Bijkomende kosten nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 15.560 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Hallo forumgebruikers,

Wij hebben het geluk gehad dat we ingeloot zijn voor een nieuwbouwproject. Gaat om een huis van €275000 v.o.n.. Hier zit een standaard badkamer bij maar geen keuken. Wel al vloerverwarming. Deze week een afspraak met de makelaar waar we tekeningen meerwerklijsten etc. te zien krijgen.

We wonen nu op 65m2 huur en dit wordt ons eerste koophuis, onze salarissen liggen op 55000 en 45000 bruto per jaar, geen schulden en brengen 85000 eigen geld mee. Daarvan wil ik eigenlijk wel altijd 20000 als backup op de spaarrekening hebben staan. Dus 65000 kan er in het huis gestopt worden.

Keuken en meerwerk wil ik meelaten nemen in de hypotheek, schat dat het hypotheek bedrag dan toch wel uitkomt op 320000 (uitbouw, dakkapel, keuken en kleine dingen zoals net die aanpassing in de standaard badkamer, buitenkraantje, stopcontacten op een andere plek etc.). €65000 eigen geld blijft dus over voor aankleding huis en nieuwe inrichting.

Ondanks dat het volgens mij prima moet kunnen is het toch ineens spannend en veel geld als het dan ineens echt is. Ben dus benieuwd naar jullie mening en advies wat ik ongeveer kan verwachten aan bijkomende kosten om een nieuwbouwhuis echt woonklaar te maken.

Thanks!

Beste antwoord (via Señor Sjon op 30-06-2017 09:22)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Een heleboel info van lotgenoten kun je vinden in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Een heleboel info van lotgenoten kun je vinden in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 13:03

GforceNL

Out of memory....

Wat ze mij destijds zijn vergeten te vertellen is als je bij de hypotheek offerte aangeeft dat je 65000 in je eigen huis wilt stoppen, dat dat bedrag over gemaakt moet worden op het moment dat de hypotheek passeert. De bank verwacht van je dat je eerst je eigen geld er in stopt, en dan pas de hypotheek gaat gebruiken.

Dit was voor mij een nare verrassing omdat ik het meerwerk zelf wilde betalen, maar er op gerekend had dit pas te moeten hebben op het moment dat het huis wordt opgeleverd..

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 12:54
Apart dat je al bent ingeloot zonder een meerwerklijst of tekeningen gezien te hebben... De kosten van de opties (uitbouw en dakkapel) waren al wel bekend?

Uit eigen ervaring, bijkomende kosten zijn:
- Opties (je noemde al een uitbouw en een dakkapel). Deze worden opgeteld bij de koopsom van het huis en hierdoor wordt de koopsom in het contract dus hoger dan de kale prijs.
- Meerwerk. Dit zijn de kosten die je uit de meer/minderwerk-lijst wilt hebben. Denk aan loze leidingen, extra stopcontacten, leidingwerk verleggen voor badkamer/keuken, andere tegels in de badkamer etc.
- Keuken is niet inbegrepen, dus die moet je er nog bijtellen.
- Aankleding van je huis. Je moet de muren afwerken (laat dit niet spuiten, dat gaat gegarandeerd kapot!), vloeren afwerken, je wilt een tuin aanleggen (dus grondwerk, bestraten, gras, borders etc), oprit bestraten indien aanwezig, badkamer meubels, schilderen van de trap, etc. etc.

Breng al deze kosten goed in kaart, je hoeft geen Excel expert te zijn om dit op een rijtje te zetten en op te tellen.
In principe kun je de meeste van bovenstaande kosten in je hypotheek mee financiëren. Je geeft aan dat je een keuken en meerwerk uit je hypotheek wilt betalen, maar de bank wil straks precies weten welk meerwerk uit de hypotheek wordt betaald.

GforceNL geeft al terecht aan dat als jij eigen geld wilt inbrengen, dat de bank wil dat jij deze direct inbrengt om de grond te kopen. Voordeel hiervan is dat je renteverlies tijdens de bouw lager uitvalt, want je neemt vanaf dag 1 minder op uit je bouwdepot.

Als je niet wilt dat al je eigen geld direct aan het begin wordt uitgegeven, verander het financiële plaatje richting de bank dan. Voorbeeld:

Koopsom: 275.000
Meerwerk: 45.000
Eigen geld: 65.000
Als je dit tegen de bank vertelt, gaat de bank er van uit dat je in totaal 385.000 gaat uitgeven aan je huis. Je gaat eerst je eigen 65K uitgeven en daarna pas de hypotheek á 320.000 aanspreken. Alles wat je minder uitgeeft uiteindelijk, wordt afgelost op je hypotheek.
Dus stel dat je 20.000 over houdt, dan heb je een hypotheek van 300.000 en je volledige 65K zit in je huis. Mocht je later weer gaan verkopen, dan moet je deze 65K ook weer uitgeven aan een volgend huis. Lees hiervoor wat meer info over de bijleen regeling. Die 65K zit dus volledig vast in je huis en krijg je niet meer terug.

Mocht je dit niet willen en zo zelf meer controle houden over je eigen geld, dan kun je het meerwerk plaatje aanpassen richting de bank. Als jij stelt dat de kale koopsom 275.000 is en het meerwerk 25.000 dan heb je ook een hypotheek van 300.000 te pakken. Uit dit meerwerk betaal je dan de uitbouw en dakkapel en de rest van het meerwerk betaal je gewoon uit eigen zak. Dan wordt jouw 65K niet bij dag 1 ingelegd en mocht je uiteindelijk toch minder uitgeven dan je dacht, dan heb je dit geld over op je eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Let op welke aansluitingen ze in meterkast doen. Veel aannemers leggen bijv.alleeen een ziggo aansluiting aan en geen isra punt meer.

Ook verstandig om te kijken, wat ze met tuin gedeelte doen. Je wilt wel goede zwarte aarde en geen slechte grond met puin.

[ Voor 32% gewijzigd door bangkirai op 29-06-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:57
Volgens mij is het idee toch om die 65K beschikbaar te hebben na koopsom en meerwerk? Dus bijv:

- Koopsom: 275K
- Meerwerk: 45K
- 5-10K notariskosten etc.

Hypotheek: 325-330K

Dan heb je het kale huis, en ben je nog geld kwijt voor de inrichting / afwerking.

Of je dan aan 65K genoeg hebt, te veel, of te weinig ligt er aan:
- Waar staat het huis / hoe groot is het huis (als je midden in A'dam voor 325K iets van 50m^2 koopt heb je minder geld nodig dan wanneer je ergens aan de rand van Nederland voor 325K een vrijstaand huis van 250^2 koopt)
- Wat is je gewenste afwerkingsniveau

Maak een lijst met zaken die moeten gebeuren:
- Keuken
- Badkamer
- Toilet
- Bekleding trap
- Vloeren
- Plinten
- Muren
- Gordijnen
- Tuin
- etc.

Doe voor alles een eerste inschatting / verdelingen. Hoe verder je in het traject komt, hoe beter je kan inschatten of je nog op plan ligt en hoe realistisch de verdeling was. En je zult ook dingen vergeten (trap waren bij vergeten, uiteindelijk twee trappen met tapijt laten bekleden voor 1500 ofzo), en bepaalde dingen vallen tegen (1K voor wat leidingen verleggen voor de keuken...).

Kom je boven de 65K uit, dan kan je bepaalde dingen in een bouwdepot in de hypotheek stoppen: zolang die zaken je woning verbeteren kan dat (daar heeft je hypotheekverstrekker / tussenpersoon standaard tabellen voor hoeveel % van de investering voor waardestijging zorgt - wij konden bijvoorbeeld in het bouwdepot 10.000 voor de keuken stoppen, en die ging voor 100% mee in de waardestijging).

Let op: zonder keuken / toilet / etc krijg je geen hypotheek (dat was bij ons de reden waarom we toch een klein bouwdepot hebben genomen, hoewel we de keuken etc. uit eigen middelen betaald hebben).

Blijf je onder de 65K of gebruik je een gedeelte van het bouwdepot niet, dan kan je dat altijd weer aflossen van je hypotheek (10, of 20% van je hypotheeksom per jaar) - of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henk Marinus
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-02 14:21
Gefeliciteerd met je woning! Ik ben benieuwd wat de reden is dat je 'slechts' 210k hypotheek wilt, terwijl je een hypotheek kan krijgen van ca 550k?

Standaard badkamer is vaak wel echt standaard. Komt snel 5k bij aan mooiere tegels, andere indeling, andere radiator, wastafel, misschien nog een bad.
Veel punten zullen worden aangeboden als optie. Kraantje achter, afvoer, loze leidingen.. maar daarna moet je nog aan de slag. Verf/behang, laminaat, trap bekleding, tapijt.
Dan is het vervolgens af, zet je er je spullen in en dan moeten er nog gordijnen/rolluiken komen.
In het voorjaar nog even de tuin aanleggen.

Qua prijs kan je het zo gek maken als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
PFSL->WVB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Even inhaken op dat 65k die je "kwijt" bent en ook moet instoppen in evt volgend huis? wat bedoel je precies hiermee? Ik heb ondertussen ook een aardig bedrag gespaard en een sloot aan aandelen ontvangen. Dit wil ik ws in ons volgend huis stoppen, wordt dit dan niet aangeraden? Minder hypotheek is toch altijd beter? Of het is me nog te vroeg en ik lees je voorbeeld totaal verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
SYQ schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:54:
Even inhaken op dat 65k die je "kwijt" bent en ook moet instoppen in evt volgend huis? wat bedoel je precies hiermee? Ik heb ondertussen ook een aardig bedrag gespaard en een sloot aan aandelen ontvangen. Dit wil ik ws in ons volgend huis stoppen, wordt dit dan niet aangeraden? Minder hypotheek is toch altijd beter? Of het is me nog te vroeg en ik lees je voorbeeld totaal verkeerd
Het is echt net hoe je er zelf in staat, ik heb ook het meeste van mijn geld in mijn huis gestopt maar je kan ook andere keuzes maken:
- Geld wat je niet in je huist stopt kan je anders investeren en zo proberen meer rendement te maken.
- Geld wat in je huis zit haal je er niet zo makkelijk meer uit als je het toch ergens anders voor wil gebruiken.
- Je loopt HRA "mis"

Daar staat tegenover dat investeren in het aflossen van je hypotheek meer rendement oplevert dan een spaarrekening en vrijwel risicoloos is, plus dat je geen VRH en EWF betaalt over je huis. Onafhankelijk zijn van banken, lagere maandlasten, makkelijker verhuizen, mooier wonen etc zijn andere redenen om geld in je huis te stoppen.

Met dat je het geld kwijt bent bedoelt hij waarschijnlijk dat je het bijna niet meer uit je huis kan halen. Als je eenmaal je hypotheek hebt afgelost kan je niet zomaar weer opnieuw een hypotheek nemen en als je dat doet krijg je geen HRA meer.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
GforceNL schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:17:
Wat ze mij destijds zijn vergeten te vertellen is als je bij de hypotheek offerte aangeeft dat je 65000 in je eigen huis wilt stoppen, dat dat bedrag over gemaakt moet worden op het moment dat de hypotheek passeert. De bank verwacht van je dat je eerst je eigen geld er in stopt, en dan pas de hypotheek gaat gebruiken.

Dit was voor mij een nare verrassing omdat ik het meerwerk zelf wilde betalen, maar er op gerekend had dit pas te moeten hebben op het moment dat het huis wordt opgeleverd..
Hij stopt geen 65K in het huis. Hij gaat meubels en gordijnen kopen voor 65K. Met de salarissen hoeft hij de bank hier niets over te vertellen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Dit topic wordt al uitvoerig in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic besproken. Nu nog mergen wordt een rommeltje, dus ik zet hier een slotje op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.