Passief gekoelde boekhoud PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soreto
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:32
Ik wil graag een nieuwe computer aanschaffen, en zou graag wat advies inwinnen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofddoelen zijn; mailen, browsen het draaien van office en een boekhoud programma als snelstart, hiernaast zal waarschijnlijk ook worden gestreamd (spotify en video)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zoek iets in de 200-500 euro range, maar kan hier eventueel van afwijken indien ik overtuigd ben van de meerwaarde.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik zoek enkel een nieuwe pc, monitor/toetsenbord e.d. zijn aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik werk in een stofarme omgeving en zoek een passief gekoeld systeem (geen blazend stofnest dus). Tevens heb ik liever SSD dan HDD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, ben van plan Windows 10 te draaien.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen bijzondere eisen, behalve dat ik graag een compacte unit heb en passief gekoeld dus.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop advies te krijgen over passief gekoelde systemen die geschikt zijn voor boekhoud gebruik, dit is niet heel standaard. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:20
ZBOX CI323 nano bijvoorbeeld?

Piepklein, waarschijnlijk krachtig genoeg, genoeg I/O.
Zelf nog even een SSD, 8GB RAM en windows licentie bij kopen

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet de snelste: http://www.asrock.nl/Microsite/Beebox/ (dus misschien niet genoeg kracht voor boekhouden)
Ietsje krachtiger: pricewatch: Zotac ZBOX nano CI323
Of hier pricewatch: ASRock J3455-ITX iets omheen bouwen
Of hier pricewatch: Akasa Euler S Fanless iets inbouwen
Met een Streacom passieve behuizing zal je snel over je budget heen gaan, maar met deze pricewatch: Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot) is het misschien nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Of.. Een normale behuizing, haal de fan eraf, een pentium g4560 met een rajintek ereboss core edition en de rest zelf aanvullen. Is een stukje sterker.
P. S excuses voor het gebrek aan links maar zit in de trein op m'n telefoon :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grenco
UltiemePCNerd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:44:
Of.. Een normale behuizing, haal de fan eraf, een pentium g4560 met een rajintek ereboss core edition en de rest zelf aanvullen. Is een stukje sterker.
P. S excuses voor het gebrek aan links maar zit in de trein op m'n telefoon :)
Pas je op dat ie niet stuk gaat.
:+

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ UltiemePCNerd: En hoe gaat dan je airflow in de case zijn? En de voeding, een pico-psu?

Die andere cases zoals de Akasa Euler en de Streacom daar kan je tot een Core i5 in doen en die zijn speciaal gemaakt om te koelen. De case is dan het koelblok. Dat lijkt me beter.

@ Grenco (en mezelf): ik denk toch dat de Celerons te weinig kracht hebben voor hetgeen TS wil. Ik denk eigenlijk dat alleen de Streacom of Akasa oplossingen overblijven met een Core i3 of i5 erin. Of desnoods die pentium g4560. Voor de ASRock J3455-ITX, wat zou daar nou voor een case omheen moeten? En een pico-psu is daar ook nodig, want er zit helaas geen power-aansluiting voor een externe brick voeding op.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grenco
En de power van een krachtige (volledige) pc is in deze volgens mij niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
Dit gebruik ik zelf als HTPC. Componenten zijn nu alweer enigszins verouderd, deze kun je vervangen door 2017 versies ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 299,99€ 299,99
1Asus H81T€ 58,50€ 58,50
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 104,51€ 104,51
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 43,99€ 43,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 71,50€ 71,50
1Crucial mSata M500 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 578,49

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grenco schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:47:
En de power van een krachtige (volledige) pc is in deze volgens mij niet echt nodig.
Jawel, vereist een Core i3: https://kennisplein.snels...emeisen-voor-SnelStart-12

Hoewel ik ook een klant heb die het op een Pentium draait. Maar daar moet ik volgende week naartoe omdat er iets niet goed gaat op zijn computer. Dus ik hoop niet dat het dat is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nMad schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:48:
Dit gebruik ik zelf als HTPC. Componenten zijn nu alweer enigszins verouderd, deze kun je vervangen door 2017 versies ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 299,99€ 299,99
1Asus H81T€ 58,50€ 58,50
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 43,99€ 43,99
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 71,50€ 71,50
1Crucial mSata M500 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 578,49
Ja, da's een mooie oplossing. Past er ook een mini-ITX board in de Akasa? Of alleen zo'n plat ITX bordje als jij erin hebt? Dit is wel een mooi B250 bordje: pricewatch: MSI B250I GAMING PRO AC

Voor HTPC gebruik is het alleen jammer dat die moederborden helaas nog steeds HDMI 1.4 hebben i.p.v. HDMI 2.0. En vaak ook een displayport missen. Dus dat voldoet niet voor 4k @ 60Hz. Terwijl die kleine kastjes zoals de Zotac en Asrock en NUC (maar die is niet passief) wel hebben.

Maar een 4k monitor speelt hier volgens mij niet. En er zijn wel mini-itx bordjes met displayport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:28
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:58:
[...]

Ja, da's een mooie oplossing. Past er ook een mini-ITX board in de Akasa? Of alleen zo'n plat ITX bordje als jij erin hebt? Dit is wel een mooi B250 bordje: pricewatch: MSI B250I GAMING PRO AC

Voor HTPC gebruik is het alleen jammer dat die moederborden helaas nog steeds HDMI 1.4 hebben i.p.v. HDMI 2.0. En vaak ook een displayport missen. Dus dat voldoet niet voor 4k @ 60Hz. Terwijl die kleine kastjes zoals de Zotac en Asrock en NUC (maar die is niet passief) wel hebben.

Maar een 4k monitor speelt hier volgens mij niet. En er zijn wel mini-itx bordjes met displayport.
Alleen thin mini-itx.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, dan blijft eigenlijk alleen deze pricewatch: Asus H110T over die een beetje betaalbaar is. En met m2 slot en met m2 slot voor wifi. En displayport. Wel even Bios gratis laten flashen naar laatste versie voor Kaby Lake processors, maar Afuture doet dat gratis dus geen probleem.

Dat Asus H110T bordje zou ook nog in de Streacom case kunnen. De Streacom case is wat duurder, maar de Euler heeft liever een TDP tot 35W. Aal zou ik zelf ook wel een normale Core i3 7300 met een TDP van max 51W in de Euler durven stoppen. De Streacom kan wat meer aan: Recommended CPU TDP 65W, Max TDP 95W ( http://www.streacom.com/products/fc8-alpha-fanless-chassis/ ).

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:46
Bedenk ook dat de M.2 in de H110T is beperkt tot SSD's van 42 en 60mm, dus dat beperkt je keuze behoorlijk, al zal een Transcend M600 prima werken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Asus H110T€ 74,50€ 74,50
1Kingston ValueRAM KVR21S15D8/8€ 45,-€ 45,-
1Transcend MTS600 128GB€ 66,08€ 66,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,09

En laat Afuture dan gratis het moederbord upgraden om de G4560 te ondersteunen. Dan is het nog aan jou of je misschien voor een 256GB model wil gaan, maar dit is de meest pure build die je kan hebben.

[ Voor 89% gewijzigd door Tyramisu op 10-02-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soreto
Ik vindt die Streacom FC8 wel een mooi ding, en daarmee houd je ook de mogelijkheid om e.e.a. te upgraden in de toekomst. Waarschijnlijk moet het budget dan wel omhoog, maar de vraag is hoeveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Niet heel erg 'Tweakers' maar wanneer je zelf niet wilt sleutelen kun je hier wellicht uit de voeten: https://minipc.eu/passieve-systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soreto
MarchelV schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:30:
Niet heel erg 'Tweakers' maar wanneer je zelf niet wilt sleutelen kun je hier wellicht uit de voeten: https://minipc.eu/passieve-systemen
Het sleutelen zal niet het probleem zijn (sterker nog, daar heb ik best zin in), maar het samenstellen van de juiste onderdelen is lastiger. Hebben jullie suggesties voor een build op basis van die Streacom FC8 met een mini-ITX? Dat ik een beetje een idee krijg van wat dat zou gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Daar zullen de mede-tweakers je vast beter mee kunnen helpen. Wij hebben onze werkplek pc's bij dit bedrijf gekocht en hebben goede ervaringen.

Wanneer je nog minder rekenkracht nodig hebt kun je ook kiezen voor de Cloud versie van snelstart.
Snelstart heeft zowieso bijna geen resources nodig. Draait bij ons in een kleine VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soreto schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 17:22:
Ik vindt die Streacom FC8 wel een mooi ding, en daarmee houd je ook de mogelijkheid om e.e.a. te upgraden in de toekomst. Waarschijnlijk moet het budget dan wel omhoog, maar de vraag is hoeveel.
Ik had deze in mijn verlanglijstje staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 118,90€ 118,90
1MSI B250I GAMING PRO AC€ 112,51€ 112,51
1Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot)€ 139,-€ 139,-
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 70,22€ 70,22
1Streacom Nano160 PSU€ 90,50€ 90,50
1Intel 600p 128GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 593,08

Maar het moederbord kan dus ook die Asus H110T zijn, dan scheelt het weer bijna 40 euro. En met dat Asus bordje heb je ook geen Pico PSU nodig, maar nog wel een adapter. Dus dat zal ook schelen. Een losse adapter kan ik alleen zo snel effe niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Kijk eens op deze site: https://minipc.eu/passive-ivy-mini#.WKyOI3_hXoo

Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar low-budget.
Heb zelf een Mele PG09 die eigenlijk heel goed bevalt.
De PC staat je jaar lang 24/7 een twee tal PoS wallets te staken.
Alleen zou ik graag wat meer geheugen willen in zo'n systeem maar dan kom je snel in wat duurdere prijsklasse. Mijn product vergelijking: https://tweakers.net/pric...070;601003;574541;468827/
Voyo MiniPC Box V3 is helaas nog niet leverbaar dus weet niet af het een aantrekkelijke prijs zal krijgen.
De PC wordt verder gebruikt voor surfen en Office zonder problemen.
Bij teveel programma's open soms melding dat er te weinig geheugen is.
Zijn er nog andere opties voor super energie zuinige windows PC's?
Op RPI heb ik ook wallet draaien maar ben meer een windows fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ clemento: een Atom of een Celeron zoals de N3150 is echt te weinig om normaal op te kunnen werken. Alles duurt zichtbaar even voordat het opent, bijvoorbeeld elke browsertab of zoiets als MS Word opstarten.

Die site van Minipc.eu dat is ook gewoon een hier al aangehaalde Akasa. Als je alles deselect dan vragen ze € 435,- voor de behuizing, een moederbord (welk?) en de voeding. Dat is 100 euro meer dan de Akasa Euler die Tyramisu hier in elkaar zet inclusief processor, geheugen en SSD! Nooit doen dus daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dankje @Verwijderd voor de tip.

Die Atom systeempjes zijn puur voor 24/7 online maar wel leuk spul zo'n pasief gekoelde PC.

Ik heb de setup van @Tyramisu aangepast met 250 SSD en I3.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 117,90€ 117,90
1Asus H110T€ 75,75€ 75,75
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 104,-€ 104,-
1Kingston ValueRAM KVR21S15D8/8€ 62,85€ 62,85
1Samsung 960 EVO 250GB€ 124,95€ 124,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,45

Is dit systeem mogelijk?
Eigenlijk zou ik ook wel I5 willen overwegen maar die ondersteunen geen Hyperthreading en dan kom je aan I7 wat weer een stuk duurder gaat worden.

Als ik I7 zou overwegen is deze configuratie dan nog aan te raden als passief gekoeld systeem of heb je dan gelijk ook weer duurdere andere componenten nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 19:09
Onlogisch om een i3 te nemen boven de G4560, ze hebben beide 2C4T en enige verschil is een paar honderd mhz in snelheid.
Verder ziet alles er zo wel redelijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je in een stofarme omgeving werkt waarom zou een PC met actieve koeling dan een stofnest worden? Een PC maakt geen stof, kan het hooguit een beetje aanzuigen, maar in een stofarme omgeving wordt dat lastig. Mocht er toch wat stof zijn dan is het toch alleen maar mooi dat die stof in de PC wordt getrokken, heb je er ook geen last van. :p

Passief heeft namelijk wel wat nadelen, zoals vaak een grote meerprijs, minder lange levensduur door slechtere koeling maar soms ook veel slechtere kwaliteit bijvoorbeeld zoals de hierboven genoemde Streacom voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, de temperatuur van mijn Core i5 NUC met een passieve (inderdaad wel redelijk prijzige :) ) Tranquil behuizing ging wel omlaag. En stofvrij. 1 blok alluminium. Echt een mooi ding. Ik weet zeker dat daardoor de levensduur omhoog zal gaan, i.p.v. de standaardoplossing met dat herrieventilatortje.

Dit is ook leuk spul: pricewatch: Streacom DB4 Fanless Chassis
Hij werd ook zeer goed getest. Wel prijzig ja. :)

Je hoeft niet die Streacom voeding te nemen. Bij de Akasa zit al een voeding. Ik heb trouwens nog nooit een kapotte externe voeding gehad. Wel zie ik om me heen vaak interne voedingen kapot gaan. Maar goed, dit is een topic voor passief gekoelde PC's, dus waarom dan beginnen over een PC/PSU/CPU met fans?

Die G4560 scheelt inderdaad niet veel met een i3. Scheelt 0,4GHz maar ook Graphics 630 ipv 610. Die 630 is ongeveer 20% beter als ik wat testjes bekijk. Maar of je dat gaat gebruiken. Met boekhouden niet iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 00:43
Semi-passief is toch een betere optie naar mijn mening, zolang het verbruik laag is blijven ventilatoren stil staan en zodra het nodig is kan er meer gekoeld worden. Goede ventilatoren met een redelijk grote diameter hoor je echt nauwelijks in een goede kast. Zeker niet als je nog muziek erbij aan hebt staan of een video streamt.

De Intel Pentium G4560 is wel een hele mooie processor voor het systeem met de genoemde vereisten; ook geen enkel probleem met een video stream en multitasken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Semi-passief is in de meeste gevallen niet meer dan een goedkope oplossing om kwalitatief mindere en goedkopere producten toch onhoorbaar stil te krijgen. Vaak genoeg werkt dit erger averechts omdat als de fan gaat draaien je die dan duidelijk kunt horen. Ook krijg je heat spots bij niet draaiende fans. Bij videokaarten worden bijvoorbeeld heel vaak goedkope sleeve bearing fans gebruikt, dezen hebben een korte levensduur, echter duur semi-passief kun je dat wat rekken. Ook zijn er genoeg semi-passieve voedingen waarbij je de fan direct hoort als die aanslaat. Dus dan hoor je steeds een fan die aanslaat en weer uit gaat, erg irritant. Als case fan en CPU fan zie je dan weer echter bijna nooit semi-passief omdat de kwaliteit en levensduur daar vaak beter is.

Wil je een echt stille PC dan is in de meeste gevallen gewoon het beste om goede actieve koeling te nemen, dat kan perfect onhoorbaar en is vaak genoeg ook nog eens stiller en kwalitatief meestal beter.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:49:
Wil je een echt stille PC dan is in de meeste gevallen gewoon het beste om goede actieve koeling te nemen, dat kan perfect onhoorbaar en is vaak genoeg ook nog eens stiller en kwalitatief meestal beter.
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Een echt stille PC is gewoon helemaal stil. Dat kan makkelijk, al ga je tot een Core i7 xxxxU. Waarom dan toch fans erin? Hij is dan gewoon niet stil meer. Dan kan je muziek aanzetten of een fanfare in je woonkamer uitnodigen, okee, dan hoor je hem niet meer. Maar zit je er 's avonds of 's nachts aan dan hoor je hem wel. Overdag ook trouwens. Heel irritant als je compleet stil gewend bent.

Hier hebben ze het ook vaak over de NUCs, dat die zo stil zijn ("fluisterstil", of "je hoort ze niet" zeggen ze dan). Nou, dus niet. Je hoort die dingen vanaf een andere verdieping aan staan. Best logisch ook, want er zit maar een klein fannetje in. Maar een grote fan hoor ik ook irritant aan staan. Een PC met de stiltste Be Quiet voeding en een Big Shuriken op de CPU, dat blijft toch gewoon herrie als je helemaal stil gewend ben.

Over de Intel Pentium G4560: Het boekoudprogramma Snelstart vereist zoals gezegd een Pentium Core i3, tenminste, dat staat zo in de Snelstart systeemeisen (voor link zie vorige pagina). Maarrr, ik heb dit programma bij een klant draaien op een gewone Intel Pentium. En het gaat vliegensvlug. Voor de TS dus geen probleem, zo'n G4560. :) En voor Celemto denk ik ook niet, ook al had hij het ook even over een Core i5. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:52:
[...]
Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Een echt stille PC is gewoon helemaal stil.
Met de juiste onderdelen kan je makkelijk onder de 30dB komen wat op een meter afstand zo goed als onhoorbaar is. Ik heb naast mij een PC staan met 2x GTX 980 en een 6700K die zo goed als onhoorbaar is. Hij staat 1 meter van mij af en als de omgeving volledig stil is moet je je best doen om iets te horen. Passief is gewoon niet nodig om een PC te bouwen die zo goed als onhoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:55:
[...]

Met de juiste onderdelen kan je makkelijk onder de 30dB komen wat op een meter afstand zo goed als onhoorbaar is.
Het kan nog veel stiller dan dat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:57:
[...]

Het kan nog veel stiller dan dat.
Dat weet ik. En mijn PC zit daar ook zeker wel onder. De enige fans die draaien doen standaard iets van 16dB en ik heb ze op 50% van het maximale vermogen draaien. Die 30dB is alleen even om aan te geven wat heel erg stil is. De 2 pompen in mijn PC draaien op stand anderhalf van de 5 zodat ze ook onhoorbaar zijn. De fan van de voeding draait idle nooit en de fans van de rad's draaien maar af en toe en dan ook op max 50%. Nou is dit wel een exterme setup, maar met luchtkoeling kan het ook prima zoals je aangeeft.

Dat een PC met actieve koeling niet onhoorbaar kan zijn klopt gewoon niet zoals je zelf ook al aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:55:
[...]
Met de juiste onderdelen kan je makkelijk onder de 30dB komen wat op een meter afstand zo goed als onhoorbaar is. Ik heb naast mij een PC staan met 2x GTX 980 en een 6700K die zo goed als onhoorbaar is. Hij staat 1 meter van mij af en als de omgeving volledig stil is moet je je best doen om iets te horen. Passief is gewoon niet nodig om een PC te bouwen die zo goed als onhoorbaar is.
In elke zin zeg je hier zelf al dat hij niet stil is. Niet zo gek, want dat kan ook niet.
1. 30db vind ik niet stil, ik vind dat nogal luid. En alles boven de 0 vind ik ook niet stil
2. Mijn computer staat niet op een meter, maar op een halve meter afstand
3. "Zo goed als onhoorbaar" => is voor mij erg storend
4. "Je moet je best doen om hem te horen" => Deze heb ik ook al zo vaak gehoord. Helaas, het heeft me 3x een laptop retour en 2x een HTPC retour sturen opgeleverd, toch maar op Marktplaats zetten, of daarna het alsnog nabestellen van een passieve Tranquil en passieve Akasa case om alsnog helemaal stil te gaan
5. "Zo goed als onhoorbaar" is dus niet stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:01:
[...]

In elke zin zeg je hier zelf al dat hij niet stil is. Niet zo gek, want dat kan ook niet.
1. 30db vind ik niet stil, alles boven de 0 ook niet
2. Mijn computer staat niet op een meter, maar op een halve meter afstand
3. Zo goed als onhoorbaar is voor mij erg storend
4. "Je moet je best doen om hem te horen" => Deze heb ik ook al zo vaak gehoord. Helaas, het heeft me 3x een laptop retour en 2x een HTPC retour sturen opgeleverd, toch maar op Marktplaats zetten, of daarna het alsnog nabestellen van een passieve Tranquil en passieve Akasa case om alsnog helemaal stil te gaan
5. "Zo goed als onhoorbaar" is dus niet stil
Dat alles boven de 0 niet stil zou zijn is gewoon onzin. Je kan iets van 3dB gewoon niet horen.

Dat zou goed als onhoorbaar storend is is ook flauwekul. Je hebt geen idee hoe enorm stil mijn PC is. No way dat ook maar iemand hier last van heeft. Een klik van de muis is al 3x zo hard als wat de PC aan geluid maakt. Of heb je ook een muis en toetsenbord wat geen geluid maakt ?

Mijn PC maakt veel minder geluid dan een laptop. De meeste laptops zijn ook helemaal niet stil. Het lijkt er op dat je geen idee hebt hoe stil een PC met de juiste onderdelen kan zijn. Prima dat je dat niet weet maar dan vertellen dat alles wat actieve koeling heeft te veel geluid maakt is gewoon onzin. De vogels die 20 meter achter mijn huis zitten maken meer herrie dan mijn PC.

Zo goed als onhoorbaar is zeker wel stil als je het zou horen. Als het nacht is en er rijden geen auto's en de vogels zijn stil moet ik zelf niet ademen en volledig stil zitten wil ik de PC horen. Dat is zo goed als onhoorbaar en dat is wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
@Verwijderd Je praat onzin, ten eerste vind je echt veel boven de 0dB echt wel onhoorbaar, 5dB gemeten van de normale meet afstand vind jij net zo stil als 0dB. Daarnaast is 0dB ook niet het laagste wat meetbaar is, je kunt ook nog negatief gaan, dus waarom wil je niet minimaal -10dB? Ook maakt je PC wel degelijk geluid, alleen jij hoort het niet dat is wat anders. Zelfde geld voor de beste computer fans, ze produceren wel geluid maar dat wil niet zeggen dat je ze gaat horen. Koop anders eens een be quiet! Silent Wings 3 fan en laat die draaien op 200RPM dan kom je er achter dat het dus wel degelijk onhoorbaar voor het menselijk oor kan zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:08:
Koop anders eens een be quiet! Silent Wings 3 fan en laat die draaien op 250RPM dan kom je er achter dat het dus wel degelijk onhoorbaar voor het menselijk oor kan zijn.
Die heb ik dus in mijn PC zitten. Er draaien er 2 op de intake op 50% vermogen en 1 op de outtake op 50%.

Er zitten er ook nog 8 op de rad's waarvan er 4 alleen draaien met gamen. De andere 4 gaan af en toe aan en draaien dan op max 50%. Meer is niet nodig en inderdaad dit is zo goed als onhoorbaar. Als ik mijn best doe en alles volledig stil is dan kan ik de PC nog net horen. Dit is echter zo enorm weinig geluid dat je het normaal niet merkt. Dan draaien deze fans dus nog op 50% laat staan als je ze op 25% zet.

Er zijn genoeg bedrijven en reviews die aangeven dat een laptop erg stil is. Meestal is dat gewoon onzin. Zelfde verhaal met specs waarbij gesjoemelt word en die in de praktijk niet kloppen. Blijkbaar heeft hij nog nooit een PC gehoort die met goede onderdelen gemaakt is en echt heel stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ -The_Mask- : Wat nou onzin? Wat snap jij niet aan fanless / compleet stil? Djeez...

Dit is een topic over een fanless PC. Mijn inziens kan zo'n beetje elke PC waar geen losse videokaart in hoeft en die geschikt is voor dit soort werk beter compleet fanless zijn. Die Akasa met voeding kost 100 euro. En dat is een mooi koelblok, die behuizing. Geen bewegende onderdelen. Helemaal stil. Kan genoeg geheugen en genoeg opslag in.

Wat ga jij hier aanraden dan? Een losse, normale, stille kast? Een losse voeding van 360-400 Watt? Allemaal dure stille fans? Dan zit je totaal wel een poepie duurder, heb je allemaal bewegende onderdelen en niet compleet stil.

Ik geef het op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lees mijn bericht nogmaals want nu kan ik gewoon hetzelfde bericht nogmaals plaatsen met jouw post hierboven.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 24-02-2017 18:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:01:
[...]

1. 30db vind ik niet stil, ik vind dat nogal luid. En alles boven de 0 vind ik ook niet stil
30 db is zeer stil en zeker voor en pc. ik weet niet of je ooit in een server ruimten heb gestaan. dat is wat je noemde "nogal luid". ook staat er dat meneer mogelijk muziek gaat streamen dus. wat heb je dan aan een pc die echt 0db is ?

On a ather note (pun intended) is misschien un intel nuc niet iets ?

[ Voor 9% gewijzigd door Sweatleek op 24-02-2017 19:24 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:29:
Lees mijn bericht nogmaals want nu kan ik gewoon hetzelfde bericht nogmaals plaatsen met jouw post hierboven.
?

LOL, 2 personen vragen hier fanless oplossingen. Dan begin jij hier een discussie dat het ook best met fans kan, want "een PC met fans is ook stil genoeg". Dan vraag ik wat jij dan als alternatief ziet voor de Akasa's van Tyramisu en Clemento, maar daar komt geen antwoord op. Nogmaals, wat is jouw lijstje dan voor een alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:31:
[...]

?

LOL, 2 personen vragen hier fanless oplossingen. Dan begin jij hier een discussie dat het ook best met fans kan, want "een PC met fans is ook stil genoeg". Dan vraag ik wat jij dan als alternatief ziet voor de Akasa's van Tyramisu en Clemento, maar daar komt geen antwoord op. Nogmaals, wat is jouw lijstje dan voor een alternatief?
Ooit gehoord van fans op een lageren rpm drein? Als ik mijn pc op 30% fan speed is hij amper te horen. En voor de hardware die er in zit vind ik dat knap. Dus als meneer een cpu van max 50 watt neemt. Lijkt mij dat deze gewoon goed gekoeld wordt op een lage rmp. Je hoort een macbook tog ook niet ?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYH€ 292,51€ 292,51
1Crucial CT8G4SFD8213€ 58,95€ 58,95
1Plextor M7V 256GB€ 81,58€ 81,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,04

[ Voor 50% gewijzigd door Sweatleek op 24-02-2017 19:47 ]

confused reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:31:
[...]

?

LOL, 2 personen vragen hier fanless oplossingen. Dan begin jij hier een discussie dat het ook best met fans kan, want "een PC met fans is ook stil genoeg".
Ik heb alleen de topicstarter antwoord gegeven en vragen gesteld, topickaping is niet de bedoeling.

De topicstarter gaf aan een passief gekoeld systeem te willen omdat die staat in een stofarme omgeving, maar dat is totaal onlogisch zoals ik al aangaf in mijn eerste bericht. -The_Mask- in "Passief gekoelde boekhoud PC"

Daaronder werd er onzin gepost en wordt alleen maar verbeterd, niet meer niet minder. Je maakt namelijk een paar denk fouten, zo is 0dB niet het laagst mogelijke geluidsniveau, je kunt ook negatief. Daarnaast denk je dat je eigen PC geen geluid maakt, ook dat is niet waar. Jij hoort alleen niks, maar zoals ik al zei, niks horen is ook mogelijk met een high-end computerfan.

Voordat je goed advies kunt geven moet je wel de situatie goed weten, bij de topicstarter is dat nogal onduidelijk omdat hij zichzelf tegenspreekt. Ook moet je genoeg over het onderwerp weten, anders doe je uitspraken die niet kloppen, zoals jij deed.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 24-02-2017 19:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sweatleek schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:40:
[...]

Ooit gehoord van fans op een lageren rpm drein? Als ik mijn pc op 30% fan speed is hij amper te horen. En voor de hardware die er in zit vind ik dat knap. Dus als meneer een cpu van max 50 watt neemt. Lijkt mij dat deze gewoon goed gekoeld wordt op een lage rmp. Je hoort een macbook tog ook niet ?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYH€ 292,51€ 292,51
1Crucial CT8G4SFD8213€ 58,95€ 58,95
1Plextor M7V 256GB€ 81,58€ 81,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,04
OMG, hij doet het echt. ;) Had je dit berichtje gelezen? Verwijderd in "Passief gekoelde boekhoud PC"

Bij mijn eigen NUC moest ik nog even een Tranquil Abel H2 bestellen uit Engeland voor EUR 150,-. Want ik hoorde die NUC vanaf de gang in een kamer een verdieping hoger aan staan. Echt heel erg storend voor mij en totaal niet mee te werken. Maar na de fanless case was het top. Koeler ook. En hij was 0db. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:57:
[...]

OMG, hij doet het echt. ;) Had je dit berichtje gelezen? Verwijderd in "Passief gekoelde boekhoud PC"

Bij mijn eigen NUC moest ik nog even een Tranquil Abel H2 bestellen uit Engeland voor EUR 150,-. Want ik hoorde die NUC vanaf de gang in een kamer een verdieping hoger aan staan. Echt heel erg storend voor mij en totaal niet mee te werken. Maar na de fanless case was het top. Koeler ook. En hij was 0db. :)
are you serious ?. ik heb op een basis school stage gelopen waar we 20+ van die dingen hadden en een van de Grooten voor delen was juist dat ze stiller waren dan een desktop 8)7 ook heeft meneer aangeven dat hij muziek wil gaan luister. is dat dan ook op 0db 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Sweatleek op 24-02-2017 20:03 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

* Dan de desktops die jullie daar hadden.
Er zijn ook totaal passief gekoelde Desktops. Als je daar SSD in doet hoor je NIETS

pricewatch: Streacom DB4 Fanless Chassis

Maar is wel prijzig.

[ Voor 37% gewijzigd door MrMonkE op 24-02-2017 20:04 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

MrMonkE schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:03:
Er zijn ook totaal passief gekoelde Desktops. Als je daar SSD in doet hoor je NIETS

Maar is wel prijzig.
Maar ja ga daar maar is een i3 systeem van 500 euro in bouwen

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:03:

Maar is wel prijzig.
Is ook een optie. Met de juiste onderdelen hoor je ook niets en dan een stuk goedkoper. Ook met fans kan het zo zijn dat je niets hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:39:
...

Dit is ook leuk spul: pricewatch: Streacom DB4 Fanless Chassis
Hij werd ook zeer goed getest. Wel prijzig ja. :)

Je hoeft niet die Streacom voeding te nemen. Bij de Akasa zit al een voeding. Ik heb trouwens nog nooit een kapotte externe voeding gehad. Wel zie ik om me heen vaak interne voedingen kapot gaan. Maar goed, dit is een topic voor passief gekoelde PC's, dus waarom dan beginnen over een PC/PSU/CPU met fans?

Die G4560 scheelt inderdaad niet veel met een i3. Scheelt 0,4GHz maar ook Graphics 630 ipv 610. Die 630 is ongeveer 20% beter als ik wat testjes bekijk. Maar of je dat gaat gebruiken. Met boekhouden niet iig. :)
Streacom DB4 Fanless Chassis wel een leuke gadget maar dat is meer voor het het duurdere segment met een i5/i7.

Overwegende is de eerste setup met G4560 de meest realistische en ik denk idd goed genoeg voor het doel.

Persoonlijk een hekel aan draaiende delen in een home-PC. Mijn NAS is ook passief gekoeld en het gaat mij eigenlijk niet eens om het geluid, maar vroeg of laat gaat zo'n fan piepen. Dus eigenlijk jammer dat er toch weer PC met draaiende delen worden gepost want daar ben ik zelf dus niet naar op zoek. Een passief gekoelde home PC heeft voor mij ook een gadget gehalte en dat is ook wat waard.

Wat zijn mogelijk nog goede alternatieven voor Passief gekoelde home-PC in het budget 200-350 euro?
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,55

PS Het bovenstaande systeem is dus eigenlijk boven het budget. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sweatleek schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:02:
[...]
are you serious ?. ik heb op een basis school stage gelopen waar we 20+ van die dingen hadden en een van de Grooten voor delen was juist dat ze stiller waren dan een desktop 8)7 ook heeft meneer aangeven dat hij muziek wil gaan luister. is dat dan ook op 0db 7(8)7
Sorry, maar na alles wat er al is gepost en al is uitgelegd dit posten... Ik vind het niet echt slim allemaal.

Dus omdat jij op een basisschool stage hebt gelopen waar desktops herrie maakten, hebben jullie maar NUCs genomen die wat minder herrie maken. Da's heel leuk voor je, maar ik heb nu al 3x uitgelegd dat ik mijn NUC veel te veel lawaai vond maken, dus dat ik er een passieve behuizing voor had gekocht. Op een basisschool is er gelukkig totaal geen omgevingsgeluid, dus je was een goede ervaringsdeskundige. Veel beter dan ik hier thuis met de NUC voor me op mijn bureau.

De NUC die jij aanhaalt van 300 euro is ook een erg slechte keus. De processor is al veel minder krachtig dan een Pentium G4560. Een Core i3 van de 7e generatie + moederbord + Akasa Euler gaat ook nog lukken voor onder de 300 euro. Dan heb je dus een compleet stil fanless systeem, wat krachtiger is dan de door jou aangehaalde NUC, hooguit even duur is maar eerder goedkoper is, en dan is er nog het voordeel dat je zelf de onderdelen kan vervangen en alles kan hergebruiken als dat nodig is. Als je NUC mobo of processor kapot gaat na 2 jaar kan je alles weggooien. Bij losse onderdelen niet. De Akasa behuizing kan je ook altijd blijven gebruiken, die van de NUC niet.

Je laatste zin is ook erg lachwekkend. Prettig weekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

clemento schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:03:
Ja, veel goedkoper dan 400 euro kan het niet. :) Je kan de SSD nog omwisselen voor die bekende Crucial 275GB van rond de 90 euro maar dat is het dan wel. Dan zit je rond de 390 euro totaal. Zit je wel met een kabeltje ipv M2.

Wel even opletten dat je het moederbord even gratis laat flashen naar de laatste Bios zodat de G4560 erop werkt. Maar Afuture doet dat gratis en daar is ie ook het goedkoopst zie ik, dus dat gaat geen probleem worden.

Succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb ook de overstap gemaakt van een NUC naar fanless en dat bevalt me goed.

Bij de NUC moet je in de BIOS de fan wat lager zetten, dan heb je er geen last van tot ongeveer 50% belasting van de CPU. Maar daarna begint hij en wordt het snel irritant. Bij een briefje tiepen hoor je hem niet, maar als je agar.io opent is het verschrikkelijk.

Omdat ik fanless PC's in Nederland te lomp vond, heb ik uiteindelijk een fanless i7 besteld bij een bekende internetwinkel in China. Het was natuurlijk een risico wat ik genomen heb, maar ik gebruik hem nu al meer dan een jaar en hij bevalt me prima: volkomen stil (ook geen trillende spoeltjes) en nog ietsje sneller dan de NUC.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek

Sweatleek

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:03:
[...]
Dus omdat jij op een basisschool stage hebt gelopen waar desktops herrie maakten, hebben jullie maar NUCs genomen die wat minder herrie maken. Da's heel leuk voor je, maar ik heb nu al 3x uitgelegd dat ik mijn NUC veel te veel lawaai vond maken, dus dat ik er een passieve behuizing voor had gekocht. Op een basisschool is er gelukkig totaal geen omgevingsgeluid, dus je was een goede ervaringsdeskundige. Veel beter dan ik hier thuis met de NUC voor me op mijn bureau.
Dus als ik het goed begrijp gaat meneer in een kamer zitten met geluid dichten ruimten zitten met sound dampening foam ? En die opmerking was 1 van meerderen "docenten / medewerk ?" was 1 van de dingen. ook waren ze sneller, stabieler, mooier, makerlijker tegebruiken <- wat ze daar mee bedoelen ???
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:03:
[...]
Je laatste zin is ook erg lachwekkend. Prettig weekend. :)
Gelukkig hebben we nog humor. _O-

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:33
clemento schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:03:
[...]
Wat zijn mogelijk nog goede alternatieven voor Passief gekoelde home-PC in het budget 200-350 euro?
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 426,55

Een systeem met pricewatch: ASRock J3455-ITX en pricewatch: LC-Power LC-1340mi is goedkoper en zal zeer waarschijnlijk ook prima aan jouw (beperkte) eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)
beste-spellen schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 00:26:Een systeem met pricewatch: ASRock J3455-ITX en pricewatch: LC-Power LC-1340mi is goedkoper en zal zeer waarschijnlijk ook prima aan jouw (beperkte) eisen voldoen.
Ja, dat is een leuke. Die had ik ook al opgesomd in mijn eerste bericht. Voor de boekhouder net wat te weinig misschien, maar voor Clemento wellicht wel okee. Het mooie van deze boardjes ( https://tweakers.net/pricewatch/compare/619341;619343/ ) is dat ze ook HDMI 2.0 hebben. Dat zou handig kunnen zijn. Het verschil tussen de Celeron en Pentium versie is slechts 0,3GHz snelheid in turbo mode, maar ook Graphics 505 t.o.v. 500. Maar beide spelen H256 af en 4k @ 60Hz.

Is er misschien nog een beetje een mooiere behuizing/voedingcombi? Die LC-Power LC-1340mi is niet echt heel fraai mijn inziens, en een beetje oud al, uit 2011. :)

Die Voyo MiniPC Box V3 die Clemento aanhaalt is alleen leuk voor onder de TV, voor normaal gebruik te langzaam. Wel leverbaar vanuit China (o.a. http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_292915.html zie ik), maar die Atom daarin is te traag voor alledaagse dingen zoals Office en browsen. Bij alles duurt het een paar seconden voordat het open gaat. Browsertab, webpagina laden, enz, alles duurt effe een paar seconden. Ik had ook zoiets, een Pipo X9 en een Asrock Beebox, die eerste met ook een Atom en die andere met een Celeron N3000. Beide volledig passief en stil. Voor afspelen van 1080p zijn ze perfect, maar niet voor office en browsen (want alles duurt gewoon een paar seconden), en ook niet voor H256.
aawe mwan schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:01:
Omdat ik fanless PC's in Nederland te lomp vond, heb ik uiteindelijk een fanless i7 besteld bij een bekende internetwinkel in China. Het was natuurlijk een risico wat ik genomen heb, maar ik gebruik hem nu al meer dan een jaar en hij bevalt me prima: volkomen stil (ook geen trillende spoeltjes) en nog ietsje sneller dan de NUC.
Interessant! Hebbie een linkje naar dat fanless i7 product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:07:
Interessant! Hebbie een linkje naar dat fanless i7 product?
Gewoon even „fanless i7” als zoekopdracht ingeven op YouTube (of bij jouw favoriete winkel) en je scherm staat er vol mee.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aawe mwan schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:52:
Gewoon even „fanless i7” als zoekopdracht ingeven op YouTube (of bij jouw favoriete winkel) en je scherm staat er vol mee.
Ja, maar dan krijg je er zoveel, in zoveel prijzen. Ik was juist benieuwd naar jouw model. Omdat die bevalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:07:
Ja, dat is een leuke. Die had ik ook al opgesomd in mijn eerste bericht. Voor de boekhouder net wat te weinig misschien, maar voor Clemento wellicht wel okee. Het mooie van deze boardjes ( https://tweakers.net/pricewatch/compare/619341;619343/ ) is dat ze ook HDMI 2.0 hebben. Dat zou handig kunnen zijn. Het verschil tussen de Celeron en Pentium versie is slechts 0,3GHz snelheid in turbo mode, maar ook Graphics 505 t.o.v. 500. Maar beide spelen H256 af en 4k @ 60Hz.

Is er misschien nog een beetje een mooiere behuizing/voedingcombi? Die LC-Power LC-1340mi is niet echt heel fraai mijn inziens, en een beetje oud al, uit 2011. :)

Die Voyo MiniPC Box V3 die Clemento aanhaalt is alleen leuk voor onder de TV, voor normaal gebruik te langzaam. Wel leverbaar vanuit China (o.a. http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_292915.html zie ik), maar die Atom daarin is te traag voor alledaagse dingen zoals Office en browsen. ....
Dank voor de feedback zeer nuttig!
Heb er een inventarislijst bij gemaakt
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 94,75€ 94,75
1LC-Power LC-1340mi€ 41,10€ 41,10
1Intel 600p 128GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,60

Die Voyo MiniPC Box V3 ziet er wel gaaf uit.
Onze HomePC is nu de pricewatch: Mele PCG09 met 2GB.
Met 4BG en de nieuwere Atom versie is Voyo MiniPC Box V3 is denk ik wel krachtiger dan mijn huidige "systeempje".

Edit ik heb nog een extra low budget versie samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3455-ITX€ 94,75€ 94,75
1LC-Power LC-1340mi€ 41,10€ 41,10
1Silicon Power SP004GBSTU133N02€ 20,18€ 20,18
1Transcend MTS600 32GB€ 28,46€ 28,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 184,49

Wat is jullie mening over deze setup?
Zijn er nog andere mogelijkheden?

Edit2: @Tyramisu je adviseerde pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
icm pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter
Maar ik lees: Aanbevolen max CPU: 35W TDP. En de g4560 heeft 54W. Die combinatie kan dan eigenlijk niet toch?

Omdat ik het leuk vind heb ik ook nog een I7 combi met max 35W en 16GB intern.
Ben namelijk erg gecharmeerd van pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter

Zie de setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700T Tray€ 334,40€ 334,40
1Samsung M471A2K43BB1-CPB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 738,10

Kan dit system?

[ Voor 46% gewijzigd door clemento op 26-02-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
De reviews van de Akasa Euler laten zien dat processors met een TDP hoger dan 35W het nog prima doen en dat de kast merkbaar warmer wordt, maar dat er nog niks fout gaat.

Zelf vind ik de aankoop van een i7-6700T nogal zonde, omdat dit duurdere en veel snellere processors zijn die vervolgens gelimiteerd worden door een bepaald maximaal wattage. Op idle lopen de non-T versies even warm als de T-versies, pas bij hogere kloksnelheden en temperaturen zal je zien dat de T-processor zichzelf terugklokt, terwijl de normale processor doorgaat. Om dan een processor te kopen in het i7-bracket en deze vervolgens te limiteren tot 35W, allemaal om passief te gaan, vind ik nogal zonde.

Maar om je vraag te beantwoorden, ja, het is mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Tyramisu op 26-02-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dank je @Tyramisu,
Ik vond ook nog een leuk artikel over energie zuinige PC's:
http://www.makeuseof.com/...s-that-you-can-build-now/
Daar kwam ik pricewatch: Intel Pentium G4500T Tray tegen die 35W is.
Zie vergelijking met G4560 uit jou setup
https://tweakers.net/pricewatch/compare/702513;471553/

De processor is wel wat duurder maar wel een stuk zuiniger.
Je hebt gelijk dat een setup met i7 een beetje over de top is in dat passief gekoelde kastje.
Er zijn niet veel andere opties lijkt het voor de pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter
Of ik zoek niet goed?

Edit: gevonden voor industrie toepassing: https://www.delmation.nl/techniek/fanless-mini-pc.php

[ Voor 5% gewijzigd door clemento op 26-02-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Clemento: ook ik zou het wel aandurven om een processor van 54W in die Euler te stoppen. Ik zou nooit gaan voor de T variant maar toch gewoon voor de normale. Het is slechts in heel uitzonderlijke gevallen dat hij naar de max gaat. In 99% van de tijd zullen ze beiden gewoon erg weinig inspanning doen en hetzelfde lage verbruik hebben.

Anders is dit nog een duurder alternatief: pricewatch: Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot) (let er wel bij op dat je de versie met een adapter hebt. okee, hij is wat duurder, maar je kan er wel je hele leven mee doen en er hoeft ook geen thin mini-itx board in, hoewel dat Asus boardje sowieso een mooi boardje is).

O ja, bij die HDMI 2.0 J3445 mobo, let erop dat je wel het juiste geheugen erin stopt. Want die willen DDR3L (low voltage). Dus deze pricewatch: Streacom FC8 Alpha Fanless Zwart (zonder optisch slot) erin gaat niet lukken. En die van het low budget systeem is niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
@Verwijderd Denk ook wel dat het mogelijk is als ik dat zo hoor met de wattage.
Het de setup nog iets aangepast tot nu net onder de 400 euro.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 75,25€ 75,25
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,05

De pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB vervangen.
Mooie configuratie vind ik.
Ga er nog wel een paar nachtjes over slapen, het uitzoeken is ook voorpret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

// Edit: oeps, ik had even over M.2 heen gelezen, ik dacht eerst dat het om een 'gewone' ging.
Zie Tyramisu hieronder Tyramisu in "Passief gekoelde boekhoud PC"

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Overweeg nog een upgrade naar 16BG. Totaal ca 35 euro extra
pricewatch: Samsung M471A2K43BB1-CPB

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,20

Nog een paar weken en dan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
Die M.2 MX300 gaat niet in de H110T passen, daar passen alleen 42 en 60mm M.2 SSD's in, terwijl de MX300 80mm is. Kijk even naar de Transcend MTS600 voor een prima 60mm SSDtje.

[ Voor 21% gewijzigd door Tyramisu op 28-02-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dank je @Tyramisu aangepast.
Neem denk ik wel de 128GB ivm budget. Heb nog een hele zwik USB drives liggen voor opslag en heb liever de 16 BG intern.
#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend MTS600 128GB€ 69,14€ 69,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Tyramisu schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:52:
Bedenk ook dat de M.2 in de H110T is beperkt tot SSD's van 42 en 60mm, dus dat beperkt je keuze behoorlijk, al zal een Transcend M600 prima werken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 74,50€ 74,50
1Kingston ValueRAM KVR21S15D8/8€ 45,-€ 45,-
1Transcend MTS600 128GB€ 66,08€ 66,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,09

En laat Afuture dan gratis het moederbord upgraden om de G4560 te ondersteunen. Dan is het nog aan jou of je misschien voor een 256GB model wil gaan, maar dit is de meest pure build die je kan hebben.
Nog een vraagje over dit system @Tyramisu.
Kan je bij deze setup ook nog een 2.5" SSD bijplaatsen later?
Ook vraag ik mij nog af hoe het zit met WiFi, Is daar nog iets voor nodig of is dat geïntegreerd op het moederboord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronver
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-08 08:55
Misschien interessant - ik wilde een Apple mini vervangen met wat moderners, en heb de case van de volgende site aangeschaft - http://luna-design.org/en/ .

Ik heb de goedkope van kunststof, er zit een voeding in van 150W, met een kleine fan die je op laag kan instellen. Met een H110T bordje, 8GB, een I5-6500, en een 2.5" SSD is het ding plenty snel voor wat ik er mee doe (Roon server, nog wat meer server taken). Niet verwachten dat je er spellen mee kan spelen oid.

Anyway - fwiw, want hij is niet fanless.

Hij vervangt de fanloze Celeron server die ik had gekocht met 8GB en 128 GB die bij mij een tijd 24/7 heeft gedraaid, maar eigenlijk net te weinig kracht had voor Roon:

https://www.aliexpress.co...7817978&blanktest=0&tc=af

Misschien is dit nog van nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyramisu
Ik was serieus van plan om de aluminium versie daarvan te bestellen voor een strakke en kleine Offive-pc, zou je enige ervaringen wat betreft geluidsniveau, temperaturen en uiterlijk kunnen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronver
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-08 08:55
Mmm, ik vind het een mooi ding, heeft wel zijn prijs - de $76 werd al heel snel $108 (met $28 voor verzending met DHL en $4 Paypal fee). Dankzij DHL was de behuizing er binnen 5 dagen, and dat heb ik wel eens anders meegemaakt vanuit China (daar is de fabricage blijkbaar). DHL heeft wel een douane-afhandeling ter waarde van €38. Dus totaal ergens in de buurt van €135. Daarvoor hoef je dan geen voeding en/of fan te kopen.

Het kunststof vind ik mooi en ziet er duurzaam uit, dat moet zich nog bewijzen. Temperatuur van de CPU loopt voor mijn doeleind (zie boven) eigenlijk nooit zover op dat de fan hard moet gaan draaien. Dan is ie wel lawaaierig, wanneer hij max gaat draaien. Maar zoals gezegd, komt bij mij niet voor. Er wordt gesteld dat het standaardniveau 22dB is (alu 18dB) - ik durf niet te zeggen of dat veel/weinig is. Hij staat bij mij in mijn kantoor, en daar is de QNAP NAS zeker lawaaieriger, en valt de Luna gewoon weg. Maar ik denk wel dat van je oren afhangt - ik kan ook niet zeggen of ie meer of minder lawaai heeft dan een NUC, die heb ik zelf nog niet gehoord.

De aluminium versie is wel mooier, vind ik - had ik genomen als ie in het zicht kwam te staan. Heeft ook als voordeel dat ie een iets stillere fan heeft, en twee interne antennes voor een M.2 wifi-kaartje. Wordt ie wel duur van naar mijn smaak.

Ik hoop dat dit helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

clemento schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 12:47:
[...]
Kan je bij deze setup ook nog een 2.5" SSD bijplaatsen later?
Ook vraag ik mij nog af hoe het zit met WiFi, Is daar nog iets voor nodig of is dat geïntegreerd op het moederboord?
Volgens http://www.fanlesstech.co...akasa-euler-s-review.html kan het wel, maar raden ze het niet aan. Het is allemaal erg klein daarbinnen en ik zie geen steuntje/houdertje voor een extra 2,5" SSD.

Nee, dat bord heeft geen wifi. Dan moet je een usb wifi dingetje erbij kopen.

Misschien beter wachten op deze? https://www.zotac.com/us/...6136,646132,646086,645955
Die passief gekoelde i5 is wel interessant: https://www.zotac.com/us/product/mini_pcs/ci547-nano
Maar is wel een Core i5 xxxxU processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
clemento schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 12:47:
Je hebt een M.2 wifikaartje nodig, plus pigtails en antennes. Montagegaten voor de pigtails zijn voorgeboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
@Verwijderd dank je,
Zien er wel goed uit zie systeempjes.
Op dit moment wel meer gecharmeerd om zelf iets samen te stellen.

Dank @hcQd,
Deze is goed beoordeerd: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Die pigtails en antennes moet ik nog ff zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dank @hcQd heb mijn wenstlijst aangepast
#ProductPrijsSubtotaal
1Akasa Euler incl. 120W Power Adapter€ 104,34€ 104,34
1Intel Dual Band Wireless-AC 7265€ 23,-€ 23,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 17,90€ 17,90
1Transcend MTS600 128GB€ 69,13€ 69,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Soreto en @clemento : en, nog gelukt, nog iets aangeschaft en in elkaar gezet?

Dit is trouwens ook een mooie behuizing: http://www.hd-plex.com/hd...anless-computer-case.html
en voor 25 dollar een 80W AC-DC Adapter (+$25.00) erbij zie ik.

Anyway, vandaag heb ik voor mezelf deze pricewatch: ASRock J3455-ITX (ik had hem voor € 80,-) met 8GB en een 256GB Crucial MX300 in dit kastje pricewatch: LC-Power LC-1340mi in elkaar gezet. Ik was voor € 282,- totaal klaar incl. porto. Bij psngames.org een Windows 10 Professional (Engels) erbij gekocht voor slechts € 6,44 (dat kon gewoon via iDeal) en dat werkte goed.

De snelheid valt me alles erg mee. Voor HTPC is ie perfect, dat had ik al gezien: YouTube: ASRock J3455-ITX running Kodi (Windows) HEVC 10Bit. Maar voor gewoon office werk en browsen is hij ook okee. Alles gaat voldoende snel open. Photoshop zal ook nog wel lukken. Je merkt wel dat een Core i3/i5 wat sneller is, maar er is mee te leven. Ik zou hier wel 8 uur per dag mee kunnen werken (web dev + photoshop).

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 02:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clemento
@Verwijderd besteld op 14 maart maar wachten is tot alle onderdelen binnen zijn.
De kast had ik via Bol.com en daar is voor 20 euro een voeding bij geleverd.
Dat kwam uit op 100 euro totaal.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus H110T€ 74,-€ 74,-
1Akasa Euler excl. Power Adapter€ 79,99€ 79,99
1Intel Dual Band Wireless-AC 7265€ 22,95€ 22,95
1LC-Power LC120NB€ 30,-€ 30,-
1Kingston ValueRAM KVR21S15D8/8€ 62,42€ 62,42
2Delock Antennekabel WLAN naar SMA€ 5,05€ 10,10
1Transcend MTS600 256GB€ 125,97€ 125,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,43

Ook nog WiFi attenne 2x: https://www.afuture.nl/product/57545/delock-wlan-antenna-sma-w-flexible-joint
Heb een W10 licentie maar bedankt voor de tip.
Mooi systeem heb je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
Hopelijk mag ik hier even op inhaken: zijn er ook passief gekoelde pc's met een optische drive (of behuizingen waarmee ik zoiets zelf kan bouwen)?

Ik zoek ook zo'n absoluut stille pc voor vergelijkbare doelen, alleen heb ik er een nodig met een interne dvd-speler/brander om bepaalde software te kunnen gebruiken - intern omdat bepaalde cd's bij de installatie of periodieke activering als dongles fungeren (en ja, ik weet dat optische stations altijd geluid maken als ze in bedrijf zijn, maar dat gebeurt niet zo vaak).

Mijn wensen zijn i5 of i7 processor, 16 GB RAM, USB 3, hdmi, 1000 Gb LAN, snelle graphics (voor twee 24" beeldschermen, geen games), doorsnee geluidskaartje, geschikt voor Windows 7 Pro 64 bit. Wifi is niet noodzakelijk.
Pagina: 1