Lekkage of afgetapt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-03-2024
Vandaag moest ik wat in de kelder zetten, waar bij ons de water meter zit. Ik hoorde het water door de leidingen stromen. Ik zag de watermeter draaien. Wij kwamen net terug van boodschappen doen. Dus ik wist zeker dat er niks liep. Voor de zekerheid alles gecontroleerd. Alle kranen, de douche, de buitenkraan, de wc's. Niks stroomde door. Nu is mijn vraag; heb ik ergens lekkage of wordt ik afgetapt (kan dat??)?
BounceMeister schreef op zondag 25 juni 2017 @ 00:47:
Als je een buitenkraan hebt, zit daar vaak ergens binnen een afsluiter voor. Misschien kan je die eens dichtzetten? Dan zou je lekkage in die leiding kunnen uitsluiten.
Lekkage binnen zou je toch wel moeten merken aan natte plekken in de muren of het plafond lijkt me.
De afsluiter van de buitenkraan zit aan de andere kant van de muur. Als tussen de kraan en de afsluiter 50 cm leiding zit is het veel dus dat gaat niet helpen. Ik zal proberen een link te posten naar een foto waarop te zien is wat bij mij de situatie is.
Oh jah, vannacht is er ruim 70 liter weer 'verdwenen'. De wc is vannacht max 2 keer door getrokken. Verder stonden alle eventuele verbruikers uit geschakeld.

[ Voor 109% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2017 16:52 . Reden: originele TS gerepareerd met de aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Waarschijnlijk gewoon een apparaat dat iets aan het doen was. Als het constant zou gebeuren had je het wel gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:33

EnnaN

Toys in the attic

Je kan natuurlijk wel afgetapt worden, maar ik heb nog nooit gehoord van dat iemand water ging stelen... dat kan toch niet uit voor die moeite? I mean, alles kan, maar lijkt me niet het eerste waar ik aan zou denken.

Misschien een toilet die nog aan het vullen was, afwas/wasmachine, of toch iets wat lichtjes lekt?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

geen wasmachine, afwasmachine die draaide? wc die lekt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
joghannes schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:37:
Dus ik wist zeker dat er niks liep. Voor de zekerheid alles gecontroleerd. Alle kranen, de douche, de buitenkraan, de wc's. Niks stroomde door. Nu is mijn vraag; heb ik ergens lekkage of wordt ik afgetapt (kan dat??)?
Er stond niks aan, en er liep niks door. Er was niks aan het bijvullen. Ik heb ook geen lekkage ergens dat ik weet. Ik ga het in de gaten houden. Ik post hier m'n bevindingen.

@EnnaN lekkage was ook mijn eerste gedachte. Aftappen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Maar wilde alle mogelijkheden uitsluiten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Bij het slapen gaan even de meterstand noteren en 's ochtends als je opstaat even weer noteren en kijken wat je in een nacht verbruikt hebt. Dat een aantal dagen volhouden en dan moet je een lekkage wel kunnen constateren (je weet immers wel wanneer je wasmachine/vaatwasser had draaien 's nachts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarthDragon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-09-2023
Loopt de meter door als er geen apparatuur aan staat en de kranen zijn dicht dan verlies je ergens water.

Loopt de meter continue door dan is er vaak sprake van lekkage.

Loopt de meter zo nu en dan door zonder dat jezelf iets aan hebt gezet en de kranen zijn dicht. Dan is er vaak wat mis met de CV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
EarthDragon schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:58:
Loopt de meter door als er geen apparatuur aan staat en de kranen zijn dicht dan verlies je ergens water.

Loopt de meter continue door dan is er vaak sprake van lekkage.

Loopt de meter zo nu en dan door zonder dat jezelf iets aan hebt gezet en de kranen zijn dicht. Dan is er vaak wat mis met de CV installatie.
De CV is toch niet rechtstreeks aangesloten op de waterleiding? Ik kan de CV afvullen met een vulslang en de kraan die er in de buurt zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
@joghannes Ben bang dat er ergens een lek zit.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Een plantage bij de buren die water nodig heeft? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Vergeet ook niet even in de tuin de kijken voor eventuele lekkage van buitenkraan. Ik had afgelopen winter een kapotgevroren leiding in de tuin. Kwam erachter door het geratel van de watermeter in de meterkast ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:50
Kan ook het warmwater reservoir zijn dat bij vult. Dat wordt snel over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:27
Ik zou eerst eens nagaan of er inderdaad geen apparaat is dat verbruikt. Als het om een gesplitst huis gaat weet ik helaas uit ervaring dat soms "vergeten" wordt de nutsvoorzieningen ook van een eigen meter te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het kan vanalles zijn, een toilet dat blijft lopen, een lekkend kraantje of een lekkende leiding, een kapotte meter.

Bij ons blijft het toilet ook altijd een beetje lopen (het zijn echt druppels). Het is een huurwoning dus daar ga ik niks aan doen, de huisbaas vind het ook onzin alleen mijn vrouw stoort zich er aan omdat ze tegen elke vorm van verspilling is. Maar ik hoor de bak tussen toiletbeurten door nooit bijvallen dus ik heb ook het idee dat het heel erg meevalt.

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 24-06-2017 18:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Nou, ik heb net weer ff gekeken. Om 18:00 en nu net. Is een verschil van 78 liter. En nee, er staat niks aan, niks lekt er. Het is een koophuis, dus niks gedeeld.. Ook de buitenkraan niet. Enfin, ik ga morgen ochtend weer kijken en laat mijn bevindingen weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Sluit morgen eens de hoofdkraan af. Hoor je nog steeds een beetje water stromen? Draai daarna eens de koude kraan open van een kraan terwijl de hoofdkraan dicht zit. Hoor je nu het water harder stromen (of is de leiding dan misschien al leeg)?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je een buitenkraan hebt, zit daar vaak ergens binnen een afsluiter voor. Misschien kan je die eens dichtzetten? Dan zou je lekkage in die leiding kunnen uitsluiten.
Lekkage binnen zou je toch wel moeten merken aan natte plekken in de muren of het plafond lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

13 liter per uur, dan zal je ergens een lekkage hebben. Draai je toilet-kraantjes eens dicht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Marzman schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:22:
13 liter per uur, dan zal je ergens een lekkage hebben. Draai je toilet-kraantjes eens dicht.
Dat wordt lastig. Heb 2(inbouw) hang Closets. Toevallig ben ik die op de beneden verdieping aan het verbouwen, dus die kan dicht gedraaid worden. Ik zal alle afsluiters behalve de hoofd afsluiter een dicht draaien.
Onbekend schreef op zondag 25 juni 2017 @ 00:26:
Sluit morgen eens de hoofdkraan af. Hoor je nog steeds een beetje water stromen? Draai daarna eens de koude kraan open van een kraan terwijl de hoofdkraan dicht zit. Hoor je nu het water harder stromen (of is de leiding dan misschien al leeg)?
Ga ik zo doen. Wat leer ik hier van? Behalve dat er water stroomt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
In ieder geval wel zaak om dit uit te zoeken. 13 liter per uur, is 312 liter per dag of 113.880 liter per jaar.

Dat is zo ongeveer het gebruik van een normaal gezin. Gelukkig is water niet zo duur en gooi je nu 'maar' zo'n €100 per jaar weg.

Waarom is je startpost verdwenen?!

Heb je een kruipruimte? Is daar ook geen lekkage te zien? Hoeft niet direct op te vallen als het water in het zand wegloopt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Via het bedieningsding van je toilet kan je je toilet gewoon dicht draaien. Het is even wat werk de handel uit elkaar te halen, maar het is niet dat je een sloophamer nodig hebt. (IIG dat kon ik bij mijn toilet toen de handel lekte).

Maar 13 liter per uur moet je ook wel op het oog zien wegstromen als je toilet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

joghannes schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:39:
[...]

Dat wordt lastig. Heb 2(inbouw) hang Closets. Toevallig ben ik die op de beneden verdieping aan het verbouwen, dus die kan dicht gedraaid worden. Ik zal alle afsluiters behalve de hoofd afsluiter een dicht draaien.

[...]

Ga ik zo doen. Wat leer ik hier van? Behalve dat er water stroomt?
Als je de hoofdkraan dicht draait, heb je geen waterdruk meer. Enkel de druk die de zwaartekracht op het leidingwater uitoefent. Als je daarna een kraan open draait, komt er lucht in de leiding en zou het water op de plaats van lekkage weg kunnen stromen.

Maar de suggesties van hierboven over een doorlopend toilet kan je beter eerst volgen, want dat is vaak wel een oorzaak van ongemerkt waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 936443

EnnaN schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:41:
Je kan natuurlijk wel afgetapt worden, maar ik heb nog nooit gehoord van dat iemand water ging stelen... dat kan toch niet uit voor die moeite? I mean, alles kan, maar lijkt me niet het eerste waar ik aan zou denken.

Misschien een toilet die nog aan het vullen was, afwas/wasmachine, of toch iets wat lichtjes lekt?
water stelen heb ik nog niet gezien...
maar kenissen van ons vroegen wel om zelf water mee te brengen als we daar gingen helpen door oa. te poetsen e.d.

het was een (beiden) doof-stom koppeltje die ieder jaar 100K euro naar de kerk stuurden maar verder zo gierig als wat...

kan mij wel voorstellen dat er figuren in nederland zijn die een dergelijke kans in de juiste onjuiste situatie niet laten schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Xander schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:04:
In ieder geval wel zaak om dit uit te zoeken. 13 liter per uur, is 312 liter per dag of 113.880 liter per jaar.

Dat is zo ongeveer het gebruik van een normaal gezin. Gelukkig is water niet zo duur en gooi je nu 'maar' zo'n €100 per jaar weg.

Waarom is je startpost verdwenen?!

Heb je een kruipruimte? Is daar ook geen lekkage te zien? Hoeft niet direct op te vallen als het water in het zand wegloopt...
Goede vraag over me start post. Zal wel ergens per ongeluk iets verkeerd gedaan hebben. Ff kijken of ik het kan fiksen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:57
Ben je er zeker van dat de hoofdkraan goed afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Xander schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:04:

Ik had een klein lek achter de meter, wat niet echt opviel omdat ... het water in het losse zand wegliep, en redelijk snel opdroogt.
Bij de supermarkt zo'n zak met geperste kattebak-korrels gehaald, die vocht opnemen, en dan wat uitzetten.

Het zand was droog, dus een laag korrels onder de leiding gelegd, en een dag of 2 later gekeken.
onder het lek waren de korrels aan elkaar geklonterd ( dus nat )
Voor de 'zekerheid' nog een ovenschaal eronder gezet, en na een paar dagen gekeken, en toen zat er inderdaad water in de bak.

Het was in mijn geval geen 70l per dag, maar de schaal zat toch met wat water gevuld.

https://www.ah.nl/product.../ah-kattenbak-houtkorrels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Jarno schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:14:
Ben je er zeker van dat de hoofdkraan goed afsluit?
Ik heb dus net de hoofdkraan af gesloten. En er blijft water stromen. Wel veel minder snel, maar als je kijkt naar de watermeter en 5 minuten later weer, zie je wel degelijk verschil.
Ja, we hebben hier een kruipruimte, maar de vorige eigenaren hebben een parket vloer over de enige toegang gelegd...

Link naar de foto van situatie: https://1drv.ms/i/s!AgyZQSlhy2uSkHnw8jNeaqJGpVwX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
joghannes schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:24:
[...]

Ik heb dus net de hoofdkraan af gesloten. En er blijft water stromen. Wel veel minder snel, maar als je kijkt naar de watermeter en 5 minuten later weer, zie je wel degelijk verschil.
Ja, we hebben hier een kruipruimte, maar de vorige eigenaren hebben een parket vloer over de enige toegang gelegd...

Link naar de foto van situatie: https://1drv.ms/i/s!AgyZQSlhy2uSkHnw8jNeaqJGpVwX
Dat kan niet, tenminste ... zou niet moeten kunnen.
De hoofdkraan zit VOOR de meter, is die dicht, komt er geen water binnen.
Als de meter blijft draaien, heb je wel een afsluiter, maar niet de hoofd-afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is je hoofdkraan dan niet gewoon kapot dat hij niet goed sluit en water door laat gaan?

De hoofdkraan zit vlak voor de meter, sluit die af, kan jouw meter nooit meer draaien omdat er geen water via die aansluiting komt.

[ Voor 43% gewijzigd door SinergyX op 25-06-2017 11:49 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
FreshMaker schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Dat kan niet, tenminste ... zou niet moeten kunnen.
De hoofdkraan zit VOOR de meter, is die dicht, komt er geen water binnen.
Als de meter blijft draaien, heb je wel een afsluiter, maar niet de hoofd-afsluiter.
Als je kijkt naar de link die ik heb geplaatst naar de foto zie je 2 afsluiters zitten. Een voor en een achter de meter. Die staan alle 2 dicht. En toch loopt de meter heel langzaam op...

Weet iemand hoe ik m'n startpost terug kan brengen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-04 11:49
joghannes schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:04:
[...]

De CV is toch niet rechtstreeks aangesloten op de waterleiding? Ik kan de CV afvullen met een vulslang en de kraan die er in de buurt zit...
De CV/Combiketels hebben vaak een overloop wat inderdaad rechtstreeks een afvoer inloopt.. Die was bij mij ook een keer aan het lopen... controleer die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

joghannes schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:52:
[...]

Als je kijkt naar de link die ik heb geplaatst naar de foto zie je 2 afsluiters zitten. Een voor en een achter de meter. Die staan alle 2 dicht. En toch loopt de meter heel langzaam op...
Probeer beide kranen een paar keer open en dicht te zetten. Daarna mogen ze in dichte stand zeker geen water door laten. (Zie je dan nog steeds de meter langzaam oplopen?)
Even een DM naar een moderator sturen, of een topic report aanmaken met de melding dat je de startpost graag wilt herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Dat heb ik ook gehad, het afsluiter gedeelte.
We wouden een buitenkraan aansluiten. maar ook al hadden we de afsluiter zo hard mogelijk aangedraaid, er bleef een behoorlijk stroompje uit de kraam komen.

Na wat gezeik heeft het waterbedrijf die uiteindelijk kosteloos vervangen. Ding zat er volgens de monteur ook pas 50 jaar in.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Raar dat ze allebei kapot zouden zijn, maar wie weet. Echter dan heb je nog een probleem, want waar gaat dat water heen? Of die afsluiters nu kapot zijn of niet, er is een plek waar het water heen gaat terwijl alles uit zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Als die twee hoofdkranen al het water niet goed kunnen afsluiten (door misschien veroudering), dan kijk ik er niet van op dat andere kranen in dat huis ook problemen hebben met het afsluiten van het water.

(Er hoeft ook niet op 1 plaats een lek te zitten, er kunnen wel meerdere kranen zijn die allemaal wel een beetje lekken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Dat stukje waterleiding rechts ziet er beroerd uit zeg. Lijkt mij niet normaal dat het zo verkleurd is.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
technomania schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:31:
Dat stukje waterleiding rechts ziet er beroerd uit zeg. Lijkt mij niet normaal dat het zo verkleurd is.
Dat zegt niks. Gewoon condens die op de buitenzijde is neergeslagen en wat oxidatie veroorzaakt heeft. Dat ziet er op een koperen leiding nu eenmaal zo uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
het kan zeker dat allebei de kogelkranen stuk zijn. maar wel toevallig.
zet de kogelkranen open en ga zoeken in je huis.
waterleiding in je kruipruimte controleren.
alle fittingen nalopen met je handen let ook op zweten van fittingen.(duidt ook op lekkage)
er kan bijv zeker bij oudere leidingen ergens een soldeerfiiting zijn gekraakt.
een klap gehad beugel gebroken verkeerde materialen gebruikt etc.

inbouw wc controleren maak je wc pot bovenin droog met wc papier.
blijft er water komen bodemrubber/klep of te hoog afgesteld.
haal display eraf. en kijk of het waterniveau niet te hoog is ingesteld.
1 a 2 cm onder de boven kant van de overloop van inbouw (witte buis welke in het midden zit.)
is dit het geval ? vlotter lager zetten.
is dit in orde en blijft er water lekken in de pot ? bodemklep/ring
hiervoor dien je kleine handen te hebben anders vraag iemand anders.
bodemventiel houder en bodemklep vervangen. (revisie inbouwreservoir.)

[ Voor 1% gewijzigd door miciel op 25-06-2017 14:32 . Reden: spellingsfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zoveel als het is, merk je volgens mij wel direct als WC de veroorzaker is. Niet dat er permanent een waterval loopt, maar wel dat je het moet zien doorlopen.

Maar als de hoofdkraan wordt dichtgedraaid, komt er dan nog een stroompje water permanent uit een random kraan als je die open zet? Zo ja, dan is duidelijk die hoofdkraan kaduuk. Zo nee, dan wordt het alleen maar vreemder :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Laatst online: 06-05 19:18
[...]

Puur op basis van logica redenerend: De kans dat én beide afsluiters tegelijk defect zijn én je een niet opgemerkt lek hebt, lijkt me kleiner dan de kans dat je meter defect is.
Ik zou het volgende eens aan je waterboer voorleggen:
Wanneer beide afsluiters dichtgedraaid zijn (Zowel die voor als die na de meter) blijft de meter lopen. Dus óf béide afsluiters zijn lek, of de meter is stuk. Aangezien zowel de afsluiter voor de meter als de meter zelf van je waterboer zijn, mogen ze linksom of rechtsom aan de bak. :) (Ik bied ze ter compensatie ook nog lekkere koffie aan, maar dat is een optioneel extraatje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:16
Met @onkl hier; de meter heeft misschien zijn beste tijd gehad. Heb je een merk en typenummer toevallig? Het ziet eruit als een volumemeter, welke over het algemeen een zeer lange levensduur en betrouwbaarheid hebben. Deze werken op basis van een membraan die een smerende vloeistof onder druk zet (wanneer er water stroomt) en daarmee het passerend volume meet. Theoretisch kan de nominale waterdruk op het membraan zo dicht op de meetdruk zitten dat er stroming wordt gemeten zonder dat er stroming is.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Onbekend schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:00:
[...]

Probeer beide kranen een paar keer open en dicht te zetten. Daarna mogen ze in dichte stand zeker geen water door laten. (Zie je dan nog steeds de meter langzaam oplopen?)
Dit is gebeurd en na een paar keer de kranen open en dicht gedraaid te hebben stroomt het water niet meer door als ik de hoofd afsluiter dicht draai. Dus de lekkage zit in het leiding netwerk na de meter.
technomania schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:31:
Die leiding gaat naar de kruipruimte, waar ik niet bij kan... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 17:58
joghannes schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Dit is gebeurd en na een paar keer de kranen open en dicht gedraaid te hebben stroomt het water niet meer door als ik de hoofd afsluiter dicht draai. Dus de lekkage zit in het leiding netwerk na de meter.

[...]

Die leiding gaat naar de kruipruimte, waar ik niet bij kan... |:(
Afgezien van het feit dat je niet je kruipruimte in kan (waarom niet?) kan je natuurlijk wel uitsluiten door die kraan dicht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Laatst online: 24-04 13:34
onkl schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:37:
[...]

Puur op basis van logica redenerend: De kans dat én beide afsluiters tegelijk defect zijn én je een niet opgemerkt lek hebt, lijkt me kleiner dan de kans dat je meter defect is.
Ik zou het volgende eens aan je waterboer voorleggen:
Wanneer beide afsluiters dichtgedraaid zijn (Zowel die voor als die na de meter) blijft de meter lopen. Dus óf béide afsluiters zijn lek, of de meter is stuk. Aangezien zowel de afsluiter voor de meter als de meter zelf van je waterboer zijn, mogen ze linksom of rechtsom aan de bak. :) (Ik bied ze ter compensatie ook nog lekkere koffie aan, maar dat is een optioneel extraatje)
Zo'n meter wordt aangedreven door de kracht van het water wat er doorheen stroomt, dus als er geen water doorheen stroomt is het praktisch onmogelijk dat de meter draait!

daarintegen komt het vaak voor dat de afsluiters niet goed meer afsluiten, zeker als ze een paar jaar oud zijn...

wat voor buitenkraan heb je? een vorstvrije?

als hij niet vorstvrij is, zou het kunnen dat de leiding in de muur is lekgesprongen, dan lekt het in de spauw, is lastig te zien. (eventueel vochtige of koude stenen onder de kraan aan de binnenmuur en/of buitenmuur)

en 13L per uur is redelijk wat, zet maar eens een maatbeker onder de kraan! elke 4,6 minuten een liter.
in een toilet is dat bijna niet over het hoofd te zien...

je zou een van de 2 afsluiters na de meter ff dicht kunnen draaien, dan kan je in ieder geval uitsluiten in welk deel het zit... (de linker sluit alles al af.)

die leiding naar rechts is wel heel erg geoxideerd, waar gaat die heen?

tip:
draai de rechter afsluiter dicht, tap met het aftapkraantje op die afsluiter dat stuk leiding af, laat het aftapkraantje open staan met een bakje er onder.

als het water blijft lopen (13l/uur is te zien) is in ieder geval die afsluiter "lek" en is er een redelijke kans dat in dat stuk leiding het lek zit.

blijft het water niet lopen, dan kan je na een tijdje controleren of de meter nog loopt om vast te stellen of dat stuk leiding lek is..

en weet je "zeker" dat het om liters gaat? sommige watermeters geven het wel raar aan, kan je een foto posten van de stand?

[ Voor 38% gewijzigd door Japidoff op 25-06-2017 16:23 ]

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

idd, een volumetrische meter werkt met een piston en heeft doorstroming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
__R__ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Afgezien van het feit dat je niet je kruipruimte in kan (waarom niet?) kan je natuurlijk wel uitsluiten door die kraan dicht te zetten.
Omdat de vorige eigenaren van het huis de enige toegang hebben dicht gelegd met een parket vloer. Ik moest een maand of 2 geleden van de buurman horen dat er 1 was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 17:58
Ok. Maar Dan nog steeds. Kraan dicht zetten om te kijken of je lekkage daar zit. Eerder werd er gezegd dat je lekkage circa €100 per jaar is. Als de lekkage in dat leidingdeel zit mag jij uitmaken of dat je vloer €100 per jaar waard is of dat je een gat er in gaat zagen.

Aan de andere kant..... Bij je buurman naar beneden in de kruipruimte. Gat onder de fundering doorgraven en je zit in je eigen kruipruimte. Alweer, is dat werk je €100 per jaar waard.

[ Voor 25% gewijzigd door __R__ op 25-06-2017 23:07 . Reden: Graven graven graven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Japidoff schreef op zondag 25 juni 2017 @ 16:03:
[...]

Zo'n meter wordt aangedreven door de kracht van het water wat er doorheen stroomt, dus als er geen water doorheen stroomt is het praktisch onmogelijk dat de meter draait!

daarintegen komt het vaak voor dat de afsluiters niet goed meer afsluiten, zeker als ze een paar jaar oud zijn...

wat voor buitenkraan heb je? een vorstvrije?

als hij niet vorstvrij is, zou het kunnen dat de leiding in de muur is lekgesprongen, dan lekt het in de spauw, is lastig te zien. (eventueel vochtige of koude stenen onder de kraan aan de binnenmuur en/of buitenmuur)

en 13L per uur is redelijk wat, zet maar eens een maatbeker onder de kraan! elke 4,6 minuten een liter.
in een toilet is dat bijna niet over het hoofd te zien...

je zou een van de 2 afsluiters na de meter ff dicht kunnen draaien, dan kan je in ieder geval uitsluiten in welk deel het zit... (de linker sluit alles al af.)

die leiding naar rechts is wel heel erg geoxideerd, waar gaat die heen?

tip:
draai de rechter afsluiter dicht, tap met het aftapkraantje op die afsluiter dat stuk leiding af, laat het aftapkraantje open staan met een bakje er onder.

als het water blijft lopen (13l/uur is te zien) is in ieder geval die afsluiter "lek" en is er een redelijke kans dat in dat stuk leiding het lek zit.

blijft het water niet lopen, dan kan je na een tijdje controleren of de meter nog loopt om vast te stellen of dat stuk leiding lek is..

en weet je "zeker" dat het om liters gaat? sommige watermeters geven het wel raar aan, kan je een foto posten van de stand?
toon volledige bericht
Jep, vorstvrije buiten kraan. De stand voor het slapen gaan: https://1drv.ms/i/s!AgyZQSlhy2uSkTIX9BHjWTOm802p. Vanmorgen was dat 306 ltr minder;
https://1drv.ms/i/s!AgyZQSlhy2uSkHvq0nB5TM96_lgW. Het is trouwens de kraan rechts boven. Als ik die dicht draai stopt de water stroom; https://1drv.ms/i/s!AgyZQSlhy2uSkTOc1YgDKAnmeGU5.
Het lijkt mij dat deze naar de keuken gaat... Nu heeft de wasmachine 2 of 3 keer aan gestaan, en we zijn een paar keer naar de wc geweest. Maar dat kan toch geen verbruik van 300 ltr zijn? (Als het liters zijn die die meter aangeeft).

[ Voor 4% gewijzigd door joghannes op 25-06-2017 23:19 . Reden: Verbruik toe gevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 10:55
__R__ schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:06:
Ok. Maar Dan nog steeds. Kraan dicht zetten om te kijken of je lekkage daar zit. Eerder werd er gezegd dat je lekkage circa €100 per jaar is. Als de lekkage in dat leidingdeel zit mag jij uitmaken of dat je vloer €100 per jaar waard is of dat je een gat er in gaat zagen.
Dan ga je er van uit dat het lek niet verergerd... Als het een gecorrodeerde leiding is dan zou het best wel eens snel veel ernstiger kunnen worden.

Een tante van mij had een waterrekening van een paar duizend euro door zo'n lek in de kruipruimte. Die is daar pas achter gekomen toen de factuur op de mat viel. :X Dan kun je het maar beter voor zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
dat is wel echt heel veel water!

alle zwarte cijfers zijn de kubieke meters en de 3 rode zijn liters. de streepjes zijn deciliters

via de buren zou nog wel ff wat graafwerk kunnen zijn, en sowieso, met het oog op de toekomst en overlast bij de buren lijkt mij dat een zeer slecht plan, mede omdat je waarschijnlijk geen zuurstofmeter hebt (arbotechnisch onverantwoord om zonder luchtmeting onder de vloer te gaan)

tip:
meet exact het luik bij de buren op (er zit zelden meer dan 10 cm afwijking tussen "dezelfde" huizen )

teken die maten af op jouw vloer + 10cm extra rondom

leen of huur een invalzaag, stel hem in op een mm of 8 diepte en zaag netjes die rechthoek uit de vloer

uurtje werk, en voor altijd opgelost. met een dremel kan het ook, als je heel veel tijd hebt, (en genoeg geld voor zaagjes)

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Japidoff schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:44:
dat is wel echt heel veel water!

alle zwarte cijfers zijn de kubieke meters en de 3 rode zijn liters. de streepjes zijn deciliters

via de buren zou nog wel ff wat graafwerk kunnen zijn, en sowieso, met het oog op de toekomst en overlast bij de buren lijkt mij dat een zeer slecht plan, mede omdat je waarschijnlijk geen zuurstofmeter hebt (arbotechnisch onverantwoord om zonder luchtmeting onder de vloer te gaan)

tip:
meet exact het luik bij de buren op (er zit zelden meer dan 10 cm afwijking tussen "dezelfde" huizen )

teken die maten af op jouw vloer + 10cm extra rondom

leen of huur een invalzaag, stel hem in op een mm of 8 diepte en zaag netjes die rechthoek uit de vloer

uurtje werk, en voor altijd opgelost. met een dremel kan het ook, als je heel veel tijd hebt, (en genoeg geld voor zaagjes)
toon volledige bericht
Dank voor de tip van de invalzaag. Het ziet eruit dat ik die nodig heb. Gisterenavond iets over 11 een foto gemaakt, en nu net iets over 6. Een verschil van 84 liter. 7(8)7

Of wacht eens. De lek zit niet in het leiding netwerk wat door de kruipruimte loopt. Het zit op de foto in de bovenste kraan. Die loopt naar mijn inziens naar de keuken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:10
Als je zoveel water verliest op een niet zichtbare plek, zou je toch denken dat je het ondertussen al ergens zou zien (zolang het niet in de kruipruimte zit). Als je water verliest in een vloer/plafond, dan loopt dat vanzelf de ruimte daaronder in.

Wat wel handig is, verzekeraar bellen, situatie uitleggen. Aangezien die DOLGRAAG schade willen beperken, kunnen hun gratis een bedrijf langs sturen wat wat onderzoek doet. Die meten de druk op de leidingen, maar kunnen ook zien of het water zich bijvoorbeeld ophoopt in een betonnen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
joghannes schreef op maandag 26 juni 2017 @ 06:22:
[...]

Of wacht eens. De lek zit niet in het leiding netwerk wat door de kruipruimte loopt. Het zit op de foto in de bovenste kraan. Die loopt naar mijn inziens naar de keuken...
die kraan sluit alles af...

die had beter links van het T-stuk kunnen zitten..

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
Japidoff schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:41:
[...]

die kraan sluit alles af...

die had beter links van het T-stuk kunnen zitten..
Mee eens, maar ik heb het niet aangelegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nog een tip trouwens, houd je meterstanden bij op bijvoorbeeld http://energiemanageronline.nl/ (gratis).
Kleine moeite om het elke maand even in te vullen (je krijgt ook een mail ter herinnering) en op die manier spot je ongeregeldheden een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:02

heuveltje

KoelkastFilosoof

Japidoff schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:44:

Aangezien ik er nooit van gehoord had, even gegoogled erop.
Is dit nu een andere naam voor een cirkelzaag, of zit er daadwerkelijk ene verschil in wat i kniet zie ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:52
heuveltje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:52:
[...]

Aangezien ik er nooit van gehoord had, even gegoogled erop.
Is dit nu een andere naam voor een cirkelzaag, of zit er daadwerkelijk ene verschil in wat i kniet zie ?
Een invalzaag is ook een cirkelzaag, maar jij bedoeld denk ik een handcirkelzaag.
het grootste verschil tussen een handcirkelzaag en een invalzaag is dat het zaagblad bij een invalzaag te verstellen is in hoogte. op die manier kan je dus veel nauwkeuriger een zaagsnede maken in je vloer.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-04 07:12
In invalzaag heeft een kantelende handeling om de zaag te laten "invallen" wat met parket wel gewenst lijkt, met een standaard cirkelzaag zaag je alleen vanaf de zijkant. Beide zijn over het algemeen in te stellen op een gewenste diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
eventueel kun je beide delen afpersen met een afperspomp.
dan weet je zeker dat je meter niet gek doet.
komt afperspomp niet op druk dan is het lek.
waarschijnlijk moet je er wel een sokje/verloopje er tussen knellen.
en vorkom dat je de watermeter meeperst. die vinden zulke drukken niet zo leuk.
andere optie een kapotte inlaatcombinatie van je keukenboiler/cv ketel wat gewoon wegloopt in de afvoer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 20:10
sorted.bits schreef op maandag 26 juni 2017 @ 07:16:
Wat wel handig is, verzekeraar bellen, situatie uitleggen. Aangezien die DOLGRAAG schade willen beperken, kunnen hun gratis een bedrijf langs sturen wat wat onderzoek doet. Die meten de druk op de leidingen, maar kunnen ook zien of het water zich bijvoorbeeld ophoopt in een betonnen vloer.
Dit! De meeste verzekeraars nemen alle onderzoekskosten voor hun rekening. Daarbij bepalen ze dan ook of de gevolgschade verzekerd is. Het oplossen van het probleem zelf is meestal niet verzekerd.

Als je zelf kosten gaat maken voor onderzoek krijg je die vaak niet alsnog gedeclareerd, dus nogmaals: bel je verzekeraar!

En dat je het (nog) niet ziet maakt niet dat je geen probleem hebt. Ik heb meegemaakt dat mijn spouwmuur volliep, ik kwam daar pas achter toen het water 1,5 verdieping hoog stond in de muur en er op rare plekken vochtplekken kwamen.

[ Voor 7% gewijzigd door timag op 26-06-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
timag schreef op maandag 26 juni 2017 @ 16:52:
[...]

Dit! De meeste verzekeraars nemen alle onderzoekskosten voor hun rekening. Daarbij bepalen ze dan ook of de gevolgschade verzekerd is. Het oplossen van het probleem zelf is meestal niet verzekerd.

Als je zelf kosten gaat maken voor onderzoek krijg je die vaak niet alsnog gedeclareerd, dus nogmaals: bel je verzekeraar!

En dat je het (nog) niet ziet maakt niet dat je geen probleem hebt. Ik heb meegemaakt dat mijn spouwmuur volliep, ik kwam daar pas achter toen het water 1,5 verdieping hoog stond in de muur en er op rare plekken vochtplekken kwamen.
Zucht...
Nou, 2 kuub water verder en een verzekering waar ik geen *** aan heb. Die zeggen doodleuk, bel het waterleiding bedrijf maar.
Het waterleidingbedrijf zegt; Zit de lek voor de meter, is het voor ons, na de meter voor u. Bel maar een loodgieter...
De loodgieter zegt: lek detectie? Ja hoor meneer, €350 ,- exclusief btw...

Dus heb goed gekeken bij de buren naar hun luik van de kruipruimte. Alles op gemeten. Bij mij ruim uitgezet... En wat denk je? Dat luik zit wel in de zelfde hoek van het huis, maar daar is alles mee gezegd. Nou jah, die parket vloer die me 4 jaar geleden bloed zweet en tranen en bijna €500 heeft gekost om zo mooi te krijgen is toch al naar de klote. Dus dat maakt ook niet meer uit.

Nog wat zaagsnede in het parket later kan ik er dan toch eindelijk in. Het eerste wat me opvalt is een berg met spouwmuur isolatie. De buren hebben dat een week of 3 geleden gedaan. Het tweede wat me opvalt is dat de kruipruimte onder van voor tot achter is beschimmeld. Het is er vochtig en benauwd. Maar nergens is er iets te zien van een lekkage. Of hoorbaar. Ik schrok. Zou ik nou voor niets de vloer kapot hebben gemaakt??

Toen hoorde ik drup. Drup drup. Er lopen in een buis van 120 2 CV leidingen en een waterleiding richting schuur. Daar komt het water vandaan.

Nu de volgende stap. Verzekering op de hoogte stellen of eerst buiten de boel bloot leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hoop dat dat luik in de gang zit? Dan kun je in ieder geval met een plint onder de deur je woonkamer parket behouden... in de gang iets anders leggen.

Ik zou er nu wel iemand bijhalen, maar ik ben niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

joghannes schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:04:
[...]
Nu de volgende stap. Verzekering op de hoogte stellen of eerst buiten de boel bloot leggen?
Kijk in de voorwaarden wat er vergoed wordt, en bel ze met die informatie in het achterhoofd op.

Vaak is de rechtstreekse schade wel gedekt, maar het verhelpen van de lekkage niet. Dat zou onder (achterstallig) onderhoud vallen. Eea is uiteraard afhankelijk van je dekking... Controleer daarom even je voorwaarden goed.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
kwa verzekering ik zou ze eerst bellen en de huidige situatie voorleggen.
voordat je begint met graven.
hiernaast zou ik alles vast leggen dmv foto,s/video,s voor het geval dat.

als je gaat graven zou ik er voor kiezen om alle leidingen te vervangen voor bijv henco
kost wat maar je hebt geen verbindingen of fitingen meer in de buis van 120 mm zitten.
wel met isolatie aub om legionella te voorkomen.
hiernaast zou ik gelijk zorgen dat je een afsluiters extra plaatst zodat je je beide leidingen apart kan afsluiten.

hiernaast heb je nog geluk dat het water terug liep de kruipruimte in.
het had ook kunnen zijn dat het water in de tuin verdween.
als bijv 120 mm leiding in de tuin is beschadigd.

hoop wel dat je de vloer vergoed krijgt dit is namelijk vervolg schade.
wel fijn dat je niet voor niks je vloer hebt verzaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kruipruimte erg vochtig en vol met schimmel lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Nu kan dat natuurlijk door de lekkage veroorzaakt zijn, maar ik zou het wel in de gaten houden.

Als het optrekkend vocht uit de bodem is dan heeft het misschien ook wel zin om folie te leggen in de kruipruimte: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
miciel schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:42:
kwa verzekering ik zou ze eerst bellen en de huidige situatie voorleggen.
voordat je begint met graven.
Dat gaat al niet meer. Ik wilde pertinent niet onnodig die vloer kapot maken, dus heb eerst heel die leiding in de tuin blootgelegd, om maar zeker te weten dat het niet daar zit.
miciel schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:42:
hiernaast zou ik alles vast leggen dmv foto,s/video,s voor het geval dat.

als je gaat graven zou ik er voor kiezen om alle leidingen te vervangen voor bijv henco
kost wat maar je hebt geen verbindingen of fitingen meer in de buis van 120 mm zitten.
wel met isolatie aub om legionella te voorkomen.
hiernaast zou ik gelijk zorgen dat je een afsluiters extra plaatst zodat je je beide leidingen apart kan afsluiten.

hiernaast heb je nog geluk dat het water terug liep de kruipruimte in.
het had ook kunnen zijn dat het water in de tuin verdween.
als bijv 120 mm leiding in de tuin is beschadigd.

hoop wel dat je de vloer vergoed krijgt dit is namelijk vervolg schade.
wel fijn dat je niet voor niks je vloer hebt verzaagd.
Die foto's en video's zit wel goed.

Henco, is dat tyleen?.

Helaas was dat gat zagen nog de enige mogenlijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
joghannes schreef op zondag 2 juli 2017 @ 14:49:
[...]

Dat gaat al niet meer. Ik wilde pertinent niet onnodig die vloer kapot maken, dus heb eerst heel die leiding in de tuin blootgelegd, om maar zeker te weten dat het niet daar zit.

[...]

Die foto's en video's zit wel goed.

Henco, is dat tyleen?.

Helaas was dat gat zagen nog de enige mogenlijkheid...
nee henco is geen tyleen.
henco is allupex/ meerlagen buis. geschikt voor drinkwater en cv.
voor drinkwater kan je inderdaad ook een zwarte tyleen leiding nemen.
echter tyleen is wat lastiger te verwerken. je kan er geen bochten in buigen in meerlagenbuis wel.
mocht je ook bijv je cv leidingen willen vervangen neem dan geen tyleen.
tyleen is namelijk niet zuurstofdifusie dicht. (oftewel je cv gaat roesten van binnenuit.)

heb je de 120 mm buis buiten je woning ook opengemaakt ?
of heb je een onbereikbaar stuk buis waar je niet bij kunt ?

[ Voor 39% gewijzigd door miciel op 02-07-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
miciel schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:11:
[...]

nee henco is geen tyleen.
henco is allupex/ meerlagen buis. geschikt voor drinkwater en cv.
voor drinkwater kan je inderdaad ook een zwarte tyleen leiding nemen.
echter tyleen is wat lastiger te verwerken. je kan er geen bochten in buigen in meerlagenbuis wel.
mocht je ook bijv je cv leidingen willen vervangen neem dan geen tyleen.
tyleen is namelijk niet zuurstofdifusie dicht. (oftewel je cv gaat roesten van binnenuit.)

heb je de 120 mm buis buiten je woning ook opengemaakt ?
of heb je een onbereikbaar stuk buis waar je niet bij kunt ?
De 120 mm buis buiten de woning naar de schuur is helemaal heel. Die komt uit in de kruipruimte onder het huis. Verder gaat hij bij de schuur de fundering in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
joghannes schreef op zondag 2 juli 2017 @ 15:31:
[...]

De 120 mm buis buiten de woning naar de schuur is helemaal heel. Die komt uit in de kruipruimte onder het huis. Verder gaat hij bij de schuur de fundering in...
e gokje je kan er in je schuur zeker niet bij de buis ? |:(
als ik in jouw schoenen zou staan zou ik de buis buis buiten open zagen.
bijv 1 meter voor je schuur waterleiding die naar de schuur toegaat doorzagen en afpersen.
is deze dicht dan kun je deze opnieuw aansluiten. (dan zit het dus in je tuin)
is deze lek dan zit het in je fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
miciel schreef op zondag 2 juli 2017 @ 16:05:
[...]

een gokje je kan er in je schuur zeker niet bij de buis ? |:(
als ik in jouw schoenen zou staan zou ik de buis buis buiten open zagen.
bijv 1 meter voor je schuur waterleiding die naar de schuur toegaat doorzagen en afpersen.
is deze dicht dan kun je deze opnieuw aansluiten. (dan zit het dus in je tuin)
is deze lek dan zit het in je fundering.
Nope, ik kan in de schuur niet bij de buis. Maar omdat ik nu toch bezig ben, en straks de CV leidingen ga vervangen en aansluiten, ben ik momenteel bezig om die vrij te maken.
Dit is buiten, naar de schuur toe:
https://drive.google.com/...UkkwV2c/view?usp=drivesdk
Dit is in de schuur:
https://drive.google.com/...aWFHYmc/view?usp=drivesdk

[ Voor 0% gewijzigd door joghannes op 02-07-2017 19:06 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

5183

joghannes schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:24:
[...]
joghannes schreef op zondag 2 juli 2017 @ 00:04:
[...]
Nou jah, die parket vloer die me 4 jaar geleden bloed zweet en tranen en bijna €500 heeft gekost om zo mooi te krijgen is toch al naar de klote. Dus dat maakt ook niet meer uit.
:?

Voor de rest, misschien wordt het tijd om te stoppen met hobby-Bob spelen en eens wat professionals te bellen? Schimmel in je huis, en ook je kruipruimte, is bijvoorbeeld heel slecht voor je gezondheid. Tevens betekent het dat je ventilatie niet echt op orde is, want ook al is je kruipruimte vochtig: daar hoort geen schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
5183 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 21:41:
[...]

[...]

:?

Voor de rest, misschien wordt het tijd om te stoppen met hobby-Bob spelen en eens wat professionals te bellen? Schimmel in je huis, en ook je kruipruimte, is bijvoorbeeld heel slecht voor je gezondheid. Tevens betekent het dat je ventilatie niet echt op orde is, want ook al is je kruipruimte vochtig: daar hoort geen schimmel.
Ik weet dat schimmel heel slecht is voor je gezondheid. De schimmel zit overigens alleen in de kruipruimte, niet in de rest van het huis. Wat ik me eigen afvraagt, hoe lang lekt het al. Als iets langere tijd nat en /of vochtig is gaat het vanzelf schimmelen. Ik denk dat nu het water naar de schuur is afgesloten het vocht wel gaat verdwijnen, door natuurlijke ventilatie, en dus ook de schimmel. Wat betreft ventilatie; zowel aan de voorkant als aan de achterkant van het huis zitten 2 roosters, alle 4 zijn ze helemaal vrij.

En Hobby Bob is een goede maat van me, kan je echt mee lachen als je hem beter leert kennen. Voor de rest; dank je voor de bezorgdheid om mijn gezondheid. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
TS, hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
*snip* het is geen HK ;)

[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2017 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
Als je een antwoord van de TS wil, kan je hem het beste ook taggen... @joghannes

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 21:01
Die groene afsluiter is een notoire verdachte. Ze gaan erg vlug stuk begreep ik van een monteur die hem bij mij kwam vervangen, nadat ik hem kapot had gedrukt.

Edit: fijn, oud topic omhoog gekicked....

[ Voor 12% gewijzigd door O085105116N op 16-11-2017 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-05 22:58
Reageer er niet op. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2017 16:54 ]

• IJsselman
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-03 15:05
ergens in deze post iets gelezen over een 50 jarige oude buitenkraan ! ( proficiat )
? is je cv installatie van het type "open systeem ". ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Wat een verhaal, gelukkig niet afgetapt.
Zal wat wezen

[ Voor 69% gewijzigd door michael3 op 19-11-2017 13:22 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joghannes
Hoi, allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en het mee denken! Sorry voor de (hele) late reactie, er zitten simpelweg te weinig uren in een dag. 8)

Na heel veel ge heen en weer tussen verschillende verzekering maatschappijen is er besloten dat de opstal verzekering de schade dekt.

Ik heb net na de eerste vertakking bij de watermeter de leiding afgezaagd, er een kraan op gesoldeerd, en verder gegaan door de kruipruimte met tyleen naar de schuur. In de schuur gaat de tyleen weer over op koper. De tuin is inmiddels dicht gegooid, het gat hier in de woonkamer zo goed mogelijk weg gewerkt. (moet er straks toch weer in kruipen als ik de gasleiding door ga trekken naar de schuur, en voor de kruipruimte isolatie) Alleen in de schuur heb ik een flink gat moeten maken in de betonnen vloer. Iemand een idee hoe ik dat kan herstellen? Wil er nog wel bij kunnen, dus gewoon vol storten is geen optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

VW-Arjan

★★★★★

een ( gemetselde stenen) bak erin en dan een afsluitplaat erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Of vierkante bekisting die een uitsparing voor een deksel overlaat, en die volgieten met beton. Beste is om er een metalen rand in te verwerken, anders brokkelt het grootkans snel af indien er ook overheen gelopen word. En wanneer klaar een simpele houten (afval)plaat er over heen om het af te dekken.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
- spuit 11-

[ Voor 96% gewijzigd door mddd op 21-11-2017 11:42 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joghannes
VW-Arjan schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:03:
een ( gemetselde stenen) bak erin en dan een afsluitplaat erop?
Hmmm, ik heb de ruimte niet om er een bak in te metselen. Maar ik kan misschien wel wat houten balkjes erin leggen. Of dat is misschien niet zo handig ivm met vocht en schimmel ed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:15

VW-Arjan

★★★★★

joghannes schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:56:
[...]

Hmmm, ik heb de ruimte niet om er een bak in te metselen. Maar ik kan misschien wel wat houten balkjes erin leggen. Of dat is misschien niet zo handig ivm met vocht en schimmel ed...
Betonplex gebruiken. Daar een bak van maken (rvs schroeven gebruiken) en dan de vloer tot die bak aanvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-10-2024
Mooi dat je de lekkage hebt ontdekt. Ik weet niet of de vloer in je huis van hout is maar zoals eerder al gezegd zou ik toch ook echt wat aan de ventilatie van je kruipruimte doen.
En als het een houten vloer is hoop ik dat er geen zwam ontstaan is want dan kan je straks je hele vloer ook nog gaan vervangen.

Onderschat aub niet wat schimmels en zwammen kunnen doen met houten balken en als de opstal toch al bezig is vraag of ze een balklaag onderzoek willen betalen.
Pagina: 1