[Advies] Volledig passief gekoelde, fanless PC.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
Goeie middag mede-GoT'ers,

Ik ben op zoek naar een computer zonder ook maar enig bewegend onderdeel (oké, elektronen mogen blijven bewegen ;)). Dat betekend dat alle hitte passief afgevoerd wordt naar een heatsink, welke zich koelt aan natuurlijke warmte-uitwisseling. Verder geen DVD-drive of harde schijf, maar een SSD.

Deze computer moet een 4k-scherm kunnen aansturen (via DisplayPort of HDMI) en op die resolutie, webcontent, multi-media en office-applicaties kunnen draaien. Hieronder mijn verdere eisen en wensen.

Eisen
  • Geen bewegende onderdelen (fanless dus)
  • 4k-scherm aansturen (HDMI of DP)
  • Genoeg performance voor office en multimedia
  • Draait Windows 10
  • Onder €1500
Wensen
  • Simpel spelletje spelen
  • Compact
  • Onder €1000

Nu zijn er grofweg drie opties:
  • Een kant-en-klaar systeem
  • Een barebone
  • Een zelfbouw systeem
Kant-en-klaar
Ik heb nog niet echt een goed systeem kunnen vinden, Ikbenstil.nl heeft een aantal fanless-systemen, bijvoorbeeld deze, maar qua hardware ofwel verouderd ofwel net niet krachtig genoeg. Ook heb je wat compute-sticks, maar die voldoen qua performance niet. Verder heb ik vrij weinig kunnen vinden wat hier verkrijgbaar is.

Bare-bones
Bare-bones lijkt iets meer in te krijgen te zijn. Zo heb je de Zotac ZBOX C Series, welke met een Intel Core i5-6300U geleverd kan worden. Ook is er op CES een Kaby Lake versie aangekondigd, de CI547, met volgens mij een i5-7300U.

Verder een heleboel Intel Celeron N-processoren, wederom niet echt krachtig genoeg. Ook heb je een groot aantal minder bekende merken die verschillende dingen aanbieden, maar er zat niet echt iets tussen wat veel beter was dan de Zbox.

Zelfbouw
Bij zelfbouw kwam ik twee flinke uitdagingen tegen
  • Het vinden van een geschikte kast
  • Het kunnen inbouwen van genoeg grafische power
De eerste challange heb ik kunnen tackelen, de Akasa Euler MX is een prima Mini-ITX kast die een processor tot 50W (65W lukt ook nog wel) passief kan koelen. Het is echter onmogelijk om met zelfbouw genoeg grafische power te krijgen, een losse kaart past niet of kan niet gekoeld worden, en er zijn geen desktop CPU's met een krachtige grafische chip ingebakken. Wat ik bij deze set-up dus mis is een Intel Iris GPU of een dedicated kaart (GTX 1050 of RX 460 o.i.d.). Uiteindelijk kwam ik hierop uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 251,99€ 251,99
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 107,80€ 107,80
1Akasa Euler MX Mini-ITX€ 158,99€ 158,99
1LG 27UD68-P Zwart€ 452,95€ 452,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 106,95€ 106,95
1Intel 600p 512GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.244,63

Goed, ik ben dus nog steeds erg hard op zoek naar de perfecte combi. Ik ben erg benieuwd naar andere ideeën en oplossingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-04 19:59
Een volledig fanless model met goede dedicated videokaart wordt inderdaad wel heel lastig. Fanless SFX voedingen bestaan naar mijn idee ook niet. Met een PicoPSU ga je het niet redden.

Als je deze kaast neemt: pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart (fans eruit halen) kan een ATX voeding worden geplaatst en geeft ruimte voor passieve koeling van de CPU (max. 165mm hoogte). Hier bestaan wel fanless opties voor: pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless

CPU koeling: pricewatch: Zalman FX70 Fanless CPU Cooler
Je kunt ook een regulier CPU cooler model met fan kiezen en dan de fans weg laten, zolang je maar voldoende warmtewisselend oppervlakte hebt. Bijvoorbeeld: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition (tip: neem wel iets met een flinke fan diameter). Ik neem hierbij wel de aanname dat er voldoende natuurlijke convectie plaatsvindt om de warmte ook weer bij de CPU koeler weg te halen.

Qua high-end videokaarten bestaan er niet veel (commercieel) passief gekoelde oplossingen, zeker geen GTX 1050. Oud voorbeeld: pricewatch: Asus GTX750-DCSL-2GD5
Videokaarten produceren nou eenmaal nogal wat warmte.

Daarom zul je waarschijnlijk naar een custom build moeten, met bijvoorbeeld deze oplossing:
https://www.arctic.ac/eu_en/accelero-s3.html

Volgens de specificaties is het in staat om een GTX 1050(Ti)/1060 koel te houden.

Hopelijk brengt dit je op ideeën en heb je er wat aan!

[ Voor 3% gewijzigd door Allovich op 08-01-2017 18:41 . Reden: Hopen dat natuurlijke convectie samen met conductie de boel koel houdt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De snelste passief gekoelde videokaart is op dit moment de pricewatch: XFX Radeon RX 460 2GB maar ik betwijfel of dat in een behuizing zonder geforceerde koeling voldoende koel te houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Fanless betekent echter niet altijd zonder geluid. Zeker in het geval van voedingen niet (al valt dat bij PicoPSU's over het algemeen nog wel mee). Zie ook deze review (of alleen de conclusie):
https://nl.hardware.info/...modellen-getest-conclusie

Is het geen idee om semi-passief te gaan? De pricewatch: Corsair SF450 is dit bijvoorbeeld, en zelfs wanneer de fan gaat draaien is hij bijna niet te horen. Veel videokaarten tegenwoordig gaan de fans ook pas vanaf 60 graden draaien. Bij webcontent, multi-media en office-applicaties zal je dus geen last hebben van draaiende fans. Maar wanneer het nodig is tijdens bijvoorbeeld een (zwaardere) game, kunnen de componenten dan alsnog voldoende gekoeld worden door fans die dan beginnen met draaien (terwijl ze nog steeds erg stil kunnen zijn als je de juiste componenten uitkiest). Is tijdens het gamen een heel klein beetje fan-geluid ook niet gewenst?

Als videokaart zou je aan bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
Dank voor je advies! Een GTX 1050 bestaat helaas niet, nu heb ik wel een XFX Radeon RX 460 2GB gevonden. Qua processor koeler zou zoiets ook kunnen Nofan CR-80EH Copper - Passive, de reviews zijn erg positief.

Mijn originele idee van een fanless pc was een enorme bonk metaal als heatsink. Nu is de open computerkast, waar door natuurlijke luchtcirculatie lucht door heen stroomt iets waar ik steeds meer naar aan 't kijken ben. Daarbij wil je eigenlijk een kast die aan de boven en onderkant open is (of een soort rooster of gaas), zodat de warme lucht opstijgt en vanzelf van onder lucht aantrekt. Iemand suggesties voor zo'n type kast?
Dank, ik kwam hem ook net tegen :).

Iets waar ik zelf nog tegenaan ben gelopen zijn custom behuizingen voor Intels NUC's. Zo heb je de Akasa Newton S6T voor Intels 6e generatie NUC's. Het is een grote, zware aluminium behuizing die in zijn geheel als heatsink en warmte wisselaar werkt.

Als je zo'n soort behuizing nu met Intels 7e generatie NUC combineert kan je een Intel NUC NUC7i7BNH passief gekoeld krijgen, met dus een grafisch wat krachtigere i7-7567U processor (dual-core CPU met hyperthreading, Iris 650 graphics GT3e). Ook wel een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:48
Als ik een beetje rond google kan de i5-7600 wel content afspelen op 4K @60Hz, de i3 kan dit ook. Is de PC bedoeld als HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10-2024
Als je echt gpu power wilt hebben, dan zit je sowieso aan een double width kaart vast. Je zou een Streacom fc10 kunnen gebruiken (http://www.streacom.com/products/fc10-alpha-fanless-chassis/) met een pci-e riser cable. In een fc8 passen ze niet (http://www.atlastsolution...ct_id=362&current_image=2), tenzij je zelf gaat hobbyen met heatpipes of waterkoeling.

Als je gpu power van de CPU zelf voldoende is, dan heb je meer opties (http://www.geekbuying.com...Mini-PC-Black-374908.html) Voor die prijs kun je zelf niks bouwen. Een Voyo V1 kan ik je niet aanraden (intel 4200N): de koeler maakt een tering herrie :)

Zoals je ziet ben ik ook met wat research bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Mijn idee is dit op basis van het tweakers artikel/review over een passieve case en dezelfde voeding van afgelopen jaar. In deze built zitten 0 bewegende onderdelen (als ik het goed heb begrepen). De case is hier zelf het koellichaam voor de cpu en de voeding ofzoiets, opzich leuk idee:

035 Watt Energiezuinige quadcore cpu;
040 Watt ITX Moederbord (gokje);
145 Watt Grafische kaart RX460 op aangeven van user hierboven (een 1050ti past niet, is te breed).
------- +
+/-220 Watt voeding

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400T Tray€ 206,44€ 206,44
1Gigabyte GA-B250N Phoenix-WIFI€ 118,50€ 118,50
1XFX Radeon RX 460 2GB€ 124,-€ 124,-
1Streacom DB4 Fanless Chassis€ 295,91€ 295,91
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C14€ 66,50€ 66,50
1Streacom ZF240€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 956,35

De temperaturen met deze 35Watt cpu zullen lager zijn dan de gemeten temperaturen met een cpu die 65Watt oppmaakt. De passieve grafische kaart zal op vollast wel warm worden, maargoed dat is altijd met een passief gekoelde kaart. De lucht kan alleen weg via de onderkant, dus dat zou ik even aankijken of navragen bij de reviewer van tweakers m.b.t. deze case.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/2001105159.jpeg

Het enige nadeel van een passieve case, is dat die praktisch gezien niet uitgevoerd kan worden met filters en je dus periodiek de binnenkant moet schoonspuiten met perslucht. Maar dit geldt voor ieder passief concept.

[ Voor 14% gewijzigd door govie op 21-02-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-01 05:20

UltiemePCNerd

Banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
We highjacken het topic van de opener een beetje, maar goede discussie. Ik vraag me af hoeveel CPU power je nodig hebt om een GTX1050 aan de praat te kunnen houden. Met een 7400T moet dat zeker lukken.
pricewatch: Thermalright Le Grand Macho < Dit kan ook..
pricewatch: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX als je kan wachten

Energie afgeven aan de lucht in een bijna gesloten kast heeft niet zo veel zin: met een kast zoals deze moet je de energie transporteren naar de kast, zodat die met z'n grote oppervlak deze energie weer aan de lucht af kan geven. Dan moet je aan waterkoeling of heatpipes denken. In beide gevallen gaat de benodigde volume voor koeling binnen de kast bij de GPU fors omlaag wat meteen ook je ruimte probleem oplost; die Palit is veel te hoog. Nadeel van het verwijderen van de standaard koeling is dat je iets moet verzinnen voor het koelen van het DDR5 geheugen van de grafische kaart, want huidige GPU koelers koelen vaak ook het geheugen. Ik zat er zelf aan te denken om via aliexpress wat heatpipes te bestellen en wat loodgieters werk te gaan doen. Zelf vind ik de DB4 met z'n 27cm aan de hogekant, maar hij heeft ook iets meer ruimte dan de fc10. Als ik naar de totale hoeveelheid power kijk, dan ga je snel richting 120Watt (tenzij je ergens wat op geeft). Bij 12V is dat 10A en dan zit je weer met verliezen door je kabels en moet de voeding eigenlijk al weer de kast in. Streacom ZF240 is een goed idee; power zat en kun je direct tegen het koelblok van de kast aan schroeven.

Wat je ook doet; het wordt een compromis. Het is een leuke puzzel. Als iemand suggesties heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Op zich een interessant topic dit. Wil me graag graag meer verdiepen in passief gekoelde compacte en tevens energie zuinige systemen die toch nog wel wat performance hebben.
Ik begrijp dat er nadelen kleven aan zo'n systeem en je eigenlijk niet met video kaarten moet gaan werken want die zijn nog niet geïntegreerd met de passieve koeling van de kast.
Welke processor type is en energie zuinig en kan als het moet kracht leveren en 24/7 online?
Ik kan wel een apart topic aanmaken of misschien zijn er al topics waar hier over gesproken wordt?
Het topic: Passief gekoelde boekhoud PC heb ik al gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door clemento op 25-02-2017 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus15
De hoeveelheid performance van de GPU en de CPU schalen gelijk op. Wil je dus zo nu en dan wat grafische performance hebben, dan ga je automatisch naar een zwaardere CPU. Of dat genoeg voor je is, hangt af wat je precies onder "kracht leveren" verstaat. Wil je een shooters spelen, dan is een interne grafische kaart niet genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Zal nog wel even duren voor ik mijn PC klaar heb.
Alle onderdelen exclusief de kast a 400 euro liggen nog bij Afuture

nieuws: Webwinkel Afuture is failliet - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Balance Ik vroeg mij af wat de achterliggende reden is dat hij fanless moet zijn ?
Is semi-passive ook een optie ? Oftewel in wezen geen draaiende fans totdat het systeem flink (en langdurig) wordt belast. Je hebt dan namelijk heel wat meer opties én scheelt ook een hoop in kosten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1