SSD i.c.m. andere componenten Evo 850 goede keus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:32
Mijn vraag
Ik wil graag een SSD om de computer snel te laten opstarten. Mijn vraag is of de SSD die ik voor ogen heb (Samsung EVO 850 250/500GB) goed gaat werken, ook in samenwerking met de componenten die ik al heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus H170
i5 6500
Corsair LPX DDR4 16gb
1x HDD 500 GB
1x HDD 2 TB
Windows 10

Ik neem aan dat het geen probleem moet zijn om naast de 2 hdd's een ssd als C: te nemen?
Nog een vraag is of het verstandig is om een 250 GB of 500 GB te nemen (of nog iets anders?

Ik doe niet zo gek veel bijzonders met de PC, internet, tekstverwerking (word/excel) en wat gamen.

Verdere upgrade zal nog bestaan uit een nieuwe grafische kaart, maar daar komt nog een topic over. Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Aardappel op 30-06-2017 23:34)

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Beide prima SSD's. Samsung iets sneller in de benchmarks, maar in de praktijk zal je het in de meeste situaties nimmer merken. Crucial biedt meer GB's voor je centen (meestal, prijzen schommelen), Samsung biedt weer een langere garantie, en hij is wat neutraler om te zien als je een windowed case hebt. WD is ook niets mis mee, prestatieniveau wat dichter bij de MX300 dan de 850 Evo, en wat minder opslag dan de MX300, dus dan hangt het uiteindelijk vooral van de prijs af.

Los van bovenstaande punten ontkom ik niet aan een hoog lood-om-oud-ijzer gehalte, ik koop ze alle drie met regelmaat, tis maar net hoe de prijzen op dat moment uitpakken (of de build ivm de uitstraling, dan wint Samsung het hands down).

Alle reacties

• Jeanke117
  • Laatst online: 11:02
Zet even voor jezelf op een rijtje WAT je WAAR in wilt zetten. Wil je games op je SSD zetten én Winodws? En deze games zijn meer dan 250GB? Dan is 500GB een betere keuze.

• Aardappel
In principe alle persoonlijke dingen op de 500 GB HDD (alle kleine dingen zoals foto's, muziek, tekstbestanden etc.).

Wat ik wél op de SSD wil zetten is W10 + alle programma's die normaliter in de program files staan. Daar vallen de games ook onder maar dan kan ik de 2 TB schijf beter als game-/steam-schijf gaan gebruiken?

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-02 10:34
Als je wil dat je programma's/games snel laden moet je dat allemaal op je SSD zetten.

Kijk even hoeveel ruimte dat nu allemaal inneemt en bepaal dan hoe groot je SSD moet zijn.
Verder is het geen probleem om een SSD naast een HDD te zetten. Dit is erg gebruikelijk zelfs.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een verse installatie van windows moet doen. Ik ga ervan uit dat je de ruimte die je nu op je HDD gebruikt meer is dan 500Gb. Je kan je HDD dan niet clonen naar je SSD.

• Aardappel
Kypo schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:43:
Als je wil dat je programma's/games snel laden moet je dat allemaal op je SSD zetten.

Kijk even hoeveel ruimte dat nu allemaal inneemt en bepaal dan hoe groot je SSD moet zijn.
Verder is het geen probleem om een SSD naast een HDD te zetten. Dit is erg gebruikelijk zelfs.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een verse installatie van windows moet doen. Ik ga ervan uit dat je de ruimte die je nu op je HDD gebruikt meer is dan 500Gb. Je kan je HDD dan niet clonen naar je SSD.
Vooralsnog gebruik ik 252 GB van de 2 TB schijf (C:) en 232 GB van de 500 GB (privé-schijf)
Ik zou dus toekunnen met een 250 GB schijf (scheelt toch weer 7 tientjes) en Steam op de HDD zetten.
Dat spellen niet snel opstarten maakt me niet zo veel uit, zolang ze maar niet in-game laggen o.i.d.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-02 12:55
Potato42 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:32:
[...]

Vooralsnog gebruik ik 252 GB van de 2 TB schijf (C:) en 232 GB van de 500 GB (privé-schijf)
Ik zou dus toekunnen met een 250 GB schijf (scheelt toch weer 7 tientjes) en Steam op de HDD zetten.
Dat spellen niet snel opstarten maakt me niet zo veel uit, zolang ze maar niet in-game laggen o.i.d.
Ik zou een 512 GB SSD nemen. De spelervaring wordt daar toch beter van en je hebt wat reserve.

• hoi1234
  • Laatst online: 28-10-2024
Je zegt zelf dat je de games ook op de harde schijf kunt zetten, maar mijn advies is denk daar goed over na. Ik dacht ook dat de games wel op een HDD kunnen en heb een 275GB SSD gekocht, maar nu ik merk ik dat ik me toch erg ga irriteren aan de harde schijf. (nu heb ik ook een bijzonder slechte harde schijf)

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor games je speelt. Als je vooral indie games speelt (die zijn niet zo groot) dan is 250GB prima, maar als je triple A games gaat spelen (die zijn tegenwoordig erg groot) dan kan ik je vertellen dat 250GB te weinig is. Sowieso wil ik je adviseren om naar de product: Crucial MX300 2,5" te kijken. Misschien paar euro duurder dan een samsung, maar dan krijg je er 25GB extra bij.

• Aardappel
Oké dus een 500 gb schijf is wel wenselijker.
Ik lees in de reviews dat de Crucial langzamer is dan de Samsung, bovendien is deze niet duurder maar iets goedkoper.
Het lijkt wel echt tussen deze 2 te gaan qua budget, prijs, en capaciteit. Er is nog een WD maar die lijkt wat minder goed te zijn.
Wat zijn nu nog zaken om te vergelijken of om op te letten tussen de Samsung en Crucial?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Samsung en Crucial zijn beide goede keuze, en ze zijn even snel. Je kan je natuurlijk wel doodstaren op specificaties, maar in de echte wereld zijn zowat alle SSD's precies even snel.

Acties:
  • Beste antwoord

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Beide prima SSD's. Samsung iets sneller in de benchmarks, maar in de praktijk zal je het in de meeste situaties nimmer merken. Crucial biedt meer GB's voor je centen (meestal, prijzen schommelen), Samsung biedt weer een langere garantie, en hij is wat neutraler om te zien als je een windowed case hebt. WD is ook niets mis mee, prestatieniveau wat dichter bij de MX300 dan de 850 Evo, en wat minder opslag dan de MX300, dus dan hangt het uiteindelijk vooral van de prijs af.

Los van bovenstaande punten ontkom ik niet aan een hoog lood-om-oud-ijzer gehalte, ik koop ze alle drie met regelmaat, tis maar net hoe de prijzen op dat moment uitpakken (of de build ivm de uitstraling, dan wint Samsung het hands down).

• Aardappel
Oké als het niet zo veel uitmaakt in de real world dan ga ik maar voor meer GB voor minder Eypo's dus dan wordt het de Crucial.

Bedankt voor het meedenken!

• Aardappel
Heeft het trouwens nog nut om deze:

pricewatch: Crucial MX300 m.2 525GB

boven deze te kopen

pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Mijn moederbord:

pricewatch: Asus H170 PRO GAMING

heeft er wel de aansluiting voor denk ik:
M.2 (S600/Pcie3.0x4), SATA Express (Gen2, 10Gb/s), 6x SATA-600

Maar heeft het ook nut? Voor de euro's hoef ik het niet te laten, maar lees verschillende berichten dat je er geen drol van merkt?

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-12-2025

Lappieboy

voltijd nerd

Nee dat maakt geen drol uit. ;)
De m.2 versie maakt gebruik van de SATA 600 standaard dus er is in dat geval geen snelheidsverschil.
Gewoon de 'normale' uitvoering pakken.
Oftewel de 2.5 inch uitvoering. :)

Truth is, the game was rigged from the start.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou inderdaad de 'normale' 2.5" SATA variant nemen. Je kan het M.2 slot dan in de toekomst nog gebruiken voor een snelle NVME SSD die 4 PCIE lanes benut.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 06-07-2017 10:30 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1