Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
Ik ben op zoek naar een M42 adapter voor mijn Nikon F-mount om de camera te laten denken dat er wel een lens op zit, terwijl dat niet het geval is (dit geeft nl. wat meer opties). Voor Canon kan ik wel zo'n ding vinden (zie https://www.aliexpress.co...50D-600D/32719366946.html), maar voor Nikon weet ik niet goed wat ik moet hebben.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik begrijp de vraagstelling eigenlijk niet zo goed, waarom moet het zo'n elektronische uitvoering zijn van een puur mechanische M42/F-mount adapter?

Je definieert toch gewoon in het setup menu van je Nikon DSLR (afhankelijk van het type) één of meerdere handmatige objectieven?
Zoals b.v. een Helios:
[Testcase] Mijn goedkoopste objectief aan het werk...
daarbij heb ik de Helios 58mm f/2 als 'Objectief zonder CPU' gedefinieerd.

Wil je nog een stap verder gaan, dan zou je een dandelion chip kunnen monteren.
Heb ik ooit op een Arsat objectief bevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7721/17089754590_efa2f959ac_c.jpg

FYI: Wikipedia: Dandelion chip

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 10:48
Ik weet niet precies waarom je de camera wil laten denken dat er een lens op zit, maar van Kiwi hebben ze wel zo'n adapter. Tenminste deze bedoel je toch?

[ Voor 33% gewijzigd door Avaris op 28-06-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Avaris die gelinkte Kiwi adapter is gewoon een metalen verloopring met een stukkie glas erin.
Wel erg duur... :| ;) Optisch element zit er alleen maar tussen om ad infinitum te kunnen scherpstellen.

Absoluut geen elektronische contacten o.i.d. Dan zal je toch echt een dandelion chip er tussen moeten zetten.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ehtweak schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:00:
Ik begrijp de vraagstelling eigenlijk niet zo goed, waarom moet het zo'n elektronische uitvoering zijn van een puur mechanische M42/F-mount adapter?
Omdat ik bijv. graag het scherm wil gebruiken om te mikken. Ik wil de camera nl. op mijn telescoop monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mikken? Bedoel je scherpstellen?
Dat kan toch?

ps: je maakt er wel een raadsel van hoor... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 10:48
Wat krijgt de winnaar van deze raadsel prijsvraag? :)

Misschien is het handig iets meer informatie te geven. Welke telescoop, welke camera en wat moet die adapter doen. Want het is me nog niet helemaal duidelijk waarom die electronisch moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:44
Alternatieve objectieven
M42 op Nikon gaat niet werken zonder glas er tussen, omdat je anders niet op oneindig kunt scherpstellen (wel zo handig met een telescoop). Heeft je telescoop een M42 aansluiting, of heb je een verloopje erop wat aan de andere kant M42 heeft? In dat tweede geval kun je ook zoeken naar een ander verloopje, of zelf fabriceren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
ehtweak schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:18:
Mikken? Bedoel je scherpstellen?
Dat kan toch?

ps: je maakt er wel een raadsel van hoor... ;)

Wil je nog een stap verder gaan, dan zou je een dandelion chip kunnen monteren.
Heb ik ooit op een Arsat objectief bevestigd:
Nee, sceherpstellen komt wel goed, maar het is wat lastig om je doel precies goed te krijgen als je niet van het venster gebruik kan maken. En inderdaad, zo'n dandelion chip is wat ik zoek. Voor Canon vind ik die dus al geintegreerd op een adapter voor 4 dollar
Avaris schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 18:44:
Wat krijgt de winnaar van deze raadsel prijsvraag? :)
Een kopje koffie?
Misschien is het handig iets meer informatie te geven. Welke telescoop, welke camera en wat moet die adapter doen. Want het is me nog niet helemaal duidelijk waarom die electronisch moet zijn?
Het is een telescoop zonder tracking, maar dat is voldoende voor korte belichtingstijden, planeten en de maan. Camera is een Nikon D5200. De adapter zorgt er voor dat ik de camera direct op de telescoop kan aansluiten en de elektrische contacten zorgen er voor dat de camera denkt dat er wel een lens op zit, waardoor meer functies beschikbaar zijn (zoals het scherm gebruiken ipv de zoeker).

edit:
Universal Creations schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:02:
Alternatieve objectieven
M42 op Nikon gaat niet werken zonder glas er tussen, omdat je anders niet op oneindig kunt scherpstellen (wel zo handig met een telescoop). Heeft je telescoop een M42 aansluiting, of heb je een verloopje erop wat aan de andere kant M42 heeft? In dat tweede geval kun je ook zoeken naar een ander verloopje, of zelf fabriceren.
M42 zit inderdaad op de telescoop. Maar waarom heb ik glas nodig om scherp te stellen? Ik kan toch de telescoop gebruiken om het beeld goed op de chip te krijgen?

PS. Ik kan trouwens soms ook gebruik maken van een flinke telescoop die wel tracking heeft en daar dus DSO's mee kan fotograferen.

edit2: Dandelion heeft me iets opgeleverd: http://www.ebay.com/itm/T...5efd0f:g:Tj4AAOSwGtRX0ZPT

[ Voor 36% gewijzigd door celshof op 28-06-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

celshof schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:08:
[...]
Nee, sceherpstellen komt wel goed, maar het is wat lastig om je doel precies goed te krijgen als je niet van het venster gebruik kan maken. En inderdaad, zo'n dandelion chip is wat ik zoek. Voor Canon vind ik die dus al geintegreerd op een adapter voor 4 dollar
[...]
Een kopje koffie?

[...]

Het is een telescoop zonder tracking, maar dat is voldoende voor korte belichtingstijden, planeten en de maan. Camera is een Nikon D5200. De adapter zorgt er voor dat ik de camera direct op de telescoop kan aansluiten en de elektrische contacten zorgen er voor dat de camera denkt dat er wel een lens op zit, waardoor meer functies beschikbaar zijn (zoals het scherm gebruiken ipv de zoeker).

edit:
[...]
M42 zit inderdaad op de telescoop. Maar waarom heb ik glas nodig om scherp te stellen? Ik kan toch de telescoop gebruiken om het beeld goed op de chip te krijgen?

PS. Ik kan trouwens soms ook gebruik maken van een flinke telescoop die wel tracking heeft en daar dus DSO's mee kan fotograferen.

edit2: Dandelion heeft me iets opgeleverd: http://www.ebay.com/itm/T...5efd0f:g:Tj4AAOSwGtRX0ZPT
Omdat de flange distance van Nikon te kort is, korter dan van Canon. Een glas element corrigeert dat.

Nikon is qua legacy glas gewoon niet handig. Het heeft allemaal nadelen.. zo is het ook niet mogelijk extreem lichtsterk glas te maken met behoud van autofocus.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:28:
Omdat de flange distance van Nikon te kortlang is, korter langer dan van Canon. Een glas element corrigeert dat.
Het idee was goed ;)
celshof schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 19:08:
Als je telescoop voorbij oneindig kan scherpstellen, kun je mazzel hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Met een gewone M42-adapter zonder Dandelion chip kun je je D5200 gewoon op M gebruiken, ook al geeft hij aan dat er geen lens op zit. Alleen de belichtingstijd zul je proefondervindelijk moeten vaststellen: de D5xxx-serrie heeft geen ttl-meting met legacy-lenzen, omdat de pal voor het mechanisch herkennen van de lensopening op de body ontbreekt.

Vwb scherpstellen:
Universal Creations schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:01:
Als je telescoop voorbij oneindig kan scherpstellen, kun je mazzel hebben.
of als je M42-mount op de telescoop verstelbaar is zodat je de afstand tot de sensor kan instellen zou je scherpstelling kunnen hebben. Kun je proberen met liveview.

Overigens: weet je zeker dat het een M42-mount is? Veel optische apparaten zijn bedoeld voor een T-adapter - lijkt op een M42, maar de M42 is 42mm met een spoed van 1 mm, en de T-adapter is M42 x 0,75.

Ik heb ooit bij Ganymedes in Amstelveen eens een russische 500mm MTO gekocht die zo'n T-mount had. En voor russische lenzen waren er adapters voor Nikon- en M42-mount: de T-draad was een losse ring die met drie inbusboutjes in hetzij een M-mount adapter hetzij een H(russische N voor Nikon) gemonteerd kon worden. Heb ik op mijn F801S en zelfs nog op mijn D7000 gebruikt.

Zie hier en hier

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lijkt mij ook eerder T-mount zoals je ook vaak bij microscopen ziet. Heb nog niet gehoord van een M42 telescoop.

Feit blijft dat je een adapter met glas nodig zal hebben naar alle waarschijnlijkheid.

Is het misschien niet verstandig voor een paar tientjes een oudere Canon DSLR op de kop te tikken voor dit doeleinde?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
bobcom schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 22:35:
Met een gewone M42-adapter zonder Dandelion chip kun je je D5200 gewoon op M gebruiken, ook al geeft hij aan dat er geen lens op zit. Alleen de belichtingstijd zul je proefondervindelijk moeten vaststellen: de D5xxx-serrie heeft geen ttl-meting met legacy-lenzen, omdat de pal voor het mechanisch herkennen van de lensopening op de body ontbreekt.

of als je M42-mount op de telescoop verstelbaar is zodat je de afstand tot de sensor kan instellen zou je scherpstelling kunnen hebben. Kun je proberen met liveview.

Overigens: weet je zeker dat het een M42-mount is? Veel optische apparaten zijn bedoeld voor een T-adapter - lijkt op een M42, maar de M42 is 42mm met een spoed van 1 mm, en de T-adapter is M42 x 0,75.
Goed punt, is ook een T2 waarschijnlijk, gezien ik zo'n adapter al heb. Daardoor weet ik ook dat ik bijv. Liveview niet kan gebruiken zonder de CPU contacten.
Scherpstellen kan inderdaad gewoon op de telescoop.
En voor russische lenzen waren er adapters voor Nikon- en M42-mount: de T-draad was een losse ring die met drie inbusboutjes in hetzij een M-mount adapter hetzij een H(russische N voor Nikon) gemonteerd kon worden. Heb ik op mijn F801S en zelfs nog op mijn D7000 gebruikt.
Volgens mij heb ik dezelfde inbusjes op mijn huidige T2 adapters zitten. Ik zou dus alleen het deel dat aansluit op de camera nodig hebben.
Ventieldopje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:19:
Lijkt mij ook eerder T-mount zoals je ook vaak bij microscopen ziet. Heb nog niet gehoord van een M42 telescoop.

Feit blijft dat je een adapter met glas nodig zal hebben naar alle waarschijnlijkheid.

Is het misschien niet verstandig voor een paar tientjes een oudere Canon DSLR op de kop te tikken voor dit doeleinde?
€35 voor een adapter met Dandelion of voor iets meer een Canon die ik nog kan laten modificeren voor astronomisch gebruik...
Je hebt een heel goed punt, een oudere Canon is waarschijnlijk de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:28

bobcom

Dedicated dabbler

Voor iets meer dan €150 vind je wel een 550D, waar je Magic Lantern op kan zetten voor een aardige collectie astro-tweaks: live view gain, lange sluitertijden, intervalometer etc. Succes!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations

Pagina: 1