Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-08 00:59
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met de overstap van de MSI Z170 SLI Plus/6700K naar de MSI X99A SLI Plus/I7 5930K. De rest van de hardware blijft hetzelfde, dit is mijn systeem: https://nl.hardware.info/.../26206/hobbystudiegame-pc Is dat gewoon een kwestie van nieuwe hardware installeren, drivers installeren en aan de slag of is nodig dat ik Windows opnieuw installeer? Zie hier best tegenstrijdige berichten over langs komen, dus vandaar mijn twijfels.

Mvg, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Hoe minder het platform veranderd, des te groter de kans dat het goed gaat zonder windows re-install. Zou je van AMD naar Intel gaan, dan is de kans dat het nodig is groter.

Zekerheid zal je niet snel krijgen, maar ik verwacht dat het wel goed gaat. Zou het gewoon proberen, herinstalleren kan altijd nog als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
als je van chipset wisselt moet je gewoon een herinstallatie doen simpel zat, anders is het vragen om probleempjes.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Dit bedoel ik dus met tegenstrijdige berichten 😜 Heeft één van jullie ervaring met een dergelijke overstap zonder herinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 11:43
peter0007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:19:
Dit bedoel ik dus met tegenstrijdige berichten 😜 Heeft één van jullie ervaring met een dergelijke overstap zonder herinstallatie?
Nou ja, vandaar dus mijn opmerking. Tuurlijk kan het goed gaan en als je zelf al snel genoegen neemt met wat vreemde taferelen dan go for it. Maar als je zekerheid wilt dan is een herinstallatie de enige manier. :) Maar een x99 bord bevat aardig andere features dan een z170 bord dus zelf was ik er niet aan begonnen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
peter0007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:14:
Ik ben bezig met de overstap van de MSI Z170 SLI Plus/6700K naar de MSI X99A SLI Plus/I7 5930K. De rest van de hardware blijft hetzelfde, dit is mijn systeem: https://nl.hardware.info/.../26206/hobbystudiegame-pc Is dat gewoon een kwestie van nieuwe hardware installeren, drivers installeren en aan de slag of is nodig dat ik Windows opnieuw installeer? Zie hier best tegenstrijdige berichten over langs komen, dus vandaar mijn twijfels.
Je wisselt van moederbord dus je Windows licentie vervalt hoe dan ook. Een herinstallatie is het veiligste, er blijft dan niets hangen van oude drivers of andere rommel. Anders kan je mogelijk tot de conclusie komen dat Windows instabiel is bij gebruik.

Overigens, waarom "upgraden" naar een oudere CPU? De 5930K is een Haswell-E processor. Kies dan eerder voor de Core i7 6800K of 6850K. Dit is de nu nog huidige Broadwell-E generatie en een stuk nieuwer. Of je wacht even op Skylake-X, dat zou ik doen.

Een 6700K is ook een uitstekende processor, je moet dit dan echt doen voor de meer cores of de hogere geheugen limiet van het 2011-3 platform. Anders win je weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
CMD-Snake schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:36:
[...]

Je wisselt van moederbord dus je Windows licentie vervalt hoe dan ook. Een herinstallatie is het veiligste, er blijft dan niets hangen van oude drivers of andere rommel. Anders kan je mogelijk tot de conclusie komen dat Windows instabiel is bij gebruik.

Overigens, waarom "upgraden" naar een oudere CPU? De 5930K is een Haswell-E processor. Kies dan eerder voor de Core i7 6800K of 6850K. Dit is de nu nog huidige Broadwell-E generatie en een stuk nieuwer. Of je wacht even op Skylake-X, dat zou ik doen.

Een 6700K is ook een uitstekende processor, je moet dit dan echt doen voor de meer cores of de hogere geheugen limiet van het 2011-3 platform. Anders win je weinig.
Ik kan de 5930K voor een schappelijke prijs overnemen, verder is het gewoon vooral 'omdat het kan'. Misschien dat ik ooit nog eens op het belachelijke idee kom om triple-SLI te gaan draaien :) Kort samengevat zeg je: zonder herinstallatie kan wel, maar een nieuwe installatie is aan te raden omdat Windows anders instabiel kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Zoals gezegd vaak gaat dat wel goed als de chipset niet te veel afwijkt, meeste kans op problemen zijn de eventueel afwijkende sata controllers/chipset.

Maar voor dit soort gevallen om het netjes te doen check :)
Sevenforums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap (Paragon P2P Adjust OS}

Dezelfde situatie/discussie:
Nieuwe MOBO met oude SSD(Windows 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
peter0007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:45:
Ik kan de 5930K voor een schappelijke prijs overnemen, verder is het gewoon vooral 'omdat het kan'.
Als de prijs laag genoeg is, is het interessant. Maar verwacht geen winst ten opzichte van je 6700K. De enige winst zal je zien in mulithreaded scenario's.
Kort samengevat zeg je: zonder herinstallatie kan wel, maar een nieuwe installatie is aan te raden omdat Windows anders instabiel kan worden?
Om zeker te weten adviseer ik Windows opnieuw te installeren. Dan kan Windows zich aanpassen aan de hardware en zou je vage fouten moeten voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Ik verwacht ook geen winst, alleen multithreaded. Maar aangezien het me onder de streep €10,- kost vind ik het wel waard. Waarschijnlijk ga ik Windows dan toch opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
The_Doman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:56:
Zoals gezegd vaak gaat dat wel goed als de chipset niet te veel afwijkt, meeste kans op problemen zijn de eventueel afwijkende sata controllers/chipset.

Maar voor dit soort gevallen om het netjes te doen check :)
Sevenforums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap (Paragon P2P Adjust OS}

Dezelfde situatie/discussie:
Nieuwe MOBO met oude SSD(Windows 7)
Ik zit even te kijken naar de eerste link die je doorstuurde. Daar zie ik dat je een ISO naar een DVD moet branden. Ik ben bang dat dat niet werkt met een externe DVD-speler? Mijn behuizing heeft namelijk geen ruimte voor een DVD-speler en de externe werkt via USB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan dat ook via usb stickie doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Damic schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:53:
Je kan dat ook via usb stickie doen.
Gewoon de ISO op een USB zetten bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

peter0007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:45:
[...]

Ik kan de 5930K voor een schappelijke prijs overnemen, verder is het gewoon vooral 'omdat het kan'. Misschien dat ik ooit nog eens op het belachelijke idee kom om triple-SLI te gaan draaien :) Kort samengevat zeg je: zonder herinstallatie kan wel, maar een nieuwe installatie is aan te raden omdat Windows anders instabiel kan worden?
Triple SLI kan niet meer met GTX1000 kaarten, dus dat kan je vergeten als je ermee wil gamen :P

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter0007
nelizmastr schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:12:
[...]

Triple SLI kan niet meer met GTX1000 kaarten, dus dat kan je vergeten als je ermee wil gamen :P
Haha, ik heb nu 2x GTX970 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nee, iso uitpakken naar een stickie tesamen met het stickie bootable maken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Damic schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:18:
Nee, iso uitpakken naar een stickie tesamen met het stickie bootable maken
Dat is ook niet echt duidelijk natuurlijk. :?

ISO naar USB (bootable) check:
RUFUS is een bekende.
Meestal gebruik ik zelf nu ULTRAISO daarvoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
The_Doman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:28:
[...]

Dat is ook niet echt duidelijk natuurlijk. :?

ISO naar USB (bootable) check:
RUFUS is een bekende.
Meestal gebruik ik zelf nu ULTRAISO daarvoor..
Ik heb net Rufus gedownload. Nu moet ik de stick dus bootable maken met de ISO vanaf Dropbox? (die uit jouw linkje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik gebruik meestal power iso maar kan ook met die porogramma's of tooltje van MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
peter0007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:33:
[...]

Ik heb net Rufus gedownload. Nu moet ik de stick dus bootable maken met de ISO vanaf Dropbox? (die uit jouw linkje)
That is a yes. :)
Daarna nog even uitzoeken hoe je je PC van USB kan laten booten.
Vaak wordt de USB stick als USB-HDD type weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
The_Doman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:39:
[...]

That is a yes. :)
Daarna nog even uitzoeken hoe je je PC van USB kan laten booten.
Vaak wordt de USB stick als USB-HDD type weergegeven.
Top! Dat heb ik net gedaan. En dan in de BIOS wijzigen dat hij vanaf USB moet booten voordat ik componenten ga wisselen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
peter0007 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:41:
[...]
Top! Dat heb ik net gedaan. En dan in de BIOS wijzigen dat hij vanaf USB moet booten voordat ik componenten ga wisselen dus?
Nou nee, het gaat juist om de nieuwe PC/configuratie!
Eerst je nieuwe PC configuratie samenstellen (testen!) zonder de HDD.
Daarna je HDD met bestaande windows installatie plaatsen en opstarten van de USB/ISO.
(Meestal kan dat via een bios/boot menu, test dat eventueel eerst zonder HDD.)
Volg dan de aanwijzingen van de aangegeven link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
The_Doman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:08:
[...]

Daarna je HDD met bestaande windows installatie plaatsen en opstarten van de USB/ISO.
Super, dankjewel voor de uitleg! Ga ik morgen aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
The_Doman schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:08:
[...]

Heeft deze leek nog één vraagje: op welk moment moet ik mijn SSD er in prikken? Is dat tussen stap 3 en 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter0007
Even een update: ik heb toch de stoute schoenen aangetrokken en het nieuwe bord + CPU geïnstalleerd, maar zowel USB als de videokaart werden niet herkend (geen beeld). Ik ga dus back-uppen en een nieuwe installatie uitvoeren. Bedankt voor jullie support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56
Peter0007 :

wat zeker werkt is windows 7 of welke dan ook te RESEALEN ,
even googlen hoe dat in zijn werk gaat ,
dus de oude hardware die nog werkt resealen , computer uit , nieuwe hardware erin en de pc weer aan ,
het is dan alsof de pc volledig vers is en vraag om de drivers voor de nieuwe spullen in je pc .
die installeren en rebooten , en daarna werkt de pc weer als vanouds met alle programma's en documenten en instellingen zoals je die er voor ook had .

het command line commando = sysprep.exe wat je nodig hebt

[ Voor 6% gewijzigd door Misterpc op 28-06-2017 18:52 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Pagina: 1