Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gaming PC +/- €1800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond mede-tweakers,
Ik wil al sinds een tijdje een gaming-PC kopen. Ik heb hierover het laatste halfjaar onderzoek naar gedaan en informatie opgezocht; youtube videos, magazines en forums. Nu ben ik nog bij lang geen expert maar ik heb al de nodige kennis. Nu kom ik hier om raad vragen sinds ik weet dat hier wél experts zitten. Dit doe ik omdat de gaming-PC die ik wil gaan halen best wel wat mag kosten en ik dusdanig heel voorzichtig ben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het voornaamste is gamen. Ik zou deze games het liefst op 4K willen draaien en boven de 60 fps houden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is rond de €1800. Ik heb al onderzoek gedaan naar alle nodige onderdelen.
Al deze losse onderdelen komen rond de €1800 uit en deze prijs voor een nieuwe PC leek me redelijk. Dit is wel als ik hem zelf bouw natuurlijk. Alleen ben ik hier bang voor sinds ik dit nog nooit gedaan heb. Ik weet alleen wel dat als ik hem voor me laat bouwen en dan bestel, ik altijd €300 meer uit ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb namelijk nog nooit een Desktop gehad, alleen laptops.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten zijn nieuw. Ik wil het liefst een GTX 1080Ti. De CPU die ik voor ogen had was een AMD Ryzen 5, maar ik weet niet of deze krachtig genoeg zou zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De CPU die ik zou willen is een AMD Ryzen, ik heb gehoord dat de prijs/prestatie verhouding hiervan beter is dan de Intel. De GPU die ik zou willen is de GeForce GTX1080Ti, andere voorkeuren voor een GPU heb ik niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst zou ik hebben dat de PC geen geluid maakt. Voor alle andere componenten heb ik geen voorkeur qua merk, ik weet gewoon dat deze populair zijn, en een goede prijs/prestatie verhouding hebben.

Ga je overklokken?
Ik heb hier geen voorkeur voor. Ik zie het nut er niet van in, en ik heb geen ervaring.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil een gaming-PC die vrijwel alle games op 4K 60+ fps kan draaien. Als de FPS hieronder komen te lijden ga ik natuurlijk voor een minder goede resolutie, sinds ik minimaal 60 fps wil hebben.

Hierbij mijn wenslijst;
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 215,95€ 215,95
1MSI Z270 Gaming Pro Carbon€ 173,-€ 173,-
1PNY GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition€ 839,50€ 839,50
1Seagate Barracuda, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Creative Sound Blaster Z (retail)€ 72,18€ 72,18
1NZXT S340 Zwart€ 66,95€ 66,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 18,99€ 18,99
1be quiet! Dark Rock 3€ 62,70€ 62,70
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 138,50€ 138,50
1Corsair RM750x€ 109,95€ 109,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.857,67

Ik weet dat ik eruitzie als een peasant die net een hapje heeft genomen van de masterrace-taart en gelijk al een GTX 1080Ti wilt hebben. Maar dit is mijn eerste gaming-PC en ik wil dan gelijk een goede hebben.

Ik weet dat jullie goed advies voor mij zullen hebben mede-Tweakers!

Alvast hartelijk bedankt!

• QuanTaXz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09-2020
Als je een AMD Ryzen CPU wil moet je een moederbord nemen met een AM4 socket. Het moederbord dat je nu hebt gekozen is alleen voor Intel CPU's zoals de 7600(k) en de 7700(k). Je zou dan bijvoorbeeld voor een pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 moederbord kunnen gaan.

Ryzen chips worden wel echt interessanter als je ze gaat overclocken, daarnaast betaal je bijna 70,- voor een aftermarket CPU koeler die bedoelt is om mee te kunnen overclocken. Als je dat niet wil doen hoef je ook geen aftermarket koeler te kopen.

Qua geheugen moet je even goed kijken wat bij de Ryzen CPU's en moederbord past, heb namelijk gehoord dat daar af en toe wel eens problemen mee zijn.

Ik zou ook geen Founder Edition 1080ti kopen, aftermarket kaarten presteren beter en koeler met minder geluid. Bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X.

En als laatste, wat is je gedachte achter de geluidskaart die je neemt?

Verder leuk systeem hoor!

[ Voor 13% gewijzigd door QuanTaXz op 21-06-2017 20:51 ]

• Voyarch
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:03
Je hebt nu 2666mhz ram gekozen het is gebleken dat ryzen veel baat heeft met 3000mhz+ geheugen het liefst 3600. Maar 3200mhz is ook prima.
YouTube: RYZEN + 3600MHZ RAM - closing the 7700K gap in gaming?

Verwijderd

Topicstarter
QuanTaXz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:48:
Als je een AMD Ryzen CPU wil moet je een moederbord nemen met een AM4 socket. Het moederbord dat je nu hebt gekozen is alleen voor Intel CPU's zoals de 7600(k) en de 7700(k). Je zou dan bijvoorbeeld voor een pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 moederbord kunnen gaan.

Ryzen chips worden wel echt interessanter als je ze gaat overclocken, daarnaast betaal je bijna 70,- voor een aftermarket CPU koeler die bedoelt is om mee te kunnen overclocken. Als je dat niet wil doen hoef je ook geen aftermarket koeler te kopen.

Qua geheugen moet je even goed kijken wat bij de Ryzen CPU's en moederbord past, heb namelijk gehoord dat daar af en toe wel eens problemen mee zijn.

Ik zou ook geen Founder Edition 1080ti kopen, aftermarket kaarten presteren beter en koeler met minder geluid. Bijvoorbeeld pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X.

En als laatste, wat is je gedachte achter de geluidskaart die je neemt?

Verder leuk systeem hoor!
Hey, bedankt voor alle advies! De componenten die ik op mijn wenslijst heb staan zijn niet de componenten die ik uiteindelijk ga nemen. Maar meer een indicatie van de prijs/kwaliteit die ik wil. Dit is mijn fout sorry.

Het advies van de 1080Ti zal ik ook zeker opvolgen!

Ten opzichte van de CPU heb ik gehoord dat ik beter af ben met een Ryzen 7 of Intel i7, ik weet niet wat jouw mening hierover mag zijn?

Mijn geluidskaart is gewoon een standaard kaart. Hier wil ik zeker geen honderden euro's aan besteden. Heeft deze kaart dan een slechte reputatie, of raad je me aan gewoon geen kaart te halen?

Hartelijk bedankt voor je reactie!

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11 18:05
Je hebt nu een Founders Edition van de videokaart. Je kan beter deze versie nemen: pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X. Die is goedkoper en sneller.

Verwijderd

Topicstarter
wouterg00 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:35:
Je hebt nu een Founders Edition van de videokaart. Je kan beter deze versie nemen: pricewatch: MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X. Die is goedkoper en sneller.
Oké, top!
Ik zal zeker nog mezelf verdiepen hierin.
Bedankt voor je advies!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 20:31
De 1600 is ruim voldoende voor gaming en zal dat ook lang zijn. OC hem naar de 1600x clocksnelheid en je hebt een beest voor weinig geld :)

Beter een dikke videokaart erin aangezien je daar meer aan hebt

• QuanTaXz
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 21:15:
[...]

Ten opzichte van de CPU heb ik gehoord dat ik beter af ben met een Ryzen 7 of Intel i7, ik weet niet wat jouw mening hierover mag zijn?

Mijn geluidskaart is gewoon een standaard kaart. Hier wil ik zeker geen honderden euro's aan besteden. Heeft deze kaart dan een slechte reputatie, of raad je me aan gewoon geen kaart te halen?

Hartelijk bedankt voor je reactie!
Volgens mij is de geluid chip in je moederbord wel voldoende tenzij je echt top notch geluid wil hebben, heb hier verder geen verstand van maar ik zie nauwelijks builds met een geluidskaart.

En ryzen 1600 is zeker genoeg voor jou build!

• QuanTaXz
Ik heb even snel een lijstje voor je gemaakt waarmee je denk ik wel goed zit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 774,40€ 774,40
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 144,90€ 144,90
1Corsair RM750x€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.648,80

Paar opmerkingen:

Voor de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 is een bracket nodig wat niet standaard bij de koeler zit. Het volgende staat op de Azerty site:

'Wilt u deze koeler gebruiken op een AM4 socket moederbord, dan kunt u een bracket opvragen bij de fabrikant via

http://www.bequiet.com/en/am4'

Het pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 geheugen past denk ik wel bij je moederbord/cpu maar zoek dit nog even uit.

Ik heb nu een pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB maar als je zo veel geld aan een PC is het misschien niet gek om een ssd van 500GB te nemen.

Groetjes

Verwijderd

Topicstarter
QuanTaXz schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 00:02:
Ik heb even snel een lijstje voor je gemaakt waarmee je denk ik wel goed zit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 113,95€ 113,95
1MSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 774,40€ 774,40
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 144,90€ 144,90
1Corsair RM750x€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.648,80

Paar opmerkingen:

Voor de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 is een bracket nodig wat niet standaard bij de koeler zit. Het volgende staat op de Azerty site:

'Wilt u deze koeler gebruiken op een AM4 socket moederbord, dan kunt u een bracket opvragen bij de fabrikant via

http://www.bequiet.com/en/am4'

Het pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 geheugen past denk ik wel bij je moederbord/cpu maar zoek dit nog even uit.

Ik heb nu een pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB maar als je zo veel geld aan een PC is het misschien niet gek om een ssd van 500GB te nemen.

Groetjes
Super bedankt voor je advies!
Nu ik deze build van jou zo bekijk ziet deze er zeker wel goed uit.

Natuurlijk moet ik wel kijken of alles bij elkaar past, maar ik ben nu een stuk vooruitgekomen.

Bedankt voor je hulp!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
@QuanTaXz Waarom raad je hem een RM750x aan, terwijl hij nergens aangeeft dat hij extreem wil overklokken, of SLI wil gaan draaien of wat ook?.
250W vid. kaart
65W CPU, overgeklokt naar 3,9/4.0Ghz misschien 100W (1600X heeft ook maar 95W TDP)
Rest van Systeem ~50W
= 400W max, wat moet hij met de overgebleven 350W dan? een RM550x lijkt me meer dan voldoende.
Met een snelle Google zie je dat zelfs een naar 4,1Ghz geklokte 1600 nog maar max 120W trekt.

@Verwijderd Geluidskaart: alleen doen als je écht veel met geluid bezig bent, of zéér kritisch, maar dan moet je er ook wel echt een hele knappe audio set achter hebben staan, want anders is onboard geluid heden ten dage goed zat.

Verder zou ik toch wel adviseren om, als je het budget hebt, toch wel voor een 500GB SSD te gaan (SS 850 EVO/MX300 512GB, want voor systeem + programma's is 250GB zat, maar als je zo'n beest van een gaming rig bouwt, dan wil je toch ook wel je favoriete spellen op je SSD hebben, en dan wordt het heel snel heel krap.

Nu speel ik niet zoveel spellen, maar tegenwoordig moet je toch zeker op 30+ GB per spel rekenen (DA:I, E:D, SC, TW3, etc), dus dat loopt hard op als je niet oppast, en met jouw budget zou ik dan gewoon je minder gespeelde spellen op je HDD zetten, maar je top 3-5 spellen zou ik toch adviseren op je SSD te installeren, en dan is 250GB echt net niet genoeg)

Kijk vooral ook eens in het AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic topic, daar worden een heleboel builds geplaatst welke combinatie van moederbord & geheugen goed op 3000mhz+ lopen, en sowieso interessant leesvoer om te kijken welke builds populair zijn bij de Tweakers :)

[ Voor 28% gewijzigd door zion op 22-06-2017 01:32 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Topicstarter
@zion Bedankt voor alle hulp!

Een uitbreiding van de SSD lijkt me wel een verstandig idee ja, vooral sinds ik best veel spellen al in gedachten heb.

Ik dacht dat een geluidskaart verstandig leek, omdat ik dacht dat de standaardsgeluidkaart aardappelkwaliteit zou hebben. Maar als dit niet zo blijkt te zijn, bespaar ik gewoon hierop om er geen te nemen.

Als voeding had ik een voeding van 650W in gedachten, maar als dit goedkoper kan is dit mooi.
Ik zou wel wat willen overclocken, maar ik heb hier vrijwel geen ervaring mee dus blijf ik voorzichtig.

Bedankt voor de hulp!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
QuanTaXz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:48:
Even ter info er zijn genoeg video's online te vinden van mensen die de Spire koeler i.c.m. OC testen op het internet. De spire blijft redelijk stil en houd de CPU koel genoeg. Als je het vervelend vind dat je CPU in de 7x reeks aan graden geraakt heb je pas een aftermarket koeler nodig. En die kosten niet zo snel meteen 70 euro.
(tenzij ik dit fout heb dat AM4 een aparte koeler aansluiting heeft waardoor er schaarste en hoge kosten leven.

Het is uiteraard niet de stilste koeler maar zeker stiller dan bijv. de boxed Intel koeler en levert ook betere koeling. Ik zou als ik een ryzen systeem aan zou schaffen zeker voor OC gaan want de kloksnelheid ligt naar mijn idee net iets te laag standaard :-) (zeker voor een systeem van 1800 euro).

Nu kan het overigens dat wat ik aangeef meer geld voor de koeler die bij de 1700 zit die was geloof ik stukjes beter dan 1600.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 06:57:
@zion Bedankt voor alle hulp!
Ik dacht dat een geluidskaart verstandig leek, omdat ik dacht dat de standaardsgeluidkaart aardappelkwaliteit zou hebben. Maar als dit niet zo blijkt te zijn, bespaar ik gewoon hierop om er geen te nemen.
Op het aangeraden mbr zit een ALC1220 chip, die alweer iets beter is dan de bekende 1150 chip (eigenlijk moet ik codec zeggen), en die is best aardig.
Ik zou je zeker aanraden om het eerst zonder te proberen, en mis je dan toch dynamiek, dan kan je altijd op een later tijdstip nog kiezen voor een dedicated audio/ram-dac kaart/kast, het is niet alsof je tenenkrommend naar je onboard geluid hoeft te luisteren, 95% van de bevolking vind het geluid "goed genoeg".
Als voeding had ik een voeding van 650W in gedachten, maar als dit goedkoper kan is dit mooi.
Ik zou wel wat willen overclocken, maar ik heb hier vrijwel geen ervaring mee dus blijf ik voorzichtig.
Een RM550x zou meer dan voldoende moeten zijn, ik heb jouw beoogde setup (inclusief overklok) even door de CM Calc. gehaald, en die komen op een geadviseerde 482W (432 voor het systeem, +50W spare), dus dan zit je met 550w meer dan veilig, tenzij je in je achterhoofd al aan een heleboel extra upgrades zit te denken. (de RM650x is maar € 15,- duurder, dus daar hoef je het niet voor te laten, als je dat een veiliger gevoel geeft)
Gopher schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:17:
Even ter info er zijn genoeg video's online te vinden van mensen die de Spire koeler i.c.m. OC testen op het internet. De spire blijft redelijk stil en houd de CPU koel genoeg. Als je het vervelend vind dat je CPU in de 7x reeks aan graden geraakt heb je pas een aftermarket koeler nodig. En die kosten niet zo snel meteen 70 euro.
(tenzij ik dit fout heb dat AM4 een aparte koeler aansluiting heeft waardoor er schaarste en hoge kosten leven.
Nee hoor, gewoon de populairste koeler van de afgelopen jaren nemen, ALS je niet tevreden bent met de prestaties van de Spire (ik zou éérst die proberen, de meesten zijn er zeer content mee), is ook gewoon voor AM4 socket:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,99

(of anders de pricewatch: Noctua NH-D15 SE-AM4, maar die is wel meteen € 80,95)

[ Voor 40% gewijzigd door zion op 22-06-2017 08:57 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• QuanTaXz
zion schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 01:16:
@QuanTaXz Waarom raad je hem een RM750x aan, terwijl hij nergens aangeeft dat hij extreem wil overklokken, of SLI wil gaan draaien of wat ook?.
250W vid. kaart
65W CPU, overgeklokt naar 3,9/4.0Ghz misschien 100W (1600X heeft ook maar 95W TDP)
Rest van Systeem ~50W
= 400W max, wat moet hij met de overgebleven 350W dan? een RM550x lijkt me meer dan voldoende.
Met een snelle Google zie je dat zelfs een naar 4,1Ghz geklokte 1600 nog maar max 120W trekt.
Goed punt, heb je helemaal gelijk in. Eigenlijk blind overgenomen van de TS. 8)7

• badluckboy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 12:18
Aangezien je aangeeft niet te gaan overclocken zou een 1600x beter zijn ivm de hogere clocksnelheden in vergelijking met de 1600 non x. Let wel op bij de X zit er geen cooler bij, deze dien je zelf los aan te schaffen.

• QuanTaXz
badluckboy schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:56:
Aangezien je aangeeft niet te gaan overclocken zou een 1600x beter zijn ivm de hogere clocksnelheden in vergelijking met de 1600 non x. Let wel op bij de X zit er geen cooler bij, deze dien je zelf los aan te schaffen.
Ik zou zeker proberen te overclocken als ik de TS was, er staan genoeg goede tutorials op internet. Als je de 1600x neemt betaal je eigenlijk voor iets wat je zelf ook kan fixen.
Pagina: 1