Twee opties bedacht custom loop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 10:27
Hoi,

Ik heb twee opties bedacht om mijn 6700K + MSI 1080 Ti te waterkoelen.

Optie 1 =

1 280 mm radiator. Rad -> CPU -> GPU -> Pomp/reservoir -> Rad ->

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CSThMV2.jpg

Optie 2 =

1 280 mm radiator + 120mm radiator. 280 Rad -> CPU -> 120 Rad -> GPU -> Pomp/reservoir -> 280 rad

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T8KP3QZ.jpg

Zullen beide opties genoeg zijn om deze twee componenten te koelen?

Enorm bedankt alvast!

[ Voor 12% gewijzigd door marco-ruijter op 28-06-2017 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 19:57
Als je een ek block neemt dan zit de inlet poort meestal aan de linkerkant.
Dus ik denk van je reservoir naar je pomp naar gpu naar 140 rad naar cpu naar 280 rad en weer terug je reservoir in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:28
Aan alleen de 280 rad ga je niet redden. We maatstaaf is 120mm per component en 120mm als extra/reserve. En uiteraard hoe meer rads hoe stiller het systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Dus misschien is een 240 rad en 280 rad aan voorkant het meest ideale is qua cooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Als je 240 top/onder kwijt kan en 280 voorkant kwijt kan is dat zeker de voorkeur.

Om welke kast gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
loki504 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 20:08:
Als je 240 top/onder kwijt kan en 280 voorkant kwijt kan is dat zeker de voorkeur.

Om welke kast gaat het?
Het gaat om een Corsair 400C

Bovenkant kan een 240mm radiator geen 280.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Oooh.

Cooling Layout:
Front: (x3) 120mm or (x2) 140mm (1 x 140mm included)
Top: (x2) 120/140mm
Rear: (x1) 120mm (included)
Radiator Compatibility:
360mm: Front only
280mm: Front only
240mm: Front or Top
120mm: Front, Top, or Rear
Dust filters on all sides
Front I/O Panel includes: (x2) USB 3.0 port, Headphone and Microphone jacks, Power on and Reset buttons

http://www.corsair.com/en...0c-compact-mid-tower-case

De vraag is alleen of zowel boven als front tegelijk gebruikt kunnen worden. Als ik de plaatjes bekijk zou dat nog wel eens lastig worden. Dan zou je ook nog voor een 360 front en 120/140 aan de achterkant. En 2 losse fans aan de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Uhm een 360 aan de voorkant gebruikt alle ruimte. Een 280 aan de voorkant en een 240 aan de bovenkant kant past wel gewoon. Dus ik denk dat ik voor zo een setup ga. Ik denk ook dat ik soft tubes neem omdat het allemaal goedkoper en makkelijker te installeren is. Het wordt mijn eerste keer dus om dan gelijk hard tubes te gebruiken is ook zoiets haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024
Misschien eens hier na kijken.

YouTube: FULL CUSTOM LOOP WITH *ONE* RADIATOR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Bedoel je voor de kit compleet of het feit dat er met één radiator gewerkt wordt?

Ik heb inmiddels via EK Blocks d.m.v. custom loop generator alle onderdelen bij elkaar gekregen. De radiatoren en pomp/reservoir vervang ik door een Alphacool variant. De kit is alleen voor reference videokaarten (had al contact met EK hierover). Dus helaas niet beschikbaar voor mijn MSI 1080 Ti kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
JayZtwocents had ook een review daar kwam de kit ook goed uit de bus.

Ik denk dat ik wel voor een custom samengestelde loop ga waarvan alle onderdelen wel van koper zijn. Ik begin dan met een 280 rad en kijk ik gewoon hoe die presteert. Ik zorg dan dat er ruimte is voor een extra radiator die dan tussen mijn gpu en cpu komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Hierbij mijn configuratie (hebben jullie trouwens ervaring met deze pomp + reservoir?)

RAD: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280mm - 14197
CPU: EK-Supremacy EVO - Acetal
GPU: EK-FC1080 GTX Ti TF6 - Acetal+Nickel
Res/pom: EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM incl. pump
FITING: EK-HDC Fitting 12mm G1/4 - Black
Tube: Acrylic tube 12/10mm Clear - 100cm

Uiteraard sta ik open voor feedback en tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Ik vind dit wel een mooie strakke loop met drie rads, zelf doe ik er dan twee. Wel is het zo dat er geen rad tussen cpu en gpu in zit. Dat hoeft niet zoveel uit te maken toch?

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/eb/d4/67/ebd46721f87f7acefa3ca8c698a93ac6.jpg

En dit is momenteel mijn foto (foto van mijn pc)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1rzpQFm.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door marco-ruijter op 29-06-2017 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Nu ik de foto van mijn pc goed bekijk is het misschien zelfs mooier om aan de achterkant een 120mm rad en toe en aan de bovenkant een 240mm rad. Dan krijgt de voorkant van de pc veel meer ruimte om zo een reservoir en pomp te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Ongelooflijk hoeveel onzin ik hier lees door tweakers die reageren. Zowel 280mm als 280 + 120mm voldoen voor jouw loop. De inlet van het EK-block zit links? Je kan het blok ook gewoon draaien he... dan zit ie rechts!

Ik zou zelf kijken wat je mooi vind en wat budget technisch haalbaar is.
Als je nog wat meer info nodig hebt, stuur maar een pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Shreddaaa schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:32:
Ongelooflijk hoeveel onzin ik hier lees door tweakers die reageren. Zowel 280mm als 280 + 120mm voldoen voor jouw loop. De inlet van het EK-block zit links? Je kan het blok ook gewoon draaien he... dan zit ie rechts!

Ik zou zelf kijken wat je mooi vind en wat budget technisch haalbaar is.
Als je nog wat meer info nodig hebt, stuur maar een pb.
Bedankt! bericht gestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Persoonlijk zou ik de GPU als eerste koelen. Deze word vaak veel warmer dan de CPU en heeft daardoor het meeste 'baat' bij koud water. Zeker een 1080Ti.

Waterkoeling op een CPU is temperatuur-technisch gezien al vrij nutteloos imho :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Richh schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:05:
Persoonlijk zou ik de GPU als eerste koelen. Deze word vaak veel warmer dan de CPU en heeft daardoor het meeste 'baat' bij koud water. Zeker een 1080Ti.

Waterkoeling op een CPU is temperatuur-technisch gezien al vrij nutteloos imho :P
Volgens mij maakt een volgorde niet uit (wat ik gelezen heb). Aangezien de temperatuur in zijn geheel stijgt (vloeistof)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09 22:36
Richh schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:05:

Richh, het klopt dat een GPU het meeste baat heeft bij kouder water. Helaas is het zo dat je een enkele loop maakt in dit geval. Omdat t water zo snel wordt rondgepompt, is de temperatuur van t water in heel de loop gelijk. De volgorde maakt dus niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Loop order (volgorde) maakt inderdaad niet uit, de pomp pompt het water zo enorm snel rond dat de vloeistof in z'n geheel warmer wordt. Je moet bij een custom loop dus gewoon kijken wat het prettigst bouwt, de volgorde maakt geen drol uit.

De manier van een CPU waterblock monteren heeft nauwelijks invloed. Uiteraard heeft de correcte montage de voorkeur (zoals in de handleiding staat), maar een 180-graden gedraaid blokje zal niet echt minder presteren. Je kan het blokje ook 'goofy' monteren, dat is 90-graden gedraaid. Een waterblockje is van binnen overigens niet symmetrisch, dus anders monteren kan een temp verschil geven van 0 tot 2 graden Celsius. Kortom totaal niet boeiend, gewoon lekker monteren zoals goed uitkomt zoals Shreddaaa al aangeeft.

Verder is een 280mm radiator prima te doen voor je componenten, maar met flink overclocken erbij gaat het wel wat pittiger worden. Waterkoeling is naast het esthetische vlak ook leuk voor de geluidsproductie; hoe stiller hoe beter (toch?!). Bij alleen één 280mm radiator kan het zijn dat je de fans wat harder moet laten draaien om de hitte uit het vloeistof te verdrijven.

Ik zou daarom 'investeren' in zoveel mogelijk radiator oppervlakte omdat je daarmee verreweg het meeste voordeel behaald. Je fans kunnen dan zowel idle als onder load heel langzaam draaien en toch nog goed koelen. Denk dan aan bijvoorbeeld 2x 240mm of 1x 240 & 1x 280. Meet vooral bovenin de kast even goed op of je een radiator (+- 30mm?) plus fandikte (25mm) kwijt kan ten opzichte van je moederbord heatsink of 8-pin aansluiting. Bij sommige behuizingen is de clearance/ruimte te klein namelijk.

Tevens kan het lonen om een Crossflow radiator te gebruiken, dat kan vooral handig zijn om een mooie loop te bouwen. Bij dat type radiator zitten de fitting aansluitingen aan weerskanten.

Ten slotte nog even de 6700K - zelfs met waterkoeling blijft dit een heethoofd; vooral met overclocken. Hier kan een delid uitkomst bieden, maar ik weet niet hoe fanatiek je bent natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
stin00 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:32:
Loop order (volgorde) maakt inderdaad niet uit, de pomp pompt het water zo enorm snel rond dat de vloeistof in z'n geheel warmer wordt. Je moet bij een custom loop dus gewoon kijken wat het prettigst bouwt, de volgorde maakt geen drol uit.

De manier van een CPU waterblock monteren heeft nauwelijks invloed. Uiteraard heeft de correcte montage de voorkeur (zoals in de handleiding staat), maar een 180-graden gedraaid blokje zal niet echt minder presteren. Je kan het blokje ook 'goofy' monteren, dat is 90-graden gedraaid. Een waterblockje is van binnen overigens niet symmetrisch, dus anders monteren kan een temp verschil geven van 0 tot 2 graden Celsius. Kortom totaal niet boeiend, gewoon lekker monteren zoals goed uitkomt zoals Shreddaaa al aangeeft.

Verder is een 280mm radiator prima te doen voor je componenten, maar met flink overclocken erbij gaat het wel wat pittiger worden. Waterkoeling is naast het esthetische vlak ook leuk voor de geluidsproductie; hoe stiller hoe beter (toch?!). Bij alleen één 280mm radiator kan het zijn dat je de fans wat harder moet laten draaien om de hitte uit het vloeistof te verdrijven.

Ik zou daarom 'investeren' in zoveel mogelijk radiator oppervlakte omdat je daarmee verreweg het meeste voordeel behaald. Je fans kunnen dan zowel idle als onder load heel langzaam draaien en toch nog goed koelen. Denk dan aan bijvoorbeeld 2x 240mm of 1x 240 & 1x 280. Meet vooral bovenin de kast even goed op of je een radiator (+- 30mm?) plus fandikte (25mm) kwijt kan ten opzichte van je moederbord heatsink of 8-pin aansluiting. Bij sommige behuizingen is de clearance/ruimte te klein namelijk.

Tevens kan het lonen om een Crossflow radiator te gebruiken, dat kan vooral handig zijn om een mooie loop te bouwen. Bij dat type radiator zitten de fitting aansluitingen aan weerskanten.

Ten slotte nog even de 6700K - zelfs met waterkoeling blijft dit een heethoofd; vooral met overclocken. Hier kan een delid uitkomst bieden, maar ik weet niet hoe fanatiek je bent natuurlijk :)
Wauw bedankt voor de informatie :) ik zat eerst ook voor een crossflow te kijken. Dat scheelt weer tubing :) performance is hetzelfde neem ik aan?

Misschien dat ik 2x 240mm overweeg. Maar mijn instantie was om met een 280mm rad te beginnen en kijken hoe het allemaal bevalt. Als het toch echt aan de krappe kant wordt kan ik altijd een rad bijplaatsen en meenemen in de loop. Ik ga in het begin toch voor soft tubing dus dan is het redelijk te doen om aanpassingen door te voeren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een normale radiator heeft een 'dual pass' effect; het water wordt eerst via fitting 1 door 6 kanalen naar de andere kant van de radiator gestuwd, en vervolgens door de 6 andere kanalen terug naar fitting 2. Je zou dus kunnen zeggen dat de 12 kanalen in serie van 6 staan. Bij een crossflow radiator gaat het water via fitting 1 door 12 kanalen direct naar de andere kant naar fitting 2.

Dit zorgt ervoor dat een crossflow radiator iets minder zal presteren. Doordat de vloeistof direct door de 12 kanalen gaat, is de waterdruk 50% lager dan bij een normale radiator doe 2 x 6 heeft. Bovendien blijft de vloeistof wat langer in een normale radiator waardoor er meer tijd is om de hitte af te geven aan de koperen finnen en via de fans weg te blazen.

Er zit nog veel meer theorie achter maar dat zal ik je besparen. Weet het zelf ook niet allemaal exact meer, is al een tijdje geleden dat ik een custom loop had :) Ik weet ook niet hoeveel performance zoiets kan schelen in de praktijk.

Je kan inderdaad gewoon met een 280mm radiator beginnen en kijken hoe dat presteert, misschien werkt al prima zat! Bij soft tubing is aanpassen inderdaad wat makkelijker. Custom loops zijn nou eenmaal prijzig en tijdrovend, dat is ook wel weer de charme ervan.

Edit: mooi plaatje gevonden dat single vs dual pass laat zien in een radiator:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/D3BHZvvh.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 30-06-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco-ruijter
Interessant stuk :) zo word ik steeds wat wijzer.

Ik denk dat ik op safe ga spelen en begin met een 280 rad aan de voorkant en kijken hoe dat allemaal uitpakt. Als ik er niet tevreden mee ben plaats ik een 120 of 240 bij :) Dan weet ik gelijk of het haalbaar is om met een 280 rad alles te koelen.
Pagina: 1