Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

zonnepanelen en/of zonneboiler en/of warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:03
Hoi allen,

Binnenkort krijgen wij (Goverman, Govervrouw en Goverdochter) de sleutel van ons nieuwe huis. Dat huis heeft een inhoud van ongeveer 400 kuub en een oppervlakte van 130 vierkante meter. Er is een van ongeveer 30 vierkante meter op zuid-west en een schuindak naar noord-oost. Er is geen schaduw op het dak. De woning heeft vloerisolatie, overal HR-glas en komt uit 1999. De CV-installatie moet worden vervangen, omdat die dus ook uit 1999 komt en wat kuren schijnt te hebben. Er hangen overigens normale radiatoren in huis.

Op ons vorige huis hebben we een stukje overwaarde kunnen krijgen. Daarom hebben we ongeveer 10.000 euro beschikbaar voor energiemaatregelen. We kunnen het ook in het verlagen van de hypotheek stoppen, maar ik denk dat we meer rendement (voor het milieu en voor ons zelf) halen wanneer we het stoppen in zaken als zonnepanelen, zonneboiler en/of een warmtepomp.

Ons doel is om de energierekening (gas/stroom) zoveel mogelijk te beperken. Maar, ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik snap het systeem van zonnepanelen en zonneboiler en daar gaat dan ook de voorkeur naar uit. Ondertussen heb ik ook mijn oog laten vallen op een warmtepomp.

Uit diverse dakscanoffertewebsites komt naar voren dat ik drie rijen van vier panelen kwijt kan op het platte dank onder de juiste hoek e.d. Maar ik heb het idee dat ik dan toch wat schaduw van de panelen onderling krijg. Kan ik dat met optimizers beperken? En weegt dat dan ook op tegen de extra euro’s t.o.v. een meer basic omvormer?

Daarom wat basic vragen:
- Kan ik een zonneboilersysteem EN zonnepanelen op het dak zetten?
- Kan ik een warmtepomp hiermee combineren?
- Heb ik voor zonnepanelen optimizers nodig?
- Kan ik met mijn 10.000 alles regelen (na subsidies)? Dus CV, zonneboiler, warmtepomp en zonnepanelen?

Nou, hopelijk is het een beetje duidelijk… Alvast bedankt voor het meedenken 

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
Goverman schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:26:

Daarom wat basic vragen:
- Kan ik een zonneboilersysteem EN zonnepanelen op het dak zetten?
- Kan ik een warmtepomp hiermee combineren?
- Heb ik voor zonnepanelen optimizers nodig?
- Kan ik met mijn 10.000 alles regelen (na subsidies)? Dus CV, zonneboiler, warmtepomp en zonnepanelen?

Nou, hopelijk is het een beetje duidelijk… Alvast bedankt voor het meedenken 
1. ja, zo te zien schuin dak, dus dat kan allemaal naast elkaar liggen.
2. ja, maar wat bedoel je met combineren? de warmtepomp zorgt ook voor SWW (warm water)? dan moet de wp slim samenwerken met de zonneboiler.
3. alleen optimizers nodig als er duidelijk sprake is van schaduw. optimizers zijn prijzig en er is nog weinig ervaring met de levensduur (zitten onder de panelen in de hitte).
4. alleen als je een echte DIY tweakert bent. Wellicht geen ZB plaatsen en zeker geen gasketel meer kopen.
dus op zw maximaal volleggen met panelen en daarnaast een WP plaatsen voor cv en sww. dit lijkt me al krap genoeg met eur 10k.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Goverman
BarryH schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:39:
[...]

1. ja, zo te zien schuin dak, dus dat kan allemaal naast elkaar liggen.
2. ja, maar wat bedoel je met combineren? de warmtepomp zorgt ook voor SWW (warm water)? dan moet de wp slim samenwerken met de zonneboiler.
3. alleen optimizers nodig als er duidelijk sprake is van schaduw. optimizers zijn prijzig en er is nog weinig ervaring met de levensduur (zitten onder de panelen in de hitte).
4. alleen als je een echte DIY tweakert bent. Wellicht geen ZB plaatsen en zeker geen gasketel meer kopen.
dus op zw maximaal volleggen met panelen en daarnaast een WP plaatsen voor cv en sww. dit lijkt me al krap genoeg met eur 10k.
Op 1: Er is een schuin dak, maar dat staat dus de verkeerde kant op. We hebben een stuk plat dak dat wel de goede richting heeft. Dat is ongeveer 30 vierkante meter. Maar je zegt ook dat die panelen gewoon naast elkaar kunnen staan. Eigenlijk wel logisch ook...

Op 2: Dat is dus precies waar ik mee zit.

Kan ik een zonneboiler combineren met een wartmepomp? En levert dat nog wat extra energiebesparing op? De huidige CV installatie wordt hoe dan ook vervangen, we dachten eerst aan gas, maar electrisch kan natuurlijk ook. We hebben trouwens wel koken op gas. En we hebben nog geen verbouwplannen voor de keuken, dus die gasaansluiting blijft nog wel even.

3. Okay, duidelijk. Dan hebben we (met de juiste plaatsing) waarschijnlijk geen optimizers nodig, omdat er alleen bij erg laagstaande ochtend en avondzon schaduw zal zijn. Maar goed, bij een gedetailleerde offerte zullen we daar goed naar kijken.

4. En deze prioritering snap ik niet helemaal: als eerste de zonneboiler weglaten. Mijn idee is dat ik met een zonneboiler tapwater kan verwarmen en ook het huis kan verwarmen. De werking van een warmtepomp snap ik niet helemaal, maar wel dat je geen gas verbrand.

Wellicht te simpel, maar je haalt meer energie uit de zon door water te verwarmen (wat je sowieso wel gebruikt) dan dat je er electriciteit van maakt. Dus wilde ik daar zoveel mogelijk op inzetten. Maar wie weet zie ik wat over het hoofd…

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
lees eerst de topics over pv, zonneboilers en l/w warmtepompen maar even.
of kijk op familie-kleinman.nl naar de ervaringen van iemand die alles al een paar jaar heeft.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Mister B
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 03-06 12:04
Goverman schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:56:
[...]

Wellicht te simpel, maar je haalt meer energie uit de zon door water te verwarmen (wat je sowieso wel gebruikt) dan dat je er electriciteit van maakt. Dus wilde ik daar zoveel mogelijk op inzetten. Maar wie weet zie ik wat over het hoofd…
Ja maar niet op de momenten dat je het echt nodig hebt.

Haik

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:40
PV nemen rond de 3000euro
een multispit L/L warmtepomp oftewel een airco die kan verwarmen 4000euro
en een boiler van rond de 300,- excl. installtiekosten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08-08 21:08

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kijk idd bij familie kleinman en anderen over Zonnecollectoren. Hij zou met de wijsheid van nu geen zonnecollectoren hebben genomen.
Met een zonneboiler kun je niet salderen... met PV wel.

Stroom opgewekt met PV kun je het hele jaar terugleveren en gebruiken op het moment wanneer je wenst. Deze saldeer regeling blijft waarschijnlijk tot 2023. Dan heb je als het goed is je panelen al terugverdient.

Ik zou ook zoveel mogelijk PV nemen. En dan een lucht/lucht warmtepomp, of lucht/water warmptepomp.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:33
Er is niet één oplossing voor je uitdaging, eea hangt ook af wat je wil.

Wanneer je geen vloerverwarming hebt dan werkt een L/L Warmtepomp (Airco) volgens mij goed. Vervolgens een flinke lucht/water warmtepomp boiler voor je SWW en dan ben je klaar. PV op je dak en dan zit je tot waarschijnlijk 2023 goed (salderen)

Ik vrees toch dat wanneer je verder kijkt het salderen lastiger gaat worden, geen idee of een PV oplossing dan de oplossing is die je moet kiezen.

Wellicht kan je dan iets ruimte maken voor zonneboiler (nooit last van salderen) icm een warmtepomp (voor bij verwarmen in het voor- en najaar). Sluit je de radiatoren aan op je zonneboiler (wel even vervangen door LTV versies) en dan heb je overal in het huis warm water (niet alleen waar je de binnenunits hebt van je L/L warmtepomp). Voor SWW zal je een losse lucht/water warmtepomp boiler kunnen gebruiken.

Dan zou je zelfs nog voor een boiler met extra spiraal kunnen kiezen en deze in de zomer verwarmen met water uit de zonneboiler (aansluiten als een radiator en LTV radiatoren voorzien van thermostaten). In het voor- en najaar gebruik je de zon voor het verwarmen icm de warmtepompen. Meest lastige wordt de winter, want dan is het rendement van je warmtepomp veel lager. Een CV ketel is dan volgens mijn informatie per euro warmte efficiënter.

Kan je hier wat mee?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:32

Proton_

Team Welles

Goverman schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 14:56:
[...]
4. En deze prioritering snap ik niet helemaal: als eerste de zonneboiler weglaten. Mijn idee is dat ik met een zonneboiler tapwater kan verwarmen en ook het huis kan verwarmen. De werking van een warmtepomp snap ik niet helemaal, maar wel dat je geen gas verbrand.
Kort gezegd is een warmtepomp een apparaat dat met een beetje elektriciteit veel warmte kan verplaatsen van buiten naar binnen (of andersom, zoals een airco doet).
Zo kan je met 2 kWh aan elektriciteit voor 9 kWh warmte in je huis/tapwater brengen.
9 kWh is ongeveer 1 kuub gas, dus €0,36 aan stroom bespaart €0,55 aan gas.

Zo zie je ook dat een m² aan goede zonnepanelen met een warmtepomp meer warmte geeft dan een zonneboiler: 20% paneelrendement * (9/2) = 90% waarbij een eventueel overschot niet weggegooid wordt.
Een goede thermische collector doet 80%.
En in de winter doet een zonnepaneel niet veel, maar meer dan een zonneboiler.

Lees bijvoorbeeld ook https://warmtepomp-weetjes.nl/.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Zoals hierboven al aangegeven, zonnepanelen, airco voor verwarmen en koelen en Nog iets voor warm water. Voor meer informatie over mijn keuzes voor 10000 euro:
http://www.olino.org/arti...-leven-begint-bij-jezelf/

Duurzamer leven begint bij jezelf

• Proton_

Proton_

Team Welles

Cor-Jan schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 20:00:
Een CV ketel is dan volgens mijn informatie per euro warmte efficiënter.
Als ik Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3" juist interpreteer zijn de meeste eigenaren van een lucht/water warmtepomp met vloerverwarming de hele winter niet onder COP 4 (maandgemiddeld) gekomen, dan is een warmtepomp altijd goedkoper in gebruik dan een CV ketel.
Qua aanschaf en installatie is het een ander verhaal :)

@Goverman ik denk dat in je OP 'plat dak' is weggevallen.
Heb je er een plaatje bij?
Op een plat dak kan je in een oost-west opstelling /\/\ zo'n beetje het dubbele aan panelen kwijt zonder dat ze elkaar in de schaduw zetten. Ze leveren dan 20% minder op dan pal zuid, dus heb je 2*80% = 160% van de opbrengst op dezelfde oppervlakte :)
Houd wel rekening met een afstand tot de dakrand ivm turbulentie.

Voor je laatste vraag... hoe handig ben je zelf? Op plat dak kan je vrij makkelijk zelf panelen leggen, een 9 kW monobloc warmtepomp heb je voor €2k na subsidie uit Frankrijk, dus je hebt dan budget om 8 kWp aan panelen te kopen :)
Als je alles wil laten doen, dan wordt het krap. Een loodgieter wil vaak alleen spullen aansluiten die hij zelf levert, en dan gaat het hard richting de 5k voor alleen de warmtepomp.

Heb je binnenruimte voor een boiler? Kan je makkelijk dakdoorvoeren maken? Vind je het OK om zelf in de groepenkast te klussen? Dat zal allemaal de prijs drukken :)

[Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 22-06-2017 22:04]

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:33
Proton_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:49:
[...]

Als ik Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3" juist interpreteer zijn de meeste eigenaren van een lucht/water warmtepomp met vloerverwarming de hele winter niet onder COP 4 (maandgemiddeld) gekomen, dan is een warmtepomp altijd goedkoper in gebruik dan een CV ketel.
Qua aanschaf en installatie is het een ander verhaal :)
Heb je helemaal gelijk in, zal mijn data ook eens gaan bijhouden.

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

• Goverman
Proton_ schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 21:49:
[...]

@Goverman ik denk dat in je OP 'plat dak' is weggevallen.
Heb je er een plaatje bij?
Op een plat dak kan je in een oost-west opstelling /\/\ zo'n beetje het dubbele aan panelen kwijt zonder dat ze elkaar in de schaduw zetten. Ze leveren dan 20% minder op dan pal zuid, dus heb je 2*80% = 160% van de opbrengst op dezelfde oppervlakte :)
Houd wel rekening met een afstand tot de dakrand ivm turbulentie.

Voor je laatste vraag... hoe handig ben je zelf? Op plat dak kan je vrij makkelijk zelf panelen leggen, een 9 kW monobloc warmtepomp heb je voor €2k na subsidie uit Frankrijk, dus je hebt dan budget om 8 kWp aan panelen te kopen :)
Als je alles wil laten doen, dan wordt het krap. Een loodgieter wil vaak alleen spullen aansluiten die hij zelf levert, en dan gaat het hard richting de 5k voor alleen de warmtepomp.

Heb je binnenruimte voor een boiler? Kan je makkelijk dakdoorvoeren maken? Vind je het OK om zelf in de groepenkast te klussen? Dat zal allemaal de prijs drukken :)

Dit is het huis: plat dak op zuid-west, zonder schaduw (tenzij de zon echt heel laag staat). Een oost-west opstelling moet dus diagonaal liggen, anders wordt het een zuid-oost/noord-west opstelling. Volgens twee offertes konden er echter 3x4 panelen (horizontaal) op het dak staan, dus dat is met bijv. 300 WP panelen nog steeds 3600 WP (in theorie). In ons huidige huis gebruiken we ongeveer 2800 kWh, dus dan komen we de max aan zonnepanelen aardig in de richting.

Nog een andere wetenswaardigheid is dat we de badkamer laten verbouwen. Dat biedt dus kansen voor een douchewaterwarmteterugwininstallatie (6x woordwaarde :9). En ik had al wat zitten zoeken: een DWTW met een zonneboiler is niet verstandig. Dan is het een kwestie van de ene of de andere. En dan lijkt een DWTW aantrekkelijker.

Na lezing van de kleinman-blog en dit topic (en vele andere dingen) neig ik nu toch weer meer naar een warmtepomp met een CV-ketel en een DWTW en zonnepanelen. Het is we een beetje complex allemaal, maar ook wel leuk om een project van te maken.

We laten overigens al dit soort dingen doen. En het liefst bij een leverancier, zodat we wat korting kunnen bedingen links of rechts. En natuurlijk krijgen we subsidie hier en daar.

Zoals gezegd moet de CV hoe dan ook vervangen worden, dus dat creëert ruimte. Ik ben niet anti-gas, maar wil er wel zo zuinig mogelijk mee omspringen. En we hebben dus budget op dit moment. Het alternatief zou zijn dat de hypotheek wat lager zou worden. Dat levert ongeveer 3% per jaar op (aan besparing). Dan lijken waardevermeerderende uitgaven die de energiekosten drukken me een stuk rendabeler. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Goverman

Een douche wtw (verticale) is altijd interessant, ongeacht welk systeem erachter hangt.
Je krijgt ipv 10 graden, 20 graden koud water naar je systeem. (of 15/25 etc.)

3x4 panelen landscape op zuid west op het platdak, 3600 Wp.
Dan "gok" ik, 6 mtr breed en 5 meter diep?
Dat is ook 24x SF-175 S in noord-west/zuidoost, 4200 Wp.
6 rijen van 4 panelen landscape /\./\./\ (6 mtr x 5 mtr)

Maar zonder maten blijft het gokken.
Gooi alles vol met PV, dan heb je noord-west, zuid-oost en zuid-west opstelling.
Gegarandeerd de hele dag opwek.

Je rekent met jaaropwek.
Die denkwijze heb je niks aan als salderen vervalt. Je hebt dan meer aan zoveel mogelijk direkt verbruik, wanneer je de warmtepomp inzet in de koudere periode. En dat betekent alles vol met PV. (wat nog te weinig is in de winter)

De LW WP kan ook mooi op je platdak opgesteld, en buffervat met hygienespiraal en 3-fase doorstroomverwarmer(of boilervat) dicht bij de badkamer houden.

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2017 11:34]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Goverman
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:25:
@Goverman

Een douche wtw (verticale) is altijd interessant, ongeacht welk systeem erachter hangt.
Je krijgt ipv 10 graden, 20 graden koud water naar je systeem. (of 15/25 etc.)

3x4 panelen landscape op zuid west op het platdak, 3600 Wp.
Dan "gok" ik, 6 mtr breed en 5 meter diep?
Dat is ook 24x SF-175 S in noord-west/zuidoost, 4200 Wp.
6 rijen van 4 panelen landscape /\./\./\ (6 mtr x 5 mtr)

Maar zonder maten blijft het gokken.
Gooi alles vol met PV, dan heb je noord-west, zuid-oost en zuid-west opstelling.
Gegarandeerd de hele dag opwek.

Je rekent met jaaropwek.
Die denkwijze heb je niks aan als salderen vervalt. Je hebt dan meer aan zoveel mogelijk direkt verbruik, wanneer je de warmtepomp inzet in de koudere periode. En dat betekent alles vol met PV. (wat nog te weinig is in de winter)

De LW WP kan ook mooi op je platdak opgesteld, en buffervat met hygienespiraal en 3-fase doorstroomverwarmer(of boilervat) dicht bij de badkamer houden.
Die lucht-water warmtepomp in combinatie met zonnepanelen en een HR-ketel klinkt wel aantrekkelijk moet ik zeggen. Hoe groot moet het buffervat dan zijn? Ik zag een Remeha Tzerra met een buffer van 40 liter, lijkt me wat te weinig eigenlijk. In de keuken kunnen we een Quooker-achtige boiler neerzetten.

En verder: ik zag dat er ook horizontale DWTW-installaties zijn. Waarom is een verticale beter? Ik denk dat wel het wel kunnen inpassen, maar ik moet nog met een aannemer overleggen.

Ik denk dat we (net) niet gasloos kunnen gaan qua warmte. Dat hoeft op zich ook niet, omdat we sowieso nog een gasaansluiting nodig hebben om te koken.

En... ik vind het een steeds leuker project worden!! :) Nog los van alle milieuvoordelen :)

• Zenix
  • Registratie: maart 2004

Zenix

BOE!

De meesten hebben hier een Panasonic of Mitsubishi l/w warmtepomp, zie daarvoor ook het topic.
Qua buffer kan je hier kijken https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/ maar groter is beter in de winter, want je hebt tenslotte dan meer buffer ;) 40L is wel weinig. Voor de SWW kan je dan ook een ingebouwde boiler gebruiken van de l/w of een apart boilervat, of een buffervat (hellmann) met hygiënespiraal voor SWW zodat je beiden gecombineerd hebt.

[Voor 31% gewijzigd door Zenix op 24-06-2017 14:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een horizontale WTW is vaak duurder, dan een verticale.
En ook het rendement is een stuk minder.
Dit gaat vaak wel, als je badkamer op de 1e verdieping ligt. Dat afvoerwater gaat ergens naar beneden.
(maar ik ken je "toekomstiger" huis niet)
https://www.warmteservice...%2C2L-min-2100mm/p/L05015

Ik kan hier een hele opsomming maken wat je nodig (zou kunnen) hebben, maar ik denk dat, dat niet zoveel nut heeft, als je het zelf niet gaat installeren (of met hulp van een ruimdenkende installateur)

Ik heb zelf een:
- Mitsu 5kW L/W warmtepomp (uit spanje)
- 450 LTR RVS DejongGorredijk vat, vol cv water en hygiene tapwater spiraal. (duur vat, maar licht in gewicht voor op zolder)
- 230 V 7250 watt Veito doorstroomverwarmer (zeker niet aan te bevelen als je niet alleen woont, geen reserve meer op de hoofdzekering voor koffie te zetten.)
- douchewtw
- overal vloerverwarming op alle woonlagen (deels nog te leggen)
- uitbreiding met 3 fancoils (ook nog niet klaar)
- quooker in de keuken (grohe red)
- en alles vol (noord en zuid) met zonnepanelen
- al twee jaar gasloos.
- en ik kan ook koelen en verwarmen. (koelen niet zo efficient als een L/L WP, maar een fancoil komt in de buurt)
- waterontharder
- inductiekookplaat (wat een ellende met schoonmaken, zo een gaskookplaat ;-) )

Gasloos is gewoon mogelijk. Het is zoeken naar de juiste combinatie.
En dat gaat wat verder dan "even" wat componenten toevoegen, dus verdiep je eerst eens in de materie.
Dat voorkomt teleurstelling...

Als ik 3-fase in huis zou hebben (komt ooit nog), zou je het wel prima zo kunnen doen.
Zoek eens op @jerh zijn posts
jerh in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Zijn opzet is een W/W WP, Zonnecollectoren, PV, Hellman hygienevat, Doorstroomverwarmer, Douchewtw, waterontharder en een (quooker?)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik lees even mee want ik zit met dezelfde dilemma.

In eerste instantie kan ik mijn daken volleggen met 18+3+4 = 25 PV en daarna nog 3 heatpipes-zonnecollectoren.
Ik wil van het gas af, dus kies ik voor een all-electric warmtepomp met vloerverwarming.
Zolder zal verwarmd en gekoeld worden middels een split-airco (afhankelijk van offerte zolder ook voorzien van vloerverwarming)
Zenix schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 14:03:
De meesten hebben hier een Panasonic of Mitsubishi l/w warmtepomp, zie daarvoor ook het topic.
Qua buffer kan je hier kijken https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/ maar groter is beter in de winter, want je hebt tenslotte dan meer buffer ;) 40L is wel weinig. Voor de SWW kan je dan ook een ingebouwde boiler gebruiken van de l/w of een apart boilervat, of een buffervat (hellmann) met hygiënespiraal voor SWW zodat je beiden gecombineerd hebt.
Dit onderdeel is dus iets waar ik niet uit kom. Een full-elec wp heeft (verplicht(?)) een buffervat.
Kan ik hier de zonnecollectoren direct op aansluiten of moet ik een aparte boilervat nemen?

Vloerverwarming/radiatoren zijn gesloten systemen, dus zal het water hiervan snel genoeg opgewarmd kunnen worden door de boiler/buffervat?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004

Zenix

BOE!

Nee is niet verplicht een buffervat, maar zorgt voor minder pendelen, zodat warmtepomp niet elke keer aan en uit gaat als ik het goed heb begrepen en dat is goed voor levensduur. Een buffervat is specifiek bedoeld voor de CV als buffer.

Boiler is apart vat, maar het kan gecombineerd worden als je bijvoorbeeld hellman buffervat hebt dan kan je hygiënespiralen daarin gebruiken voor de sww, soort combivat. Maar meestal is het inderdaad gescheiden.

En een groot buffervat kan je inderdaad gebruiken voor extra opwarming van vloeren etc, denk bijvoorbeeld als geen saladering meer is kan je overdag met PV dat vat verwarmen en buffer in de avond en nacht gebruiken.

[Voor 20% gewijzigd door Zenix op 27-06-2017 17:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:37
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 14:21:

Als ik 3-fase in huis zou hebben (komt ooit nog), zou je het wel prima zo kunnen doen.
Zoek eens op @jerh zijn posts
jerh in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"
Zijn opzet is een W/W WP, Zonnecollectoren, PV, Hellman hygienevat, Doorstroomverwarmer, Douchewtw, waterontharder en een (quooker?)
Geen quooker, er zit 4 meter pijp tussen boiler en keukenkraan. Vond het een hele dure waterkoker. De doorstroomverwarmer levert snel warm water, dus er is ook geen aanleiding voor.

@Goverman

Ik heb een nieuw huis laten bouwen en wilde gasloos, vanwege millieu en vooruitkijken gas is eindig, en ik wilde geen lasten qua energie.

Vandaar dat ik alle technieken heb toegepast. Pv voor stroom, collectoren voor warmwater, elektrische naverwarmer zodat er altijd oneindig warm water is. W/W wp, duurder, maar wel altijd capaciteit en koeling ongeveer gratis.

Het gaat mi dus om het totaal plaatje. Als je daar nu over nadenkt kun je alle investeringen die je nog moet/wilt doen logisch toepassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goverman
@jerh Heel herkenbaar.

Ik sta nu voor een natuurlijk keuzemoment en heb nu ook budget. Ik heb al twee belletjes gehad van CV-installateurs die toch vooral een gasketel aanraadden. Dat voelt niet goed op een of andere manier. En ook wat te makkelijk: "ik installeer CV-ketels, dus adviseer ik CV-ketels".

Wat ik wel wil is naar gasloos toe, stap voor stap. Dat hoeft op zich niet nu te gebeuren, omdat we de keuken pas over een paar jaar aanpassen (we koken nu op gas). Vandaar dus een warmtepomp voor warmte en zonnepanelen voor elektriciteit t.b.v. die warmtepomp. Combineren met zonnecollectoren zou ook nog kunnen, maar daarvoor moet ik ruimte aan zonnepanelen opofferen. Tapwater voor de keuken gaan we doen met een Quooker (3-in-1 kraan die er het mooiste uitziet, merk maakt niet veel uit). En we willen een DWTW laten plaatsen. Eventueel kunnen we iets met het ventilatiesysteem doen...

Echter, de verwarmingen die we hebben zijn van dit type:

Dat lijkt op convectorverwarmingen. Geen traditionele radiatoren, ook geen lage temperatuurverwarming. Het zou ons een lief ding waard zijn als we die niet NU hoeven te vervangen. Over een paar jaar misschien wel (door vloerverwarming of LTV radiatoren). Het huis is verder geïsoleerd zoals in die periode (1998) gebruikelijk was. Dus vloer, dak en spouwmuur zijn gevuld. Glas is HR++ (maar heb ik niet van alle vertrekken kunnen bekijken).

Ik zat te denken aan de Nefit Enviline. Volgens de Nefit site kom je uit op een 9kW pomp (monoblock) en een binneninstallatie (de tower is alles geïntegreerd). Klinkt mooi. Kost wel 10.000 volgens Nefit (kan wellicht goedkoper). Maar ja, past dat met mijn radiatoren?

Een alternatief is de Remeha Tzerra HP 40-5C (maar dan met een groter boilervat). Maar ja, dan gebruik je dus nog steeds gas. Op zich niet verkeerd, maar de bijbehorende warmtepomp (ook monoblock) is maar 5kW. En dat is denk ik te weinig. En ik wil dan dus niet een slordige 8k aan een installatie hebben staan die ik niet goed meer kan gebruiken.

Oh, oh, de twijfel... Maar goed, vanaf vrijdag is het eerst twee weken klussen en verhuizen. Daarna gaan we de warmteinstallaties afwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
Goverman schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:07:
@jerh Heel herkenbaar.

Ik sta nu voor een natuurlijk keuzemoment en heb nu ook budget. Ik heb al twee belletjes gehad van CV-installateurs die toch vooral een gasketel aanraadden. Dat voelt niet goed op een of andere manier. En ook wat te makkelijk: "ik installeer CV-ketels, dus adviseer ik CV-ketels".

Wat ik wel wil is naar gasloos toe, stap voor stap. Dat hoeft op zich niet nu te gebeuren, omdat we de keuken pas over een paar jaar aanpassen (we koken nu op gas). Vandaar dus een warmtepomp voor warmte en zonnepanelen voor elektriciteit t.b.v. die warmtepomp. Combineren met zonnecollectoren zou ook nog kunnen, maar daarvoor moet ik ruimte aan zonnepanelen opofferen. Tapwater voor de keuken gaan we doen met een Quooker (3-in-1 kraan die er het mooiste uitziet, merk maakt niet veel uit). En we willen een DWTW laten plaatsen. Eventueel kunnen we iets met het ventilatiesysteem doen...

Echter, de verwarmingen die we hebben zijn van dit type:
[afbeelding]

Dat lijkt op convectorverwarmingen. Geen traditionele radiatoren, ook geen lage temperatuurverwarming. Het zou ons een lief ding waard zijn als we die niet NU hoeven te vervangen. Over een paar jaar misschien wel (door vloerverwarming of LTV radiatoren). Het huis is verder geïsoleerd zoals in die periode (1998) gebruikelijk was. Dus vloer, dak en spouwmuur zijn gevuld. Glas is HR++ (maar heb ik niet van alle vertrekken kunnen bekijken).

Ik zat te denken aan de Nefit Enviline. Volgens de Nefit site kom je uit op een 9kW pomp (monoblock) en een binneninstallatie (de tower is alles geïntegreerd). Klinkt mooi. Kost wel 10.000 volgens Nefit (kan wellicht goedkoper). Maar ja, past dat met mijn radiatoren?

Een alternatief is de Remeha Tzerra HP 40-5C (maar dan met een groter boilervat). Maar ja, dan gebruik je dus nog steeds gas. Op zich niet verkeerd, maar de bijbehorende warmtepomp (ook monoblock) is maar 5kW. En dat is denk ik te weinig. En ik wil dan dus niet een slordige 8k aan een installatie hebben staan die ik niet goed meer kan gebruiken.

Oh, oh, de twijfel... Maar goed, vanaf vrijdag is het eerst twee weken klussen en verhuizen. Daarna gaan we de warmteinstallaties afwegen.
Het is een kwestie van keuzes maken. Je kan er wel vanuit gaan dat wp's uiteindelijk veel goedkoper worden. Als het eenmaal massaprodukten zijn, zal de prijs wel snel dalen, In een bestand huis kan je nu nog een keer een gasketel nemen, is wel het meest economisch denk ik. Het afgfite systeem is heel belangrijk zoals je al hebt gelezen en daar staat of valt de wp uiteindelijk mee.

Ik zou voor me zelf op een rijtje zetten waar je heen wil en hoe je dat gaat betalen en ook rekening houden met de statistiek dat de gemiddelde NLer eenmaal per 7 jaar verhuist.....

Maar de gasketel vernieuwen, pv en zonneboiler is al een aardige start tov de bestaande situatie. Dus ik zou in jouw geval niet perse voor nu aan gasloos vast houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@jerh warmtepompen zíjn massaproducten :)
Alleen in Nederland niet.
Het is wel nog wachten op loodgieters/ketelinstallateurs die monoblocks aan durven sluiten en importeurs die betere kortingen bedingen. Het prijsverschil met Frankrijk is nu belachelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jerh
Proton_ schreef op maandag 3 juli 2017 @ 15:53:
@jerh warmtepompen zíjn massaproducten :)
Alleen in Nederland niet.
Het is wel nog wachten op loodgieters/ketelinstallateurs die monoblocks aan durven sluiten en importeurs die betere kortingen bedingen. Het prijsverschil met Frankrijk is nu belachelijk.
Daar heb je gelijk in. Frankrijk begrijp ik wel, daar wordt geen gas gebruikt, dus verwarming moet elektrisch. Dus de afname zal wel veel groter zijn, dus betere prijzen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goverman
Update!

We zijn inmiddels verhuisd en we hebben wat bedrijven langs gehad voor zonnepanelen. Een lokale ondernemer springt er (vooralsnog) uit. Deze kan met een soort schans 2 rijen met (2x3)+1 = 7 panelen plaatsen. In totaal dus 14 panelen van 300 WP, dus 4200 WP. Dat moet ongeveer 3800 kWh per jaar gaan opleveren. Optimizers werden afgeraden (als in: overbodig, tenzij je echt per paneel wil monitoren), dus wordt het een Omniksol omvormer. Er komt nog een lokale elektricien langs, maar ik verwacht daar niet heel veel meer van.

Verder gaan we een quooker plaatsen (of soortgelijk apparaat van ander merk) en krijgen we morgen iemand langs voor een hybride warmtepomp. We hebben convector radiatoren, dus dat vergroot de kansen :). Zonnecollectoren zijn nog wel een dingetje. Het dak staat vol met panelen, dus moeten ze aan de muur en dat is vergunningplichtig... Ze zouden op zich mooi als energiebron kunnen dienen voor een warmtepomp met boiler (van Remeha), hetgeen weer opwarmen van water scheelt.

Voor de badkamer heb ik aan de installateur aangegeven een DWTW te willen. Een verticale kan waarschijnlijk niet goed geplaatst worden omdat de waterafvoer en wateraanvoer op twee verschillende locaties zitten. Dus wordt het waarschijnlijk een douchegoot DWTW.

Afijn, wordt vervolgd :)

[Voor 68% gewijzigd door Goverman op 26-07-2017 17:27]

• Goverman
Update 2
Het wordt nu een afweging tussen:

1. 14 300 WP panelen en een HP Tzerra 390 (hybride warmtepomp met 390 liter vat)
Visie hierachter: zoveel mogelijk zonnepanelen, zoveel mogelijk elektriciteit. Met die elektriciteit drijven we de warmtepomp aan die warm water maakt en dat opslaat in het boilervat van 390 liter (met twee spiralen, een voor tapwater en een voor de aanvoer/afvoer van de warmte. Subsidie bestaat uit een kleine 1100 euro (BTW-teruggave) en 1800 euro voor de wamtepomp.

2. 12 300 WP panelen en een HP TzerraSOL 390 (2 zonnecollectoren EN een warmtepomp).
Visie hierachter is dat de TzerraSol hetzelfde boilervat gebruikt en daarmee (veel) meer subsidie binnenhaalt, bijna 3300 in totaal. Daarnaast nog ongeveer 1000 euro aan BTW-teruggave. Verder, met de zonnecollectoren warmen we het water op (deels) en dit wordt eventueel verder verwarmd met de warmtepomp. Er is dus minder stroom nodig voor warm water (want zonlicht wekt rechtstreeks warmte op).

Verschil in investeringen tussen keuze 1 (kost ongeveer 7450 euro inclusief subsidies) en keuze 2 (kost ongeveer 8850 na subsidies) bedraagt ongeveer 1400 euro. Minderkosten voor de zonnepanelen (12 ipv 14 panelen) bedragen ongeveer 500 euro (na BTW-verrekening).

Ofwel: 900 euro meer en ik heb 2 zonnecollectoren in plaats van 2 zonnepanelen extra.

En wat is dan wijsheid?

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:01
Mooi dilemma, zat over hetzelfde na te denken 600wp vs 2 zonnecollectoren... Denk dat ik voor de eenvoud van optie 1 zou gaan. Die 900 euro zijn een hoop kWh :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Goverman
En weer een update (een minder mooie dit keer...)

We hebben wat bedrijven langs gehad. Die zeiden allemaal dat het rendement niet optimaal is door de convector radiatoren. Dat is erg jammer, maar het had op zich wel gekund (i.c.m. zonnecollectoren).

Echter, nadat een schilder ons platte dak op is geweest, is gebleken dat de staat van het kozijn onder de verf er nogal slecht is. Zodanig slecht dat er vocht onder de dakbedekking is gekomen (omdat de dakbedekking los heeft gelaten, waardoor het platte dak en het kozijn vervangen moeten worden. Dat is een behoorlijke tegenvaller van om en nabij 10k. :( :(

En dat betekent dat we moeten kijken wat er nog mogelijk is. Het dak en het kozijn gaan voor op een duurzaam verwarmingssysteem. Mogelijk kunnen we dit op verborgen gebreken gooien (daar hebben we voldoende aanleiding voor denken we zelf), maar voor onze investeringsbeslissingen kunnen we daar natuurlijk niet vanuit gaan. De zonnepanelen gaan trouwens wel door: 14x300wP met een Omniksol 4.0 omvormer (twee strings van 7 panelen). Dat levert ongeveer 3800 kW per jaar op, wat een kleine 1000 kW meer is dan ons huidige verbruik.

We kijken nu naar een warmtepompboiler. Met als achterliggende gedachte dat we graag douchen. Een warmtepompboiler van bijv. Panasonic van dik 200 liter kost ongeveer 2500 euro. Daar gaat 1000 euro subsidie van af, dus het ding kost ongeveer 1500 euro. Energielabel is A. Er zit een ventilatie unit naast de CV, dus daar kunnen we de warmte uit halen voor het verwarmen van het water. Met de zonnepanelen voeden we het warme water, waardoor we ons gasverbruik behoorlijk beperken. Gecombineerd met een (al bestelde) Quooker in de keuken hebben we dus alleen nog een CV nodig voor de verwarming. Die CV wordt nu een Tzerra CW5.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke setup?

• Arysti
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22-08-2017
Beste Goverfamilie,
Ik heb vorig jaar in mijn woning twee warmtepompen geplaatst, een van 3.5kW voor warm tapwater in combinatie met 8 PVT panelen en een van 7.4 kW voor de vloerverwarming beneden en de radiatoren boven. Uit voorzorg heb ik de bestaande HR combiketel als back up niet afgekoppeld.
De installateurs bleken weinig ervaring te hebben met dit soort systemen. Er werd met trial en error gewerkt maar de systemen zijn nu operationeel.
Om te beginnen raad ik je aan een warmteafgifte berekening te maken om de benodigde capaciteit te berekenen. Rekentools staan op internet. De 7.4 kW warmtepomp blijkt voor mijn woning (600 m3 vrijstaand) te klein.
Ik heb mijn huis verkocht en de koper wil de warmtepompen niet overnemen. De warmtepompen zijn helaas niet toepasbaar mijn nieuwe huis, daarom zal ik deze kunnen verkopen.
Je kan de installaties werkend in Lelystad zien en wellicht worden we vrienden en kan ik een vriendenprijs berekenen dan komen we er zeker uit en heb je ook nog een reëel budget voor een installateur.

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-08 10:03
Goverman schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:03:
En weer een update (een minder mooie dit keer...)

We hebben wat bedrijven langs gehad. Die zeiden allemaal dat het rendement niet optimaal is door de convector radiatoren. Dat is erg jammer, maar het had op zich wel gekund (i.c.m. zonnecollectoren).

Echter, nadat een schilder ons platte dak op is geweest, is gebleken dat de staat van het kozijn onder de verf er nogal slecht is. Zodanig slecht dat er vocht onder de dakbedekking is gekomen (omdat de dakbedekking los heeft gelaten, waardoor het platte dak en het kozijn vervangen moeten worden. Dat is een behoorlijke tegenvaller van om en nabij 10k. :( :(
Valt dit niet onder verborgen gebreken en is te verhalen op de verkopende partij?

• kmf
  • Niet online
Wannial schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:20:
[...]

Valt dit niet onder verborgen gebreken en is te verhalen op de verkopende partij?
Nee, je kan als koper immers zelf het dak op om deze te onderzoeken. Zo ook de kozijnen.
Of je laat een bouwkundige keuring uitvoeren die dezelfde conclusies hadden kunnen trekken.

Onderzoeksplicht en zo.

• Goverman
kmf schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:55:
[...]

Nee, je kan als koper immers zelf het dak op om deze te onderzoeken. Zo ook de kozijnen.
Of je laat een bouwkundige keuring uitvoeren die dezelfde conclusies hadden kunnen trekken.

Onderzoeksplicht en zo.
Mwah, dat laatste zien wij anders. Inmiddels staat namelijk vast dat de vorige eigenaars het kozijn hebben laten herstellen in 2015 (en niet alleen laten schilderen cf hun eigen vragenlijst). En de niet herstelde delen hebben houtrot die ouder is dan twee jaar. Kortom: met een schilderbeurt en een extra dikke kitlaag de boel verdoezeld. En dat onze bouwkundige het om die reden (gecombineerd met sleuteltjes die niet aanwezig waren om ook dat kozijn te kunnen inspecteren aan de buitenkant)

En dat betekent dat we wel een kansje op een tegemoetkoming maken. Maar dat levert niet genoeg op om een warmtepompinstallatie te kunnen financieren :|

Voorlopig zetten we deze ambitie even op de wat langere baan. Het is eerst een nieuwe CV (Remeha Tzerra), zonnepanelen en een Quooker in de keuken. Een nieuwe badkamer wordt binnenkort geplaatst. Daar gaan we nog een DWTW in zetten.

Een dingetje dat verder nog speelt is dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar allerlei coalitie akkoorden voor de colleges worden gevormd. En veel gemeenten (i.i.g. Den Haag) heeft duurzaamheidsambities. Dat betekent dus mogelijk aanvullende subsidieregelingen. In Den Haag het het "haags klimaatpact". In andere gemeenten zullen wellicht ook nog dit soort initiatieven lopen.

[Voor 32% gewijzigd door Goverman op 15-08-2017 11:44]

• Arysti
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22-08-2017
Je kan overwegen om met de dak renovatie uiteraard goede isolatie aan te brengen en in een keer de zonnepanelen te laten installeren.

• jerh
Goverman schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Mwah, dat laatste zien wij anders. Inmiddels staat namelijk vast dat de vorige eigenaars het kozijn hebben laten herstellen in 2015 (en niet alleen laten schilderen cf hun eigen vragenlijst). En de niet herstelde delen hebben houtrot die ouder is dan twee jaar. Kortom: met een schilderbeurt en een extra dikke kitlaag de boel verdoezeld. En dat onze bouwkundige het om die reden (gecombineerd met sleuteltjes die niet aanwezig waren om ook dat kozijn te kunnen inspecteren aan de buitenkant)
Reken je er niet rijk mee. ik heb het zelf meegemaakt en na 4 jaar procederen had ik nog geen cent. Je moet als eiser wel bewijzen dat de verkoper het wist of had moeten weten. En als hij het heeft uitbesteed word al weer moeilijker. Ik zou proberen te schikken. Ik ben er geen cent wijzer van geworden en het heeft veel energie gekost. Gelukkig kwam de gemeente toen met een subsidie regeling, waardoor de financiele schade nog meeveel. En geen bouwkundige keuring woog zwaar destijds voor de rechters die bij mijn in het pand zijn komen kijken....

• Goverman
Arysti schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:15:
Je kan overwegen om met de dak renovatie uiteraard goede isolatie aan te brengen en in een keer de zonnepanelen te laten installeren.
Uiteraard doen we dat! En dat geldt ook voor het nieuw bestelde kozijn. Zo maken we van de nood toch nog een deugd...

• RobinvLe
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-01-2019
Ik heb met veel interesse het hele topic gelezen, veel voor en nadelen en wel of geen warmtepomp of warmtecollectoren. Ook wij lopen met vragen over wel of geen warmtepomp.
We hebben genoeg dak oppervlak om voldoende pv panelen neer te leggen om een warmtepomp op te laten draaien. Ons dilemma gaat over het feit dat we wel genoeg stroom opwekken maar de momenten dat de warmtepomp het meest draait zal zijn op het moment dat de pv panelen amper iets leveren. We gebruiken dus stroom uit kolen centrale oid. (As er geen wind is zal groene stroom leuk klinken en toch niet van de windmolen komen!)

Het alternatief is dus pv panelen in combi met combiketel en warmtecollectoren.

Ik ben overigens nog niet eerder een antwoord op deze vraag tegen gekomen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobinvLe
Je zonnepanelen leveren in de zomer uiteraard het meeste. Dus draait die kolencentrale al een stuk minder.
In de winter zul je inderdaad niet genoeg opwekken met je zonnepanelen, uitzondering daargelaten.
Vandaag (met genoeg zon) bijvoorbeeld geheel zelfvoorzienend:

Maar wat is dan het alternatief?
Gas blijven stoken en niets meer overlaten voor de volgende generatie?

Ik zie zonnepanelen dan meer als compensatie voor het energieverbruik in de winter...
Ik zou me schuldiger voelen, door helemaal niets te doen.
Zonnecollectoren doen net zoveel als PV panelen in de winter...weinig dus
De vraag is dus niet, wel of geen warmtepomp, maar wel of geen zonnecollectoren.
PV + WP is een prima combinatie. En WP zou ik dan nog splitsen in WP en WP boiler.

[Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2019 10:44]

• kmf
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:35:
@RobinvLe
Je zonnepanelen leveren in de zomer uiteraard het meeste. Dus draait die kolencentrale al een stuk minder.
In de winter zul je inderdaad niet genoeg opwekken met je zonnepanelen, uitzondering daargelaten.
[Afbeelding]

Ik zie zonnepanelen dan meer als compensatie voor het energieverbruik in de winter...
Heb je om 10 uur s ochtends al 2kWh opwek?

• AUijtdehaag
  • Niet online

• kmf
  • Niet online

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kmf
Valt mee toch? Flinke zon nu... en panasonic kuro's >:)
Lekker knallen. ;)

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2019 10:48]

• kmf
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:48:
@kmf
Valt mee toch? Flinke zon nu... en panasonic kuro's >:)
Lekker knallen. ;)
Op zuid werken mijn panelen nog niet echt mee. Beetje noord en oost leveren Sen met zuid zo’n 500wh nu.

Mijn zonneboiler doet nu ook mee om de warmtepomp te ondersteunen. Deze is ook net aangesprongen na nachtverlaging, dus die zit ook flink te razen. Een beetje ondersteuning is dus wel fijn

• RobinvLe
AUijtdehaag schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:35:
@RobinvLe
[Afbeelding]

Dat is zeker hetgeen we vanaf willen, alleen is qua budget nu de vraag en keus wat doen we als eerst en waar besparen we het meest?

Zonnecollectoren doen net zoveel als PV panelen in de winter...weinig dus
De vraag is dus niet, wel of geen warmtepomp, maar wel of geen zonnecollectoren.
PV + WP is een prima combinatie. En WP zou ik dan nog splitsen in WP en WP boiler.
Wel WP en dan geen dubbele beglazing en kunststof kozijnen of juist andersom?
En nu hangt er een cv ketel uit ‘95 en losse badgeiser (met constant waakvlam) en er zou dan een zuinige hr combi komen. Als voorbereiding naar WP.

Lukt het bij jou volledig gasloos? Wij willen iig naar inductie koken en liefst volledig van het gas af.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobinvLe
Isoleren moet je ook met een cv ketel.
Anders verdwijnt je geld alsnog via het raam.
Dat staat los van de warmtepomp discussie.

Het lukt hier prima om gasloos te wonen.
Wel moet er nog wat verbeterd worden. Zo heb ik nog enkel glas op bovenverdieping.
En begane grond nog geen vloerverwarming. (1 fancoil) Maar de wtw ventilatie zorgt voor een gelijke verspreiding van temperatuur.
Zolder en bovenverdieping zijn wel voorzien van vloerverwarming.
Tussenwoning uit 86. En alles zelf gedaan (daarom duurt het allemaal zo lang, maar geeft je ook tijd om te sparen)

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2019 05:40]

• RobinvLe
@AUijtdehaag
Wij gaan naar een vrijstaande woning met 110m2 vloer oppervlak. Woonkamer en keuken wel dubbelglas maar alle slaapkamers en badkamer enkel glas.
Het advies van de installateur is: eerst “de schil” optimaal qua isolatie dan ben je klaar voor een warmtepomp.
Met een cv ketel krijgen de mensen die er nu wonen het warm, of dat dan lukt met warmtepomp weet ik niet. Het zou erg rot zijn als we met deze temp in de kou zitten omdat het systeem met WP niet voldoende is.
En ik nog wel eens lees dat bij lage temperaturen de condenser bevriest en de WP niks meer doet. Hoe is jouw ervaring daarmee en hoelang heb je de WP al draaien? Hier vanmorgen -10 (noord oosten van het land)
Wat is WP het dan niet trekt en we hebben de oude ketel eruit gedaan (en geen nieuwe, dat was nu het plan)

• kmf
  • Niet online
RobinvLe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:53:
@AUijtdehaag
Wij gaan naar een vrijstaande woning met 110m2 vloer oppervlak. Woonkamer en keuken wel dubbelglas maar alle slaapkamers en badkamer enkel glas.
Het advies van de installateur is: eerst “de schil” optimaal qua isolatie dan ben je klaar voor een warmtepomp.
Met een cv ketel krijgen de mensen die er nu wonen het warm, of dat dan lukt met warmtepomp weet ik niet. Het zou erg rot zijn als we met deze temp in de kou zitten omdat het systeem met WP niet voldoende is.
En ik nog wel eens lees dat bij lage temperaturen de condenser bevriest en de WP niks meer doet. Hoe is jouw ervaring daarmee en hoelang heb je de WP al draaien? Hier vanmorgen -10 (noord oosten van het land)
Wat is WP het dan niet trekt en we hebben de oude ketel eruit gedaan (en geen nieuwe, dat was nu het plan)
het is niet zo zeer "geschikt maken voor", maar een "geschikte warmtepomp nemen".

Als je nu een warmtepomp neemt welke op jouw huidig verbruik (dus isolatieniveau) neemt en vervolgens flink aan het isoleren gaat, dan heb je een te sterke warmtepomp. Veel te veel vermogen voor jouw extra geisoleerde huis. En dan kan die flink gaan pendelen.

Ik zit in dezelfde situatie. Heb een te sterke warmtepomp nu mijn huis extra geisoleerd is. Maar ik heb daar al rekening mee gehouden door overal vloerverwarming te nemen. De warmtepomp kan dus z'n vermogen goed kwijt. Maar het is natuurlijk zonde dat ie zoveel energie verbruikt, want die kan niet nog verder terugmoduleren. (zonde van de energie is het niet, want het komt het huis binnen. )

• RobinvLe
kmf schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:06:
[...]

het is niet zo zeer "geschikt maken voor", maar een "geschikte warmtepomp nemen".

Als je nu een warmtepomp neemt welke op jouw huidig verbruik (dus isolatieniveau) neemt en vervolgens flink aan het isoleren gaat, dan heb je een te sterke warmtepomp. Veel te veel vermogen voor jouw extra geisoleerde huis. En dan kan die flink gaan pendelen.

Ik zit in dezelfde situatie. Heb een te sterke warmtepomp nu mijn huis extra geisoleerd is. Maar ik heb daar al rekening mee gehouden door overal vloerverwarming te nemen. De warmtepomp kan dus z'n vermogen goed kwijt. Maar het is natuurlijk zonde dat ie zoveel energie verbruikt, want die kan niet nog verder terugmoduleren. (zonde van de energie is het niet, want het komt het huis binnen. )
Het zou een 8kw warmtepomp worden, ervanuitgaand dat er vloerisolatie, vloerverwarming op gehele benedenverdieping, spouwmuur isolatie en dubbelglas komt.
Niet te groot maar precies goed, als het goed is.

Maar zoals eerder gezegd, budget is nu of dubbelglas en later WP of nu WP en later dubbel glas. Al is vlgns mij het nadeel dat als we spouwmuren laten isoleren het risico dat de isolatie eruit komt op de plekken waar later dan weer de kozijnen vervangen gaan worden 🤔 keuzes..
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True