Toon posts:

Energie besparen met een boiler

Pagina: 1
Acties:

• SPCSharp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-10-2017
Hallo Mede-tweakers,

Ik denk dat ik hier goed zit O-)

Helaas heb ik thuis geen gas dus moet alles via elektra.
(Koken, Warm water)

Nu heb ik de eindafrekening van de energieleverancier binnen en |:( 7(8)7
Je raad het al, dat was een dure.

Was natuurlijk te verwachten maar zonder Toon in huis kwam hij toch wel hard binnen en heeft het mij natuurlijk aan het denken gezet.

Koken op gas zou een optie zijn maar dan zit je met gasflessen in je huis en dat lijkt mij ook niet de beste oplossing.

Dus ik dacht ik ga kijken of ik kan besparen op de warm water kosten.
Er staat een boiler van (ik dacht) 80 liter in de kelder en die zal wel het nodige verstoken.

Nu vroeg ik me af of ik kosten kan besparen door de boiler op een timer aan te sluiten.
Ik douche me voornamelijk 's ochtends dus dan heb ik het meeste warm water nodig.
De rest van de dag kan hij dan uit als ik ervoor zorg dat ik's ochtends warm water heb.
Om de rest van de dag nog wel warm water te krijgen dacht ik een kleine (10 liter) boiler in de keuken te zetten, de keuken is eigenlijk de enige plek waar ik overdag of 's avonds warm water aftap.
Er staat hier een vaatwasser die ik over het algemeen gebruik voor de afwas.

De kleine boiler zou een stuk snelle opgewarmd zijn als de grote en die zou dus overdag en 's nachts ook uit kunnen.

Ga ik energie besparen door een timer op de boiler te zetten?
Gaat de besparing van de grote boiler verloren aan kosten van de kleine boiler?
Of bespaar je helemaal geen geld door de boiler uit te zetten?

Schatting van de tijden dat de boilers aan staan:

grote boiler
04:00 - 08:00
(ik zal moeten gaan testen hoe lang het duurt voordat hij opgewarmd is nadat hij bijna een dag uitgestaan heeft.)

Kleine boiler
06:00 - 08:00 en 16:00 - 22:00

Bedankt voor het meedenken !! _/-\o_

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kun je de boiler nog extra isoleren? Glaswoldeken eromheen, leidingen extra isoleren? Dat scheelt sowieso al stilstandverlies.

Verder heb ik niet echt een antwoord of het zin heeft, maar ik wil je wel met klem aanraden dat als je met tijdschakelaars aan de gang gaat, dat je dan een degelijke tijdschakelaar pakt die flink wat vermogen kan schakelen. Niet een tijdschakelaar van €2,50 uit de grabbelbak. Die zal binnen de kortste keren doorfikken. Een boiler trekt maar zo 2000W en daar zijn die goedkope tijdschakelaars totaal niet op berekend.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-01 14:36
Weet je zeker dat je verbruik door warm water komt en niet door verwarming?

Begin met isoleren. Isoleerde boiler extra en vooral de leidingen in en uit de boiler.
Isoleer je huis
Kijk naar een douche wtw
Kijk naar een warmtepomp

Normaal gezien vallen de kosten voor warm water in het niets bij verwarmen.

Isoleren en ga meten met bijvoorbeeld plugwize. Dan weet je waar je moet besparen.

Timers hebben niet heel veel zin.

En leg zonnepanelen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Meten is weten.

Vanaf een euro of 15 koop je een energiemeter waarmee je inzichtelijk kan maken wat elk apparaat verbruikt. Dan weet je welk aandeel de boiler op je gehele energierekening heeft. Het zou zomaar kunnen zijn dat je beter de koelkast ofzo kan vervangen in plaats van de boiler aan te pakken.

http://www.dicks-website.eu/boiler/index.html
Serieus elektriciteit besparen

[Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-09-2015 18:48]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Je boiler op een timer zetten of minstens voorkomen dat hij tijdens de piekuren gaat opwarmen zal inderdaad al een goede besparing kunnen opleveren.
Je kunt die timer bv ook instellen tussen 12u en 6u, dan zit je zeker tussen de daluren.
(op sommige plaatsen zoals de mijne gebeurt de omschakeling ergens tssen 7u en 7u30)
Een 80 liter boiler zou geen probleem mogen hebben om in die tijd volledig opgewarmd te zijn, anders wordt het dringend tijd een nieuwe te (laten) plaatsen.

De kleine boiler voor het keukengebruik kan ev. ook op een timer, maar kan ook van het doorstroom-principe zijn. Het voorkomt wel dat je liters moet laten lopen voordat je warmwater van je grote boiler krijgt, en dat je hetzelfde aantal liters warmwater in de leiding laat zitten afkoelen totdat je nogeens warmwater nodig hebt. Betere isolatie kan dat ook opvangen, maar vaak wordt het dan breekwerk voor de leidingen in de muren enzo...

Mijn 100l boiler staat slechts 1 nacht per 2 dagen op, en als ik meerdere dagen van huis ben staat die zelfs mbv de zekering af tot de daluren nadat ik terug thuis ben. (ik heb op die kring een tijdschakelaar in de zekeringkast die netjes verder tikt ongeacht de stand van de zekering)

hogere bovenbuur: naar mijn ervaring hebben de meeste timers - zelfs die met de fysieke klok en slotjes - geen enkel probleem om jaren lang een boiler te schakelen: die dingen moeten voorzien zijn om 16A te kunnen schakelen en dat is hetgeen wat de kring van je boiler maximaal kan leveren ....
bv: https://www.brico.be/nl/g...-vierkantig-230-v/2468435
iets meer dan 6euro en kan zonder problemen 16A/3500W schakelen...
(of https://www.brico.be/nl/g...ijdschakelklokken/2455305 14 euro/3 of iets meer dan 3euro / stuk, ook goed om 3500W te schakelen)
Meer heb je niet nodig voor je boiler hoor - als het klokje eens de tijd kwijt speelt, omdat bv de hoofdzekering efe afsprong, of de buurt zonder stroom kwam te zitten, draai je die zo door naar het juiste tijdstip...
Als jij tijdschakelaars vind die minder dan 2000W mogen schakelen ben je bij de verlichting-timers aan het kijken :+
Wel even opletten: dit zijn Belgische tijdschakelaars met de hier verplichte penaarding.
Voor Nederland moet je even in de doehetzelfzaak kijken voor soortgelijke tijdschakelaars met randaarding.

Aan TS: let eens een paar dagen op je stroomverbruik als je geen verbruiksmeter kunt verkrijgen en zet bv je boiler eens af mbv zijn zekering (meestal zit die op zijn eigen kring) om te zien wat het verschil is op 24u: continu opwarmen/bijwarmen vs enkel maar tijdens de nachturen warmen.
het grootste voordeel haal je er natuurlijk uit als je een dag-/nachtmeter hebt

[Voor 48% gewijzigd door soulrider op 12-09-2015 19:05]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Soulrider, de specificaties van die 5-euro-dingen geven inderdaad 16A aan. Jij mag ze gebruiken voor die vermogens, maar ik heb er te veel gezien die in rook op gingen, al dan niet tezamen met de woning waarin ze hingen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
soulrider schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 18:47:
[...]
hogere bovenbuur: naar mijn ervaring hebben de meeste timers - zelfs die met de fysieke klok en slotjes - geen enkel probleem om jaren lang een boiler te schakelen: die dingen moeten voorzien zijn om 16A te kunnen schakelen en dat is hetgeen wat de kring van je boiler maximaal kan leveren ....
bv: https://www.brico.be/nl/g...-vierkantig-230-v/2468435
iets meer dan 6euro en kan zonder problemen 16A/3500W schakelen...
(of https://www.brico.be/nl/g...ijdschakelklokken/2455305 14 euro/3 of iets meer dan 3euro / stuk, ook goed om 3500W te schakelen)
Meer heb je niet nodig voor je boiler hoor - als het klokje eens de tijd kwijt speelt, omdat bv de hoofdzekering efe afsprong, of de buurt zonder stroom kwam te zitten, draai je die zo door naar het juiste tijdstip...
Als jij tijdschakelaars vind die minder dan 2000W mogen schakelen ben je bij de verlichting-timers aan het kijken :+
Wel even opletten: dit zijn Belgische tijdschakelaars met de hier verplichte penaarding.
Voor Nederland moet je even in de doehetzelfzaak kijken voor soortgelijke tijdschakelaars met randaarding.
[...]
Dat het erop staat wil niet zeggen dat de kwaliteit ook voldoende is om 3500W te kunnen schakelen.
Schroef voor de aardigheid eens zo'n timer open, dan zul je zien dat het el-cheapo spul is wat er binnenin zit. Bij die mechanische klokken is het een schakelaartje die wordt ingedrukt. Bij digitale tijdschakelaars vaak een cheapo relaisje.
Vooral die set uit je tweede link zou ik geen 3500W op aan durven sluiten.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-04 08:19
Instant heaters (doorstroomverwarmers) zouden ook een goede oplossing kunnen zijn. Hiermee hoef je niet een boiler warm te houden. Clage uit Duitsland is een van de fabrikanten daarvan (ziet er ook nog eens netjes uit).

Je boiler extra isoleren en op gezette tijden warm houden zouden de snelste besparingen zijn.

• soulrider
ThinkPadd schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:56:
[...]

Dat het erop staat wil niet zeggen dat de kwaliteit ook voldoende is om 3500W te kunnen schakelen.
Schroef voor de aardigheid eens zo'n timer open, dan zul je zien dat het el-cheapo spul is wat er binnenin zit. Bij die mechanische klokken is het een schakelaartje die wordt ingedrukt. Bij digitale tijdschakelaars vaak een cheapo relaisje.
Vooral die set uit je tweede link zou ik geen 3500W op aan durven sluiten.
Dan is het vooral even letten op de keuringszegels die eropstaan als je ze in handen hebt.
Als het goed is heb je minstens een TUVkeuring, en ze hebben die dat ding al genoeg belast (als het legitiem is ofc)
Die uit de 1ste link heeft toch een 5-tal jaar dienst gedaan in de woonst van mijn ouders waar er een 200l boiler ophing.
Het ding gaf zijn geest omdat het klokje zelf niet meer werkte zoals het hoorde.
(eerlijk gezegd: doordat ie na al die tijd begon achter te lopen en te vaak net te ver werd doorgedraaid bij het juist zetten en dus nog eens een rondje mocht doorgeduwd worden en het interne mechanisme van dat klokje kon het na 5jaar niet meer zo goed aan: de 24u werden er 28, 30,.... tot die stil bleef staan)

ps: ik linkte de mechanische klokjes omdat die imho net ietsje betrouwbaarder zijn dan de elektronische met hun relais, minder precies, maar die preciesie heb je bij een boiler niet echt nodig. Al kan je die timer maar per uur instellen : "ergens na begin daluren inschakelen en voor einde daluren uitschakelen" is goed genoeg, minuten preciesie en meerdere programma's per dag/week zijn echt niet nodig.
hesselbeertje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 19:55:
Soulrider, de specificaties van die 5-euro-dingen geven inderdaad 16A aan. Jij mag ze gebruiken voor die vermogens, maar ik heb er te veel gezien die in rook op gingen, al dan niet tezamen met de woning waarin ze hingen.
Dan moet je volgende keer kijken naar de keuringsmerken die erop hangen bij aanschaf, en bij het ontsnappen van de rook terug gaan naar de winkel - ook op deze dingen heb je (2jaar ?) wettelijke garantie hoor ;)

Maar goed: continu de volle 3500W laten schakelen is misschien het lot wat uitdagen, maar een boiler van pakweg 2000 of 2500W moet toch zeker lukken voor een paar jaartjes.
en ik gaf het maar als voorbeeld dat met zo'n klokje het zeker mogelijk is om op korte termijn zonder hoge kosten de boiler te voorzien van een tijdschakeling indien ie voorzien is van een stekker, en niet zoals die van mij permanent is aangesloten mbv een leiding die uit de muur komt.
Al werkt het ding maar een maand, dan kan er toch al zeker gezien worden wat er mee bespaard wordt, en kan er dan een betere/permanentere/betrouwbaardere oplossing gezocht worden die alsnog binnen het budget blijft.

Dat samen met het besparingstopic dat hierboven al ergens gelinkt werd kan zeker zorgen voor een lager gebruik.
en natuurlijk: volgende keer niet laten foppen door die verkoper die beloofd dat je "bij hen minder betaald per maand": als je verbruik niet veranderd, blijft je jaarverbruik gewoon even hoog en betaal je gewoon veel bij met de jaar-afrekening, waardoor je uiteindelijk misschien zelfs veel meer betaald in totaal.

[Voor 32% gewijzigd door soulrider op 12-09-2015 21:25]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet welk merk boiler je hebt maar veel hebben al een ingebouwde tijdschakelaar om pas aan te gaan bij nachttarief.

Zou je misschien eens je verbruik hier kunnen neerzetten, dan krijgen we ook een beter beeld van wat jij veel vind.

[Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2015 21:31]

• SPCSharp
Bedankt voor de reacties !!

@ThinkPad

De boiler isoleren is zeker een optie, hij hangt in de kelder en er is genoeg ruimte om dat te doen.
Denk je dat hier veel energie mee te besparen is? in de winter is het er wel erg koud want ik heb geen CV thuis.

Ik wou deze meters aan gaan schaffen, ook om te controleren of het uiteindelijk goedkoper is.
https://www.conrad.nl/nl/...3-3699-w-90-d-684997.html

@zero_cool89
Ik weet niet zeker of de hoge energie kosten alleen door het warme water komt, koken doe ik ook op stroom en dat zal ook niet bepaald goedkoop zijn.
Het huis verwarmen gaat met een houtkachel dus daar zal het niet aan liggen.
De boiler kan ik isoleren. Heeft het isoleren van de leidingen ook zin?
Aanvoerleiding is koudwater dus dat heeft geen zin. Het isoleren van de warm water leiding kan wel, maar dit veranderd alleen maar de hoeveelheid warm water wat ik nodig heb, de boiler is voldoende voor een lange douche.

Douche wtw heb ik nog nooit over nagedacht ik kwam tijdens het posten van topic wel deze tegen, ik ga er naar kijken: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?

Warmtepomp heb ik nog niet van gehoord, ff snel gekeken (ga straks verder) maar lijkt me een grote investering?
(is het een soort omgekeerde airco? en is dat als verwarming in huis of voor de verwarming van het water?)

Zonnepanelen wel al overnagedacht.. maar das nu gewoon nog te duur voor mij

@Dre

Ik ga deze kopen: https://www.conrad.nl/nl/...3-3699-w-90-d-684997.html

@soulrider

Geen dubbele meter in de meterkast.. heb hier dus ook geen dal/piek tarief.

De kleine boiler zou ik alleen plaatsen om te voorkomen dat ik overdag helemaal geen warm water meer heb. Het warme water is heel snel vanaf de boiler bij de kraan. leidingen liggen open dus die zijn vrij eenvoudig te isoleren. Maar gaat dit veel besparen?

Dus jouw boiler gaat maar 1 nacht per 2 dagen aan? en dan heb jij gewoon nog warm water? en als je dan thuiskomt na lang weg geweest te zijn heb je geen warm water?

@Rhaelak

Dus het uitzetten van de boiler en deze eens per dag inschakelen levert wel energiebesparing op?
Het is dus niet zo dat het opnieuw verwarmen van het water meer elektrischiteit kost dan het warm houden ervan?
(ervan uitgaande dat hij eens per dag het water moet verwarmen)

Instant heaters ga ik ook naar kijken.
Ik zie dat de prijs van die dingen meevalt en daarmee kan ik dan gewoon de boiler vervangen.
(Alleen even kijken of de meterkast dat leuk gaat vinden :) )

@FableTweakers

Ik woon in een huurhuis, de boiler is al vrij oud vermoed ik, een timer heb ik er in ieder geval niet op gevonden.

Meterstand was op 28-8-2014 1.1160 en op 12-9-2015 1.5578 dus in iets meer als een jaar 4.418.
Volgens mijn energiemaatschappij 49% hoger dan gemiddeld.

Bedankt voor de reacties,, ik heb weer even wat te doen. ik ga op onderzoek uit :)

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 11:35
Begin eerst eens met de temperatuur vinden boiler, zet die zo laag mogelijk, 45 graden is voldoende.

Er zullen mensen zijn die nu panisch beginnen te doen over legionella, maar in praktijk valt het wel mee.
Anders stook je hem eens in de 2 weken boven de 65.

Daarnaast goed isoleren. Isoleren spaart veel. Kost wel een beetje, maar je verdient het in een half jaar terug.
Online even zoeken naar de beste prijzen. Ik gebruik voornamelijk glaswol, niet duur en isoleer goed. Wel war meer werk.

Kijk even of je nachtstroom hebt, zo ja, dan een tijdklok hangen, zodat die de boiler alleen snachts warmt. (Die heb je niet lees ik nu. )

[Voor 23% gewijzigd door yzf1kr op 12-09-2015 22:10]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voordat je allelei dingen gaat installeren moet je wel weten of je boiler de oorzaak is van het hoge verbruik. Voelt de boiler aan de buitenkant bijvoorbeeld warm aan? Was het verbruik van de vorige bewoners ook zo hoog?

Een boiler heeft niet alleen stilstandsverliezen, maar ook nog verliezen door warmwater gebruik ;) Veel en lang douchen kost een hoop energie.

• yzf1kr
En ga op zoek naar andre verbruikers.

Oude koelkasten en vriezers zijn ook grootverbruikers. En een volle koelkast verbruikt minder dan een lege.

Kijk ook naar je verlichting. Vervang lampen die veel aan zijn door led, die van de ikea zijn goed en goedkoop.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-01 14:36
SPCSharp schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:56:

@zero_cool89
Ik weet niet zeker of de hoge energie kosten alleen door het warme water komt, koken doe ik ook op stroom en dat zal ook niet bepaald goedkoop zijn.
Het huis verwarmen gaat met een houtkachel dus daar zal het niet aan liggen.
De boiler kan ik isoleren. Heeft het isoleren van de leidingen ook zin?
Aanvoerleiding is koudwater dus dat heeft geen zin. Het isoleren van de warm water leiding kan wel, maar dit veranderd alleen maar de hoeveelheid warm water wat ik nodig heb, de boiler is voldoende voor een lange douche.

Douche wtw heb ik nog nooit over nagedacht ik kwam tijdens het posten van topic wel deze tegen, ik ga er naar kijken: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?

Warmtepomp heb ik nog niet van gehoord, ff snel gekeken (ga straks verder) maar lijkt me een grote investering?
(is het een soort omgekeerde airco? en is dat als verwarming in huis of voor de verwarming van het water?)

Zonnepanelen wel al overnagedacht.. maar das nu gewoon nog te duur voor mij
Zowel de koude aanvoerleiding als de warme leiding kunnen zogenaamde koudebruggen zijn. Gewoon in de bouwmarkt van die cv isolatie kopen voor paar euro en die er de eerste meters overheen schuiven.

Zoals andere mensen al aangeven, oude koelkasten en vriezers kunnen ook de oorzaak zijn.

Wat is je gezinssamenstelling als ik vragen mag?

• SPCSharp
@yzf1kr

Een temperatuurregelaar zit er ook niet op, dat ding heeft gewoon een stekker en daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.
Isoleren ga ik naar kijken, dat spul zou ook wel niet zo duur zijn. en ik kom er makkelijk bij dus dat is het probleem ook niet.

Dubbele meter heb ik niet inderdaad, kan hem wel aanvragen. maar omdat ik ook kook op elektra weet ik niet of ik daar uiteindelijk mee bespaar.

@yzf1kr
Ik heb het setje energiemeters besteld, zal deze week mijn brievenbus wel vinden. dan ga ik meteen het een en ander meten.

@zero_cool89

Afgelopen jaar wel een tijdje 2 koel/vries combinaties aangehad waarvan 1 al wat ouder, die oude staat inmiddels al weer een half jaar uit.

Ik woon alleen, verbruik afgelopen jaar was 4.418 KW

@Rhaelak

Die instant heaters zijn best interessant denk ik, voornamelijk omdat die niet de hele dag "nutteloos" aanstaan.
Nou zag ik dat je bij veel van die dingen 3 fasen nodig hebt.
Dat heb ik niet in huis en ik krijg volgens mij ook maar 2 x 16 1 x 35 ampère binnen, dus is dat volgens mij ook geen optie.
Hoeveel liter water per minuut moet zo'n ding op kunnen brengen om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen douchen?
Douchen en een warm water kraan tegelijk hoeft van mij niet.

Ik zal nog even een inzichtje geven wat hier zoal staat te draaien

Boiler (2750W)
Kookplaat 4 pits op stroom
Oven op stroom, combi dingetje redelijk nieuwe
1 Koelkast vries combinatie
Wasmachine / vaatwasser
Koffiezet automaat (zo een met bonen en aangesloten op de waterleiding, die zal ook wel stroom lusten)

TV / digitale ontvanger
Playstation 3 (staat niet zo vaak aan)
Computer, niets bijzonders verder (staat bijna altijd aan)
Lampen over het algemeen spaarlampen. paar spotjes door het huis (ja die van 50W per stuk :p)

Ik denk dat in het bovenste rijtje de grootste energieslurpers staan

Van die apparaten branden vrij vaak die dure rode lampjes.
Als ik meer als een dag van huis blijf gaan wel alle stekkers eruit.

Bedankt voor het meedenken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
"Kookplaat 4 pits op stroom"
Inductie? Keramisch? Inductie is zuiniger.

"1 Koelkast vries combinatie"
Hoe oud is die en hoe lang geleden is hij ontdooit?

"Koffiezet automaat (zo een met bonen en aangesloten op de waterleiding, die zal ook wel stroom lusten)"
Wordt de hele dag op temperatuur gehouden waarschijnlijk.

"Computer, niets bijzonders verder (staat bijna altijd aan)"
Dat is dus al 150 a 300 watt continue verbruik. Is dat nodig, altijd aan?
Ik heb vrij vaak een laptop aan staan, maar die is flink zuiniger dan een computer/monitor combinatie.

Met andere woorden, het is niet alleen je boiler, maar alle sommetjes opgeteld.
Voor je tv/ digitale ontvanger, playstation 3, computer, schaf zoiets aan:

En 50W halogeenspotjes kan ook niet meer, heb je prima ledvervangers voor.

Een quooker (grohe red) in de keuken is zuiniger, beter geisoleerd.
En douchen gaat prima met een 7,2 kW doorstroomverwarmer en een douchewtw.
Maar dan moet je kortstondig en minder dan 2000 W gebruiken voor het overige op het moment van douchen..
Maar die douchewtw zal wel niet in je huurhuis zitten, schat ik zo.
Ik kan van harte een youless aanbevelen, kun je ook nog eens loggen naar PVoutput met je verbruik..
Je had al wat aangeschaft zie ik.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2015 07:54]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

SPCSharp schreef op zondag 13 september 2015 @ 01:41:
@yzf1kr

Een temperatuurregelaar zit er ook niet op, dat ding heeft gewoon een stekker en daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.
Isoleren ga ik naar kijken, dat spul zou ook wel niet zo duur zijn. en ik kom er makkelijk bij dus dat is het probleem ook niet.

Dubbele meter heb ik niet inderdaad, kan hem wel aanvragen. maar omdat ik ook kook op elektra weet ik niet of ik daar uiteindelijk mee bespaar.

@yzf1kr
Ik heb het setje energiemeters besteld, zal deze week mijn brievenbus wel vinden. dan ga ik meteen het een en ander meten.

@zero_cool89

Afgelopen jaar wel een tijdje 2 koel/vries combinaties aangehad waarvan 1 al wat ouder, die oude staat inmiddels al weer een half jaar uit.

@Rhaelak

Die instant heaters zijn best interessant denk ik, voornamelijk omdat die niet de hele dag "nutteloos" aanstaan.
Nou zag ik dat je bij veel van die dingen 3 fasen nodig hebt.
Dat heb ik niet in huis en ik krijg volgens mij ook maar 2 x 16 1 x 35 ampère binnen, dus is dat volgens mij ook geen optie.
Hoeveel liter water per minuut moet zo'n ding op kunnen brengen om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen douchen?
Douchen en een warm water kraan tegelijk hoeft van mij niet.

Ik zal nog even een inzichtje geven wat hier zoal staat te draaien

Boiler (2750W)
Kookplaat 4 pits op stroom
Oven op stroom, combi dingetje redelijk nieuwe
1 Koelkast vries combinatie
Wasmachine / vaatwasser
Koffiezet automaat (zo een met bonen en aangesloten op de waterleiding, die zal ook wel stroom lusten)

TV / digitale ontvanger
Playstation 3 (staat niet zo vaak aan)
Computer, niets bijzonders verder (staat bijna altijd aan)
Lampen over het algemeen spaarlampen. paar spotjes door het huis (ja die van 50W per stuk :p)

Ik denk dat in het bovenste rijtje de grootste energieslurpers staan

Van die apparaten branden vrij vaak die dure rode lampjes.
Als ik meer als een dag van huis blijf gaan wel alle stekkers eruit.

Bedankt voor het meedenken.
Je hebt na mijn mening niet eens zo,n hoog verbruik, zelf heb ik al enige jaren een Eboiler van 100L
en deze gebruikt op jaarbasis ongeveer 1500 KWh, en als die boiler van jou al wat gedateerd is
zou je even in je huurcontract kunnen neuzen of daar iets instaat over die boiler, als het een onrendabele
boiler blijkt te zijn kun je eisen van de huurbaas dat die een zuiniger type laat plaatsen.

Je hebt dus an sich wel een hoge stroom rekening, maar niet als je aangeeft dat alles bij jou
( behalve de kachel ) elektrisch is, als ik het verbruik van mijn boiler aftrek van jou totaal verbruik
zit je toch op een redelijk verbruik van ~2900 KWh en als die boiler van jou een echte energieslurper
is die p/j wel 2000/2500 KWh blijkt te zuigen, zit je met de rest van je verbruik gewoon wel goed.

Tip, op de boiler zit vaak een type plaatje met vaak ook het bouwjaar en rendement wat de boiler heeft
misschien kun je daar wat mee ( om aan je huurbaas voor te leggen bv ) ;)

• SPCSharp
@AUijtdehaag

Nee, z'n oude met van die stalen pitten.
Als ik een inductie aan zou schaffen, merk ik dat dan bij de afrekening?

1 koelkast voor het laatst ontdooit een jaar geleden, toen ik hier kwam wonen.
Schat dat die al 10-15 jaar oud is

Koffiezet automaat staat vooral 's ochtends aan (wel een aantal uur), 's avonds is een uitzondering.

Computer en TV met randapparatuur zitten al achter een stekker met aan/uit knop.
Sinds de afrekening gaan die 's nachts allemaal netjes uit.
Koffiezet automaat gaat ook helemaal uit (stekker eruit)

Geven die LED lampjes tegenwoordig wel licht dan? Aantal jaar geleden een aantal van die LED spotjes gekocht, maar heb er nog altijd minimaal 1 halogeen spotje bij, om wel te kunnen zien wat ik doe als het buiten donker is.

Die doorstroom verwarmer vind ik nog altijd het interessantste.
Ik zie dat jij hem zelf ook hebt, ben jij overgestapt vanaf een boiler of..?
Gebruik jij hem in combinatie met een zonneboiler of wtw? en alleen voor de douche of voor het warme water in het hele huis?
En heb je dan genoeg warm water (kracht van de straal) om lekker te kunnen douchen?
Geen stroom verbruiken tijdens het douchen moet wel lukken denk ik..
Ik woon dus op een woonboot en daar werkt het riool net ff anders.
Het vuile water word opgevangen in een regenton die vervolgens het water het riool in pompt (riool ligt hoger) ik ga meten wat die pomp verbruikt en kijken of het uit komt dan.
Maar 35 * 230 = 8.050 die doorstroom verwarmer verbruikt 7.250 dan blijft er toch nog maar 800 watt over?

@PClop

Ik denk wel dat het een echte energie slurper is, kan ook geen temperatuur instellen op dat ding dus die zal het wel lekker naar een graadje of 80 verwarmen...
Ja alles is hier op elektra, maar naast het koken en het warme water geen overdreven dure apparaten in huis.

Nu zie ik allen dat de boiler van @PClop op jaarbasis 1.500KW verbruikt, dat is 1.500 / 365 = 4.11 KW/dag
En @AUijtdehaag na 8 minuten douchen al 0.7KWH verbruikt heeft, dus 4.11 (boiler) / 0.7 (doorstromer) * 8 (minuten) = 47 minuten
Dus bij een zuinige boiler ligt het omslagpunt bij 47 minuten. Ben benieuwd wat mijn boiler verbruikt.

Ik ben benieuwd, als de energiemeters binnen zijn ga ik als eerst de boiler en de waterpomp doormeten.
Kijken of op mijn 35 ampere zekering een doorstromer aangesloten kan worden icm de waterpomp en of (meer hoe veel te veel) mijn boiler veel verbruikt.

Weer bedankt voor het mee denken :)

• yzf1kr
SPCSharp schreef op zondag 13 september 2015 @ 01:41:
@yzf1kr

@yzf1kr

@zero_cool89

Temperatuur regelaar (met tijdschakeling) is makkelijk te maken voor weinig geld,of even kopen voor veel meer geld.

Als je geen dubbele meter hebt, dan loont het niet om er nog een aan te vragen. Het verschil tussen dag en nacht tarief is zo laag, dat je de kosten er nooit uit haalt.

Je moet tegenwoordig al heel goed opletten dat je zo veel mogelijk op nachtstroom doet, want anders haal je het extra vastrecht dat je moet betalen er al niet eens meer uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
SPCSharp schreef op zondag 13 september 2015 @ 12:21:
@AUijtdehaag
...
Die doorstroom verwarmer vind ik nog altijd het interessantste.
Ik zie dat jij hem zelf ook hebt, ben jij overgestapt vanaf een boiler of..?
Gebruik jij hem in combinatie met een zonneboiler of wtw? en alleen voor de douche of voor het warme water in het hele huis?
En heb je dan genoeg warm water (kracht van de straal) om lekker te kunnen douchen?
Geen stroom verbruiken tijdens het douchen moet wel lukken denk ik..
Ik woon dus op een woonboot en daar werkt het riool net ff anders.
Het vuile water word opgevangen in een regenton die vervolgens het water het riool in pompt (riool ligt hoger) ik ga meten wat die pomp verbruikt en kijken of het uit komt dan.
Maar 35 * 230 = 8.050 die doorstroom verwarmer verbruikt 7.250 dan blijft er toch nog maar 800 watt over?
....
Weer bedankt voor het mee denken :)
Er zijn mijns inziens twee voorwaarden voor de 7,2 kW doorstroomverwarmer die ik heb.
1. je moet alleen wonen en bewust zijn van je actuele verbruik op het moment van douchen.
2. je MOET een douche wtw hebben, anders komt die niet aan zijn eind temperatuur.

Ik kom van een cv-ketel af, die inmiddels weg is. Zo ook de gasaansluiting.
Er is nu een l/w warmtepomp in de plaats gekomen, die nog niet operationeel is.
Met de vitalio joy uit mijn bericht is het prima te doen. (ik schat zo een 5 a 7 ltr/min)
Verwacht geen wonderen, maar het voelt niet aan als een pisstraaltje, maar een normale straal.
Ik gebruik hem enkel in de douche en de wastafel. Op beiden kranen zit aan de koudwaterkant ook de douchewtw.
Bad vullen kun je vergeten, dan werkt de douche wtw niet.
Ik heb verder als grootverbruiker een quooker (grohe red) in de keuken, die af en toe eens aanspringt (5x per dag) (al eens gemeten/uitgerekend), het standbyverlies daarvan is 255 kWh per jaar
Smeltpatronen van (1x) 35 Amp als hoofdzekering kunnen een wat langdurigere hogere stroom aan.
Ik meet alles met een youless. Tijdens het douchen kom ik op 7400 watt maximaal uit, in heel mijn huis.
Het is al eens voorgekomen, wanneer de quooker aanspringt (kortstondig) dat ik 9000 watt gemeten heb.
Gaat al meer dan een jaar prima.
In de zomer merk ik wel dat het water makkelijker heter wordt dan in de winter. (inlaattemp voor douchewtw)

Nu komt er dus weer een grootverbruiker bij, de l/w warmtepomp, dus moet ik weer wat verzinnen.
Of ik maak heel het jaar door, indirect warm tapwater met de l/w warmtepomp (heb een 450 ltc CV buffervat) en verwarm die na met de doorstromer. (op een lager pitje)
Of ik zorg dat ze beiden nooit tegelijk draaien en ga voor tapwater in de douche door met de doorstromer.
Laatste is zuiniger, de l/w warmtepomp is normaal gezien enkel voor de cv in de koudere maanden.

In de toekomst wanneer salderen verdwijnt, komt er nog een zonnneboiler op het buffervat.
Dan wordt de situatie weer anders.

Krijg eerst eens een beeld van je verbruik, door te meten.
Een koelkast van 10 a 15 jaar is al oud, grote kans dat die (bijna) continue staat te draaien, zonder dat je het echt opmerkt.

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2015 18:28]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Powrskin
  • Niet online
zoals gezegd eerst alles doormeten en dan besparen via de makkelijke wegen.

andere lampen. LED dus :)
schakelaars bij alles wat standby stroom gebruikt (al dan niet draadloos)
isoleren boiler en leidingen.
pc zuinig? standby stroom? en alle rand apparatuur.
vriezer/koelkast/wasmachine/vaatwasser.

mocht de boiler alsnog de grote boosdoener zijn, vind ik een warmtepompboiler een leukere oplossing, kan je ook nog mee koelen in de zomer :P
geld uitgeven aan nieuwe boiler of close in of doorstroom vind ik zelf zonde geld. kan je beter een zuinige tv ofzo kopen. die boilers zijn hooguit beter geïsoleerd, maar verder niet zuiniger, dus zelf maar isoleren.

al met al zou je toch met gemak onder 3000kw moeten kunnen komen, met alleen goedkope besparingen.
bv bij isolatie trek het van marktplaats.

[Voor 4% gewijzigd door Powrskin op 13-09-2015 17:56]

Nukezone FTW

• AUijtdehaag
  • Niet online
Warmtepompboiler 1600 euro vs
Doorstromer 100 euro. (jaja +douchewtw 450 euro) en geen standbyverliezen en lawaai...

Maar de verticale Heitech V3 zal denk ik niet passen op een woonboot.

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2015 18:00]

• Powrskin
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 13 september 2015 @ 17:57:
Warmtepompboiler 1600 euro vs
Doorstromer 100 euro. (jaja +douchewtw 450 euro) en geen standbyverliezen...

Maar de verticale Heitech V3 zal denk ik niet passen op een woonboot.
kleintje ben je voor ongeveer 1k klaar.
maar inderdaad duurder. kan die wtw niet gewoon op de boiler? (heb der geen verstand van ;))

Nukezone FTW

• soulrider
SPCSharp schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:56:
Bedankt voor de reacties !!

@soulrider

Geen dubbele meter in de meterkast.. heb hier dus ook geen dal/piek tarief.

De kleine boiler zou ik alleen plaatsen om te voorkomen dat ik overdag helemaal geen warm water meer heb. Het warme water is heel snel vanaf de boiler bij de kraan. leidingen liggen open dus die zijn vrij eenvoudig te isoleren. Maar gaat dit veel besparen?

Dus jouw boiler gaat maar 1 nacht per 2 dagen aan? en dan heb jij gewoon nog warm water? en als je dan thuiskomt na lang weg geweest te zijn heb je geen warm water?
Als je geen dubbele meter hebt is het verplaatsen van het verbruik naar nachtverbruik om zo voordeel te halen uit het lager nacht tarief op zich niet echt nuttig, want je betaalt evenveel per kWh. Het verbruik op zich beperken is en blijft natuurlijk wel nuttig. maw: of je die boiler 6u laat werken 's nachts of 6u in de namiddag blijft voor jou dezelfde kost.
Je haalt enkel winst omdat ie niet meer 24/7 het water staat bij te warmen...

offtopic:
(ik heb nog geen enkele gewone boiler gevonden die reageert op de puls van het nachttarief - ook al omdat die puls kan verschillen van land tot land en zelfs van netwerkbeheerder tot netwerkbeheerder.
En wat als die een puls mist omdat bv de zekering een keer afstond wegens lange afwezigheid?
Bij allen die ik ken is het: is er stroom en is het water kouder dan de ingestelde temperatuur: bijwarmen tot ingestelde max temp. ongeacht het uur van de dag.)

De kleine boiler gaat er natuurlijk ook voor zorgen dat je de grote boiler niet meer aanspreekt voor een paar litertjes warm water voor bv de afwas, waardoor die grote veel langer warm kan blijven.

Maar met open leidingen is het goed isoleren van die warm water leidingen al een eerste stap:
je krijgt nog sneller warm water uit je kraan omdat het warme water dat in de leiding blijft zitten veel minder snel afkoelt. afh. van je gebruik kan je dan overwegen alsnog een klein boilertje te plaatsen.
Maar ook daar: even letten op je warmwatergebruik, tijdstippen en wat het zou doen met het warm blijven van je grote boiler en diens gebruik..

Ik woon alleen, ik kom met die 100l boiler 2dagen toe, als ik wat zuinig ben heb ik op de 3de dag ook nog warm water en op de ochtend van de 4de lauw water. Daarom maar om de 2 dagen aan te zetten. De boiler staat wel op een hogere temp. dan 65 graden. Maar dat is natuurlijk naar mijn verbruiksgewoontes.

Als ik meerdaags van huis ben, dan kan ik gerust wel even wachten tot 's ochtends om een warm douche te pakken. En de afwas van die thuiskomst avond (als ik niet gewoon snel iets ga eten of eten ga halen) kan dan ook wel een dagje wachten. Verder heb ik niet direct warm nodig op zulke thuiskomst avond.

offtopic:
De tijden dat ik heel vaak met de week van huis was en ergens volledig op kosten van mijn werkgever in het buitenland in een hotel zat, waarbij ik dus op zondagnacht vertrok en vaak op vrijdagnacht of zelfs zaterdag pas weer thuis was is al wel een tijdje achter de rug, maar toen gingen zelfs elke zekering en schakelaar af behalve die voor de computer en internetmodem (remote access, downloads,...).
en de aparte meter voor enkel nachttarief (elektrische verwarming) ging toen in de meterkast mbv de hoofdzekering af: idioot dat het ding in de week mijn flat ging warmen als ik aan de andere kant van Europa of zelf de wereld zat.
Koelkast was ook vaak gewoon leeg en stond dus af, want waarom zou je bv beleg in de koelkast leggen als het goed kon zijn dat je er 2 schellen van kon eten en dan 2weken weg moest om bij terugkomst slecht of zelfs beschimmeld beleg te vinden...: de 'dagen' (lees: vaak maar uren) dat ik thuis was, kwam het vaak neer op belegde broodjes halen, warm eten halen of microgolfgerechten, en klaar maken voor de volgende buitenlandse opdracht.
Mijn maandverbruik daalde toen zo ver dat het zelfs onder het weekverbruik zat van toen ik nog niet voor die werkgever werkte. (van 140+ euro/maand, naar toen iets van 25/35 euro per maand)
En die gewoonte heb ik nu nog steeds: zodra ik voor een gans weekend of midweek weg ben, gaan de zekeringen af, en de andere meter zelfs volledig.

Trouwens: als je je verbruik en verbruiksgewoontes kent, en merkt dat je redelijk wat gebruik kunt overhevelen naar daluren - wasmachine/droogkast/..., is het misschien wel handig om na te vragen of je een dag/nacht-meter kan laten plaatsen?
(ook al omdat je dan tijdens de weekends van vrijdagavond tot maandagochtend op dat daltarief zit?)

Maar zoals al door anderen is gezegd en ook in het besparingstopic: meten is weten.
weten wat je waar en wanneer verbruikt helpt je het beste op weg om te gaan besparen in je verbruik.

Durf dus gerust voor jezelf een overzichtje te maken in excel en een berekening met enkel dagtarief, en met dag/nachttarief - ev. rekening houdend met de plaatsing van die andere meter als het kan.

Het kan gerust zijn dat niet je boiler maar je oude koelkast of diepvries de grootverbruiker is.
(of een computer die 24/7 draait en continu 500+W verstookt...)

En als je pv-panelen hebt ook die in rekening brengen met hun opbrengsten die ook een stukje in dat daltarief vallen (weekends en de ochtend en avond van de lange zomerdagen)

[Voor 5% gewijzigd door soulrider op 13-09-2015 22:06]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee