Vloerisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikSchierboom
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10-2024
Hoi. Sinds twee jaar woon ik een hoekhuis uit 1969. Helaas is het huis (en vooral de vloer) tijdens de winter erg koud. Ik was daarom aan het kijken naar vloerisolatie, maar vind het moeilijk om te bepalen wat de beste manier van isoleren is. Onze kruipruimte is iets meer 40 cm hoog en de vloer is van beton.

Ondertussen heb ik enkele isolatie bedrijven langs laten komen en daar kwamen twee varianten uit:

1. Tonzon isolatie met isolatie lamellen die aan de onderkant van de vloer worden gemonteerd.
2. Isolatie met isolatie "balletjes" die in de kruipruimte worden gespoten.

Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat "beter" is, zeker omdat het enige dat ik kan vinden is mensen die het naderhand "warmer" vinden. Wat ik vooral lastig vond was om wetenschappelijke artikelen te vinden. Er moet toch vast al een keer ergens getest zijn welke vloerisolatie het beste werkt?

Hopelijk kan iemand mij helpen bij deze vragen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zowel de gemeente als jouw energieleverancier hebben hiervoor ook een vraagbaak/oplossing. En in sommige gevallen krijg je ook nog subsidie of anderszins hulp bij de aanschaf.

Het kan ook (extra) lonen om niet de kruipruimte alleen aan te pakken maar mogelijk ook de vloer in de kamers gewoon te veranderen. Geen idee wat daar nu voor vloerbedekking ligt (steen / hout / plastic / wol) maar een extra ondervloer of tussenvloer (zoals kurk) kan voor het gevoel al heel veel uitmaken.

Wat is nu exact de doelstelling? Besparen op de stookkosten of geen koude voeten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 13:04
ErikSchierboom schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:02:
Hoi. Sinds twee jaar woon ik een hoekhuis uit 1969. Helaas is het huis (en vooral de vloer) tijdens de winter erg koud. Ik was daarom aan het kijken naar vloerisolatie, maar vind het moeilijk om te bepalen wat de beste manier van isoleren is. Onze kruipruimte is iets meer 40 cm hoog en de vloer is van beton.

Ondertussen heb ik enkele isolatie bedrijven langs laten komen en daar kwamen twee varianten uit:

1. Tonzon isolatie met isolatie lamellen die aan de onderkant van de vloer worden gemonteerd.
2. Isolatie met isolatie "balletjes" die in de kruipruimte worden gespoten.

Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat "beter" is, zeker omdat het enige dat ik kan vinden is mensen die het naderhand "warmer" vinden. Wat ik vooral lastig vond was om wetenschappelijke artikelen te vinden. Er moet toch vast al een keer ergens getest zijn welke vloerisolatie het beste werkt?

Hopelijk kan iemand mij helpen bij deze vragen. Alvast bedankt!
Bij ons in de vve hebben we voor optie gekozen met een hoop redenen. Het houdt vocht tegen vanuti de grond, dus geen zwammen en rot tegen de balken. Uiteraard isolerende werking voor de ruimte erboven. Nadeel is wel, dat je dus soms flink wat er muit moet scheppen om bv iets te doen. Bij alle bedrijven die wij inschakelden voor de zwammen en rotte balken, kwamen ze met een oplossing als deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
EPS of PIR tegen het beton met PE folie op het zand. Dat isoleert het beste en weert vocht. Zie Kruipruimte vloer (na-)isoleren .

Tonzon drijft op marketing en claims van de leverancier en is heel erg afkankelijk van correcte montage.

Vullen met bolletjes zal mogelijk enig effect hebben mits de ruimte volledig gevuld wordt. In principe zit de 'isolatie' niet waar het moet zitten, namelijk aan het beton.

Uitdaging is wel om met 40cm werkruimte ca 10cm EPS te plaatsen. Als je strategisch iets van een iets dieper pad kunt maken dan zou het moeten kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 26-06-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-07 08:42
Als je zelf geen zin hebt om vele uren onder je vloer door te brengen dan is een laag pur misschien nog de beste oplossing. Dat ga ik laten doen. Een collega van me heeft dit al enige jaren en is zeer tevreden over het resultaat. In het door Rukapul aangehaalde topic staat in ieder geval genoeg leesvoer voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:25
Tonzon hoor ik wisselende verhalen over. EPS parels op de grond lijkt me goed te werken, zoals ik heb vernomen van verschillende mensen.

Pur laag spuiten hoor ik juist vaak dat het niet goed is, i.v.m. dat er mensen zijn die daar enorm last van kunnen krijgen?

Wat pluspunten van EPS parels:

- Houdt eventuele stank en nare geuren tegen.
- De isolatieparels zijn waterafstotend.
- De parels hebben een hoge constante isolatiewaarde.
- Geen vochttransport van binnen naar buiten.
- Lage luchtvochtigheid in de woning, condens- en schimmelvorming wordt voorkomen.
- De temperatuur van de wand of vloer gaat omhoog.
- Reukvrij, veilig en milieuvriendelijk: 100% recyclebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikSchierboom
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10-2024
@muffstuff In je reactie is weggevallen voor welke optie je hebt gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 13:04
ErikSchierboom schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:17:
@muffstuff In je reactie is weggevallen voor welke optie je hebt gekozen :)
Sorry, de piepschuim balletjes. En in onze situatie betrof het een houten vloer, dus wellicht maakt dat een verschil.

[ Voor 15% gewijzigd door mannowlahn op 26-06-2017 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Sleehond schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:17:
Tonzon hoor ik wisselende verhalen over. EPS parels op de grond lijkt me goed te werken, zoals ik heb vernomen van verschillende mensen.

Pur laag spuiten hoor ik juist vaak dat het niet goed is, i.v.m. dat er mensen zijn die daar enorm last van kunnen krijgen?
Dat geldt eigenlijk alleen als er iets mis is met de PUR en niet goed uithardt. Dat zou niet meer voor mogen komen.
Wat pluspunten van EPS parels:

- Houdt eventuele stank en nare geuren tegen.
- De isolatieparels zijn waterafstotend.
- De parels hebben een hoge constante isolatiewaarde.
- Geen vochttransport van binnen naar buiten.
- Lage luchtvochtigheid in de woning, condens- en schimmelvorming wordt voorkomen.
- De temperatuur van de wand of vloer gaat omhoog.
- Reukvrij, veilig en milieuvriendelijk: 100% recyclebaar.
Dit is een regelrecht reclamepraatje. Met name de isolerende werking van een paar cm parels op de vloer wordt zwaar overdreven (kun je gewoon meten + uitrekenen). De resterende effecten zijn toe te schrijven aan de afnemende luchtvochtigheid (maar in een droge kruipruimte kun je net zo goed PE folie neerleggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 358251

Beste Erik,

ik ben werkzaam bij een isolatiebedrijf dat niet alleen producten (isolatiechips, reflecterende folies, enz,) verwerkt, maar ook maakt. Zie straks de link.
Ik ga niet voor eigen parochie preken. Gelukkig zijn er onafhankelijke instituten (BCGR en TNO) die de isolatiewaarden bepalen, zodat appels met appels vergeleken kunnen worden.
Maar er zijn vele soorten isolatiewaarden, waar bedrijven niet altijd transparant in zijn. Welke van belang zijn hebben we hier beschreven:
https://vloerisolatie.nl/...tiewaarden-vloerisolatie/
Bij bodemisolatie: 30cm of minder ruimte dan parels, bij meer ruimte isolatiechips. De fundering moet namelijk voldoende mee geïsoleerd worden.
Bij directe vloerisolatie, kies voor een zo hoog mogelijke Rc. Let op: dit is veelal ook mogelijk met bodemisolatie.

Succes bij uw keuze.
Pagina: 1