Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11 18:20
Beste Tweakers,
Na aanleiding van Windows 10: nieuw mobo en crashes kom ik na een dag of 2 weer terug op hetzelfde probleem, desondanks de nieuwe Windows 10 installatie, ram tests en een nieuwe riser.
Tijdens de Ram test van Windows zelf geen enkele problemen gevonden in het RAM.

Het probleem:
Random "check signal cable", scherm gaat zwart, audio blijft doorlopen met soms een hapering. Na een minuut is die dan helemaal weggevallen, en moet er een reset uitgevoerd worden (drukken op reset knopje).
Geen input van tobo meer aanwezig.

Bij Eventviewer van windows zie ik bij Kritiek: "Kernel-power" ID 41 - (63)
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.
Bijkomende waarschuwingen in dezefde periode: "Display" ID 4101
Beeldschermstuurprogramma amdkmdap reageert niet meer en is hersteld.
en Fout "AppModel-Runtime" ID 37
App Container-profiel is mislukt met fout 0x800700B7, omdat de AppContainer-SID niet kan worden geregistreerd.
De nieuwe componenten zijn nu het RAM, CPU, mobo en PSU.
Ik heb niet geoverclocked, want ik kan dat niet :') (evt. als alles weer stabiel draait misschien wel)

Het vreemde is wel dat ik met een Sharkoon WPM 500 mijn vorige set (R9 280x, FX8320E) wel stabiel heb kunnen draaien. (trouwens ook met een riser, onmogelijk om zonder te werken)
Deze "nieuwe" componenten komen uit een PC die met dezelfde R9 280X heeft gedraaid in Crossfire, en die draaide erg stabiel.

Componenten die ik nu heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 365,-€ 365,-
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 125,50€ 125,50
1Cooler Master V Series V850€ 169,95€ 169,95
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 819,45

Mijn vraag is nu: Waaraan ligt dit? Moet ik een nieuwe PSU, GPU, CPU of mobo, of is dit softwarematig op te lossen?
Mijn dank is groot voor de oplossing! _/-\o_

Oplossing gevonden na trail & error:
De PCI E had geen kracht genoeg om de R9 280X aan te sturen door 1 kabel.
Ik heb daarna de 6 pin PCI connector vervangen naar een molex -> 6 pin.
Sindsdien geen enkele random zwarte schermen meer of display driver issues :)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je hebt al een keer Windows schoon geïnstalleerd, dus daar kan het niet meer aan liggen. Windows haalt zelf alle passende drivers op.

Gezien dat veel van het probleem rond beeld draait zou ik beginnen met de videokaart te verdenken. Haal die er eens uit en ga een tijdje werken op de geïntegreerde GPU van je processor.

Overigens heb je een Haswell CPU in je PC zitten, kan je voeding wel omgaan met de C6 en C7 power states? Dat kan soms ook voor gekkigheid zorgen, met name vastlopers. Eventueel kan je kijken in de BIOS om deze powerstates uit te zetten en dan nogmaals te testen.

• CDA441
CMD-Snake schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 17:13:
Je hebt al een keer Windows schoon geïnstalleerd, dus daar kan het niet meer aan liggen. Windows haalt zelf alle passende drivers op.

Gezien dat veel van het probleem rond beeld draait zou ik beginnen met de videokaart te verdenken. Haal die er eens uit en ga een tijdje werken op de geïntegreerde GPU van je processor.

Overigens heb je een Haswell CPU in je PC zitten, kan je voeding wel omgaan met de C6 en C7 power states? Dat kan soms ook voor gekkigheid zorgen, met name vastlopers. Eventueel kan je kijken in de BIOS om deze powerstates uit te zetten en dan nogmaals te testen.
Ik heb eventjes wat research gedaan over die C6 en C7 powerstates, en mijn voeding kan die aan.
Zie ook: https://be.hardware.info/...e-alle-voedingen-geschikt
Toch wil ik dit proberen, maar onder welke onderdeel kan je dit vinden? CPU?
Edit: Stond onder CPU power management onder C state (stond op auto, nu disabled).

Op de onboard graphics werkt ie wel. (daarmee heb ik windows 10 geïnstalleerd, en met 1 ram stick)
Toch is zijn deze problemen niet altijd consistent.
Voorbeeld uit real life:
Met de vorige riser waren deze problemen om de 20 minuutjes, nu met de nieuwe riser rond de 8-9 uur.

Bij de eerste paar keer had ik deze problemen. Nu ik nog eens kijk in de Eventviewer van windows na de drivers opnieuw te installeren, heb ik deze op het moment niet.
Ik zie geen fouten geen kritieken en geen waarschuwingen meer van het afgelopen uur.

Het nare is natuurlijk ook waarom de GPU plotseling de brui eraan geeft :')
Zou wel jammer zijn als die defect is, maarja, dan koop ik me toch gewoon een nieuwe? :+

Edit: Nu weer een "event id 4101" amdkmdap reageert niet...

[ Voor 29% gewijzigd door CDA441 op 30-06-2017 19:22 ]

• CDA441
Gisteren nog eens kombustor gedraaid (GPU 100%, max temp 74°C) en geen uitgevallen GPU/crash. Vind het raar dat het zo random gaat.
Ook zie ik geen 4101 meer.
Zal nog eens op dit topic komen als het opnieuw gebeurt.

• CMD-Snake
CDA441 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 18:13:
Op de onboard graphics werkt ie wel. (daarmee heb ik windows 10 geïnstalleerd, en met 1 ram stick)
Toch is zijn deze problemen niet altijd consistent.
Voorbeeld uit real life:
Met de vorige riser waren deze problemen om de 20 minuutjes, nu met de nieuwe riser rond de 8-9 uur.
Maar blijft de boel dan wel werken als je de onboard GPU gebruikt?

Eventueel je GPU inbouwen in een andere computer en kijken of het daar misgaat. Zo kan je de GPU als mogelijkheid elimineren of bevestigen.

• CDA441
CMD-Snake schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:24:
[...]

Maar blijft de boel dan wel werken als je de onboard GPU gebruikt?

Eventueel je GPU inbouwen in een andere computer en kijken of het daar misgaat. Zo kan je de GPU als mogelijkheid elimineren of bevestigen.
Andere pc werkt inderdaad, onboard GPU ook.
Zag ook dat pci e powerconnector niet goed vast zat, maar nog steeds hetzelfde probleem (na het vastklikken).
Geloof zelf dat het een driverprobleem is omdat het altijd amdkmdap die problemen geeft (beeldschermstuurprogramma).

Ik kan probleemloos videos editen en renderen (cpu en ram intensive), dus kan ik ook concluderen dat de RAM en CPU in orde zijn.
Heb de drivers verwijderd en kan daarmee ook prima gamen (met windows ori drivers), in de trant van: "als je geen drivers hebt, kan je geen driverproblemen hebben".

Zal nog eens terugkomen op dit topic als het probleem weer terugkomt. Is alleszins al veel minder geworden :)

• CMD-Snake
CDA441 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 23:20:
Geloof zelf dat het een driverprobleem is omdat het altijd amdkmdap die problemen geeft (beeldschermstuurprogramma).
Dit kan ook een symptoom zijn. Misschien stopt een stuk hardware met reageren en gaat een driver dan over de rooie.

• CDA441
Weer een update: zonder drivers crasht hij ook, dus maar even andere gpu in de pc gedraaid (amd hd7770) en dat werkt zonder problemen (tot nu toe). Ook speedstep uitgeschakeld, en voel geen specifieke performance drop.
Geloof dus dat er ofwel de psu of gpu kapot is.

Nog even update:
Ik vermoed dat de PSU de culprit is. Om zeker ervan te zijn heb ik terug de R9 geïnstalleerd, maar met een molex -> pci E 6 pin connector om te kijken of dit het probleem oplost. ( 2 verschillende rails)
Als dit werkt, betekend het dat één van de meerdere rails voor PCI-e defect is en te weinig volt geeft door de 8+8 connector.

[ Voor 39% gewijzigd door CDA441 op 04-07-2017 16:30 ]

Pagina: 1