Vraag: mogelijkheden (glasvezel) router verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OTitan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-05 14:56
3 maanden geleden ben ik verhuisd en heb ik voor het eerst glasvezel. Nu we wat meer gesettled zijn in huis, wil ik de netwerkbekabeling aanpassen en ik heb hier wat vragen over.

Momenteel zit in de meterkast (bij de voordeur) de FTU met glasvezel en deze is aangesloten op de router (DrayTek Vigor 2132FVn via T-Mobile Thuis) die ernaast staat. Er loopt momenteel een UTP-kabel vanuit de router, onder de vloer, naar de TV-ontvanger in de woonkamer.

Omdat ik graag mijn TV, in de woonkamer, voorzie van bekabeld internet en omdat ik makkelijker vanuit de woonkamer de rest van het huis van bekabeld internet/tv kan voorzien, wil ik graag de router verplaatsen naar de woonkamer (tevens ook voor een beter WiFi signaal).

Bestaat er iets dat ik de glasvezelkabel aan kan sluiten op de UTP-kabel, zodat ik de router in de woonkamer kan zetten?

Anderzijds last ik iets over powerline adapters, maar weet niet precies hoe stabiel/snel dit is (apparaten zitten op verschillende groepen).

Elke suggestie en tip is welkom! _/-\o_

Beste antwoord (via OTitan op 26-06-2017 13:36)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

OTitan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:17:
De glasvezelkabel gaat via een SFP-module de router in. Hoe dit precies werkt, weet ik niet, en ik mag er blijkbaar, na een telefoontje met T-mobile, ook niet zelf aanzitten.
Glasvezel is erg gevoelig voor breuken. Het is glas, duh. :) Daarom mag je er niet aan zitten van de klantenservice. In de praktijk kan dat prima (wees voorzichtig, eigen risico). Als je heel graag de router in je woonkamer, heb je twee van deze pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L nodig. Daartussen de UTP en aan beide kanten een SFP adapter of kabel. Je kan ook een glasvezel leggen naar de kamer.
De kabel die momenteel naar de TV loopt, dient voor óf internet, óf tv aansluiting en ik heb beide nodig. In de router moet ik kiezen tussen WLAN1/2 voor internet en WLAN3/4 voor tv-ontvangst. Ik wil dus deze keuze verleggen naar de woonkamer.
Dat kan je oplossen met twee switches, een in me MK en de andere bij de TV. Dan met VLAN's gaan werken. Deze zijn daar prima voor: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E of die met meer poorten, wel de E versie nemen! ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:10
Ik zou het niet doen, ik heb juist reggefiber kortgeleden €300 betaald om het aansluitpunt van de woonkamer naar de meterkast te laten verplaatsen.

Tegelijkertijd heb ik UTP naar de woonkamer laten trekken en afmonteren in wandcontactdozen.

je wilt die apparatuur toch niet in je woonkamer, het ziet er niet uit.

Als je het toch echt wilt kun je altijd nog simpel een switch (daar kun je dan altijd weer een AP aan hangen) aansluiten in je woonkamer op de bestaande situatie (router), hoef je ook niets te veranderen. UTP ligt er toch al volgens jouw beschrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door KnoxNL op 26-06-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt toch al een kabel naar je TV lopen? Dan hoef je toch de router niet te verplaatsen? Betere wifi kun je beter doen door een access point aan te schaffen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Glasvezelkabel gaat niet het modem/router in. Er is als goed is ook een CAT5/6 kabel aanwezig tussen de FTU en het modem/router. Waarom niet die kabel die naar woonkamer gaat in de FTU drukken en aan de andere zijde (woonkamer) de router plaatsen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_Dune_ schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:54:
De Glasvezelkabel gaat niet het modem/router in.
Dat kán wel met die Draytek overigens, en Vodafone staat erom bekend om dat ook zo te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_Dune_ schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:54:
De Glasvezelkabel gaat niet het modem/router in. Er is als goed is ook een CAT5/6 kabel aanwezig tussen de FTU en het modem/router. Waarom niet die kabel die naar woonkamer gaat in de FTU drukken en aan de andere zijde (woonkamer) de router plaatsen?
Dat had ik ook verwacht maar als je de router bekijkt zie je dat de WAN poort geen standaard ethernet poort is maar een SFP poort. De vraag is dus welke aansluiting daarvoor gebruikt wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OTitan
De glasvezelkabel gaat via een SFP-module de router in. Hoe dit precies werkt, weet ik niet, en ik mag er blijkbaar, na een telefoontje met T-mobile, ook niet zelf aanzitten.

De kabel die momenteel naar de TV loopt, dient voor óf internet, óf tv aansluiting en ik heb beide nodig. In de router moet ik kiezen tussen WLAN1/2 voor internet en WLAN3/4 voor tv-ontvangst. Ik wil dus deze keuze verleggen naar de woonkamer.

Ik wil de glasvezelaansluiting zelf niet hoeven te verplaatsen aangezien de kosten van +/- €300,-

[ Voor 10% gewijzigd door OTitan op 26-06-2017 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je mag wel een router plaatsen en vanaf daar verdelen ?
(dus gewoon org laten zitten)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik wil de glasvezelaansluiting zelf niet hoeven te verplaatsen aangezien de kosten van +/- €300,-
Kun je een glasvezelkabeltje trekken? Anders kun je die ene utp-kabel met een switch gebruiken met vlans voor beide doeleinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Glasvezel is erg gevoelig voor breuken. Het is glas, duh. :) Daarom mag je er niet aan zitten van de klantenservice. In de praktijk kan dat prima (wees voorzichtig, eigen risico). Als je heel graag de router in je woonkamer, heb je twee van deze pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L nodig. Daartussen de UTP en aan beide kanten een SFP adapter of kabel. Je kan ook een glasvezel leggen naar de kamer.
Dat kan je oplossen met twee switches, een in me MK en de andere bij de TV. Dan met VLAN's gaan werken. Deze zijn daar prima voor: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E of die met meer poorten, wel de E versie nemen! ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan je niet eenvoudig een extra kabel trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer? Aangezien de kabel onder de vloer door loopt moet ruimte niet direct een probleem zijn mits het gat in de vloer groot genoeg is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OTitan
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:22:
[...]

Dit was eigenlijk iets waar ik naar op zoek was. Waarschijnlijk moet ik dus alsnog een monteur laten komen om geen gezeik te krijgen met de klantenservice van T-mobile mocht er iets fout gaan. Maar ik heb er dus in principe 2 nodig. Maakt het dan nog uit dat de afstand tussen de FTU en de router langer wordt; met ongeveer 5 meter? Daar begon de klantenservice meteen over namelijk; dat "de afstand tussen het aansluitingspunt en de router op deze afstand optimaal is".
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:22:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Maar als de eerste oplossing zou werken, ga ik denk ik daarvoor.
Kan je niet eenvoudig een extra kabel trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer? Aangezien de kabel onder de vloer door loopt moet ruimte niet direct een probleem zijn mits het gat in de vloer groot genoeg is.
Daar zat ik ook aan te denken, maar de kabel is door de vorige bewoners gelegd en de ruimte wordt ook door andere kabels gebruikt, waardoor het erg krap is. Ook komt de goot ergens onder de huidige vloer uit
in de woonkamer (huidige vloer is later bovenop de vorige gelegd voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:41
Je kunt een langere glasvezelpatchkabel gebruiken. 9/125um SC-SC simplex. Of je zo'n kabel ook door bochten krijgt durf ik niet te zeggen. Misschien dat met LC wel lukt (want kleiner), dan zou je een SC-LC kabel kunnen nemen met een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:40
Wellicht kun je een Mikrotik router aanschaffen met SFP in meterkast, en een paar onopvallende accesspoints voor door het huis.

pricewatch: MikroTik hEX PoE - RB960PGS
https://mikrotik.com/product/RBcAPL-2nD (tweakers kent deze nog niet)

Ze hebben ook switches met SFP.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 26-06-2017 12:49 . Reden: switches ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

OTitan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:44:
[...]

Dit was eigenlijk iets waar ik naar op zoek was. Waarschijnlijk moet ik dus alsnog een monteur laten komen om geen gezeik te krijgen met de klantenservice van T-mobile mocht er iets fout gaan. Maar ik heb er dus in principe 2 nodig. Maakt het dan nog uit dat de afstand tussen de FTU en de router langer wordt; met ongeveer 5 meter? Daar begon de klantenservice meteen over namelijk; dat "de afstand tussen het aansluitingspunt en de router op deze afstand optimaal is".
Dat afstand een probleem zou zijn is nog van xDSL. Bij glasvezel kan je er nog een rol van 100 meter tussen leggen en dezelfde kwaliteit krijgen.
Dit volg ik niet helemaal. Maar als de eerste oplossing zou werken, ga ik denk ik daarvoor.
Zoek eens op VLAN's. ;)
Daar zat ik ook aan te denken, maar de kabel is door de vorige bewoners gelegd en de ruimte wordt ook door andere kabels gebruikt, waardoor het erg krap is. Ook komt de goot ergens onder de huidige vloer uit
in de woonkamer (huidige vloer is later bovenop de vorige gelegd voor zover ik weet).
Dan zal je het waarschijnlijk met de huidige UTP gaan doen. Of je met er nog een kabel bij kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

OTitan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:44:
[...]

Dat is echt complete bullshit. Je kunt glasvezel quasi-onbeperkt verlengen (da's niet helemaal waar maar thuis kom je niet in de buurt van de maxima) en UTP mag 100 meter lang zijn.

De oplossing met media-converters kun je gebruiken door er twee aan te schaffen, de SFP uit de draytek in een ervan te stoppen (als je de glasvezel losmaakt, niet denken dat je er in kunt kijken da's gevaarlijk), die met de UTP te verbinden met de andere en dan vervolgens in die andere een standaard SFP met een standaard glasvezelkabeltje te stoppen die je verbindt met de router waarin je ook een standaard SFP hebt zitten. Met standaard bedoel ik 1000BASE-SX, met een standaard duplex multimode fiber patchkabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OTitan
Bedankt allemaal voor de suggesties. Ik ga het proberen met de media converters :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

OTitan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:36:
Bedankt allemaal voor de suggesties. Ik ga het proberen met de media converters :)
Laat je weten wat je ervan gemaakt hebt?
Dat mag ook in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4, foto's zijn dan verplicht. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 26-06-2017 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
1 mediaconverter is al voldoende.
Als je geen losse kastje wilt: Klik een Genexis MC901 mediaconverter op je glasvezel (Marktplaats, 20 eur ofzo?) of de opvolger P1090
Die past op de UFTU (dus de wanddoos van Reggefiber). als je een andere FTU hebt kan een mediaconverter.

In alle gevallen ga je gewoon 'dom' naar koper. In je Draytek kun je een 1Gbit copper SFP stoppen (20 eur ofzo). Dan heb je gewoon een koperdraadje ipv glas.
Mediaconverters en multimode binnenshuis leggen.. het kan allemaal maar maakt het onnodig duur/ingewikkeld.

Bijkomend voordeel is dat je dan maar 1 actief apparaat hebt naast je Draytek (de mediaconverter) en deze netjes op de FTU kan klikken. Bespaart stroom en risico op glasbreuk enz.

Bij een storing kun je altijd nog je originele SFP in de draytek drukken en die in de meterkast leggen, dan heb je de 'supported setup'

In alle gevallen: weet waar je mee bezig bent. Een user-gesloopte glasaansluiting kost je geld. En ga ook niet kijken of je 'het licht' ziet. Maw: Met beleid dingen doen.
Filmpje hoe je dat ding erop klikt: YouTube: Aansluiten glasvezelmodem type 1

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 26-06-2017 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 09:57
DJSmiley schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:03:
1 mediaconverter is al voldoende.
d:)b

Met twee mediaconverters heb je een nutteloze conversiestap. Tenzij die Draytek heel kieskeurig is qua SFP vendors, maar dat lijkt me wel meevallen.
Als je geen losse kastje wilt: Klik een Genexis MC901 mediaconverter op je glasvezel (Marktplaats, 20 eur ofzo?) of de opvolger P1090
De ZTE ZXHN F3100 is/was ook vrij populair, die staat nu voor een tientje op marktplaats. Afhankelijk van de versie van de Reggefiber-unit moet je even een passend model uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Thralas en @DJSmiley.
Jullie hebben gelijk, je hebt ook SFP naar RJ45 adapter. Dan heb je alleen nog maar een NTU nodig en zo'n adapter voor in de router. Hopen dat die Draytek niet te kieskeurig is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hoeveel snelheid heb je nodig bij je tv ?

neem anders een simpele splitter va1 x GB naar 2x 100MB. maw je laat beide vlans over je bestaande utp kabel lopen op die manier. omdat je dan maar 4 draden per keuze beschikbaar heb haal je geen GB. maar zoals ik het lees is het enkel voor je tv ontvanger en je tv zelf toch ?

dus splitter op de utp in de meterkast > utp naar woonkamer > splitter voor tv / tv ontvanger en klaar

kost ook vrijwel niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 10:10
Ray schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:41:

neem anders een simpele splitter va1 x GB naar 2x 100MB. maw je laat beide vlans over je bestaande utp kabel lopen op die manier. omdat je dan maar 4 draden per keuze beschikbaar heb haal je geen GB. maar zoals ik het lees is het enkel voor je tv ontvanger en je tv zelf toch ?

dus splitter op de utp in de meterkast > utp naar woonkamer > splitter voor tv / tv ontvanger en klaar

kost ook vrijwel niets
Kost dit:
http://www.cablers.nl/UTP-optimizer

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ray schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:41:

kost ook vrijwel niets
Dat vind ik echt een noodoplossing. Natuurlijk kan het werken, maar toch.
Moet je natuurlijk zelf weten. Ik vind het iets dat even tijdelijk is, kans op storingen is ook nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:23:
[...]

Dat vind ik echt een noodoplossing. Natuurlijk kan het werken, maar toch.
Moet je natuurlijk zelf weten. Ik vind het iets dat even tijdelijk is, kans op storingen is ook nog groter.
als het alleen gaat om een setup box en internet op tv dan zie ik niet waarom dit een noodoplossing zou zijn? beiden zijn vaak al max 100MB en ervan uitgaande dat de utp die er ligt van redelijke kwaliteit is zie ik geen problemen.

voor 10 euro klaar volgens de link.

wellicht dat TS ooit een andere provider neemt die wel een losse FTU heeft dan heeft hij in ieder geval een ; 'dure' hardware aangeschaft

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 28-06-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 10:10
Ray schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:26:
[...]

als het alleen gaat om een setup box en internet op tv dan zie ik niet waarom dit een noodoplossing zou zijn? beiden zijn vaak al max 100MB en ervan uitgaande dat de utp die er ligt van redelijke kwaliteit is zie ik geen problemen.

voor 10 euro klaar volgens de link
Plus verzendkosten van 5,95, maar dan nog...

Het is zeker geen noodoplossing als het alleen voor de decoder is en voor de smartTV oplossingen van je TV zelf. Dan is 100 Mbit per stuk ruim zat.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 935029

Ik zou een access point ophangen (er zijn modellen met een extra LAN poort) en die modem laten staan. Zal niet veel duurder zijn en ga je er meteen in Wi-Fi dekking op vooruit. Bovendien heb je dan een oplossing die altijd werkt - ook als je van provider wisselt. Ook heb je dan geen geneuzel als er een keer wat mis is - het eerste wat de klantenservice/monteur vaak wil zien is dat je Draytek terugplaatst om te kijken of het niet aan je eigen geknutsel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Barre73 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:29:
[...]

Plus verzendkosten van 5,95, maar dan nog...

Het is zeker geen noodoplossing als het alleen voor de decoder is en voor de smartTV oplossingen van je TV zelf. Dan is 100 Mbit per stuk ruim zat.
als je een beetje handig bent en je hebt de juiste tang split je de bestaande utp gewoon zelf (mits lang genoeg) hebben we op de zaak ook diverse malen gedaan om op die manier internet en telefonie over 1 utp te laten lopen. Inmiddels zitten we op voip dus alles is weer hersteld :)
Pagina: 1