Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop hbo studie technisch bedrijfskunde.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:57
Wat ga je met je laptop doen?
Voor mijn aankomende hbo studie technisch bedrijfskunde gebruiken.
[i]Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Windows natuurlijk, het gebruikelijke word enzo, heel misschien autocad.

Wil je gamen?
Misschien dat weet ik dus niet.

Wat is je budget?
Rond de 500 euro, mag wat meer naar niet te gek

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja elke dag voor mijn studie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hp of Lenovo, Lenovo de thinkpad serie die ik mooi vind.

Zelf zou ik een laptop met een ssd en minimaal 8gb ram prefereren, full hd en minimaal een i5 processor.

Nu twijfel ik dus tussen een nieuwe laptop en een refurbished (tweedehands).

[ Voor 14% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-07-2017 13:27 ]

Alle reacties

• dutchnltweaker
...

[ Voor 99% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-07-2017 13:24 ]

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-11 16:55
Op basis van je criteria kom ik in de pricewatch op pricewatch: Acer Aspire ES1-572-56AF of pricewatch: HP 15-ay128nd

Beide met maar 4gb ram. Dit is in veel gevallen zelf goedkoop uit te breiden naar 8gb.

Tweedehands is dus misschien een goede optie al heb ik daar geen ervaring mee.

• dutchnltweaker
Krahk schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:34:
Op basis van je criteria kom ik in de pricewatch op pricewatch: Acer Aspire ES1-572-56AF of pricewatch: HP 15-ay128nd

Beide met maar 4gb ram. Dit is in veel gevallen zelf goedkoop uit te breiden naar 8gb.

Tweedehands is dus misschien een goede optie al heb ik daar geen ervaring mee.
Ben helaas niet kapot van de acer ( acer en Asus zijn merken waar ik de gedachten van minder kwalitatief naar voren komen).

Heb dit gevonden weet niet of het wat is:

V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad L560 inc W10 en Office16

V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad E560 inc W10 & Office

V&A aangeboden: HP EliteBook 8560w

V&A aangeboden: HP 15-ay132nd - i7-7500U - 256GB - Intel 620

Ene kant als je nieuw koopt heb je betere garantie voorwaarden?

• Krahk
Ik kan me daar opzich in vinden. Ik kan me ook niet herinneren dat iemand ooit gezegd heeft dat Acer of Asus lang mee ging al is mijn ervaring met beide merken gewoon prima. Daarintegen is het ook maar de vraag hoe lang een tweede hands laptop nog mee gaat.
De eerste twee lijken wel prima aanbiedingen. De aanbieder krijgt ook goede reviews. Een ze voldoen aan je specs.

Garantie is iets wat je je moet afvragen of je het echt nodig hebt. Wat valt er onder de garantie en hoe duur is die garantie. Meeste schade ontstaat door eigen gebruik.

• dutchnltweaker
Krahk schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:42:
Ik kan me daar opzich in vinden. Ik kan me ook niet herinneren dat iemand ooit gezegd heeft dat Acer of Asus lang mee ging al is mijn ervaring met beide merken gewoon prima. Daarintegen is het ook maar de vraag hoe lang een tweede hands laptop nog mee gaat.
De eerste twee lijken wel prima aanbiedingen. De aanbieder krijgt ook goede reviews. Een ze voldoen aan je specs.

Garantie is iets wat je je moet afvragen of je het echt nodig hebt. Wat valt er onder de garantie en hoe duur is die garantie. Meeste schade ontstaat door eigen gebruik.
Probleem is dat ik in mr achterhoofd heb dat de Intel graphics niet echt super is van vroeger.. weet niet hoe dat nu is, zou denk ik hooguit GTA 5 keer op spelen, mafia 3, ac of battlefield.

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11 20:41

HetGezegde

Yes, you can!

Met de Intel Graphics ga je nog steeds geen GTA 5 of Battlefield (4 of hoger) kunnen spelen ben ik bang.
Wat je de laatste tijd vaker terug ziet in o.a. het budget segment van gaming PC's is een i3 gecombineerd met een grafische kaart.

Wellicht dat deze Acer iets voor je is
- i3
- 6GB RAM (max 32)
- 128SSD
- 1TB HDD
- FHD scherm
- 15,6inch
- GeForce 940MX

Komt uit deze lijst

Anders zul je toch consessies moeten doen en niet direct kiezen voor een aparte grafische kaart voor wat games.

Dan kom je bijvoorbeeld op deze Acer laptop uit
- i5
- 4GB RAM (max 16)
- 256SSD
- FHD scherm
- 15,6inch
- Intel Grapics 520

Komt uit deze lijst

Hoe dan ook ben ik zelf meer fan van Acer dan Asus in de vorm van hun service. Wat ik merk is dat bij ons in de winkel juist meer Lenovo laptops (vooral IdeaPad) terugkomen en dat wanneer er eens een Acer terug komt, de service het beste is.
Via Lenovo gaat de RMA afhandeling per mail en voordat 'ie eindelijk eens wordt opgehaald, ben je al gauw een week verder. Bij Acer is de laptop vaak binnen 2 weken al terug (aanmelding is telefonisch). Bij Asus moeten we een RMA via een online formulier aanmelden en deze zijn vaak tussen de 2 a 3 weken weg naar de fabriek.
Bij een Asus komt het wel eens voor dat ze bijv. de HDD vergeten zijn vast te schroeven.

Al met al denk ik dat je echt geen verkeerde koop doet aan het aanschaffen van een Acer of Asus. Dat is gewoon een dingetje dat in je hoofd zit denk ik. Acer is de laatste tijd flink verbetert op gebied van kwaliteit.

Daarnaast zit jij gewoonweg met een budget: 500 euro. Daar ga je geen Lenovo Thinkpad, HP (zou ook de Pavilions achterwege laten) of DELL voor vinden.

-- edit --
En als we de Intel Graphics 520 vergelijken met de GeForce 920M (de MX kan ik zo vlug niet vinden), zien we dat er weinig verschil in zit:
- Vergelijk 1
- Vergelijk 2

[ Voor 6% gewijzigd door HetGezegde op 02-07-2017 14:59 ]

Verwijderd

Nieuw ga je die specs niet (meer) vinden voor die prijs.

Ik zie er voor € 699,- wel eentje (pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15 (80SV00K5MH) maar dat is een stuk meer dan € 500,-. Dus anders refurbished ofzo ja.

• dutchnltweaker
HetGezegde schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:57:
Met de Intel Graphics ga je nog steeds geen GTA 5 of Battlefield (4 of hoger) kunnen spelen ben ik bang.
Wat je de laatste tijd vaker terug ziet in o.a. het budget segment van gaming PC's is een i3 gecombineerd met een grafische kaart.

Wellicht dat deze Acer iets voor je is
- i3
- 6GB RAM (max 32)
- 128SSD
- 1TB HDD
- FHD scherm
- 15,6inch
- GeForce 940MX

Komt uit deze lijst

Anders zul je toch consessies moeten doen en niet direct kiezen voor een aparte grafische kaart voor wat games.

Dan kom je bijvoorbeeld op deze Acer laptop uit
- i5
- 4GB RAM (max 16)
- 256SSD
- FHD scherm
- 15,6inch
- Intel Grapics 520

Komt uit deze lijst

Hoe dan ook ben ik zelf meer fan van Acer dan Asus in de vorm van hun service. Wat ik merk is dat bij ons in de winkel juist meer Lenovo laptops (vooral IdeaPad) terugkomen en dat wanneer er eens een Acer terug komt, de service het beste is.
Via Lenovo gaat de RMA afhandeling per mail en voordat 'ie eindelijk eens wordt opgehaald, ben je al gauw een week verder. Bij Acer is de laptop vaak binnen 2 weken al terug (aanmelding is telefonisch). Bij Asus moeten we een RMA via een online formulier aanmelden en deze zijn vaak tussen de 2 a 3 weken weg naar de fabriek.
Bij een Asus komt het wel eens voor dat ze bijv. de HDD vergeten zijn vast te schroeven.

Al met al denk ik dat je echt geen verkeerde koop doet aan het aanschaffen van een Acer of Asus. Dat is gewoon een dingetje dat in je hoofd zit denk ik. Acer is de laatste tijd flink verbetert op gebied van kwaliteit.

Daarnaast zit jij gewoonweg met een budget: 500 euro. Daar ga je geen Lenovo Thinkpad, HP (zou ook de Pavilions achterwege laten) of DELL voor vinden.

-- edit --
En als we de Intel Graphics 520 vergelijken met de GeForce 920M (de MX kan ik zo vlug niet vinden), zien we dat er weinig verschil in zit:
- Vergelijk 1
- Vergelijk 2
Ah super duidelijk!
Dankjewel voor je antwoord, 600 euro wil ik ook opzich nog uitgeven, maar ja refurbished (tweedehands) heb ik ook zitten kijken maar dan kom je op laptops van hp bijvoorbeeld van 2011 of 2012 die nu ongeveer 4 a 500 euro kosten met i7 en nvidia kaart quadro. Nadeel zoals ik het zie zijn dat de systemen al 5 a 6 jaar oud zijn.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

dutchnltweaker schreef op zondag 2 juli 2017 @ 18:29:
[...]

Ah super duidelijk!
Dankjewel voor je antwoord, 600 euro wil ik ook opzich nog uitgeven, maar ja refurbished (tweedehands) heb ik ook zitten kijken maar dan kom je op laptops van hp bijvoorbeeld van 2011 of 2012 die nu ongeveer 4 a 500 euro kosten met i7 en nvidia kaart quadro. Nadeel zoals ik het zie zijn dat de systemen al 5 a 6 jaar oud zijn.
Dat zijn veelal zakelijke notebooks en zijn dagelijks gebruikt, niet altijd even intensief, maar hoe dan ook is de hardware verouderd en gebruikt.
Kans is dus aanwezig dat je dan over 2 jaar met een bepaald defect zit/grote kosten.

Als je natuurlijk ergens refurbished notebooks kunt vinden met 1 of 2 jaar garantie, lijkt me dat opzich nog niet zo'n slechte deal. Ik vind alleen wel dat je voor een CPU moet gaan van de 4e generatie: i5-4xxx of i7-4xxx - daaronder zijn ze merkbaar trager.

Een klasgenoot van mij heeft al twee jaar een Lenovo Thinkpad voor z'n studie. 15 inch, mat scherm, half werkende accu. Om die reden een half jaar geleden een nieuwe accu gekocht voor €60 en er zou alleen nog een SSD in moeten. Maar als je daar in eerste instantie €400 tot €500 voor neertelt, lijkt het me ook niet zinvol om zo een te kiezen: dan gaat mijn voorkeur uit naar nieuw.

Kijk ook zeker eens naar de i5-xxxxU en i7-xxxxU serie - die zijn merkbaar zuiniger dan de -HQ, -M en -MQ varianten. Kan ook zeker een plus zijn voor je studie. Daarnaast zijn oudere CPU's vaak minder zuinig dan de nieuwere - houd ook daar rekening mee als 'ie een hele dag mee moet gaan op school.

Wat dan wel weer een plus is, is dat de Thinkpads een gemakkelijk te verwisselen accu hebben.

Ik zal eens rondkijken voor je voor zo'n Thinkpad :)

-- edit 1 --
Heb er gelijk een gevonden:
€502 met 24 maanden garantie. Enig nadeel is dat er wat krasjes op de behuizing zitten.
- i5-3xxxU (okay, 3e generatie, maar wel een -U variant)'
- 8GB RAM
- 180GB SSD
- 14 inch (gemakkelijk mee te nemen)
- Thinkpad stevigheid
- Zeer oude Intel Graphics 4000 grafische kaart - no go voor games (m.u.v. een potje Worms 2, Jazz Jack Rabbit of Sims 1).
- Prima resolutie van 1600x900px op 14 inch.

-- edit 2 --
Zie hier een aantal notebooks met een i5 uit de 4e generatie.
- Waarvan ik dan deze HP echt wel een mooie vind: krasvrij, goede specs, verlicht keyboard, bluetooth, 4G ondersteuning, 8GB RAM, 180GB SSD, 14 inch met 1600x900px.
En hier een aantal uit de 5e - zijn natuurlijk wel een stukkie duurder.

Ik ken de winkels niet trouwens - je zult hier zelf wat info over moeten zoeken of je hier bijv. zaken mee wilt doen. Maar zoals je ziet: zulke toestellen zijn er wel degelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door HetGezegde op 02-07-2017 19:23 ]

• dutchnltweaker
HetGezegde schreef op zondag 2 juli 2017 @ 19:15:
[...]

Dat zijn veelal zakelijke notebooks en zijn dagelijks gebruikt, niet altijd even intensief, maar hoe dan ook is de hardware verouderd en gebruikt.
Kans is dus aanwezig dat je dan over 2 jaar met een bepaald defect zit/grote kosten.

Als je natuurlijk ergens refurbished notebooks kunt vinden met 1 of 2 jaar garantie, lijkt me dat opzich nog niet zo'n slechte deal. Ik vind alleen wel dat je voor een CPU moet gaan van de 4e generatie: i5-4xxx of i7-4xxx - daaronder zijn ze merkbaar trager.

Een klasgenoot van mij heeft al twee jaar een Lenovo Thinkpad voor z'n studie. 15 inch, mat scherm, half werkende accu. Om die reden een half jaar geleden een nieuwe accu gekocht voor €60 en er zou alleen nog een SSD in moeten. Maar als je daar in eerste instantie €400 tot €500 voor neertelt, lijkt het me ook niet zinvol om zo een te kiezen: dan gaat mijn voorkeur uit naar nieuw.

Kijk ook zeker eens naar de i5-xxxxU en i7-xxxxU serie - die zijn merkbaar zuiniger dan de -HQ, -M en -MQ varianten. Kan ook zeker een plus zijn voor je studie. Daarnaast zijn oudere CPU's vaak minder zuinig dan de nieuwere - houd ook daar rekening mee als 'ie een hele dag mee moet gaan op school.

Wat dan wel weer een plus is, is dat de Thinkpads een gemakkelijk te verwisselen accu hebben.

Ik zal eens rondkijken voor je voor zo'n Thinkpad :)

-- edit 1 --
Heb er gelijk een gevonden:
€502 met 24 maanden garantie. Enig nadeel is dat er wat krasjes op de behuizing zitten.
- i5-3xxxU (okay, 3e generatie, maar wel een -U variant)'
- 8GB RAM
- 180GB SSD
- 14 inch (gemakkelijk mee te nemen)
- Thinkpad stevigheid
- Zeer oude Intel Graphics 4000 grafische kaart - no go voor games (m.u.v. een potje Worms 2, Jazz Jack Rabbit of Sims 1).
- Prima resolutie van 1600x900px op 14 inch.

-- edit 2 --
Zie hier een aantal notebooks met een i5 uit de 4e generatie.
- Waarvan ik dan deze HP echt wel een mooie vind: krasvrij, goede specs, verlicht keyboard, bluetooth, 4G ondersteuning, 8GB RAM, 180GB SSD, 14 inch met 1600x900px.
En hier een aantal uit de 5e - zijn natuurlijk wel een stukkie duurder.

Ik ken de winkels niet trouwens - je zult hier zelf wat info over moeten zoeken of je hier bijv. zaken mee wilt doen. Maar zoals je ziet: zulke toestellen zijn er wel degelijk.
duidelijk!

ben nu aan het kijken voor een iets grotere budget, alleen is het best lastig want wil wel dat als ik een laptop koop deze minimaal 4 a 5 jaar mee gaat. en niet dat ik binnen 2 a 3 jaar al dingen ga ervaren dat de laptop het al niet echt meer kan bijbenen.

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 14:20

ComputerHoed

Electronica <3

Xiaomi 13 is een goede keus.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• Krahk
Wat is 4 tot 5 jaar meegaan. Dat kan bv betekenen dat je over 5 jaar nog redelijke nieuwe games wilt spelen of dat hij het over 5 jaar nog (trager dan voorheen) doet. Persoonlijk zou ik met een budget van 500 het laatste verwachten met nieuwe producten maar met 2e hands zou ik zeker rekening houden met korter.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Verwijderd

pricewatch: HP Pavilion 15-au125nd

pricewatch: Asus VivoBook A550VX-DM660T

Misschien zijn deze twee wat? Wel ietsje duurder maar je kunt er wel mee gamen. De Asus heeft een GeForce GTX 950M.
Pagina: 1