Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mc9
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:49
Ik heb het plan om een zonnepaneel op mijn balkon te plaatsen. Dat heeft wat uitdagingen in zich dus daarom dit topic.

Situatie:
Ik ben pas verhuisd naar een appartementje in Delft op de bovenste verdieping van een klein complex. Op mijn balkon wilde ik een windscherm plaatsen. Ik mat het op en die maten resoneerden in mijn hoofd. Hier zou een standaard zonnepaneel mooi passen! Ik ben hier op tweakers gaan zoeken en kwam verschillende mensen tegen die iets dergelijks al eens gedaan hadden. Er is geen schaduw, enkel 's avonds laat valt er schaduw op van de volgende flat.

Het balkon ligt op het zuidwesten dus met een paneel rechtop krijg ik nog 63% instraling. Daar gaat nog wat vanaf door de verticale spijlen (20% minder?) als ik hem aan de binnenzijde plaats. Dus ik houd rekening met ongeveer 50% instraling. Dat is niet veel maar het is ondertussen ook een hobby aan het worden en het lijkt me gaaf om zelf energie te maken ;)

Ik word gelukkig van elektronica en ik ben goed in solderen. Programmeren kan ik niet heel goed maar ik ben er ook niet vies van mocht dat nodig zijn voor een log-programma bijvoorbeeld.

Mijn idee:
Ik koop een tweedehands zonnepaneel van ~200Wp en hang die verticaal op aan mijn balkonspijlen. Ik zoek een omvormer die matcht met het paneel (bijv. de Soladin 120). Ik zag op marktplaats dat een dergelijk systeem tweedehands voor €100-125 wel moet lukken. Mijn focus ligt op goedkoop omdat ik nog niet weet hoe lang ik hier ga wonen.

Relevante gegevens:
Ruimte: balkon
Montage: verticaal aan balkonhek
Balkonhek oppervlakte: 175cm x 103cm
Dikte spijlen: 2.5cm (rond)
Ruimte tussen spijlen: 10cm
Oriëntatie: ZW, geen schaduw
Stad: Delft

Vragen:
Ik heb nog een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen
1. Wat voor invloed hebben spijlen op de opbrengst?
2. Krijg ik problemen met de woningbouw als ik een zonnepaneel aan de binnenkant van de spijlen bevestig? En aan de buitenkant?
3. Hoe kan ik een zonnepaneel het beste bevestigen aan (de spijlen van) het balkon?
4. Hoe zit het nu met die regel dat je tot 500W zonder aparte groep mag terugleveren?
5. Een 200Wp paneel met een Soladin 120, is dat een goed idee voor deze situatie? Zijn er nog aanraders wat betreft panelen of (micro) omvormers?
6. Graag wil ik ook loggen wat er gebeurt. Hoe kan ik dat aanpakken?

Gegevens Soladin 120/54 (veel te zien op marktplaats):
Max Power: 110W
MPP range: 18-30Vdc
Max voltage: 38Vdc

Gegevens Soladin 120/a-Si:
Max Power: 120W
MPP range: 24-36Vdc
Max voltage: 50Vdc

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom niet zoiets?
http://www.sun-solar.nl/i...set-prijs-e-326-incl-btw/

Een soladin is niet echt waterdicht lijkt me... Ga je die binnen leggen?
De spijlen hebben grote invloed. Ze doorkruisen de rijen met cellen. Dus als het kan buiten de spijlen om.
Of je problemen krijgt hangt af, van of je toestemming hebt of niet.. Zoiets valt gewoon op... dus reken maar van yes.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2018 18:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mc9
Bedankt voor de reacties.
Zulke sets doe ik liever niet omdat ik graag zo goedkoop mogelijk ga en nog niet weet hoe lang ik hier woon. Het lijkt mij dat ik de omvormer het liefste onderdimensioneer vanwege de lage instraling. Is tweedehands een slecht idee?

De soladin zou ik dan inderdaad wel binnen leggen ja (ook verduidelijkt in topic start).
Je ziet hier op het complex verschillende schotels en zonneschermen en het klusboekje van de woningbouw is niet zo duidelijk. Ik zal ze morgen eens bellen. En anders is het ergste wat er misschien kan gebeuren dat ik het weg moet halen ;)

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:50
Vergeet niet dat wanneer je de spullen nieuw koopt, je de BTW (gedeeltelijk) terug kunt vragen.

Lekker!

• mc9
Ohja dat had ik ergens voorbij zien komen! Kan dat ook als je het zelf als particulier installeert?
Edit: ik lees het op de website van milieucentraal
Dat zou in mijn geval om een paar tientjes gaan omdat het minimale forfait €20 is.

[ Voor 61% gewijzigd door mc9 op 14-05-2018 20:22 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mc9 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:03:
Bedankt voor de reacties.
Zulke sets doe ik liever niet omdat ik graag zo goedkoop mogelijk ga en nog niet weet hoe lang ik hier woon. Het lijkt mij dat ik de omvormer het liefste onderdimensioneer vanwege de lage instraling. Is tweedehands een slecht idee?

De soladin zou ik dan inderdaad wel binnen leggen ja (ook verduidelijkt in topic start).
Je ziet hier op het complex verschillende schotels en zonneschermen en het klusboekje van de woningbouw is niet zo duidelijk. Ik zal ze morgen eens bellen. En anders is het ergste wat er misschien kan gebeuren dat ik het weg moet halen ;)
Je kan het altijd weer meenemen toch? Juist aan een balkon heb je het zo weer gedemonteerd.

Ik weet niet of ik zou bellen, ik zou het meer beschouwen als een zonwering die toevallig ook energie opwekt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mc9
Die visie bevalt mij wel 8)

Hoe bevestig je een paneel netjes en stevig aan spijlen van 2.5cm dik?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een paar draadeindjes in het frame met een moertje en pijpbeugels om de spijlen?
https://www.wildkamp.nl/p...alen-buis-25-28-mm/263883

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mc9
Zo bevestigen klinkt goed! Ik zie dat er vaak ovale mounting holes in de panelen zitten. Dat moet lukken.

Ik zie nu grofweg twee opties:
1. tweedehands paneel (~200Wp) plus soladin 120 (of een andere omvormer) geeft ~100Wp. Kost €100-125.
2. nieuw paneel (275Wp) plus omvormer (Enphase is goed betaalbaar) geeft 63% x 275 = 173Wp. Kost na BTW teruggave €225.

Wat zou hierin de beste optie zijn? Zien jullie nog andere opties?

Het valt mij mee dat een nieuw systeem zo goedkoop kan zijn, dat had ik niet verwacht! Aan de andere kant is het nog steeds ongeveer twee keer zo duur als de goedkoopste optie tweedehands. Maarja een nieuw systeem levert dus ook bijna 2 keer meer energie op...

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het ligt maar net aan het aanbod in de buurt en wat er een beetje mooi op je balkon past. Nieuw is zo bezorgd maar als er in de buurt wat leuks op Marktplaats staat waarom niet?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mc9
Een kleine update na een paar maanden :)

Via marktplaats heb ik een zonnepaneel (Sunmodule Plus SW260 Poly) inclusief micro-omvormer (Sunny boy SB240), aansluitmateriaal (Sunny Multigate in groepenkastje) en kabels over kunnen nemen. Het was een excuuspaneel en ze wilden graag een grotere installatie...

Ik had hem al even staan en heb hem afgelopen weekend netjes opgehangen. Aluminium balkjes met RVS bouten klemmen het paneel tegen het balkonhek, het hangt als een huis. De omvormer hangt aan de muur binnen mijn balkon. De kabel gaat via een installatiebuisje naar binnen. In mijn keuken hangt de Multigate, deze heb ik in een stopcontact geprikt.

Bedankt voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EnKFtIQ.jpg

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gaat je rendement niet gigantisch omlaag omdat je je paneel nu verticaal hebt staan ipv (bijna) horizontaal?

🖥️ | 🚗

• mc9
Valt mee. Ik zou theoretisch op ongeveer 68% opbrengst zitten met ZW rechtop. Deze dagen pakt hij mooi de middagzon mee.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
MadMarky schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:03:
Gaat je rendement niet gigantisch omlaag omdat je je paneel nu verticaal hebt staan ipv (bijna) horizontaal?
Jawel, maar het moet ook nog praktisch haalbaar zijn natuurlijk. Als je 'm horizontaal of onder een hoek wilt plaatsen kun je ófwel je balkon niet meer op, ófwel je moet hem een heel eind uit laten steken, en dat is vragen om gezeur.

@mc9 ziet er goed uit, degelijk gemonteerd lijkt me niet dat ze er echt iets van kunnen zeggen zo.
Je ziet in Delft wel meer plaatsen waar enkele panelen aan een balkonrand hangen. Als ik niet op het noorden woonde, had ik het zelf inmiddels ook gedaan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Leuk idee. Eigenlijk zou je de hele balustrade met zonnepanelen kunnen bedekken. Werkt zoiets ook achter een raam? Dan zou het niet opvallen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• mc9
@Marzman Dit is mijn hele balustrade. Het werkt nu dus ook perfect als windscherm :)

Een raam blokkeren met een zonnepaneel lijkt me niet zo'n leuk idee omdat je dan geen licht meer krijgt. Bovendien warmt de zon dan mijn woonkamer niet meer op.

Achter een raam valt er in totaal iets minder licht op omdat het kozijn en de muur schaduw geven als de zon er net op valt. Zoals het moment van de foto vanmorgen. De zon viel net op het zonnepaneel. Achter het raam zou het nog niet het geval zijn.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
MadMarky schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:03:
jep het gaat omlaag, maar gigantisch is iets overdreven. ;)

hier kun je het opzoeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

69% lijkt wat laag, maar omdat je het dan vaak hebt over een balkon en die zitten vaak wat hoger als gewone daken, is de kans ook echt hoog dat je weinig schaduw hebt en daar door een hoge kans dat je het ook echt haalt. ;)

dan moet je nog weten wat 100% is, en dat verschild per lokatie in nederland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G15HpCZrIPEkClaV7ZkjNLqW/full.jpg
uit den helder hoor ik verhalen dat een 1300kWh/kWp word gehaald, en Overijssel komt vaak maar max aan 1000kWh/kWp.

dit koppelen met de goedkope panelen die we tegenwoordig hebben. b.v.:
https://www.winkelman-zon...display=detail&sort=price
en een omvormertje, b.v:
https://www.sun-solar.nl/...-prijs-119-euro-sunsolar/
dat kost je een +/- 200€ (BTW terug vragen natuurlijk als dat nog te doen is :?
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen )

dit levert dan een +/-190 (tot 210kWh) per jaar op en dat kost +/- 42€ als je het moet kopen.

niet super effectief, maar dan nog door de lage kosten wel te doen. ;)

edit:
omvormer vervangen voor een kosten effectievere verzie. ;)

als ik het goed heb is een Intel Core i5 2500K Boxed die in je computer zit al duurder als zo een setje. >:)
en die verdiend geen cent terug. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 06-11-2018 12:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1