Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
Ik wil zonnepanelen aanschaffen.
Het woonhuis heeft een rieten kap en hier zonnepanelen op maken is kostbaar (dus dat ga ik niet doen). De panelen kunnen op de oostkant van een schuur, zodat ze compleet uit zicht zijn (westkant geen optie want hier staat het huis voor). Zie ook deze afbeelding. Het gaat dan om het gebouw midden in de foto. Oost kant dak is groot (20x4 meter ongeveer).
De oostkant zit een weiland en is compleet vrij, nadeel is wel dat er een rij bomen (15/20 meter hoog) op de zuidkant staat zoals je op de foto kunt zien. In deze tijd van het jaar heb ik geen last van schaduw, maar dat is anders tot mei/ vanaf aug. Ik ga de eerst vier waarschijnlijk weghalen, dus dan zal ik hier minder last van hebben.
Ik verbruik zo'n 3000kwh per jaar. De schuur heeft een 3 fasen aansluiting en dakhelling is ongeveer 45 graden.

Er is afgelopen week iemand langs geweest om een offerte te maken en hij biedt me twee opties.

Optie 1 kost €5497 ex btw (€1,25 per wp)
  • Canadian solar 275wp full black (16 stuks 4400wp)
  • Optimizer P300 (300W/48V) (16 stuks)
  • solaredge se4k
  • dakbevestiging + overig materiaal + montage
  • Verwacht rendement 66,9% 2942kwh (incl schaduwcorrectie)
e)

Optie 2 kost €5704 ex btw (€1,39 per wp)
  • Solar Frontier SF170s CIS (24 stuks 4080wp)
  • Optimizer P5-P405 double cables (405W/125V) (12 stuks)
  • solaredge se4k
  • dakbevestiging + overig materiaal + montage
  • Verwacht rendement 73,9% 3014kwh (incl schaduwcorrectie)
Wat vinden jullie hiervan in mijn situatie? Ik wil nog wel een andere offerte opvragen, maar ik wil eerst weten of deze onderdelen de juiste keuze zijn. De leverancier schat de terugverdientijd in op ongeveer 8.5 jaar en dit vind ik nog wel fors, maar ik besef me dat de oostkant niet een ideale situatie is.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Post afgesplitst uit Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6. Voor offertevergelijkingen en dergelijke m.b.t. individuele situaties zien we liever dat dit in een eigen topic staat :)

Bereken ook eens hoeveel Euro per Wp de offertes bedragen, dat vergelijkt makkelijker (aanschafprijs delen door totaal aantal Wp van het systeem). En zet de afmetingen van de bruikbare dakruimte er even bij.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2017 20:37 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat kan nog wel een stukje goedkoper hoor.
Wat zijn de afmetingen van het dak?
Ik zou er toch op west er ook een paar op laten leggen. Als salderen afgelopen is, heb je maar een halve dag opwek en maar halve dag direkt verbruik.

24x SF-175S, 2400 euro (SF-170s is alweer een "oud" modelletje)
1x Goodwe GW4000-DT 3, 800 euro
bevestiging en materiaal, 1000 euro (geschat)
montage, 800 euro (geschat)
totaal: 5000 euro excl btw

En ik zou het zelf plaatsen, heb je je eerste 800 euro al terugverdiend.
Winkelman hengelo of sun-solar.nl spullen bestellen

Edit: een veld zuid-opstelling is geen optie?
Wil je echt goedkoop, dan neem je gewoon blauwe polys of "groene" 2e hands SF en een 2e hands 3-fase sma van marktplaats.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 21:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• VivaAtloni
Ik heb de dakafmeting toegevoegd, dit is aan de oostkant ongeveer 20x4 meter.
Veldopstelling heb ik onderzocht en is geen optie.

Het hoeft van mij niet perse echt goedkoop. Ik wil graag de slimste opstelling voor mijn oostdak.
Ik begreep dat de solar frontiers wat beter om konden gaan met mindere zoncondities.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De vraag is dan, heb je met SF optimizers nodig...?
Steek dat geld wat je uitspaart, liever in nog een paar panelen aan de andere kant. Dat brengt meer op.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 21:16 ]

• VivaAtloni
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:15:
De vraag is dan, heb je met SF optimizers nodig...?
Steek dat geld wat je uitspaart, liever in nog een paar panelen aan de andere kant. Dat brengt meer op.
Dat is dus een goede vraag. Ik heb geen idee, maar ze worden in de offerte wel aangeboden.
Maar bij die canadian solar panelen worden ook optimizers aangeboden.

Als ik de bomen weghaal, denk ik dat er vanaf april-september nauwelijks schaduw op het dak komt door bomen (de rij op het zuiden). Maar goed dat weet ik niet zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door VivaAtloni op 02-07-2017 21:19 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Geen schaduw, vrij zicht: optimizers geven geen meeropbrengst.
Mogelijk heeft monitoring per twee panelen meerwaarde.

Anders is een stringomvormer minder werk en goedkoper.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@VivaAtloni
Maar dat zijn monopanelen, die het bij schaduw wel nodig hebben, vanwege de lange strings en paneel eigenschappen

Met 20x4 mtr kan je 60 SF panelen kwijt op 1 kant.
Ik zou er 28 op oost leggen en 28 op west
2x 4x 7 panelen. Stringomvormer met 2x mppt ingang. Geen optimizers.
Je west dak is een 20 graden helling ofzo?

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 21:23 ]

• VivaAtloni
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:20:
@VivaAtloni
Met 20x4 mtr kan je 60 SF panelen kwijt....
Ik zou er 28 op oost leggen en 28 op west
2x 4x 7 panelen
Uhhh, ik heb maar 3000kwh nodig. Waarom zou ik zoveel panelen leggen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Warmtepomp, e-auto, 3-fase inductie, e-kachel, e-boiler, alles-e
(en in de mindere maanden, nog voldoende om dat direkt te voeden, en voor het overschot krijg je er nog wat geld voor)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 21:26 ]

• VivaAtloni
AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:24:
Warmtepomp, e-auto, 3-fase inductie, e-kachel, e-boiler, alles-e
Dat zal inderdaad de toekomst worden, maar voorlopig bij mij nog niet aan de orde (muv inductie, dat heb ik nu al).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Begin met je dak aan de noordzijde volleggen, dan heb je de minste schaduw.
En er is ISDE subsidie op biomassa (=hout) ketels, als je de bomen opstookt heb je nog minder schaduw en spaar je gas uit ;)

Dikke kans dat 80% van je energierekening over gas gaat. Daar zit de winst dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 02-07-2017 21:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

VivaAtloni schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Dat is dus een goede vraag. Ik heb geen idee, maar ze worden in de offerte wel aangeboden.
Maar bij die canadian solar panelen worden ook optimizers aangeboden.

Als ik de bomen weghaal, denk ik dat er vanaf april-september nauwelijks schaduw op het dak komt door bomen (de rij op het zuiden). Maar goed dat weet ik niet zeker.
Dat ze worden aangeboden in een offerte zegt niet dat je ze nodig bent. April-Sept is belangrijker dan de wintermaanden. Dus voor bespaarde geld kun je de helft meer panelen leggen en je t.v.t. flink inkorten. Lees je hier eerst in voor je overhaaste onhandige beslissingen neemt gebaseerd op een ongeïnformeerde ongeïnteresseerde gemakzuchtige leveranciers.

Mail anders Daniel van Sun-Solar eens voor een offerte..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01
VivaAtloni schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:25:
[...]

Dat zal inderdaad de toekomst worden, maar voorlopig bij mij nog niet aan de orde (muv inductie, dat heb ik nu al).
Dat dacht ik ook, begonnen met 1950 Wp, inmiddels ruim 6000 Wp op verschillende daken. Als het virus eenmaal is genesteld is er geen houden meer aan. Mijn advies is dan ook zoveel als mogelijk vol leggen. Vergeet de optimizers, neem tweedehands SF of monopanelen met een tweedehands SMA of ABB power One (hebben beide schaduwmanagement). Werkt ook prima. En leg beide daken vol. Elektriciteit, daar heb je nooit teveel van.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou op 1 (oost) kant kunnen al 48 poly panelen...
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/27692/9195837 (niet dat ik deze link aanbeveel, zaten daar geen extra kosten bij?)
Zoek er een leuke 3-fase SMA bij op marktplaats zou ik zeggen.

Maar goed, ik denk dat @VivaAtloni precies zijn jaarverbruik van nu wil wegleggen.
(wat ik niet slim vind, want je kan nu nog salderen en terugverdienen)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2017 22:17 ]

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik sluit mij ook aan bij de gedachtegang om meteen los te gaan. Want nu een jaar later ga ik ook mijn systeem uitbreiden van 18 met nog een 17 panelen. Ook om naar all-electric te gaan.

Be fast .... Be furious....

• ThinkPad
Hier ook +1 voor dak vol leggen ipv net genoeg om eigen verbruik af te dekken.
Ik zou af kunnen met 9 panelen van 280Wp, maar heb uiteindelijk besloten om het dak maar helemaal vol te leggen (12 stuks, zou nog een dertiende bij kunnen) om wat marge te hebben. Een keukenboilertje (om gasverbruik te drukken) doet ook al 500-600 kWh per jaar dus wat extra gratis stroom is nooit weg.

Vergeet ook niet dat montagekosten vrijwel gelijk blijven, er is hoogstens wat extra materiaal nodig.

• VivaAtloni
Ik heb de leverancier een mail gestuurd met de vraag om een omvormer aan te bieden zonder optimizers. Hij biedt nu ipv de solaredge een Fronius Symo 3.7-3 M omvormer aan.

Bij de offerte van optie 1 (dus de 16 panelen Canadian solar 4400wp) is de minderprijs €564 en komt de totaalprijs op €4933 ex (€1,12 per WP). Verwachte opbrengst nu 2799kwh (met optimizer 2942kwh).

Bij de offerte van optie 2 (dus 24 panelen SF 170s 4080wp) is de minderprijs €542 en komt de totaalprijs op €5162 (€1,27 per WP). Verwachte opbrengst nu 2862kwh (met optimizer 3014kwh).

Hij geeft wel aan dat de opbrengst dan minder zal zijn.

Nog drie vragen:
- Als ik de verschillende topics een beetje doorlees dan zie ik dat de SF panelen bij een goede positie vaak meer opleveren dan de WP, dus heeft dit paneel de voorkeur boven een CS in mijn geval (oostdak)?
- Is de fronius ontvanger van 3700 groot genoeg (want bij de solaredge werd een 4000 ontvanger aangeboden). Met andere woorden stel dat mijn opbrengst op oost helemaal top zou zijn en ik 4000WP zou halen. Kan dit dan met deze omvormer?
- Als laatst vraag ik me af of ik wel een 3 fasen omvormer nodig heb. Een 1 fase omvormer is ongeveer 200€ goedkoper, dus dat is de moeite wel. Dan heb ik tevens bv een fronius 4000 1 fase, dus is het bovenstaande issue wellicht direct opgelost :-).

ps. ik ben nog aan het overwegen om er wat meer panelen op te doen, maar ik wil nu eerst duidelijkheid in de materiaalkeuze.

[ Voor 19% gewijzigd door VivaAtloni op 05-07-2017 22:46 ]

• VivaAtloni
Ok, ben weer wat verder. De 3 fasen omvormer is dus niet nodig, aangezien mijn opbrengst nog prima op 1 fase kan. Dit scheelt zo'n €200, dus die is makkelijk verdiend.

Iemand nog antwoorden op de andere vragen?

• ThinkPad
Omvormer zijn nog wel goedkopere opties in, kijk bijv. eens naar een GoodWe.
Heb ik zelf hangen en bevalt prima.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

AUijtdehaag schreef op zondag 2 juli 2017 @ 20:45:
Dat kan nog wel een stukje goedkoper hoor.
Wat zijn de afmetingen van het dak?
Ik zou er toch op west er ook een paar op laten leggen. Als salderen afgelopen is, heb je maar een halve dag opwek en maar halve dag direkt verbruik.

24x SF-175S, 2400 euro (SF-170s is alweer een "oud" modelletje)
1x Goodwe GW4000-DT 3, 800 euro
bevestiging en materiaal, 1000 euro (geschat)
montage, 800 euro (geschat)
totaal: 5000 euro excl btw

En ik zou het zelf plaatsen, heb je je eerste 800 euro al terugverdiend.
Winkelman hengelo of sun-solar.nl spullen bestellen

Edit: een veld zuid-opstelling is geen optie?
Wil je echt goedkoop, dan neem je gewoon blauwe polys of "groene" 2e hands SF en een 2e hands 3-fase sma van marktplaats.
SF 170 oud model?
SF 175 is gewoon een SF 170 hoor. Aan de hand van het serienummer van de SF 170 is te zien wat de flashdata aan gaf. Dus een serienummer met 178 is dus 178wp en wordt omgestikkerd naar een 175.

Laat je niet verleiden. Kijk maar eens naar de datasheet van de 175. En check alle serienummers maar van alle sf die je zelf plaatst ;)

• Proton_

Proton_

Team Welles

VivaAtloni schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 11:26:
Nog twee drie vragen:
- Als ik de verschillende topics een beetje doorlees dan zie ik dat de SF panelen bij een goede positie vaak meer opleveren dan de WP, dus heeft dit paneel de voorkeur boven een CS in mijn geval (oostdak)?
- Is de fronius ontvanger van 3700 groot genoeg (want bij de solaredge werd een 4000 ontvanger aangeboden). Met andere woorden stel dat mijn opbrengst op oost helemaal top zou zijn en ik 4000WP zou halen. Kan dit dan met deze omvormer?
- Als laatst vraag ik me af of ik wel een 3 fasen omvormer nodig heb. Een 1 fase omvormer is ongeveer 200€ goedkoper, dus dat is de moeite wel. Dan heb ik tevens bv een fronius 4000 1 fase, dus is het bovenstaande issue wellicht direct opgelost :-).
1. Silicium levert meer kWh/€ onder jouw omstandigheden.
2. Nee, alle potentioneel boven 3.7 kWh wordt genegeerd. Dus een paar uur per jaar mis je 0-300W aan opbrengst. Niets om je druk over te maken.
3. De driefasen omvormer wil je hebben zodat je westdak er ook op kan :)
Ook heeft driefasen voordelen met betrekking tot spanningsverhoging en kabelverliezen.
Hoe lang en welke aderdiameter is de kabel?

• VivaAtloni
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:05:
3. De driefasen omvormer wil je hebben zodat je westdak er ook op kan :)
Ook heeft driefasen voordelen met betrekking tot spanningsverhoging en kabelverliezen.
Ok, maar in de schuur zou ik in theorie een extra omvormer kunnen plaatsen op een andere fase. Als ik nu een 8000 omvormer ga kopen en er maar 4000 opleg is de omvormer veel te groot (want ik heb besloten voorlopig niet meer bij de leggen dan de 4000wp).
Klopt het dat dan een 1 fase prima is?
Proton_ schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 17:05:
Hoe lang en welke aderdiameter is de kabel?
Ik denk een meter of 10. Aderdiameter weet ik niet zeker. Ik schat 2,5.
Wat maakt dit uit?
Ik heb het even opgeschroefd en foto's gemaakt
https://ibb.co/bGxdza
https://ibb.co/e5vWKa

De 3 fasen worden niet gebruikt in de schuur zie ik nu :) . Heb daar overigens ook geen krachtstroom apparaten.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zolang je niet meer dan 4 kWp plaatst, kan éénfase prima idd.

Kabellengte en -diameter zijn interessant omdat het invoeden van stroom door de altijd aanwezige kabelweerstand de spanning verhoogt.
Uit veiligheid schakelt een omvormer uit als hij boven 230V + 10% komt.
Een lange en/of dunne kabel kan er dus voor zorgen dat bij hoge vermogens de omvormer uitschakelt.
Je kunt even in een random stopcontact (voor elke fase) meten wat de spanning op het moment is in huis.
Soms is dat in rust al 240V+, bijvoorbeeld als je dicht bij het trafostation zit of juist aan het eind en je buren hebben al veel PV.

Een driefasenomvormer heeft bij gelijk vermogen maar 1/6 spanningsverhoging t.o.v. een éénfase omvormer, dus dat kan dan een oplossing zijn.

Andere tip: meet wat de spanning doet als je een 2000W waterkoker aanzet. Wat de spanning dan lager wordt, zal hij hoger worden bij 2000W invoeding.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 06-07-2017 13:53 ]

Pagina: 1