zijn de mogelijkheden volgens mij beperkt. Ik kom dan op de StecaGrid 500 of losse omvormers per paneel (Enphase) ?

De StecaGrid 500 lijkt een prima keuze, weet iemand hoe het met geluidsproductie zit? Mogelijk dat we dan toch liever losse omvormers nemen per paneel zodat we het geluid buiten huis houden..

Wens: meten van output. Heb zelf nog een paar jaar oude energiemeter (voltcraft) waar ik de draden van kan omwisselen om opbrengst te meten. Als dit gemakkelijk en rechtstreeks uit de omvormer kan is dat natuurlijk mooier.

Bevestiging
Ik wil de panelen aan de buiten zijde van de balustrade monteren. Omdat het daar best kan waaien zoek ik stevige bevestiging. Idee zou zijn een bevestiging die aan de achterkant klemt (4 per paneel?) op de metalen spijlen van de balustrade.

Waar kan ik dit soort bevestigingsmaterialen het best vinden? Veel webshops gaan uit van plat- of schuindak maar ik kan maar lastig zoeken naar een 'klem' die doet wat ik voor ogen heb, mogelijk zoek ik ook nog niet slim genoeg. Is werking tijdens het waaien nog iets om rekening mee te houden, misschien rubbers tussen de klemmen en spijlen monteren om metaal op metaal geluid te reduceren?

Flexibiliteit
Op dit moment wonen we hier prima, maar een verhuizing binnen 2-5 jaar is wel te voorzien. Als de nieuwe bewoners de zonnepanelen niet over willen nemen willen we deze graag zelf meenemen. Qua omvormers maakt het dan eigenlijk niet uit, beide oplossingen zijn prima flexibel, uiteraard zouden we dan hopelijk op een betere oriëntatie kunnen richten waardoor dit wel iets is om rekening mee te houden
als we gaan voor overdimensionering.

Er blijken toch best veel keuzen als het gaat om zonnepanelen, hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen om toch over een tijdje bij te kunnen dragen aan het opwekken van zonne-energie. Alvast zeer bedankt _/-\o_

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:01
Is het wel toegestaan om daar panelen op te monteren? Staat mij iets bij van iemand hier op Tweakers die dat ook had, maar door de VvE werd het niet toegelaten en kon hij ze weer eraf halen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2017 11:23 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Als oud VVE-voorzitter, kan ik je vertellen dat het inderdaad voor een VVE vaak lastiger of niet interresant (niet rendabel, administratieve nachtmerrie) om het dak vol te leggen met panelen. Daar komt best wel wat bij kijken namelijk.
Zelf heb ik toen ook gekeken naar panelen die je aan een balkon kunt bevestigen. Mijn conclusie destijds was toen (jaar geleden), dat het absoluut niet interresant was kosten technisch gezien. Opbrengst zou heel laag zijn, aanschafkosten hoog. Dit terwijl ik 2 balkons had die op het oosten en westen staan, dus in totaal zou ik vrij veel moeten kunnen opvangen.

Heb toen ook gezocht naar mensen die dit ook hebben gedaan, maar ben er niet veel tegen gekomen. En degene die ik tegenkwam die deden het puur vanuit hobby perspectief, want echt iets opleveren deed het niet.

Kijk ook of het vanuit VVE perspectief mag! Veel VVE's kennen regels over wat je allemaal aan je gevel/balkon mag hangen. Bloempotjes mogen vaak wel, maar schotels vind men vaak al een issue en wellicht wordt dit onder dezelfde categorie geschaard.
Overigens is dit onderwerp al vaker in verschillende topics voorbijgekomen op Tweakers. Even de search gebruiken ;)

Computer says no

• ThinkPad
Op Marktplaats staan goedkope gebruikte Solar Frontier panelen. Op die manier kun je wel goedkoop wat samenstellen.

Maar eerst even uitzoeken of het mag dus ;)

• Banjy
ThinkPadd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:28:
Op Marktplaats staan goedkope gebruikte Solar Frontier panelen. Op die manier kun je wel goedkoop wat samenstellen.

Maar eerst even uitzoeken of het mag dus ;)
Hier zelf ook deVVE voorzitter en er zijn nog geen expliciete regels over. Dit jaar ook een duurzaamheidsadvies ontvangen waarbij de conclusie om het collectief te doen niet rendabel bleek.
Toevallig is er ook een andere bewoner die het heeft gedaan (met nog slechtere oriëntatie). Zeker aan de achterkant (binnentuin) zijn ook al veel schotels en zonne schermen te vinden die daar officieel niet zomaar mogen zijn. Dat is eigenlijk nog nooit een probleem geweest en het risico durf ik te nemen. Worst case is het demonteren, wegleggen en paar jaar later gewoon weer in een nieuw huis opzetten :) Nog meer worst case is dat het balkon afbreekt door de panelen en het dus buiten de verzekering valt maar dat lijkt mij zeer extreem.

Financieel zou het met 69% opbrengst nog best aardig kunnen zijn; (2x 290 Wp) * 69% = 400 kWh / jaar
Voor € 500-600 moet ik toch wel twee panelen en een omvormer kunnen scoren dus dan haal je (tot 2020, daarna maar kijken) met beetje geluk toch 14% rendement (€ 84 besparing per jaar met 0,21/kWh). Oftewel een t.v.t. van 7 jaar. Daarbij kunnen we het nu veroorloven, zullen we het spaargeld eigenlijk niet missen en zien we wel elk jaar toch iets lagere energiekosten t.o.v. huidige situatie :)

• ThinkPad
offtopic:
21 ct. per kWh is wel wat optimistisch gerekend, tegenwoordig is het 18,5 - 19ct per kWh (of misschien zelfs nog goedkoper) als je een beetje scherpe aanbieding kan vinden :)

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2017 12:26 ]

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:46
poosje geleden stond er een advertentie op Marktplaats van iemand die ze gewoon voor het kozijn op het balkon gemonteerd had. Zal ze wel hebben moeten weghalen.

• Banjy
ThinkPadd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:52:
offtopic:
21 ct. per kWh is wel wat optimistisch gerekend, tegenwoordig is het 18,5 - 19ct per kWh (of misschien zelfs nog goedkoper) als je een beetje scherpe aanbieding kan vinden :)
Goed punt inderdaad. Ben op dit moment ook al weer iets verder met zoeken maar loop echt te rommelen met de bevestiging. Ik zie dat veel systemen uitgaan van het klemmen van het buitenframe van het paneel? Dan zou ik dus eigenlijk zo hard moeten klemmen dat ze niet naar beneden kunnen glijden. Er zijn geen systemen waar een paneel gewoon echt vastschroeft toevallig? Gevoelsmatig wordt dat toch een wat zwakke montage dan..

• ThinkPad
Het buitenframe is meestal van holle aluminium buizen, kun je daar niet zelftappers indraaien en zelf van aluminium wat beugels maken die achter je balkonspijlen haken?

Met dit soort setups zal je toch creatief moeten zijn :P

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2017 13:13 ]

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

De panelen die ik recent op mijn aanbouw heb gelegd hebben gewoon gaten ter bevestiging van het frame. Dit waren de NSP mono 300. Geen idee of mijn andere panelen (van LG) op het hoofddak ook zoiets hebben, die heb ik jaren geleden laten leggen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58
Als je toch creatief gaat worden dan zou ik kijken of je aan de onderkant een dikke houten balk kan monteren om de oriëntatie te verbeteren naar bv 80 graden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Als het zonnepaneel geen gaten heeft onderin voor montage van bouten dan kun je inderdaad zelftappers erin draaien. Zo heb ik een zonnepaneel gemonteerd met aluminium hoekprofiel, en dan zelftappers door het hoekprofiel en zijkant van het zonnepaneel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Banjy
Dat zijn zeker goede ideeën. Misschien moet ik het bestellen gewoon even opknippen, eerst wat panelen bestellen en dan even goed kijken wat de beste oplossing is. Ga in ieder geval gebruik maken van montage gaten, dan wel door ze zelf te realiseren..

Is er nog ergens een mooie zonnepaneel winkel waar ook veel van de montage materialen zijn te zien/vinden? Werkt misschien nog het best dan online vanuit plaatjes alles moeten bedenken ;-)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 19:23
Electronic Engineering Online: Zonnepanelen op balkon?!
Een andere Tweaker die er mee bezig is geweest, wellicht interessant om te lezen.

[ Voor 23% gewijzigd door djluc op 03-07-2017 14:27 ]

• Banjy
djluc schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:27:
Electronic Engineering Online: Zonnepanelen op balkon?!
Een andere Tweaker die er mee bezig is geweest, wellicht interessant om te lezen.
Leuk, was deze alweer vergeten, paar maanden geleden wel eens tegen gekomen. Hier zitten ze inderdaad aan de binnenzijde, dat levert wel erg weinig op vrees ik. Daarnaast wil de binnenkant weer een balkon afschermer (nu met zo een rietscherm gedaan) omdat dit wat mooier staat.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:07
Of buiten je woning panelen sponsoren?
https://www.zonopnederland.nl/projecten/ (bijvoorbeeld)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Banjy
Zou ik erg graag willen alleen dan wel op basis van postcode roos model.. Helaas op dit moment geen mogelijkheden bij mij dan bekend..

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 22:42

verbraakje

🚦

Dit ga ik even volgen. wil op termijn ook zonnepanelen aan mijn balkon Ik zelf heb echter alleen een ruimte van 40 x 250 cm waar ik de panelen kan bevestigen. (worden waarschijnlijk meerdere kleine)

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• Banjy
verbraakje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 19:53:
Dit ga ik even volgen. wil op termijn ook zonnepanelen aan mijn balkon Ik zelf heb echter alleen een ruimte van 40 x 250 cm waar ik de panelen kan bevestigen. (worden waarschijnlijk meerdere kleine)
Ik zal het laten weten, denk dat de bevestiging aan de balustrade toch wat minder 'subtiel' wordt. Even goed overleggen thuis of ze dan nog steeds enthousiast is ;). Als dat het geval is bestel ik denk ik 2x 300Wp panelen met een micro omvormer. Dan goed bekijken welke huis-tuin-keuken L hoeken en boutjes/moertjes ik ga halen om stevig te bevestigen. Wil ze in ieder geval laten hangen aan de balustrade en niet alleen klemmen aan de spijlen, gevoelsmatig zit mij dat niet niet lekker anders.

Voor de omvormer ben ik deze tegen gekomen APS Micro omvormer, is goed betaalbaar en als ik het goed heb rechtstreeks op het stopcontact aan te sluiten. Met als voordeel dat de omvormer buiten de woning zijn (mogelijk zoemende) werk mag doen. Opbrengst monitoring doe ik dan via een simpele energie meter tussen de stekker en wandcontactdoos.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat weegt een paneel per stuk? De geopperde zelftapper is leuk en aardig, maar is een stel tappers voldoende om een paneel verticaal vast te houden? Met wind? Een paneel van 4 hoog in je nek krijgen lijkt me niet leuk.

Ik zou een stuk draadeind nemen (8mm?) en dat door je balkonhek jassen, of netter: een gegalvaniseerd stalen strip aan de achterkant van je hek plaatsen en het draadeind daardoor bevestigen. Zodat het paneel helemaal om het hek wordt geklemd, in plaats van dat het erin hangt. Met een langer stuk draadeind aan de onderkant kun je bovendien de hoek bijstellen, al zou ik dat bescheiden houden met het oog op schaduw bij de onderburen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Op boven/naast je balkonnetje een luifeltje?
https://www.bespaarbazaar.nl/valk-solar-luifel-p-3562.html

• !null
Het is vaak iets van 20 of 25 kilo voor een groot paneel. Die dunne film panelen zijn wat kleiner dus zullen minder wegen.
Zelftappers kan wel, maar dat moeten er dan wel veel zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan prima het bestaande/verkrijgbare materiaal gebruiken om de panelen vast te zetten zoals de klemmen. Alleen de schroef moet langer zijn en aan de achterkant kan je iets van een rvs of dik alu strip doen. Panelen rondom vastzetten. Inderdaad rubber/neopreen band ertussen. Rieten mat erachter zodat het er netjes uit ziet, klaar.

Wise enough to play the fool

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heeft de VVE er bezwaar tegen als je gewoon zelf panelen op het dak zet en een kabel buitenom trekt? Beetje a la polderpv zeg maar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Banjy
Dat gaat helaas niet lukken, is lastig daar goed bij te komen en zal ook mij (teveel) ongewenste schaduw op het balkon zelf geven.
teacher schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:44:
Je kan prima het bestaande/verkrijgbare materiaal gebruiken om de panelen vast te zetten zoals de klemmen. Alleen de schroef moet langer zijn en aan de achterkant kan je iets van een rvs of dik alu strip doen. Panelen rondom vastzetten. Inderdaad rubber/neopreen band ertussen. Rieten mat erachter zodat het er netjes uit ziet, klaar.
Dat vind ik nog wel interessant, dan zou je dus vooral gaan klemmen. De bovenrand is immers dikker en om dan overal die dikte te moeten aan houden ipv die van de spijlen is minder wenselijk. Nu vind ik het juist wel aardig dat de rieten matten tegen de spijlen zitten en dus een beetje in het hek wegvallen.

Is het eigenlijk goed boren in een Aluminium strip met een huis tuin en keuken boormachine?
Thijsmans schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:50:
Wat weegt een paneel per stuk? De geopperde zelftapper is leuk en aardig, maar is een stel tappers voldoende om een paneel verticaal vast te houden? Met wind? Een paneel van 4 hoog in je nek krijgen lijkt me niet leuk.

Ik zou een stuk draadeind nemen (8mm?) en dat door je balkonhek jassen, of netter: een gegalvaniseerd stalen strip aan de achterkant van je hek plaatsen en het draadeind daardoor bevestigen. Zodat het paneel helemaal om het hek wordt geklemd, in plaats van dat het erin hangt. Met een langer stuk draadeind aan de onderkant kun je bovendien de hoek bijstellen, al zou ik dat bescheiden houden met het oog op schaduw bij de onderburen.
Volgens mij zou je dan dus aan de onderkant ook willen kunnen steunen waar het ook kan rusten op het balkon (ipv alleen klemmen tegen het hek) maar dan gaat het paneel aan de bovenzijde vrees ik uitsteken boven het hekwerk. De optie om met draadeind de hoek een heel klein beetje te optimaliseren ga ik zeker proberen mee te nemen :) .

PS als het valt zou dat vervelend zijn maar het zou in de buitentuin vallen op een stuk waar in de regel echt nooit iemand komt (allemaal bosjes). Al eens per ongeluk een zware tafelpoot zien omvallen precies door de spijlen heen en als een projectiel beneden horen inslaan, dat was natuurlijk alsnog even schrikken :o

[ Voor 5% gewijzigd door Banjy op 05-07-2017 14:39 ]

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11 20:05
Ik heb in mijn vorige huis met L en U profielen van aluminium en RVS boutjes een eigen constructie gemaakt om panelen te bevestigen. Met een beetje fantasie en extra bevestigingspunten wordt het vast windbestendig hoor...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• Banjy
GadgetFrank schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:59:
Ik heb in mijn vorige huis met L en U profielen van aluminium en RVS boutjes een eigen constructie gemaakt om panelen te bevestigen. Met een beetje fantasie en extra bevestigingspunten wordt het vast windbestendig hoor...
Dat is natuurlijk een heel slim idee (het U profiel) . Doordat aan de bovenkant in de hoek (links en rechts) van het paneel te fixeren en laten rusten op de onderzijde van de balustrade rust hij in ieder geval op een een stevige ondergrond (en kan dus nooit vallen, of alle boutjes moeten afbreken..). Dan nog even zorgen voor wat strakkere klemming zou toch een voldoende stevige constructie moeten opleveren.

Ik heb nog maar weinig met aluminium gewerkt maar ik begrijp hieruit dat dit best bewerkbaar is en ook in het profiel van het paneel gemakkelijk de benodigde gaten te boren zijn etc.?

• ThinkPad
Aluminium is vrij zacht, met een scherp metaalboortje, scherpe ijzerzaag en een vijl komt het vast goed.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GadgetFrank schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:59:
Wel opletten dat je met RVS en alu een kans hebt op corrosie, dan krijg je die schroeven niet meer los over een tijdje ;(

• Domba
  • Laatst online: 16:43
Of mogelijk montage manier afkijken van zonnecollectors zoals in buitenland.

Voor zonnepanelen zijn daar ook geen kant en klare montageset vanwege netbeheerders die dwars liggen.

Zo heeft in Duitsland pas in Maart, Westnetz (voorheen RWE) zijn strijd gestaakt tegen EEG-vrije PV. paneeltjes en mag nu losse PV tot 300W op de huisinstallatie zonder de verplichting dat een E-meter met terugloop of terugtel blokkering.is geinstalleerd.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

Ik zit met soortgelijk probleem als topicstarter. Een balkon op het ZW maar geen mogelijkheid om de panelen aan de buitenzijde op te hangen. Vraag hierbij dan ook is of het zin heeft om deze aan de binnenzijde van het balkon te hangen, zie de voorbeeld foto hoe de balustrade er ongeveer uit ziet. Afbeeldingslocatie: http://www.metaalketen.com/wp-content/uploads/2014/08/iStock_6851795Large.jpg

• edwin_nl020
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-11 23:40
Wat leuk dat je dit topic bent gestart. Ik zat ook te denken om 2 kleine panelen (50 Wp) aan m'n balkonhek te monteren. Niet zozeer voor de gigantische opbrengst, maar meer voor de hobby. Alleen nog geen omvormer kunnen vinden die werkt met dit lage vermogen. Iemand een tip?

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 17:10
Ik zou 4x SF150 scoren op marktplaats a 30,- voor de versie met krassen (niemand die het ziet) en dan voor 2x steca/philips 300 gaan. Kan direct in het stopcontact. ben je voor zo'n 250,- klaar, en werkt ook nog eens goed.

Al moet je je wel afvragen of je 80kg aan je railing wilt hangen.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Ik denk voor de bevestiging aan 2x alu-beugel van 3 mm aan de bovenkant van het paneel. Kan mooi over de railing (net zoals een bloembakje in een bejaardenflat). Is makkelijk zelf te buigen en maakt montage erg makkelijk. Afhankelijk van de afmeting dan 2x borging aan de zijkant en 2x onderkant. Tussen alu-beugel en balkonhek een dun rubber plaatje plakken tegen geluid en corrosie.

De micro omvormers en Steca500 zijn geruisloos, kunnen dus makkelijk binnem geplaast worden.

Plaats wel full black panelen en je hoeft natuurlijk niet te melden dan het zonnepanelen zijn 😜. Het lijkt me dat niet dat iemand tegen een mooi zwarte balkon afscherming zou kunnen zijn....

Succes met je project
Verwijderd schreef op zondag 30 juli 2017 @ 18:37:
Ik zit met soortgelijk probleem als topicstarter. Een balkon op het ZW maar geen mogelijkheid om de panelen aan de buitenzijde op te hangen. Vraag hierbij dan ook is of het zin heeft om deze aan de binnenzijde van het balkon te hangen, zie de voorbeeld foto hoe de balustrade er ongeveer uit ziet. [afbeelding]
Nee, heeft geen zin. Het zonnepaneel wordt grotendeels afgedekt en schaduw op een paneel geeft geen opbrengst.

[ Voor 49% gewijzigd door drielp op 11-08-2017 16:47 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

schop :)

De zon begint weer te schijnen en het idee komt weer naar boven om op onderzoek te gaan :9

Onze balkons (60) staan pal op het zuiden. Hierbij ik we dan 2 panelen van 100*200cm willen plaatsen op 90° ter vervanging van de 2 dichte privacy platen. (Gemeente/VvE is bekend)

Als het goed is verwacht ik een 20% loss op 90° dus zoek ik een ideale combinatie van panelen en omvormer voor maximale output op de omvormer

Kwa omvormer zit ik te kijken naar een microinverter met 2 MPPT's, dit omdat deze buiten geplaatst kan worden en makkelijke gedaisy-chained kan worden met eventueel de buren.

De enige Dual MPPT die ik kan vinden is de APS YC600. Daarnaast is het het geld waard om voor de googste Wp te gaan om het verlies te compenseren?

LG NeON® 2 - Commercial 72 cell
LG360S2W
LG400/405N2W

Daarnaast wat de opties zijn om een zo licht mogelijk paneel te krijgen? immers op 90° hoeven de panelen iet veel te houden.

Iemand die mij kan helpen?
Iemand die mij input kan geven?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ThaHandy
Heb je niet liever een zwart paneel?
http://www.sun-solar.nl/w...olar-Module-datasheet.pdf
Daar vind je ook aps-600 (uit de link)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-05-2018 22:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

Moeten we nog zien. Voorkeur gaat naar Mono ivm. lange levensduur en hogere opbrengst.

De LG NeON is een van de voorbeelden. Er was ook een BenQ paneel maar sinds de naamverandering naar AUO kan ik die niet meer vinden.

Verwijderd

*knip*, het is niet de bedoeling om op deze manier reclame te maken voor je bedrijf.
Zie ook: Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 136% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2018 17:12 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 21:46

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Nu je het over "toestemming" hebt. Ik neem aan dat je hier ook toestemming van de mod's (oa @ThinkPad ) voor hebt gevraagd.... :) Ik zie een kleine "knip" aankomen :+

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 19-05-2018 17:12 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Banjy
Hele flink bump maar (hopelijk) een positieve :)
Sinds kort de beschikking over wat 2e hands panelen (110 Wp) en losse omvormers (Soladin 120) uit het jaar 2003-2004.. Maar kost niets, dus gaat alleen om het monteren. Nog lang over nagedacht hoe ik het precies zou doen, de tips hier waren zeker nuttig maar wilde ook graag het paneel onder een (kleine) hoek monteren. Achteraf valt het allemaal reuze mee en ook het boren in de panelen/aluminium is met nieuw setje boortjes uitstekend te doen.

Paneel1

Paneel2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s3rX9L3bcSndFTdaPYrW2m2c/thumb.jpg

Zit (als ik alle kanten op trek/duw etc.) enorm stevig vast zonder dat al het metaal gaat doorklinken (deurmat opgeofferd om het metaal-metaal contactgeluid te isoleren). Binnenkort paneel 2 en 3 nog op dezelfde manier ophangen en dan kijken of het inderdaad goed de winter(stormen) doorkomt..

Begin nu ik zie dat het goed te doen is wel te twijfelen om nog eens gewoon voor 275 Wp (nieuw) panelen te gaan, is slechts stukje groter en veel meer vermogen/opbrengst.. :9

• !null
Ik zou nog een houtenbalk doen aan de zonnepaneelkant van het hekwerk, en daar met lange schroeven of bouten doorheen gaan vanaf de bovenste drie hoeksteunen (door het onderste stuk wat in het zicht zit). Zo zal hij geklemd zitten op het hekwerk en kan hij ook niet meer omhoog gaan door de wind.

Onderaan zou ik dat ook doen, maar dan direct op de hoeksteunen, en dan nog een balkje aan de andere kant o.i.d. waarmee je het samen kan klemmen.

• Banjy
!null schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:27:
Ik zou nog een houtenbalk doen aan de zonnepaneelkant van het hekwerk, en daar met lange schroeven of bouten doorheen gaan vanaf de bovenste drie hoeksteunen (door het onderste stuk wat in het zicht zit). Zo zal hij geklemd zitten op het hekwerk en kan hij ook niet meer omhoog gaan door de wind.

Onderaan zou ik dat ook doen, maar dan direct op de hoeksteunen, en dan nog een balkje aan de andere kant o.i.d. waarmee je het samen kan klemmen.
Goed idee, zoals je misschien kunt zien (foto 3) heb ik hem ook al extra vastgezet met touw en tiewraps. Heb nog wat ogen over op het paneel die ik wil gebruiken om verder vast te sjorren. Je kan hem nu dus ook al niet meer 'los' duwen aan bijvoorbeeld de onderkant. Schroeven en klemmen op het balkon hekwerk is ongetwijfeld nog steviger natuurlijk..

• ThinkPad
Als je de VVE te vriend wil houden zou ik de touwtjes en tie-rips e.d. weghalen en vervangen door een oplossing zoals !null beschrijft. Het werkt nu ook, maar ziet er voor een leek letterlijk nogal 'houtje-touwtje' uit en ik kan mij voorstellen dat daar gedoe van kan komen.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 01-05-2019 14:44 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
In de licht en geluid branch gebruik je safety's als beveiliging.
Google maar eens: moving head safety

Dan boor je een gat door het profiel, en steek je deze staalkabel door, vervolgens om je hek.
Als alle bevestiging afbreekt, zorgt die ervoor dat het niet naar beneden dondert.

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wellicht een ideetje om u-profielen te nemen die de panelen inklemmen aan boven- en onderzijde en die bevestigen aan de spijlen met zoiets als dit.

Edit: ik zie nu pas dat ik in een oud topic heb gereageerd en de topicstarter al een bevestiging heeft gerealiseerd. Mijn advies: haal die panelen er vanaf en bevestig ze deugdelijk, dit is zeker niet stormproof. Als opbouwende kritiek bedoeld hoor, maar dit is gewoon gevaarlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Megalodon_67 op 01-05-2019 15:22 ]

• Banjy
Dank voor de feedback, ik zal nog eens kijken of ik de onderzijde via een rail/stuk hout kan klemmen op het balkon hek :-)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DjAntoon schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:46:
In de licht en geluid branch gebruik je safety's als beveiliging.
Google maar eens: moving head safety

Dan boor je een gat door het profiel, en steek je deze staalkabel door, vervolgens om je hek.
Als alle bevestiging afbreekt, zorgt die ervoor dat het niet naar beneden dondert.
Dan heb je wel een flink gat nodig vermoed ik? Hoe breed is zo’n lus op het einde?

https://m.nl.aliexpress.c...pment-Bar-Led-Moving-Head

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
best groot, al zijn er verschillende maten. Je kunt het ook met een ketting en een bout doen. Het gaat erom dat als alles afbreekt van de normale ophanging dat er dan een backup is.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ThinkPadd schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:43:
Als je de VVE te vriend wil houden zou ik de touwtjes en tie-rips e.d. weghalen en vervangen door een oplossing zoals !null beschrijft. Het werkt nu ook, maar ziet er voor een leek letterlijk nogal 'houtje-touwtje' uit en ik kan mij voorstellen dat daar gedoe van kan komen.
Inderdaad! Nu is het tape engineering 8) beter iets degelijks.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:27:
[...]

Dan heb je wel een flink gat nodig vermoed ik? Hoe breed is zo’n lus op het einde?

https://m.nl.aliexpress.c...pment-Bar-Led-Moving-Head
Je gaat natuurlijk niet die hele lus door je gat halen. Met een simpele D/harp/... sluiting kun je prima de kabel vastmaken. Dan kun je het gat tot zo'n 8mm beperken.

Maar ik zou een dergelijke anti-val beveiliging wel monteren, want dit heeft ook wel een aansprakelijkheidsdingetje. @Banjy je WA/inboedel/opstal verzekering kan moeilijk gaan doen als het echt te houtje touwtje is. Even eraan 'sjorren' is niet het bewijs dat je dan nodig hebt.

• mc9
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:25

mc9

Ik heb ook zoiets gedaan, mijn zonnepaneel hangt met een paar alu balkjes en rvs bouten aan het balkonhek geklemt. Het hangt al de hele winter perfect op ZW gericht. Ik heb hem niet een paar graden uit het balkon gezet omdat ik hem tegen het hek aan wilde klemmen en op de onderbalk van het hek wil laten rusten. Zie het topic hierover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1853347

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EnKFtIQ.jpg

• Banjy
mc9 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:48:
Ik heb ook zoiets gedaan, mijn zonnepaneel hangt met een paar alu balkjes en rvs bouten aan het balkonhek geklemt. Het hangt al de hele winter perfect op ZW gericht. Ik heb hem niet een paar graden uit het balkon gezet omdat ik hem tegen het hek aan wilde klemmen en op de onderbalk van het hek wil laten rusten. Zie het topic hierover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1853347

[Afbeelding]
Leuk! Toevallig ook al gezien in jouw topic. Ook zeker over nagedacht maar de kleine hoek (+- 10 graden) wilde ik ook erg graag realiseren. Scheelt volgens mij rond de 10%.

Ik zie dat je hem op vier punten daadwerkelijk hebt vastgezet? Twijfel ook nog een beetje hoeveel punten voldoende zijn. Lijkt allemaal erg sterk, zeker met M6 moeren, maar tot na de eerste storm toch spannend :+ Zelf neig ik nu naar de touwen als 'fail safe' te gaan gebruiken (en dan ook boven nog wat losse ogen vast te sjorren) en op de plek waar ze nu zitten (lange) moeren te plaatsen die ik klem op het hekwerk.

Ophangen lijkt mij trouwens op deze manier ook nog wel ingewikkeld, want dan heb je hem met (touw?) voor het hekwerk laten hangen om pas te kunnen schroeven? Daarom ben ik voor bovenaf gegaan, kan je er zo overheen hangen en met de 3 L hoeken (roest t.z.t. bijv.) kan ik eventueel eentje nog gewoon in situ vervangen.

• mc9
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:25

mc9

10% extra opbrengst is inderdaad leuk maar dan kon hij nergens met de onderkant op steunen, en valt hij ook nog buiten het beton van mijn balkon. Ik heb enkel RVS en aluminium gebruikt omdat dat niet degradeert door roest. In potentieel gezeur had ik geen zin dus daarom maakte ik deze keuzes.

Hij zit op de vier officiële punten vast ja. Daarmee zou een zonnepaneel goed genoeg vast moeten zitten voor een storm in Nederland. Daarnaast, de wind kan het volgende doen:
  1. De wind duwt het zonnepaneel tegen de reling aan: lijkt me prima, krachten worden goed opgevangen
  2. De wind komt (schuin) van de zijkant: de krachten op het zonnepaneel lijken mij erg laag
  3. De wind zuigt of duwt het zonnepaneel van de reling af naar buiten: dit is de moeilijke situatie maar echt veel wind kan er niet vanuit mijn inpandige balkon op gaan duwen en de zuigende werking van wind lijkt mij wel mee te vallen
Wat betreft ophangen, ik heb het met zijn tweeën gedaan, met hulp van een paar touwen voor de veiligheid, en toen het paneel rustig naar buiten getild. Het was wel even een spannend momentje ja ;)

• Banjy
Zo de tiewraps en touwen zijn vervangen door wat extra aluminium;

Bevestiging

Binnenkort nog even met touw de ‘fail-safe’ realiseren en dan hopen op veel zonnige dagen ;-) Als laatste wil ik alleen nog de losse omvormers temperatuur gebaseerd met wat ventilatoren gaan koelen. Sterk het vermoeden dat dit nog wat bij deze omvormertjes kan schelen :) Dank voor de input en het meedenken.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kijk dat ziet er flink wat steviger uit. Opzich worden de Soladins niet bijzonder warm, ik denk dat een passieve computerheatsink die je ergens uit een onderdelenbak plukt al voldoende warmte kan afvoeren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Banjy
Erasmo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:59:
Kijk dat ziet er flink wat steviger uit. Opzich worden de Soladins niet bijzonder warm, ik denk dat een passieve computerheatsink die je ergens uit een onderdelenbak plukt al voldoende warmte kan afvoeren.
Klopt inderdaad, toevallig heb ik echter nog wat fans liggen. De omvormers liggen nu ook onder een radiator (zelden tot bijna nooit aan) in een kamer die zomers erg warm wordt. Om die reden doe ik het graag met actieve koeling en temperatuur gestuurd. Nog los van hopelijk af en toe wat efficientiewinst is het vooral de uitdaging de omvormers nog zo lang als mogelijk mee te laten gaan wat mij betreft :)

Pagina: 1