Backpacken met een drone door Azie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumpie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 21:59
Hallo allemaal,

In september ga ik backpacken door azie. Zelf begin ik eerst met de transibarian express door rusland, mongolie en china. Daarna wil ik verder door gaan reizen naar de overige landen in azie. Tijdens deze reis wil ik graag mn drone dji spark meenemen. Hebben jullie ook tips voor me waar ik erg goed op moet letten? Of heb je enige ervaring met het backpacken met een drone laat dit mij graag weten. Heb zelfs verhalen gelezen dat je drone zelfs in bepaalde landen afgepakt kan worden en dit wil ik uiteraard voorkomen.

Daarnaast heb ik nog een andere vraag ook wil ik tijdens deze reis een laptop of notebook meenemen. Deze laptop / notebook moet klein, handzaam, niet te zwaar en tegen een stootje kunnen. Ook wil ik Hobby matig wat films kunnen bewerken, lange accuduur en genoeg schijf ruimte hebben voor de films die ik wil opslaan. Ik sta open voor advies welke notebook of laptop dit het beste kan doen.

Kan iemand mij helpen met deze vragen? Vriendelijk bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Welkom op GoT. Je stelt nogal wat vragen in je eerste post, maar je geeft niet aan wat je zelf al hebt gevonden. Om te voorkomen dat dit allemaal dubbel werk wordt, wil ik je vragen eerst e.e.a. zelf uit te zoeken. Een aantal topics kunnen je sowieso hierbij helpen:
Laptop aankoop: Laptop Aankoopadvies
Drones: Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2

Wat waar in welk land mag, kan je denk ik beter bij de betreffende consulaat of via een google ronde bekijken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Schumpie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:01:
Hallo allemaal,

In september ga ik backpacken door azie. Zelf begin ik eerst met de transibarian express door rusland, mongolie en china. Daarna wil ik verder door gaan reizen naar de overige landen in azie. Tijdens deze reis wil ik graag mn drone dji spark meenemen. Hebben jullie ook tips voor me waar ik erg goed op moet letten? Of heb je enige ervaring met het backpacken met een drone laat dit mij graag weten. Heb zelfs verhalen gelezen dat je drone zelfs in bepaalde landen afgepakt kan worden en dit wil ik uiteraard voorkomen.

Daarnaast heb ik nog een andere vraag ook wil ik tijdens deze reis een laptop of notebook meenemen. Deze laptop / notebook moet klein, handzaam, niet te zwaar en tegen een stootje kunnen. Ook wil ik Hobby matig wat films kunnen bewerken, lange accuduur en genoeg schijf ruimte hebben voor de films die ik wil opslaan. Ik sta open voor advies welke notebook of laptop dit het beste kan doen.

In China moet je je drone registreren bij de PSB. Doe je dit niet dan loop je een grote kans dat deze wordt afgepakt. En ga vooral niet in de buurt van overheidsgebouwen of andere belangrijke gebouwen vliegen want dan loop je de kans dat je een gratis hotelovernachting krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Kenzi schreef op maandag 3 juli 2017 @ 03:49:
[...]
In China moet je je drone registreren bij de PSB. Doe je dit niet dan loop je een grote kans dat deze wordt afgepakt. En ga vooral niet in de buurt van overheidsgebouwen of andere belangrijke gebouwen vliegen want dan loop je de kans dat je een gratis hotelovernachting krijgt ;)
Sowieso staan (belangrijke) overheidsgebouwen vaak op goedbereikbare plaatsen waar logischerwijs veel mensen lopen. Lijkt me per definitie geen geschikte plek voor een drone.

@Schumpie wat wil je precies gaan doen met die drone? Zijn er specifieke plekken waar je hem in wilt zetten of heb je specifieke wensen waarbij b.v. een compact camera niet zal volstaan?

Gezien de complexiteit in wetgeving (zelfs in Nederland) is het misschien makkelijker om te kijken of je de drone kunt inzetten voor jouw wensen dan de complete wetgeving (inc de nodige uitzonderingen) van elk land na te gaan

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumpie
@Señor Sjon @Switchie @Kenzi Bedankt voor jullie reacties.

@Kenzi hoe ver van te voren moet je dit aangeven dat je met een drone door china gaat? Kan dit op ter plekke zelf? Heb jij zelf ervaring daarin gehad reizen met je drone door china?

@Switchie ik wil mijn trip vast leggen met mooie foto's en video's die ik wil gaan verwerken in een mooie eind film. Daarnaast vind ik het fijn om verschillende point a views te gebruiken dan alleen maar standaard vanaf een filmcamera. Ook vind ik het prachtig om shots van zee uit richting het strand of dergelijke te nemen.

Hoor graag weer van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

@Schumpie https://uas.caac.gov.cn/Factory/Login/login.html
http://www.caac.gov.cn/en/XWZX/201705/t20170524_44222.html

Dat is de site waar je je moet registeren. Let op, het werkt met het real-name system en je hebt een mainland telefoon nummer nodig.
De wetgeving hierover is vrij kort geleden in gegaan. En zoals alle wetgeving in China, het ligt net aan de persoon die je tegenkomt hoe die er over denkt.
Helaas is waar ik woon het zeer streng geworden door een recent ongeval waarbij een meisje een oog is kwijt geraakt door een verdwaalde drone.

Ook zijn er meldingen van toeristen in China die de DJI app niet konden gebruiken zolang ze niet geregistreerd waren.

En ga je naar Beijing, de hele stad is een no fly zone :)

[ Voor 26% gewijzigd door Kenzi op 03-07-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumpie
@Kenzi top bedankt hier kan ik weer wat mee. Maar als ik het goed begrijp woon jij in china? Heb je zelf ook een drone waarmee je daar vliegt?
https://uas.caac.gov.cn Kan ik deze site ook veranderen naar engels talig? Dit aangezien mijn chinees niet optimaal is 😇.

Ook geef je aan dat er in Beijing niet gevlogen mag worden. Zijn er nog meer steden waar dat niet mag of zijn er nog andere regels waar ik rekening mee moet houden? Uiteraard ben ik van de globale regels op de hoogte zoals niet bij een vliegveld of overheid instanties vliegen, drone altijd kunnen zien, niet over mensen heen vliegen, niet hoger dan 120m, niet in woonwijken, etc. neem aan dat deze regels ook in china gelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou dit zelf ten zeerste afraden, de kans is groot dat jij die drone niet meer thuis krijgt. Met name de taal barrière zou er voor kunnen zorgen dat ze die drone maar in beslag nemen omdat ze niet duidelijk hebben wat je er mee aan het doen bent.

Je gaat door diverse landen die elk hun eigen regelgeving hebben en waarbij de wet ook niet altijd even nauwkeurig gevolgd wordt en je gewoon geacht wordt te doen wat een agent zegt. En in Nederland kan je nog makkelijk die drone terug krijgen maar in Rusland of China? Dat gaat lastig worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:29

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou je drone lekker thuis laten en zelf genieten van je vakantie. Leuk zo'n video, maar mijn ervaring met dat soort dingen (niet specifiek een drone, maar met een action cam) is dat je veel meer bezig bent met het filmen/je gadget, dan daadwerkelijk genieten.
Plus het lijkt mij als toerist (en bewoner!) bloed irritant als er 1 of ander figuur met z'n drone van alles loopt te filmen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Tsurany schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:40:
Ik zou dit zelf ten zeerste afraden, de kans is groot dat jij die drone niet meer thuis krijgt. Met name de taal barrière zou er voor kunnen zorgen dat ze die drone maar in beslag nemen omdat ze niet duidelijk hebben wat je er mee aan het doen bent.

Je gaat door diverse landen die elk hun eigen regelgeving hebben en waarbij de wet ook niet altijd even nauwkeurig gevolgd wordt en je gewoon geacht wordt te doen wat een agent zegt. En in Nederland kan je nog makkelijk die drone terug krijgen maar in Rusland of China? Dat gaat lastig worden.
Niet alleen die taalbarriere, ook het feit dat je buitenlander bent zal wel triggeren dat ze kunnen gaan denken dat je wilt spioneren. Niet alleen als je een "verboden pllaats" filmt, maar ook al als je er het land mee binnenkomt, omdat ze denken dat je foute plekken kunt gaan filmen.

Niet elk land heeft even soepele regels als Nederland (oke, de regels voor drones zijn hier wel streng) voor het filmen van luchthavens, militaire en strategische objecten etcetera. En de deinitie van militair/strategisch object is in veel landen ook ruimer als hier. Zelfs in Griekenland zijn al ooit Nederlandse vliegtuigspotters opgepakt omdat ze foto's maakten van een vliegveld...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08
Onderschat niet wat het meedragen van al dat materiaal je aan gewicht en energie gaat kosten.
Laptop, camera, drone,... laders batterijen, kabels. alles samen behoorlijk groot, zwaar en plaatsrovend.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumpie
Bedankt voor al jullie reacties, ik snap dat er voor en tegenstanders zijn betreft filmen met een drone. Uiteraard wil ik tijdens deze reis niemand tot last zijn met mn drone en gewoon mooie beelden schieten / filmen van de natuur, vrijstaande objecten (denk hierbij aan een tempel oid), stranden, etc. Ook zal ik er zeker voor zorgen dat ik niet alleen bezig ben met filmen maar ga ook volop genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Schumpie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 12:35:
@Kenzi top bedankt hier kan ik weer wat mee. Maar als ik het goed begrijp woon jij in china? Heb je zelf ook een drone waarmee je daar vliegt?
https://uas.caac.gov.cn Kan ik deze site ook veranderen naar engels talig? Dit aangezien mijn chinees niet optimaal is 😇.

Ook geef je aan dat er in Beijing niet gevlogen mag worden. Zijn er nog meer steden waar dat niet mag of zijn er nog andere regels waar ik rekening mee moet houden? Uiteraard ben ik van de globale regels op de hoogte zoals niet bij een vliegveld of overheid instanties vliegen, drone altijd kunnen zien, niet over mensen heen vliegen, niet hoger dan 120m, niet in woonwijken, etc. neem aan dat deze regels ook in china gelden.
Heb er wel eentje maar vrijwel de hele omgeving hier in een no-fly zone.
Er heeft wel iemand pas geleden mooie beelden gemaakt van de West Lake (wat in de no-fly zone ligt) na toestemming van de lokale politie. Dus het is net de vraag wie je tegenkomt.

Voor die site kan je misschien bij DJI aankloppen, de DJI shop in Shenzhen heeft in ieder geval een aantal kennissen geholpen met registreren. Geen idee of er een DJI shop in NL is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gtrNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:41
Schumpie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:45:
...(denk hierbij aan een tempel oid)...
Oei. Ik heb geen ervaring met het vliegen van drones in Azië, maar zelfs hier in Europa kunnen dergelijke relgieuze plekken al snel veel spanning oproepen als je er met een drone omheen gaat vliegen.
Recentelijk had ik het al aan de stok met de parochie van een Spaans kerkje omdat m'n drone "een beetje in de buurt was" (ik hing er 200 meter vanaf, boven open water 8)7 ) en ik niet de kerk mocht beschadigen dan wel filmen want het was natuurlijk een heilige plek. Daarna even de drone geland en in m'n beste Spaans uit kunnen leggen wat ik aan het doen was, waardoor de situatie kalmeerde. Uiteindelijk vonden ze de beelden best tof en probeerden ze me volgens mij om te halen om een dakgoot-inspectie te doen met de drone, maar als je de taal niet machtig bent of iets meer pech hebt, heb je zo de politie naast je staan voor heiligschennis.

Daarnaast is reizen met een drone (heb zelf de al redelijk compacte mavic) gewoon een kriem. Ik heb één rugtas voor m'n laptop (14"), Mavic, systeemcamera, extra lens, microfoon en alle batterijen en laders en zo. Tas weegt zo 10 kilo en is al best groot (past niet in je middelbareschool rugtasje, zeg maar).

Ik zeg; denk er nog eens goed over na of je wel met de drone op stap wilt. Ik snap de allure, heel goed zelfs, maar zo fijn is het allemaal niet; zeker niet in het (verre) buitenland.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou vanuit Nederland geen drone meenemen, maar ter plekke een drone (met goede camera) gaan aanschaffen. Misschien kan je hem ter plekke weer verkopen na het schieten van de filmpjes en in het volgende land visa versa.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Vraag het aan onze Meesterblogger Chief. Die woont in Azië en kan je vast goed helpen.
Chief

Alvast fijne en veilige reis.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Schumpie schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:45:
Bedankt voor al jullie reacties, ik snap dat er voor en tegenstanders zijn betreft filmen met een drone. Uiteraard wil ik tijdens deze reis niemand tot last zijn met mn drone en gewoon mooie beelden schieten / filmen van de natuur, vrijstaande objecten (denk hierbij aan een tempel oid), stranden, etc. Ook zal ik er zeker voor zorgen dat ik niet alleen bezig ben met filmen maar ga ook volop genieten.
Het grootste probleem is dat jij de lokale taal niet spreekt. Als de tegenstanders geen fatsoenlijk Engels spreken kan een hele rare en vervelende situatie ontstaan. Je hoeft niet iemand tot last te zijn om je drone kwijt te raken, als de politie daar jou aan wilt pakken dan doen ze dat.
Hier in Nederland kom je in goed overleg een heel eind. Dat hoeft in Aziatische landen zeker niet zo te zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:04
Drone afpakken. Dat is alleen als je geluk hebt. In Thailand dan, daar schijn je tot een jaar gevangenis straf te kunnen oplopen. Drone meenemen naar Thailand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 23:13
Blijf ver uit de buurt van tempels met een drone. Niet flauw bedoeld, maar had je dit zelf niet kunnen bedenken? In alle tempels die ik heb gezien in Azie (Japan, India, China, Indonesie en Maleisie) is fotograferen van religieuze objecten al streng verboden, laat staan filmen met een drone.

Staat Japan ook op je lijstje? Alle toeristische plekken waar ik ben geweest zijn drones verboden, ook in de natuur zoals bij watervallen e.d. Dit wordt duidelijk aangegeven met een bord.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, een drone-film kan zeker mooi zijn, maar bedenk goed waar je aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

...en dan nog gezwegen van de kans tot diefstal wanneer "men" te weten komt met wat die toerist daar rondloopt in z'n rugzak of nog erger: uit z'n rugzak. Er mag nog anti-diefstal-software op staan, het weerhoudt niemand ervan om het ding effectief te stelen en eventueel ergens te dumpen als blijkt dat ie 'm niet aan de praat krijgt. Voor jou blijft het hetzelfde: kwijt ben je' m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 18:17
gtrNL schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:11:
[....]
Recentelijk had ik het al aan de stok met de parochie van een Spaans kerkje omdat m'n drone "een beetje in de buurt was" [...] Uiteindelijk vonden ze de beelden best tof en probeerden ze me volgens mij om te halen om een dakgoot-inspectie te doen met de drone.
Fantastische anekdote over welke emoties een drone kan oproepen en wat beeldvorming kan doen. En in een land waar je de taal helemaal niet spreekt en heilige plekken of 'militair gevoelige' plekken nog een stuk gevoeliger liggen, zou een dergelijk verhaal waarschijnlijk anders aflopen. Met een kapotte of afgepakte drone, of erger.

Een aantal dingen die je moet bedenken:
In veel Aziatische landen waar je met Engels in de horeca redelijk uit de voeten kan, spreken overheidsfunctionarissen, gebouwbeheerders en andere mensen waar je mogelijk mee in aanraking komt, vaak geen woord Engels.
Veel mensen zullen geen idee hebben dat er mensen zijn die een geavanceerde drone puur voor privé "vakantiekiekjes" gebruiken en dus ofwel totaal niet begrijpen wat je doet ofwel aannemen dat het voor professionele of zelfs spionage doeleinden is.
In sommige landen is het begrip "militair gevoelig" veel ruimer dan je zou denken en dus niet alleen van toepassing op vliegvelden, kazernes en dergelijke, maar ook op dingen die je misschien juist met een drone zou willen fotograferen. Bijvoorbeeld alle bruggen. Dat geldt in ieder geval in Pakistan en in Tibet, mogelijk ook in de rest van China en andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

pacificocean schreef op maandag 3 juli 2017 @ 14:58:
Drone afpakken. Dat is alleen als je geluk hebt. In Thailand dan, daar schijn je tot een jaar gevangenis straf te kunnen oplopen. Drone meenemen naar Thailand
Het is daar wel toegestaan mits je geregistreerd staat en de juiste verzekeringen hebt: https://drone-traveller.com/drone-laws-thailand/

Kortom je gaat met zoveel gedoe te maken krijgen dat een enkele fout al een erg vervelend grapje kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 18:17
PinusRigida schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:01:
...en dan nog gezwegen van de kans tot diefstal wanneer "men" te weten komt met wat die toerist daar rondloopt in z'n rugzak of nog erger: uit z'n rugzak. Er mag nog anti-diefstal-software op staan, het weerhoudt niemand ervan om het ding effectief te stelen en eventueel ergens te dumpen als blijkt dat ie 'm niet aan de praat krijgt. Voor jou blijft het hetzelfde: kwijt ben je' m.
Het is altijd goed om voorzichtig te zijn, maar de kans dat je tas met drone gejat wordt is in de meeste Europese landen hoger dan in de meeste Aziatische landen. Dus als TS al op andere reizen gewend is z'n dure spullen mee te nemen is dat geen extra reden om dat nu niet te doen. Maar zoals gezegd zijn er genoeg andere redenen om terughoudend te zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:34
Concluderend na 20+ onafhankelijke meningen: doe het niet.

Zelfs als je niks fout doet, kan het voor problemen zorgen. Je bent daarnaast extra interessant voor 'minder bedeelde mensen'.

En een van de principes van backpacken is zo licht mogelijk pakken, met kilo's aan spul ben je dat verre van. Geloof me, na een aantal dagen rondstruinen met zo'n rugtas zou je willen dat je een kleine, lichte camera mee had genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
geekeep schreef op maandag 3 juli 2017 @ 18:50:
...Geloof me, na een aantal dagen rondstruinen met zo'n rugtas zou je willen dat je een kleine, lichte camera mee had genomen.
Of een grotere drone, dan kan je daar de bagage aan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Ik zou je ook aanraden de drone thuis te laten. Ik neem op vakantie ook geen DSLR mee want groot/zwaar/duur/diefstalgevoelig. Vaak mn smartphone en ereader, soms chromebook oid. Als het maar licht is, je wordt echt snel gestoord van 12 opladers, kabels,accu's etc

Qua laptop:
Scoor een tweedehands 11 inch chromebookje, mogelijk met 2 sd-kaartjes met data en je hebt een computer voor momenten dat dat handig is

[ Voor 22% gewijzigd door Fr33z op 03-07-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumpie
Hartelijk dank voor al jullie adviezen. veel stof om nog eens goed over na te denken. Waardeer dit zeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
* Oekiejoekie verheugt zich al op het topic "Problemen met drone in het buitenland. Paspoort ingenomen, wat nu ?" :D

[ Voor 4% gewijzigd door Oekiejoekie op 03-07-2017 21:44 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16
Kun je niet gewoon heel selectief 1 land kiezen waar de regels soepel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je kunt natuurlijk ook de drone opleuken als een vlieger/draak en een vliegertouwtje er aan binden :P

* Falcon geeft geen garantie of dit gewaardeerd wordt :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:32
Schumpie schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:01:
Hallo allemaal,

Hoewel er al veel reacties zijn in dit topic (waarvoor hulde), wil ik ook nog even een duit in het zakje doen.

Als je van plan bent te gaan backpacken, dan wil je graag zo licht mogelijk reizen. Je zal ongetwijfeld een telefoon en camera mee nemen, dus daar komen ook laders bij. Je drone + laptop ook meenemen, is een extra tas aan spullen.

Hier een mooi filmpje van wat er allemaal kan als je weken voorbereidt, filmt, bewerkt enz.
Maar deze jongens backpacken niet, die nemen hun hele hebben en houden mee om ook maar iets moois te kunnen maken.

Mijn advies:
Buiten alle regelgeving om, niet doen..

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Pagina: 1