Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-11 20:31
in ons nieuwe huis ligt onze keuken redelijk ver van de CV-ketel, dus is een apart boilertje aangewezen.
om die boiler niet nodeloos te laten werken, dacht ik eraan deze aan te sluiten op ons domoticasysteem. we hebben in in quasi alle ruimtes behalve de slaapkamers bewegingsmelders voorzien. dan zou ik kunnen zeggen dat de boiler enkel aangaat als er ergens beweging is in huis. dus als we slapen, of er is niemand thuis, dan warmt de boiler niet op.

ik zou ook iets strikter kunnen tewerk gaan, en zeggen dat die enkel aangaat als er beweging is in de keuken, maar dan hebben we mogelijks comfortverlies (niet onmiddelijk warm water). Of is zo'n boiler snel op temperatuur?

Lijkt jullie dit ook een goed idee? Of zie ik praktische zaken over het hoofd?

[ Voor 17% gewijzigd door botn op 23-06-2017 12:07 ]

PVOutput

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Kun je niet beter een tijdschakelaar nemen en deze inplannen wanneer je verwacht wel thuis te zijn.
Overigens duurt het opwarmen van een boiler soms wel paar uur.

[ Voor 24% gewijzigd door WeHoDo op 23-06-2017 12:08 ]

PSN: plexforce (ps4)

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 16:41
Zijn er huisdieren aanwezig in het huis? Als er een kat rondloopt is het opwarmen van de boiler een beetje overbodig.

Daarnaast, kan zo'n boiler niet gewoon op een bepaalde tijd uit/aan gaan? Dus om, afhankelijk van de werktijd, half 7 gaan opwarmen zodat er om 7 uur warm water is? Werktijd uit, voor thuiskomst aan, weekend ander tijden?

• botn
dat kan, maar dan werkt die enkel wanneer ik "verwacht" thuis te zijn. niet altijd even voorspelbaar (mijn vrouw heeft geen vast werkschema). bovendien "weet" ons huis of we al dan niet thuis zijn dankzij alle beweginsmelders. die zijn er al, dus vormen geen extra kost.

en geen huisdieren.

[ Voor 4% gewijzigd door botn op 23-06-2017 12:09 ]

PVOutput

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Je kunt ook een app op je telefoon nemen, die kijkt of je in de buurt van je huis bent.
Zo kun je ook lampen etc activeren.

PSN: plexforce (ps4)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou eerst eens gaan meten of het wel zin heeft.
Het water in de boiler zal afkoelen, als je langsloopt gaat het weer opwarmen, maar misschien heb je dan wel geen water nodig, dus onnodig.
Misschien is constant op temperatuur houden wel voordeliger.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• botn
opnieuw: we hebben een domoticasysteem en iedere ruimte behalve de slaapkamers een bewegingsmelder.
de boiler slaat dus niet enkel aan wanneer ik langs de boiler passeer, maar blijft aan zolang er iemand rondloopt in huis.

PVOutput

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 19:02
Krijg je met zo'n setting geen problemen met legionella?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dan nog: meten is weten, zet er een electrameter en tijdschakelaar tussen die een simulatie doen van wel/niet thuis en vergelijk dat met continue de boiler aangesloten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22

artificial_sun

Mazda Rx7

Energie besparen met een boiler lees dit eens door. hier is de discussie al ruim gevoerd.

Stadia was beter....

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Ik denk dat je meer energie gaat besparen door de temperatuur te verlagen of door de boiler beter te isoleren. Wel rekening houden met legionella.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@botn Isoleren is inderdaad een veel beter idee. De stilstand verliezen zijn met een beetje extra isolatie te halveren.

Onderstaand onze douche boiler van 30 L van ca. 35 W naar 17 W stilstand verlies. Laad overigens via plugwise op zonnestroom.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bAySoPsm.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:21
Je kunt een boiler niet uitzetten, hij moet een temperatuur van >65 graden houden omdat je anders een verhoogd risico op legionella krijgt.

Neem anders een heetwaterkraan? (qooker)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:15

ericplan

5180 Wp PV

Wel aan het schakelvermogen denken. Het zal niet de eerste schakelaar/tijdklok zijn die uitfikt omdat er eigenlijk alleen schemerlampjes mee geschakeld kunnen worden, ondanks optimistische opdruk.

A'dam PVOutput

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Legionella is geen groot probleem.
Als je in ieder geval maar 1x per week opstookt tot +-60 graden en niet gaat douchen onder je keukenkraan ;) O-)
Legionellawater kan je gewoon drinken maar wordt gevaarlijk bij inademing van verneveld legionella besmet water!

Verder denk ik dat je boiler toch wel elke dag aan gaat, vermoedelijk zal je schakeling misschien nog wel meer energie verbruiken dan 24/7 aan laten staan.

Isoleren wat gasschijf zegt heeft denk ik eerder de voorkeur om te besparen.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Pagina: 1