Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te upgraden, verouderde pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tom-vz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:48
intro
Ik doe alweer de nodige jaartjes met mijn huidige pc (bouwjaar ca. 2011, update videokaart en processor 2013) en ik begin te merken dat hij wat moeite krijgt met de nieuwere spellen, niet dat hij ze niet aankan. Maar als voorbeeld:
Ik speel nu veel Player Unknown Battlegrounds (geen zwaar spel, nog in alpha) en daar haal ik maar zo'n 40-50 fps. en tijdens actie zakt hij wel eens naar 25-30 fps. Ik merk dat ik het wel eens afleg doordat hij tijdens actie fps drops krijgt (vaker door eigen onkunde, maar dat terzijde ;) )

Nu heb ik een vriend, die heeft zijn videokaart vervangen (verder niks) door een MSI Geforce GTX 970 ( https://tweakers.net/pric...-gaming-4g/specificaties/ ) en die is van hetzelfde qua frames gesprongen naar nu 90 fps. (Wat wel het vermelden waard is, die vriend heeft een i5 6600 processor).

Mijn vraag
Wat is het meest efficient om te vervangen in mijn huidige setup (zie onder) om meer frames te krijgen bij het gamen? / een performance boost te krijgen die het ook qua investering waard is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
https://tweakers.net/gallery/364046/inventaris/?inv_id=72714

Ik game op het moment op mijn 55" Sony tv via een hdmi aansluiting, dus geweldig gaat het niet worden voor nu (later dit jaar ga ik weer een bureau en normale moniter gebruiken). Resolutie 1920 x 1080.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf het idee dat mijn moederboard verouderd is en waarschijnlijk het meest belemmerend is. Anderzijds merkte ik voorheen / vroeger altijd dat een upgrade van videokaart direct een veel betere performance geeft. (maar kan mijn moederboard de nieuwe generatie videokaarten wel aan....)

Maar ik heb me de laatste paar jaar erg weinig hiermee bezig gehouden, dus heb behoefte aan een beetje kennis
_/-\o_ :D

budget
ca. 500-600 euro (of meer/minder indien dit kostenefficienter is of wezenlijk verschil maakt)

[ Voor 5% gewijzigd door tom-vz op 21-06-2017 17:42 ]

Beste antwoord (via tom-vz op 21-06-2017 18:43)

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:40
Ja je hebt nu een oude CPU waar je ook relatief oud geheugen bij nodig bent. Een upgrade naar DDR4 bied meer toekomst. De winst met alleen een nieuw mobo is te klein. Daarom zul je ook een nieuwe CPU en ram moeten kopen. Die oude FX is gewoon aan pensioen toe. Het waren destijds ook al niet een heel erg bijzondere processor. I5jes waren veel sneller en ongeveer gelijk geprijsd.

Kortom lekker een nieuw mobo, cpu en ram halen. Dan kun je weer een flinke tijd vooruit.

Alle reacties

• .Maarten
Wat ik zo heb gevonden is dat dat bord ook geen al te beste VRM's heeft waardoor de CPU zich terug kan gaan klokken.

Een hedendaagse I5 of i7 met bijhorend mobo en ram is een leuke upgrade. Of als je voor AMD wil gaan een Ryzen 5 of 7 oid.

• tom-vz
.Maarten schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:42:
Wat ik zo heb gevonden is dat dat bord ook geen al te beste VRM's heeft waardoor de CPU zich terug kan gaan klokken.

Een hedendaagse I5 of i7 met bijhorend mobo en ram is een leuke upgrade. Of als je voor AMD wil gaan een Ryzen 5 of 7 oid.
Maarten, bedankt voor de supersnelle reactie. Ik vermoedde het zelf ook, maar kon het niet zo snel vinden (+ ik ben toch echt een leek op dit gebied)

Maar voor een upgrade qua moederboard is het beste om dit i.c.m. een processor te doen toch? (en wellicht ook meteen naar DDR5 dan, heb nu DDR3)

Acties:
  • Beste antwoord

• .Maarten
Ja je hebt nu een oude CPU waar je ook relatief oud geheugen bij nodig bent. Een upgrade naar DDR4 bied meer toekomst. De winst met alleen een nieuw mobo is te klein. Daarom zul je ook een nieuwe CPU en ram moeten kopen. Die oude FX is gewoon aan pensioen toe. Het waren destijds ook al niet een heel erg bijzondere processor. I5jes waren veel sneller en ongeveer gelijk geprijsd.

Kortom lekker een nieuw mobo, cpu en ram halen. Dan kun je weer een flinke tijd vooruit.

• tom-vz
.Maarten schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:47:

Bedankt, is dat in ieder geval helder. Dus het antwoord is kort samengevat: nieuw moederboard, nieuwe processor en over naar DDR4 RAM.

Ik heb destijds de AMD gekocht en daar eigelijk later een beetje spijt van gekregen, dus ik zou graag naar een i5 ofzo overstappen. Kan ik de BBG hier op het forum het beste raadplegen of heb je toevallig nog een suggestie voor onderdelen (want ik moet ze eigenlijk wel kunnen matchen met de rest dat ik al heb, al zie ik niet direct een probleem).

• .Maarten
Je kunt gewoon de best buys checken ja. Let er wel even op dat je genoeg aansluitingen neemt voor sata ed. Ik weet niet precies hoeveel je er nodig bent.

Verder werkt die videokaart gewoon met de meeste mobos met een pcie slot.

Verwijderd

Een i5 is weinig interessant meer. AMD biedt met de Ryzen 5 betere allround prestaties voor dezelfde prijs. Een 5 1600 als je gaat overklokken of een 1600X als je de boel op stock laat lopen. Een B350 bordje erbij en 16GB >3000 Mhz DDR4 en je blijft binnen budget.

Hoe oud is die erg matige voeding van je?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Persoonlijk zou ik ook de PSU vervangen, als die ook al een jaar of 6 oud is. En je GPU is ook al wat ouder, dus die mag eigenlijk ook wel. Je merkte wat voor verschil het maakte bij die vriend van je. Maar dat kan uiteraard altijd later nog. PSU lijkt mij in elk geval, samen met mobo, CPU en geheugen wel key voor een fijn nieuw systeem. Grote voordeel is dat je nieuwe voeding ook alle powerstates e.d. ondersteunt, die wellicht niet ondersteund worden door je TT.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• tom-vz
.Maarten schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:04:
Je kunt gewoon de best buys checken ja. Let er wel even op dat je genoeg aansluitingen neemt voor sata ed. Ik weet niet precies hoeveel je er nodig bent.

Verder werkt die videokaart gewoon met de meeste mobos met een pcie slot.
Ga ik doen, hartelijk dank Maarten en een prettige dag/avond nog. _/-\o_

• tom-vz
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:06:
Een i5 is weinig interessant meer. AMD biedt met de Ryzen 5 betere allround prestaties voor dezelfde prijs. Een 5 1600 als je gaat overklokken of een 1600X als je de boel op stock laat lopen. Een B350 bordje erbij en 16GB >3000 Mhz DDR4 en je blijft binnen budget.

Hoe oud is die erg matige voeding van je?
die voeding zal ook van rond 2012-2013 zijn, is die zo erg dan? dacht dat die wel redelijk was qua vermogen.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

tom-vz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:08:
[...]

die voeding zal ook van rond 2012-2013 zijn, is die zo erg dan? dacht dat die wel redelijk was qua vermogen.
Vermogen vast wel (als 'ie dat überhaupt kan leveren) maar qua hardware is 'ie maar matigjes. Geef gewoon die extra € uit aan een kwalitatief goede, nieuwe PSU. Dan kan je er ook geen spijt van krijgen dat je het niet hebt gedaan, wanneer je TT de geest geeft en wat (nieuwe) onderdelen mee de dood in sleept ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

tom-vz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:08:
[...]

Vermogen zegt helemaal niets, kwaliteit is wat telt. Beter een goede 500w dan een matige 800w.

• tom-vz
FooLsKi schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Vermogen vast wel (als 'ie dat überhaupt kan leveren) maar qua hardware is 'ie maar matigjes. Geef gewoon die extra € uit aan een kwalitatief goede, nieuwe PSU. Dan kan je er ook geen spijt van krijgen dat je het niet hebt gedaan, wanneer je TT de geest geeft en wat (nieuwe) onderdelen mee de dood in sleept ;)
het begint al uit te lopen op bijna een geheel nieuwe inhoud voor mijn pc... maar ik begrijp je punt en ik kan er niet omheen dat dat natuurlijk verstandiger zou zijn. Maar dan vervang ik mijn voeding, moederboard, processor en RAM dus.

dat maakt het wel makkelijker om binnen 1-2 jaar ook een nieuwe videokaart in gebruik te nemen. Dus daar moet ik qua voeding dan ook weer rekening mee houden.

Eigenlijk kan ik dus gewoon beter de BBG in de gaten houden en bovengenoemde onderdelen daar in een passend systeem zoeken? =)

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

tom-vz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:19:
[...]

het begint al uit te lopen op bijna een geheel nieuwe inhoud voor mijn pc... maar ik begrijp je punt en ik kan er niet omheen dat dat natuurlijk verstandiger zou zijn. Maar dan vervang ik mijn voeding, moederboard, processor en RAM dus.

dat maakt het wel makkelijker om binnen 1-2 jaar ook een nieuwe videokaart in gebruik te nemen. Dus daar moet ik qua voeding dan ook weer rekening mee houden.

Eigenlijk kan ik dus gewoon beter de BBG in de gaten houden en bovengenoemde onderdelen daar in een passend systeem zoeken? =)
Dat lijkt me allemaal heel verstandig. Hou de BBG en de tig topics gewoon in de gaten en je weet vanzelf wat je kan gaan bestellen :)

• tom-vz
FooLsKi schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:22:
[...]

Dat lijkt me allemaal heel verstandig. Hou de BBG en de tig topics gewoon in de gaten en je weet vanzelf wat je kan gaan bestellen :)
ik heb deze gevonden op het forum
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1770693

als ik dus ga voor deze onderdelen, dan doet dat wat ik voor ogen heb als ik het niet vergis?
https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=1340829

Al had ik er niet helemaal op gerekend € 200+ extra aan een processor uit te geven... Maar kan het net zo goed helemaal doen dan, hoef ik daarna alleen nog de videokaart.En het past aardig in het budget van € 500

Weet een van jullie toevallig of de Scythe Mugen 3 koeler nog efficient genoeg is, of zijn er inmiddels al aanzienlijk betere? (koeling wil ik namelijk niet op verzaken)

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ziet er goed uit. De boxed cooler die erbij zit schijnt erg goed te zijn, van wat ik heb gelezen, dus wellicht hoef je geen 3rd party cooler erop te zetten. Scheelt weer €25-30 :)

Verwijderd

De Mugen 3 zal een Ryzen prima koelen. Je zal nog wel een AM4 kit moeten regelen.

• tom-vz
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:45:
De Mugen 3 zal een Ryzen prima koelen. Je zal nog wel een AM4 kit moeten regelen.
FooLsKi schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:34:
Ziet er goed uit. De boxed cooler die erbij zit schijnt erg goed te zijn, van wat ik heb gelezen, dus wellicht hoef je geen 3rd party cooler erop te zetten. Scheelt weer €25-30 :)
ik denk dat ik dan inderdaad maar gewoon de boxed cooler ga gebruiken, dat lijkt me voor nu een prima optie. Bedankt!

edit: Heb de onderdelen zojuist besteld, hopelijk morgen binnen en dan nog even ombouwen. Ik laat nog even weten wat het resultaat is!

[ Voor 10% gewijzigd door tom-vz op 21-06-2017 20:47 ]

• tom-vz
tom-vz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:46:
[...]

[...]

ik denk dat ik dan inderdaad maar gewoon de boxed cooler ga gebruiken, dat lijkt me voor nu een prima optie. Bedankt!

edit: Heb de onderdelen zojuist besteld, hopelijk morgen binnen en dan nog even ombouwen. Ik laat nog even weten wat het resultaat is!
Heb gisteren de onderdelen binnen gekregen, alles gemonteerd en warempel het werkte. Fps zitten nu rond de 55-65fps (afhankelijk van waar in het spel, het blijft alpha....) en onderschieters naar 45, maar meer dan speelbaar! Top.

ECHTER: wel een tegenvaller deze morgen, ik moest nog wat kabelmanagement doen, dus de pc even los gehaald en alles vastgezet. Vervolgens weer aangesloten. En wat krijgen we nou, de pc start totaal niet meer op. Ik wist 99% zeker dat alles correct was aangesloten (100% durf ik mezelf als leek niet toe te schrijven).

Na wat troubleshooting en googlen bleken meer mensen dit probleem te hebben met dit betreffende moederboard i.c.m. de Ryzen processor en corsair RAM. Gesuggereerd werd dat het moederboard in soort van veilige modus zou zijn gesprongen? (geen idee, dit ging mij als leek wat ver qua stof). Maar je zou het moederboard moeten resetten door de batterij er 5 min uti te halen en bepaalde 2 pins met een plat schroevendraaiertje te verbinden. Ook zou het wisselen van de twee ram modules naar de twee andere plekken kunnen helpen. :?

Uiteindelijk opgelost door het moederboard te resetten zoals hierboven (gedurende 10 min batterij eruit en even power knop ingehouden zodat ik zeker wist dat alle reststroom eraf was) en de RAM modules verplaatst. Nu werkt hij.

Hopelijk is dat na herstarten ook weer zo.... want deze procedure elke dag zit ik toch niet op te wachten :|

edit 24-6: hij doet het nu gewoon normaal, hopelijk was het eenmalig en incidenteel. Werkt als een zonnetje verder, nu eens overwegen wanneer het juiste moment is om over te stappen qua videokaart _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door tom-vz op 24-06-2017 10:57 ]

Pagina: 1