Motor verkocht aan buitenlander, geld binnen, geen contact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-04 16:47
Deze motor is van m'n vader, maar omdat hij vrij ernstig ziek is heb ik het van hem overgenomen.
Situatie:
M'n vader heeft een oude gerestaureerde motor (jaren 50) verkocht aan een Nederlander in Zwitserland, wel met Zwitserse nationaliteit. Een eigenaar van een paar restaurants geloof ik. Omdat hij niet direct kon komen en er andere kopers waren, zou hij een paar honderd € aanbetalen. Dit heeft hij netjes gedaan. Echter, zonder afspraak stond een paar dagen later het volledige bedrag op de rekening.
Dit is intussen een week of 3 geleden. Er is niet/nauwelijks contact met te krijgen met de koper. Neemt de telefoon niet op, reageert niet op Whatsapp/SMS, ook niet per email.
Hij heeft in die 3 weken alleen een mailtje gestuurd dat z'n vriend een spiditeur (hij zal expiditeur bedoelen) is, en dat deze alles zou regelen. Maar je raad het al, niets gehoord in weken.
Nu kwamen we er ook achter dat het laaste nummer van het framenummer niet aanwezig is in de motor, deze past ook niet op het plaatjes, ruimtegebrek. Het lijkt er dus op dat iemand dat er zelf in heeft geslagen. Binnen Nederland hoeft dat geen probleem te zijn, maar om de motor uit te voeren natuurlijk wel.

Omdat die motor weg moet bij m'n vader weet ik zo niet wat te doen. Ook ik krijg geen contact met de koper. Ik heb om contactgegevens van de expediteur gevraagd zodat ik dat verhaal van het framenummer kan uitleggen en hij dan zelf kan kiezen wat hij wil, of geld terug, of alsnog op eigen risico invoeren.
Maar ik krijg dus op geen enkele manier contact op die ene mail na.
Wat is raadzaam om te doen?

Afwachten?
Blijven mailen/appen/bellen?
Geld terugstorten en mededelen dat de koop ontbonden is?
Iets als in gebreke stellen?

Dank alvast.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Het komt in ieder geval niet over als kwade bedoeling, wellicht meer een gebrek aan tijd.

Ik zou de koper een vriendelijk bericht sturen dat de motor weer in de verkoop gaat, en als hij verkocht wordt aan een ander het bedrag teruggestort word op zijn rekening.

Verkoop je hem - ben je er eerder vanaf, verkoop je hem niet en komt hij hem ophalen - ook goed, in beide gevallen jou probleem opgelost met minimaal risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:22
Anoniem: 472287 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:16:
Het komt in ieder geval niet over als kwade bedoeling, wellicht meer een gebrek aan tijd.

Ik zou de koper een vriendelijk bericht sturen dat de motor weer in de verkoop gaat, en als hij verkocht wordt aan een ander het bedrag teruggestort word op zijn rekening.

Verkoop je hem - ben je er eerder vanaf, verkoop je hem niet en komt hij hem ophalen - ook goed, in beide gevallen jou probleem opgelost met minimaal risico.
Euh, je kan niet zomaar de koop ongedaan maken door éénzijdig het geld terug te storten.

@Ora et Labora Geld apart zetten en wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MuddyMagical schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:22:
[...]

Euh, je kan niet zomaar de koop ongedaan maken door éénzijdig het geld terug te storten.

Maar er is ook nog zoiets als redelijkheid. Ik doe veel autohandel, en soms is dat gewoon hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Laatst online: 13:22
Anoniem: 472287 schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:24:
[...]

Maar er is ook nog zoiets als redelijkheid. Ik doe veel autohandel, en soms is dat gewoon hoe het gaat.
Daar heb je niets aan als de koper op zijn strepen gaat staan. Dus dat is nu gokken en dus niet met minimaal risico.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:36
In elk geval er op letten dat ALS de potentieele koper afhaakt en vraagt om het geld terug te storten, je het geld naar exact hetzelfde rekeningnummer terugstort - en niet ongemerkt meewerkt aan fraude door naar een ander nummer te storten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit heet schuldeisersverzuim. Als je geen plaats voor de motor hebt, kun je hem via inbewaringstelling ergens stallen (zitten wel wat wettelijke eisen aan). Het geld voor de inbewaringstelling kun je van de koper terugkrijgen (eerder krijgt hij de motor niet), dus dat is risicoloos voor jou. Na vijf jaar verjaart de vordering tot levering en kun je de motor 'veilig' aan iemand anders verkopen. Bij verjaring hoeft het geld dat na de inbewaringstelling overblijft niet terug naar de oorspronkelijke koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Ora et Labora schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:04:
[...]
... spiditeur (hij zal expiditeur bedoelen) ...
[...]
'Spedition' is Duits voor 'transporteur', voor als je dingen wil versturen (of op laten halen) die niet in een doosje met de postbode mee kunnen :).
Als het om een vriendendienst gaat kan dat inderdaad even duren voor dat geregeld is.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Meestal krijg je geen geld en willen ze eerst de motor. Dit is de wereld op zijn kop :)

Vreemd dat hij slecht bereikbaar is, maar houd er ook rekening mee dat zich iets heftigs voorgedaan kan hebben aan zijn adres (ziekte, overlijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:38
Fairy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:37:
Meestal krijg je geen geld en willen ze eerst de motor. Dit is de wereld op zijn kop :)

Vreemd dat hij slecht bereikbaar is, maar houd er ook rekening mee dat zich iets heftigs voorgedaan kan hebben aan zijn adres (ziekte, overlijden).
Precies, ik zou ook zeggen dat als je de ruimte hebt om 'm nog even de tijd te geven. Probeer anders de gegevens van deze vriend te pakken te krijgen zodat je het transport met deze persoon kunt regelen. Gaat wellicht sneller.

En ook 's fijn om te lezen dat niemand is opgelicht :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Ik zou het geld niet zomaar terugstorten. Misschien is de koper overleden en hoor je er nooit meer wat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bigfoot schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:54:
Ik zou het geld niet zomaar terugstorten. Misschien hoor is de koper overleden en hoor je er nooit meer wat van.
Strikt genomen is het dan nog steeds niet jouw geld. Zaken als erfenis kunnen lang duren en als ze er dan achter komen dat je geld achter houd kun je een hoop gezeik krijgen als je niet in staat bent het terug te betalen.

Ik zou het dus wel even apart houden. In principe heb je een koopovereenkomst. De motor is verkocht, maar zal toch ergens gestald moeten worden. Hierop is al een stukje terug in het topic aangegeven hoe je dat moet aanpakken, maar zou het er allemaal niet op aan laten komen als het niet nodig is. Misschien hoor je snel weer wat en gaat het ineens allemaal heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
weet de klant dat z'n spiditeur er een boeltje van maakt?
assertief een deadline (+1maand?) stellen, als hij dan niet is opgehaald dan is het 100euro/maand stallingskosten, als duwtje in de rug om snel iets te gaan regelen.
alternatief: overschrijven NL-NL naar die spiditeur (na akkoord klant) en er zijn probleem van maken.

geld niet terugstorten, daar zijn (zoals hierboven ook al genoemd) meerdere doemscenario's op te verzinnen.

geef helder aan wat jouw behoeftes zijn, en waar je grenzen liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakerTweaker
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-04 22:35
Had vroeger (toen ik nog een webshop had) ook 500 EUR ontvangen voor een product, verstuurd naar opgegeven adres. Het pakket is nooit bezorgd en heeft lang op het postkantoor gelegen. Uiteindelijk werd het product teruggestuurd naar mij door PostNL. Mijnheer heb ik meerdere malen aangeschreven. Nooit wat van gehoord, geld gewoon gehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:17
Doet me een beetje denken aan dit topic:
Brommer verkocht, maar nieuwe eigenaar haalt 'm niet op

[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 26-06-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zal nog even afwachten, kan zo zijn dat er vandaag of morgen iemand op de stoep staat. (Het geld zou ik even apart houden.)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Bedankt voor alle reacties.
Ik wacht nog even af, heb net nog z'n voicemail ingesproken. Eventueel heb ik ook het nummer van het restaurant in Zwitserland welke ik kan bellen als ik niks terug hoor, al zou hij dat wel niet op prijs stellen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:48
Waarom zou je dat restaurant niet bellen?
Gewoon bedanken dat hij zo snel betaald heeft, en vragen wat je verder kan doen om de ophaling te laten regelen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomCreated
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-03-2023
@Ora et Labora

Allereerst sterkte met de situatie van je vader. En nogal vervelend dat je in zo'n situatie bent beland, je kunt beter het geld terug laten stortten en aan de kant houden.

Zelfs al heeft de koper geen kwade bedoelingen dan is het gewoon redelijk om vanuit de kant van de verkoper je recht te eisen om het geld aan de kant te houden want voor hetzelfde geldt reageert de betreffende meneer niet meer en ben jij de *sjaak* terwijl je niks fout hebt gedaan. :P

Stuur hem diverse mail(s), en appjes. Maak hier screenshots van als bewijs mocht de meneer toch moeilijk wezen doen. Dan kun je aangeven dat je hem hebt gecontacteerd en ook netjes hebt gehandeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ora et Labora schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:07:
Ik wacht nog even af, heb net nog z'n voicemail ingesproken. Eventueel heb ik ook het nummer van het restaurant in Zwitserland welke ik kan bellen als ik niks terug hoor, al zou hij dat wel niet op prijs stellen denk ik.
Je kan het restaurant bellen en niets zeggen over waar het over gaat, maar alleen dat je op zoek bent naar die persoon. Je kan schetsen dat de communicatie gestopt is en afvraagt of er iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ora et Labora schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:07:
Ik zou dat even bellen ja, wel zo netjes. Even bedanken voor de betaling en nader informeren over transport wat hier net gezegd is. Niet teveel negatief denken dat iemand dat niet waardeert of wat, jij weet niet wat de situatie is daar...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:04:
Nu kwamen we er ook achter dat het laaste nummer van het framenummer niet aanwezig is in de motor, deze past ook niet op het plaatjes, ruimtegebrek. Het lijkt er dus op dat iemand dat er zelf in heeft geslagen. Binnen Nederland hoeft dat geen probleem te zijn, maar om de motor uit te voeren natuurlijk wel.
hoe is dat ding ooit door de apk heen gekomen? een van de controles is of de gegevens op het kentekenbewijs kloppen met het aangeboden voertuig, en daarvan is het serienummer - tegenwoordig VIN - het belangrijkste. als dat niet klopt volgt onherroepelijk een afkeuring en gang naar het rdw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:06
PetervdM schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:57:
[...]

hoe is dat ding ooit door de apk heen gekomen? een van de controles is of de gegevens op het kentekenbewijs kloppen met het aangeboden voertuig, en daarvan is het serienummer - tegenwoordig VIN - het belangrijkste. als dat niet klopt volgt onherroepelijk een afkeuring en gang naar het rdw.
Motoren --> APK vrij >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:37

Yucon

*broem*

Toch is dit nr ook binnen nederland een stevig probleem. Vooral aangezien de rdw hier de laatste jaren veel scherper op geworden is. Ik zou dit eerst eens rechtzetten want als hij in zwitserland door de lokale rdw vastgehouden wordt heb je een nog veel groter probleem en is het moeilijker om recht te zetten. Weet je of pa misschien nog foto's van de restauratie heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 12:27

Supercop

electronics is my game

je hebt het ook over een motor van 60 jaar oud, registratienummers e.d. waren toen nog niet zo vanzelfsprekend. Het verbaasd mij ook niet dat er dingen met de hand ingeslagen zijn. Ik heb zelf een iets jongere motor, en daar is ook van alles aan geprutst lijkt het, maar ja, zet het in de context van 60 jaar terug en dan is het niet zo raar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Yucon schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:02:
Toch is dit nr ook binnen nederland een stevig probleem. Vooral aangezien de rdw hier de laatste jaren veel scherper op geworden is. Ik zou dit eerst eens rechtzetten want als hij in zwitserland door de lokale rdw vastgehouden wordt heb je een nog veel groter probleem en is het moeilijker om recht te zetten. Weet je of pa misschien nog foto's van de restauratie heeft?
Voor zover ik weet is dat ding grotendeels in onderdelen binnengekomen, hij heeft er weer een motor van gemaakt, en van alles gerestaureerd. Ik zal informeren naar foto's hiervan. Als ik contact krijg met de expediteur zal ik het sowieso laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MuddyMagical schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:22:
[...]

Er zit een groot verschil tussen de juridische weg en de praktische weg. De vraag is wat iemand uit Zwitserland wilt gaan ondernemen aan juridische stappen hier in Nederland, zeker als hij zijn geld al heeft teruggekregen en dus geen schade heeft geleden.
Dat gaat voor hem een kostbare aangelegenheid worden, daar zit hij ook niet op te wachten.

En dan nog is het de vraag wat een rechter gaat oordelen, zeker als TS kan aantonen dat hij regelmatig heeft geprobeerd contact te zoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:50
Risicovolle manier van witwassen?

Geld lekker houden en motor naar de sloop :P ;)

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Redelijk vaak in de jaren 90 bij importauto's (vanuit USA en Azië) de nummers met de hand ingeslagen.
Meestal onder ambtelijk toezicht (douane erbij) wat neerkomt op.. "goedemorgen, we hebben een container met een auto uit ... er staat geen nummer in een onlosmakelijk deel... komen jullie kijken? - Geen tijd.. gewoon even nummer doen en met papieren langskomen? Ok... tot straks....

Dat was wel redelijk gebruikelijk bij auto's die met verhuisgoed meekwamen. Met motoren van niet anders.

Anyway, on topic.

Bellen naar het restaurant en gewoon vragen zal echt geen problemen opleveren. Waarom? Mensen kunnen toch ook bellen voor een reservering?
Of je de baas kan spreken over een aankoop die hij gedaan heeft zal ook geen punt zijn.

WEL belangrijk dat je inderdaad het geld terugstort op de rekening waar het vandaan komt als de klant afhaakt. Bij een vraag het terug te storen op een andere rekening, kun je zelfs overwegen contact op te nemen met je eigen bank om te vragen of er iets loos is met de nummers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
MuddyMagical schreef op maandag 26 juni 2017 @ 08:25:
[...]

Daar heb je niets aan als de koper op zijn strepen gaat staan. Dus dat is nu gokken en dus niet met minimaal risico.
Maar het zou enkel een aanbetaling moeten zijn, akkooord voor de volledige verkoop is nooit wederzijds gesloten als ik zo lees.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.A.T.R.I.C.K
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
gewoon een communicatiefoutje of te druk, wie weet koopt die piemel iedere maand een motor en is hij het overzicht een beetje kwijt (gebeurt mij ook weleens op marktplaats, het is altijd mijn fout ^^).

maak het geld niet over na een andere rekening or you fucked :P
en niks doen waarvan je niet zeker weet of het wel legaal of illegaal is (denk over die zin maar eens na ^^).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:37
Als eerste even via het restaurant proberen is natuurlijk een handige optie. Krijg je ook daar geen contact: stuur een briefje naar een fysiek postadres (als je dat hebt). Misschien is de goede man wel overleden en kunnen zijn nabestaanden niet in zijn email of telefoon.

Parkeer het geld zolang even op een spaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik heb de persoon te spreken gekregen, dus dat is positief.
Hij bood z'n excuses aan, hij was heel druk en dergelijke.
Ik zou vandaag of morgen gebeld worden door de expediteur, zou hij regelen, dus dat wachten we even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:30

Spinez0r

At your service.

Ora et Labora schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:07:
Ik heb de persoon te spreken gekregen, dus dat is positief.
Hij bood z'n excuses aan, hij was heel druk en dergelijke.
Ik zou vandaag of morgen gebeld worden door de expediteur, zou hij regelen, dus dat wachten we even af.
Al iets gehoord van de Expediteur in de tussentijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad. Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:56
Fairy schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:14:
Ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad. Hoe is dit afgelopen?
@Ora et Labora zou je een update kunnen gegeven? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

NotSoSteady schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:22:
[...]

@Ora et Labora zou je een update kunnen gegeven? 8)
Daarom post ik het ook. Dan kan iedereen het antwoord lezen :)

Ik lees niet goed :P

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 17-07-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Als de TS met een update wilt komen, komt die vanzelf wel. Hier hoeft niet iedere 3-4 dagen om gevraagd te worden. Verdere "is-er-nog-een-update"-posts worden dan ook verwijderd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ora et Labora
Sorry sorry, lange vakantie gehad en niet op GoT geweest.
Expediteur en dergelijk is niet doorgegaan, er zou een vriend langskomen, die is ook langsgekomen en wilde de motor gelijk meenemen, maar uiteraard vond ik dat niet goed. Die vriend heeft de motor op z'n naam gezet zodat ik een vrijwaring had en heeft de motor meegenomen.
Uiteindelijk, eind goed, al goed!

Pagina: 1