Toon posts:

Koelplaat voor passief koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een pc passief te koelen met een horeca koelplaat of zeg ik dan iets raars? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:47
Hangt er helemaal vanaf wat er in die PC moet. En hoe handig je bent. Maar als je wil kennis en geld hebt is bijna alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 16:08

KDL

Als je koelplaat ook passief is wordt het moeilijk... ik denk ff door ...

Eigenlijk kan het niet, tenzij je echt handig bent, maar dan had je ook wel handigere oplossingen bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Theorie ja, praktijk zit alles wat op het moederbord zit en hoger is dan het CPU socket in de weg dus nee.

En een koelplaat is om koel te houden, niet om 100W extra toegevoerde warmte af te voeren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Zónder zo'n koelplaat is het makkelijker denk ik, maar sure, mét zal ook wel lukken. :P

Specificeer eerst eens watvoor PC, watvoor koelplaat en watvoor gebruiksdoel je in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat ligt eraan of de capaciteit van de koelplaat genoeg is. Google eens op peltier koeling, dat is hetzelfde principe. Hier op GoT is daar ook wel meer over te vinden.

Zuiniger zal het er niet op worden, want om bv 100W te koelen verbruikt ie waarschijnlijk nog eens 50-100W. Dan moet je dus elders 150-200W aan warmte afvoeren, je verplaatst en vergroot het probleem dus.

Bij een koelkast is dat geen probleem, je neemt uit een afgesloten geïsoleerde ruimte energie weg die je buiten die ruimte loost. Omdat er geen kacheltje in je koelkast staat valt het verbruik erg mee. Je horeca koelplaat hoeft normaal ook alleen maar iets dat al koud is koud te houden. En volgens mij zijn die dingen zelf ook niet passief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:27:
Is het mogelijk om een pc passief te koelen met een horeca koelplaat of zeg ik dan iets raars? 8)7
Ligt eraan welke onderdelen. Het scheelt nogal of er een FX-9590 of G4560 gekoeld moet worden. Een volledige specificatie van het systeem zou enorm helpen om een goed advies te kunnen geven.
Pagina: 1