analogworm schreef op zondag 16 juli 2017 @ 15:52:
[...]
Ik lees het topic met grote interesse mee. Maar IANAL natuurlijk. Wel ben ik benieuwd of het bij jou ook een overgenomen studieschuld was? Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat dat misschien verschil maakt? Of maakt de herkomst van de studieschuld niet uit? (@
PcDealer)
@
tha_crazy Overigens zegt mijn boerenverstand dat je niet beter zal krijgen, en ook niet hoeft te verwachten, dan de 50% regeling. Zoals je in de TS aan hebt gegeven zou 50% altijd al voor jouw eigen rekening zijn met maandelijkse aflossing en zou je dat deel kunnen zien als een lening.
@
ozeboos of was jouw situatie ook op dit punt overeenkomstig?
Nee, in het door mij aangehaalde geval was de hele regeling niet van toepassing omdat de regeling krakkemikkig was geformuleerd.
In dit geval ook. Niet duidelijk is, in welke gevallen moet worden terugbetaald. Uit het aangehaalde voorbeeld, van de dringende reden, blijkt dat het ontslaggevend evenement is gelegen in een verwijtbaar handelen van de werknemer.
In dit geval is de werknemer overgestapt van werkgever en heeft hij de studieschuld meegenomen naar de huidige werkgever. Als de werknemer niet was overgestapt dan had hij de studieschuld bij zijn oude werkgever kunnen wegwerken. Nu heeft de werkgever, zonder dringende reden, er zelf voor gekozen om de ao in de proeftijd te beëindigen. Daardoor heeft de werkgever de werknemer de mogelijkheid ontnomen om de studieschuld weg te werken. Daarom voor rekening van de huidige werkgever, wegens het ontbreken van een dringende reden.
Praktisch gezien zou ik nooit een aanbod om een deel van de studieschuld toch terug te betalen aanvaarden. Laat de werkgever maar eerst een inhouding op het salaris doen, dan weg gaan, dan (juridisch) in de pen laten klimmen door iemand die weet hoe het in elkaar steekt.