[BBG] Mainstreamgamesysteem Mei 2017

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

[BBG] Mainstreamgaemsysteem Mei 2017

Voor de BBG van mei hebben we een mainstreamgamesysteem op het oog. Het huidige voorstel maakt gebruik van de laatste Ryzen-processor, heeft 16GB werkgheugen, een grotere ssd en een snelle videokaart in de vorm van een GTX 1070. Hiermee is de gamer in staat om veel titels zelfs op een 4k-resolutie te spelen..

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 231,95€ 231,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 124,-€ 124,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1Fractal Design Define S€ 74,50€ 74,50
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 93,95€ 93,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 147,90€ 147,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,80

Processor; De 1600 vult mooi het gat op tussen de goedkopere quadcores en de duurdere Ryzen 7 octocore-processors zoals de 1700(X) en 1800(X) zijn flink duurder, terwijl hun voordeel vooral zit in synthetische benchmarks. Onze laatste test laten ook zien dat het erg per game verschilt in hoeverre de vele cores en threads nut hebben bij games: reviews: Ryzen 5: 1600X en 1500X: zes en vier Zen-cores aan de tand gevoeld
De 1600 is in deze een mooie middenweg; redelijk geprijsd, maar toch veel threads beschikbaar wanneer nodig.

Processorkoeler; nu nog een aparte, al kan dit eventueel achterwege worden gelaten omdat de bijgeleverde Wraith-koeler ook redelijk is.

Werkgeheugen; 16GB op 3000 MHz (/MT/s). Ryzen heeft veel voordeel van snel werkgeheugen.

Moederbord; Een redelijk luxe B350-moederbord in atx-formaat. Heeft alle aansluitingen die nodig zijn en er valt ook mee te overklokken. Moederborden met B350-chipset zijn ook goedkoper te vinden, dus dit is eventueel een punt waar op bespaard kan worden.

Behuizing; FD Define S is al tijden een populaire behuizing door zijn strakke lijnen en gesloten. Strak zwart interieur en de componenten zijn makkelijk in te bouwen.

Voeding; een lastige keuze. Relatief gezien heeft dit systeem niet zoveel vermogen nodig, maar de RM550X is één van de weinige zuinige kwaliteitsvoedingen die goed verkrijgbaar zijn.

Videokaart; een high-end GTX 1070 is een ruime stap voorwaarts ten opzichte van een AMD RX580. Het model van MSI is goed verkrijgbaar, heeft een goede koeling en is redelijk geprijsd.

Ssd; de MX300 door de goede prijs/kwaliteits/capaciteits-verhouding. Omdat de ssd relatief groot is kiezen we niet voor een aparte harde schijf. Deze kan uiteraard wel makkelijk worden toegevoegd.

offtopic:
We zijn ons bewust dat we laat zijn met het openen van de topics; door miscommunicatie en beperkte capaciteit van het BBG-team zijn we tot een vertraging aangelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou de CPU koeler optioneel maken en dan een iets betere kiezen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:45
Is de 1600x de meerprijs niet waard als? Of kan de 1600 net zo ver overklokken als de 1600x?zal je toch mazzel moeten hebben met je chip, terwijl ghz wel impact heeft wanneer de cpu bottleneck is voor gaming.

Ik zou koeler ook optioneel maken, wraith schijnt ook op 100% best stil te zijn, dus voldoende als je niet overklokt.

Fractal design s mini is ook een interessante kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40
Als ik 'mainstream' lees dan denk ik aan een mainstream resolutie en dat is naar mijn weten nog altijd 1080p en zal het voor de komende vier jaar ook nog wel blijven.

Steek het prijsverschil tussen een GTX 1070 en een mindere kaart liever in een Ryzen 7. De videokaart is toch meestal het eerste dat vervangen word in een gamesysteem.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eens, als ik aan mainstream denk dan is het 1080p, en dat velen met mij denk ik zo. Je hoeft alleen maar op te zoeken wat een beetje 1440p scherm nu echt kost en dan besef je al dat 1080p nog wel even blijft.

Zoiets als dit lijkt mij dan beter aansluitend bij mainsteam.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire PULSE Radeon 8GD5€ 271,-€ 271,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.070,30

De GPU kan je nog wisselen voor een Sapphire Nitro, hoewel de koeling vrijwel identiek lijkt te zijn met de Pulse. Verder zijn de XFX modellen ook eindelijk leverbaar aan het worden. Ik ben nog geen reviews tegengekomen, maar heeft XFX dezelfde PCB en koeling van de RX480 overgenomen dan hebben we hier misschien een winnaar.

pricewatch: XFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+

De CPU koeler is redelijk overbodig als je niet extreem gaat overclocken. De stock koeler zuigt namelijk eens niet, ja ik weet het, kan echt niet. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Again, te veel focus op de naam. Als je er een RX 580 in zet is het verschil met een RX 570 maar heel klein.

Wat was er trouwens goed aan de XFX RX 480 kaarten?

@The Underminer De Ryzen 5 1600 en 1600X zijn idd dezelfde chip. De Ryzen 5 1600X kan een net wat betere versie zijn, maar dat hoeft niet. Misschien dat je als je duizend van beide zou kopen dat je dan zou zien dat de 1600X gemiddeld net 100MHz verder zou komen bij overklokken. Maar dat zegt dus niks over individuele exemplaren. Kan dus prima zijn dat als je een 1600 en 1600X koopt, de 1600 beter overklokt.

[ Voor 76% gewijzigd door -The_Mask- op 27-04-2017 13:17 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:25
Aangezien de namen zoveel problemen blijven oproepen, in beide topics. Kunnen we het dan niet gewoon als volgt noemen: Gamesysteem 800 euro en Gamesysteem 1200 euro. En dan in de uitleg erbij vertellen wat men voor ogen heeft met de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:11:
Again, te veel focus op de naam. Als je er een RX 580 in zet is het verschil met een RX 570 maar heel klein.
Maar daar was ik ook al op ingegaan. Een basissysteem, voor games zoals CS:GO of overwatch kan heel goed af met een GTX1050Ti en een R5 1400. Een mainstream dan met een RX580 en daarboven, voor 1440p gaming en daarboven een high end systeem. Een GPU van €450 is gewoon niet meer mainstream, en de resolutie waarvoor die bedoelt is ook niet. Verreweg de meeste mensen zitten in de RX570-580 range en 1080p, dat is mainstream.
Wat was er trouwens goed aan de XFX RX 480 kaarten?
PCB was behoorlijk goed
YouTube: PCB Breakdown: XFX RX 480 GTR / HIS RX 480 Roaring X2 + voltmods

Koeling was uitstekend.
http://www.overclockersclub.com/reviews/xfx_rx480_gtr/9.htm
http://www.eteknix.com/xf...-graphics-card-review/13/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:29:
[...]
Een basissysteem, voor games zoals CS:GO of overwatch kan heel goed af met een GTX1050Ti en een R5 1400.
Er is ook al gezegd dat voor zulke games het budget gamesysteem is. Waarvoor wil je anders het budget gamesysteem gebruiken? Games van 20 jaar terug?
Ik denk niet dat mensen die dit systeem gaan kopen zich dat iets kan interesseren. Die houden zich niet bezig met voltmods en hebben geen extreem VRM nodig.
Uit de eerste review is dat niet te halen, omdat die geen geluidsmeting bevat en de tweede is een slechte geluidsmeting met veel te veel achtergrond geluid. Als die werkelijk zo goed was, waarom stuurt XFX dan geen kaarten naar de grote reviewsite's? Dat is voor een goede kaart alleen maar een win-win. Veel meer lezers en betere testmethodes en als de kaart dus echt goed is, veel meer mensen die hem gaan kopen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:26
Ik vind het in de OP voorgesteld systeem zo slecht nog niet. Ok, de videokaart is relatief duur maar een RX 580 verbruikt meer of minstens evenveel, terwijl prestaties van de 1070 wel een stuk beter zijn. En een goede videokaart van ongeveer € 350 is er momenteel niet, dan zit je tussen de RX 580 of GTX 1060 en 1070 in.

Enige dat ik wat vreemd vind is dat het in de voorgestelde kast niet mogelijk is om een optische drive in te bouwen. Ik weet dat de meesten het tegenwoordig zonder doen, maar stel dat je er toch één wil dan moet je dus een externe drive nemen, ook al is er nog ruimte over in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een behuizing is toch erg persoonlijk en simpel te veranderen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:53:
Ik denk niet dat mensen die dit systeem gaan kopen zich dat iets kan interesseren. Die houden zich niet bezig met voltmods en hebben geen extreem VRM nodig.
Dat is het punt niet. Voltmods kunnen mij gestolen worden. Wat mij wel interesseert is waar voor je geld. Als je kan kiezen uit twee verschillende merken die qua koeling en prijs identiek zijn, maar een heeft niet bezuinigd op het PCB en de andere wel. Welke zou jij dan aanraden?

Dit is ook een stukje bouwkwaliteit en waar voor je geld. Het is natuurlijk ook nog de andere kant van waar jij nu al zolang, met groot succes op hamert hier op GoT. Koop een goede voeding ja, maar als het even kan dan lijkt het mij ook zinvol om goede bouwkwaliteit van de componenten van de computer zelf aan te raden. Dat hoeft echt niet tot het extreme maar een klein beetje rekenig mag je hier toch wel mee hebben lijkt me. :)
Uit de eerste review is dat niet te halen, omdat die geen geluidsmeting bevat en de tweede is een slechte geluidsmeting met veel te veel achtergrond geluid. Als die werkelijk zo goed was, waarom stuurt XFX dan geen kaarten naar de grote reviewsite's? Dat is voor een goede kaart alleen maar een win-win. Veel meer lezers en betere testmethodes en als de kaart dus echt goed is, veel meer mensen die hem gaan kopen.
Ik was wat beters tegengekomen, maar ik kan het echt niet meer vinden...
In ieder geval was de XFX zeker geen slechte RX480. Waarom er weinig reviews zijn, al sla je me dood. :P

Iets anders. Dit ook maar meenemen voor het systeem? :)
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Je krijgt dus €20 terug van Gigabyte bij aanschaf van de Gaming 3 als steam krediet. Qua moederbord zijn we dan denk ik wel klaar als het om mainstream keuzes gaat. Niet alleen eigenlijk het beste B350 bordje, maar ook nog met €20 terug. :P

Blijf er wel bij dat ik de GTX1070 niet meer mainstream vind, zeker niet voor €450. Voor €350 zou het nog acceptabel zijn, voor deze prijs is het entrylevel enthousiast en veel meer bedoelt voor mensen die ook een 1440p monitor hebben of een 1080p 144hz monitor. Geen van beide echt mainstream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Even afgezien van de naam; wat betreft de samenstelling van het systeem zelf? Voorheen hebben we ook mainstreamgamesystemen voorgesteld van rond dit bedrag. Dat je daarvoor tegenwoordig een GTX1070 kan krijgen waarmee je op 4k kan gamen is dan mooi meegenomen.

De videokaart kan ook makkelijk vervangen worden door een RX580, maar persoonlijk zou ik in dat geval dan ook meer besparen op het moederbord, processor, behuizing en voeding. Je zit dan al meer in de buurt van het topic van 800 euro systeem.

Extra steam-tegoed bij het moederbord kan genoemd worden ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:34
LievenD schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:39:
. En een goede videokaart van ongeveer € 350 is er momenteel niet, dan zit je tussen de RX 580 of GTX 1060 en 1070 in.
Bestaat wel :P
pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1020Mhz)

Of je dat tegenwoordig nog perse moet willen in een nieuwe pc weet ik niet, maar zit zowel qua prijs als qua prestaties tussen de rx580 en de gtx1070 in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik vind persoonlijk een 1070 helemaal niet zo gek voor een mainstream gamePC,

1920*1080/1200 @ 120Hz+ heb je al vanaf pak 'm beet € 250,-
2560*1440 @ 60Hz voor ongeveer hetzelfde

Dat lijken me toch helemaal geen gekke bedragen voor een monitor voor een gamesetup? (sterker nog, het dubbele (€ 500,-, waar je een 1440P@120Hz+ voor koopt) lijkt me helemaal geen gek bedrag als je ~€1000,- aan je PC zelf besteed, het scherm is een van de belangrijkste onderdelen van je gameervaring (icm GPU uiteraard).

[ Voor 13% gewijzigd door zion op 29-04-2017 11:44 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 00:29:
[...]

Dat is het punt niet. Voltmods kunnen mij gestolen worden. Wat mij wel interesseert is waar voor je geld. Als je kan kiezen uit twee verschillende merken die qua koeling en prijs identiek zijn, maar een heeft niet bezuinigd op het PCB en de andere wel. Welke zou jij dan aanraden?
Als alles identiek is op het VRM na, dan natuurlijk degene met het beste VRM, maar dat is niet van toepassing hier.
Dit is ook een stukje bouwkwaliteit en waar voor je geld. Het is natuurlijk ook nog de andere kant van waar jij nu al zolang, met groot succes op hamert hier op GoT. Koop een goede voeding ja, maar als het even kan dan lijkt het mij ook zinvol om goede bouwkwaliteit van de componenten van de computer zelf aan te raden. Dat hoeft echt niet tot het extreme maar een klein beetje rekenig mag je hier toch wel mee hebben lijkt me. :)
Een product is zo goed als de zwakste schakel. Je kunt je wel focussen op één ding, maar als de rest allemaal minder is en dat ene ding alleen op papier beter is maar in de praktijk voor bijna niemand een verbetering is heb je er niks aan. Bij voedingen is het ook zo. Het is niet zo dat één onderdeel de voeding goed maakt, het is het gehele plaatje. Bij videokaarten is dat niks anders, goed VRM is belangrijk, maar een overdreven VRM is nutteloos voor de doelgroep. Hoge kwaliteit fans en een stille kaart met normale GPU en VRM temperatuur is bijvoorbeeld veel belangrijker voor het over grote deel van de mensen.
Ik was wat beters tegengekomen, maar ik kan het echt niet meer vinden...
In ieder geval was de XFX zeker geen slechte RX480. Waarom er weinig reviews zijn, al sla je me dood. :P
Weinig reviews betekend normaal gesproken dat de fabrikant weet dat hun product niet goed is.
Heb ook even gekeken en hier is de XFX RX 480 GTR Black Edition dus ook de meest luidruchtige RX 480. En aangezien XFX ook niet bekend staat om hun goede koelers, moet je toch echt wel met een betrouwbare review komen om de pricewatch: XFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+ te adviseren. Niks lijkt er namelijk op dat het een goede keuze is.
Niet te koop, omdat die al een tijd geleden EOL is gestuurd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bolletje schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 07:54:
Even afgezien van de naam; wat betreft de samenstelling van het systeem zelf? Voorheen hebben we ook mainstreamgamesystemen voorgesteld van rond dit bedrag. Dat je daarvoor tegenwoordig een GTX1070 kan krijgen waarmee je op 4k kan gamen is dan mooi meegenomen.
Het bedrag interesseert mij eigenlijk niks, het gaat mij om prestaties die je associeert met mainstream. Dat is nog steeds vrijwel alles maxed out kunnen spelen met 1080p. Kan dat bijna €200 goedkoper, nou, mooi meegenomen lijkt me.

Zeker met de 1600, die nog steeds in prijs aan het dalen is, en zo onderhand de nieuwe 2500k genoemd mag, zit je qua CPU helemaal goed met dit systeem. Daar zit het probleem zeker niet. De vraag die je moet stellen is wat is afdoende voor de prestaties die je wil bereiken, en is het volgende stapje de extra kosten waard. Ik vind dat een RX580 afdoende is, en de GTX1070 veel te duur voor wat die extra moet bieden.
De videokaart kan ook makkelijk vervangen worden door een RX580, maar persoonlijk zou ik in dat geval dan ook meer besparen op het moederbord, processor, behuizing en voeding. Je zit dan al meer in de buurt van het topic van 800 euro systeem.
Als ik door een serie aan benchmarks heenga zoals deze, dan kan ik de rechtvaardiging om een extra €170 a €180 te betalen voor de GTX1070 niet vinden. In de meeste DX11 titels is de 1070 natuurlijk een stuk sneller, maar niet ruim 50% sneller. Tussen deze RX580 en de GTX 1070 zit een prijsopslag van 66%, niet bepaald weinig voor wat je werkelijk extra krijgt qua prestaties. Met dat geld kan je ook een paar games kopen en gewoon draaien met een RX580, of opzij leggen voor iets anders of een GPU upgrade over een aantal jaar.

Als je dan kijkt DX12 titels dan vervalt de meerwaarde van de 1070 vrijwel helemaal. Dat Nvidia vrij dramatisch presteert is in DX12 titels moge duidelijk zijn. Dat gaan ze ook nooit oplossen met de Pascal GPU's omdat het probleem hardwarematig is. Ik zie Nvidia, Pascal eerder als een baksteen laten vallen qua ondersteuning, zoals ze ook met Maxwell deden. De resultaten kan je zelf opzoeken. Een 7950 presteert in moderne games al snel beter dan de GTX680. Dat was in 2012 wel anders.

Ook gaan steeds meer games DX12 ondersteunen en dat belooft weinig goeds voor de 1070 op termijn, wel voor de RX580 die systematisch beter presteert in DX12 titels vanwege hardwarematige redenen van GCN. Ook dat AMD na verloop van tijd, vrij systematisch haar GCN based GPU's laat inlopen of uitlopen op de Nvidia tegenhangers met betere driver ondersteuning speelt een rol.

Alles bij elkaar vind ik de RX580 veel meer waar voor je geld. Verder zullen velen gewoon nog op 1080p blijven gamen, en dan is een RX580 meer dan voldoende.

Dan krijg je iets zoals dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 228,-€ 228,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 123,25€ 123,25
1Sapphire PULSE Radeon 8GD5€ 268,95€ 268,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.063,55

Een aftermarket koeler is ook niet strikt noodzakelijk. AMD was zo lief om een niet crap/opstijgende straaljager, stock koeler mee te leveren, waar je gewoon mee kan overclocken. :P
Extra steam-tegoed bij het moederbord kan genoemd worden ja. :)
Dan zou ik dat dus gewoon doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het gaat niet alleen om nu, maar ook om de komende jaren. Ook daar moeten de prestaties goed blijven. Of koop jij altijd spullen die goed zijn op het moment dat je ze koopt, maar niet echt mee komen in de toekomst?

En de GTX 1070 is gewoon een goede kaart, DX12 performance mag dan wel minder zijn dan bij AMD, maar een RX 580 gaat sowieso geen GTX 1070 verslaan. Iig niet in de realistische levensduur van de videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

-The_Mask- schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:59:
Het gaat niet alleen om nu, maar ook om de komende jaren. Ook daar moeten de prestaties goed blijven. Of koop jij altijd spullen die goed zijn op het moment dat je ze koopt, maar niet echt mee komen in de toekomst?

En de GTX 1070 is gewoon een goede kaart, DX12 performance mag dan wel minder zijn dan bij AMD, maar een RX 580 gaat sowieso geen GTX 1070 verslaan. Iig niet in de realistische levensduur van de videokaart.
En een RX580 is achterhaald over twee jaar wou je zeggen? Nee natuurlijk niet. Voor wat zwaardere games zal je settings omlaag moeten zetten, maar daar ga je met een GTX1070 uiteindelijk ook niet aan ontsnappen. Dat is ook geen ramp omdat je het verschil tussen ultra en high settings meestal toch niet ziet, oke, behalve de veel betere framerates.

Je ziet zelf ook wel dat de RX580 behoorlijk inloopt qua prestaties bij DX12 titels en het zit er dik in dat zwaardere games de komende jaren op de DX12 API zullen draaien. Ik hoef jou echt niet uit te leggen waarom GCN GPU's zoveel beter presteren in DX12 titels en waarom Nvidia dat gat ook niet gaat dichten. Opvallender en ook belangrijk is dat een DX11 game zoals CoD IW, de definitie van een luie consoleport, draait opvallend goed op GCN GPU's en dat is ook al jaren zo. Zeker nu er eindelijk weer eens een CoD aan zit te komen die misschien niet zuigt is dat relevant.

Dat feit heeft ook echt wel wat te maken met de GCN GPU's die in de PS4 en XBONE zitten. Dat is zo overduidelijk de strategie van AMD nu. Maak een ecosysteem met x86 CPU's en GCN's CPU's voor consoles en PC, push low level API's en profiteer.

Was de GTX1070 iets van €370 dan zou het heel anders zijn. Ja, koop een GTX1070, valt dan te rechtvaardigen voor de extra prestaties. Nu betaal je heel veel extra voor die prestaties, en een GPU die het relatief moeilijk gaat krijgen in DX12 titels. Dat is allang bekent en gaat ook niet veranderen. Dan ga je terug naar de DX11 API voor een game, als dit een mogelijkheid blijft. Ik zie DICE bijvoorbeeld DX11 gewoon dumpen voor de volgende BF game, er zal toch geen DX11 only GPU zijn die een volgende BF game normaal kan spelen. Maar stel dat DX11 ondersteuning nog blijft, dan draait het waarschijnlijk beter dan DX12 met een GTX1070, terwijl de RX580 in DX12 modus niet ver achter gaat liggen. Dat zien we nu al gebeuren.

Als laatste, koop je een GPU van €450 dan committeer je jezelf aan dit product voor een langere termijn. Een €270 kosten RX580, tja, als die over drie jaar niet meer kan, dan vervang je deze toch gewoon? Je CPU en RAM zal nog wel voldoende zijn voor een nieuwe GPU. De €170 a €180 die je uitspaarde kan je dan mooi steken in die nieuwe GPU, dan ben je al redelijk ver qua prijs. Je kan ook met een dure GTX1070 zitten waar je je geld uit wil halen waardoor je nog een jaar extra wil, of twee jaar. Dan gaat die GPU gewoon wegvallen qua prestaties. Waar heb je dan precies extra voor betaald?

Zo werkt het nu eenmaal. De meerderheid koopt geen monster GPU, maar voldoende om nu alles maxed out te draaien, en er een paar jaar mee te doen. Dan vervangen voor wederom een hoge middenklasser GPU. Er valt vanuit financieel oogpunt, het spul is duur, wat voor te zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:20:
[...]

En een RX580 is achterhaald over twee jaar wou je zeggen?
Nee dat staat er duidelijk niet. Er staat dat een GTX 1070 ook over twee jaar nog steeds duidelijk sneller gaat zijn.
Opvallender en ook belangrijk is dat een DX11 game zoals CoD IW, de definitie van een luie consoleport,
Call of Duty is de optimalisatie zelf, die gebruiken al jarenlang dezelfde engine. AMD kan bij deze engine alle stream processors continue goed aan het werk houden. Daarom zie je ook dat deze game het relatief goed doet in AMD's voordeel.
Zeker nu er eindelijk weer eens een CoD aan zit te komen die misschien niet zuigt is dat relevant.
Ik betwijfel het, speel nog steeds Call of Duty 4 en verwacht niet dat dingen als dedicated servers zoals in Call of Duty 4 werkelijk terug komen. Verwacht gewoon een zelfde game als de laatste generaties in een WWII jasje.
Dat feit heeft ook echt wel wat te maken met de GCN GPU's die in de PS4 en XBONE zitten. Dat is zo overduidelijk de strategie van AMD nu. Maak een ecosysteem met x86 CPU's en GCN's CPU's voor consoles en PC, push low level API's en profiteer.
De strategie is gewoon meer omzet en meer winst, dat met makkelijker porten is, is niet meer dan een mooie bijkomstigheid. Je denkt toch niet werkelijk dat wat je nu beweert de reden is? Het is een bedrijf daar moet winst gemaakt worden. De reden is echt niet om de PC gamers blij te maken.
Zo werkt het nu eenmaal. De meerderheid koopt geen monster GPU, maar voldoende om nu alles maxed out te draaien, en er een paar jaar mee te doen. Dan vervangen voor wederom een hoge middenklasser GPU. Er valt vanuit financieel oogpunt, het spul is duur, wat voor te zeggen. :)
De meerderheid koopt geen PC uit de BBG, een GTX 1070 is echter een vrij populaire videokaart.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 23:54
Ik ben even een lading benchmarks bij langs gegaan. En als ik dan kijk naar de andere onderdelen in dit systeem en hoe duur een GTX 1070 is, dan ben ik het met Daniël eens. In DX 12 games als Civilization presteert de RX 580 beter dan de 980Ti!, waar in DX 11 games als Ghost Recon de 980Ti weer sneller is. En in een hoop games is het verschil met de GTX 1070 klein. In Battlefield 1 op Ultra, 93fps voor de RX580 en 113fps voor de GTX 1070.

Met die Ryzen 1600 CPU koop je ook een toekomst bestendig en een na verloop van tijd naar verhouding beter presterende processor dan een Intel quadcore met of zonder hyperthreading. Wil je nu echt zoveel mogelijk performance in games en het moet enigzins betaalbaar blijven dan ga je voor een i7 7700 of 7700K. Bij zo'n processor past dan ook een GTX 1070. De RX 580 is een kaart die past bij de Ryzen CPU. En past ook beter bij de term mainstream game PC.

De GTX 1070 is te duur voor de extra peformance die hij levert in een Best Buy Mainstream systeem. NVidia heeft deze kaarten ook gewoon te duur in de markt gezet. Als de GTX 1170 550 euro kost nadat hij een tijdje op de markt is, gaan we die dan ook zomaar in de Mainstream BBG zetten? Best Buy Mainstream is bang for Buck. En laten de Ryzen 1600 en RX 580 dat nou net het beste bieden. Ook met het oog op DX 12. Dit systeem gaat nu gekocht worden voor de komende jaren. Niet alleen voor nu. De i7 7700(K) en GTX 1070 zijn geschikt voor een high end systeem waar meer uitgegeven mag worden terwijl de performance winst niet naar verhouding is van het extra geld dat je neerlegt

[ Voor 4% gewijzigd door Robolokotobo op 30-04-2017 13:33 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Als je op die manier redeneert kun je beter een G4560 met een 470 pakken.

Ik denk dat de meeste mensen die de BBG kopen hun videokaart nooit upgraden, als je er dan zo lang mogelijk mee wil doen moet je de snelst mogelijke pakken die in het budget past.
Ik zou daarom ook eerder een Ryzen 1400 met een 1080 combineren.

Voor mensen die het geen probleem vinden om de videokaart over 3 jaar te vervangen zou ik wel zeggen pak nu een iets sterkere basis met een iets zwakkere videokaart.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 30-04-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Natuurlijk wordt de videokaart geupgrade. Je gaat je systeem toch niet weg doen als een videokaart upgrade er voor zorgt dat ie nog jaren mee kan? Een G4560 met een 470 levert niet voldoende performance om alles op very high of ultra te spelen de komende jaren. Een Ryzen 1400 is maar 50 euro goedkoper dan een 1600. En de 1600 is een veel meer solide keuze voor de komende jaren. Een 1080 kost 580 euro en is dus veel te duur voor een mainstream systeem, en is high end

[ Voor 10% gewijzigd door Robolokotobo op 30-04-2017 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Zo natuurlijk is dat niet.
Waar haal je de requirements vandaan dat alles op high of ultra moet draaien komende jaren? Waarom denk je dat een 580 dat (veel) beter doet dan een 470?

Als in de voorgaande jaren een i5 voldoende was voor mainstream, is een 1400 dat ook. De 60 euro besparing t.o.v. een 1600 kun je imo goed gebruiken.

Hoe kom je erbij dat een 1080 te duur is?
Exact zelfde prijs als de TS, maar dan beter in gaming.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 172,50€ 172,50
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 543,29€ 543,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.282,39

Eventueel kan een 1500X nog voor de mensen die niet zelf willen overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Je hebt de processor koeler weg gehaald en niet de MSI Gaming GTX 1080 gepakt. Nogmaals de 1600 lijkt mij een meer solide keuze. Vooral als je de videokaart na een aantal jaar wil upgraden. En ja dit is dezelfde prijs als topic start, maar daar was ik het al niet mee eens. Ik zou het zo doen

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1MSI RADEON RX 580 GAMING X+ 8G€ 300,95€ 300,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,65

Deze RX 580 is nog 5% sneller dan de normale MSI RX 580 Gaming

Een verschil van 200 euro. Daar koop je een leuke monitor voor

En de basis met de 1600 blijft sterk. Je hoeft de basis niet te verzwakken met een 1400

Of je doet het zo

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 227,10€ 227,10
1Sapphire PULSE Radeon 8GD5€ 268,95€ 268,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.062,65

Dat is 220 euro goedkoper. Van dat soort bedragen koop je een echt goed gaming keyboard en gaming muis en een headset

En een 1400 is niet snel genoeg voor een 1080. Dan wordt de 1400 een bottleneck. En bij games die op de processor leunen zal je teleurstellende performance hebben vergeleken met de 1600

Wat 4K betreft vind ik dat 1080P met hoge instellingen mooier is

[ Voor 33% gewijzigd door Robolokotobo op 30-04-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Underminer
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 17:45
Wat betreft de aan te raden koeler lijkt de arctic freezer 33 gunstig uit de bus te komen: https://tweakers.net/pricewatch/compare/743631;422022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Nee, nog niet. Doel je op iets specifieks?
-The_Mask- schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:37:
Ja het is de slechtste RX 580 van alle geteste RX 580 kaarten in de review.
Zag je reactie bij het artikel. Hmm, ik had mij qua koeling voornamelijk gebaseerd op de MSI RX480, omdat die vergelijkbaar was. Zie bijv. https://www.techpowerup.c...I/RX_480_Gaming_X/28.html . Daar kwam die goed uit test. De reacties bij het artikel geven ook aan dat het ongewoon is. Ik ga er even naar kijken. MSI was vnl gekozen op beschikbaarheid.

[ Voor 54% gewijzigd door Bolletje op 01-05-2017 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 15:36
Bolletje schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:31:
[...]

Nee, nog niet. Doel je op iets specifieks?
Ik vermoed op dit: -The_Mask- in 'reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2017'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB is waarschijnlijk de beste RX 580. @Bolletje

[ Voor 55% gewijzigd door -The_Mask- op 01-05-2017 16:41 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter

pricewatch: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GB is waarschijnlijk de beste RX 580. @Bolletje
Opmerkelijk wel, op Newegg waren de gebruikers ook positief: https://www.newegg.com/Pr...aspx?Item=N82E16814137117
'Very quiet' & 'Very little noise while under full gaming load'

http://hothardware.com/re...stream-gpu-reviews?page=7

Ik heb even geïnformeerd of deze kaart toevallig op kantoor hebben liggen. Anders inderdaad verstandig te wijzigen. Het advies blijft grotendeels hetzelfde.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 01-05-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Newegg reviews zeggen niks of je moet er duizenden hebben met een vergelijkbare strekking zoals bij de OCZ SSD's een aantal jaren terug.

Maar al mag die wat beter zijn, zo goed als de Sapphire lijkt mij toch wel vrij sterk, dus ik zou hem sowieso veranderen ook al zou die normaal gesproken beter presteren.

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 01-05-2017 17:27 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Pretty much. Guru3d heeft van de "grote drie" elk een GPU gepakt en MSI verliest hier gewoon van Asus en Gigabyte...

http://www.guru3d.com/art...0_g1_gaming_review,8.html
http://www.guru3d.com/art...x_580_strix_review,8.html
http://www.guru3d.com/art...80_gaming_x_review,8.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Het is inmiddels gewijzigd naar de Sapphire. Bedankt voor jullie oplettendheid.

Beetje een 'Successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ja ik had ook gedacht dat de MSI Gaming één van de beste zou zijn. Nooit bij stil gestaan of ik misschien even een review op moest zoeken. Ook uit eigen ervaring zou ik denken dat het één van de stilste kaarten zou zijn. In vervolg ga ik niet weer een product blind vertrouwen op basis van de kwaliteiten van de serie. Als ik volgende keer weer help ga ik van ieder product de reviews bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27
Blijkbaar zijn tijden veranderd en heeft iedereen centjes teveel want voor mij is 1300 euro echt geen mainstream. Dat is bij mij nog steeds 800/1000 euro max. Het gaat ook om de instellingen waar je mee wilt spelen, dus hoe goedkoper (lees langzamer) je systeem, hoe verder je de instellingen terug moet schroeven wil je nog een beetje fatsoenlijk gamen. Persoonlijk wil ik met bijvoorbeeld shooters de meeste frames, omdat ik niet op het landschap ga letten als ik aan het knallen ben. Het hoeft niet perfect op de hoogste instellingen, maar het moet ook geen Nintendo 64 worden. En idd, 1080p is ook voor mij nog steeds mainstream. Wanneer 1440p de nieuwe mainstream wordt, veranderd ik m'n bedragen misschien maar voorlopig nog niet.

Gelukkig zijn we nog altijd vrij om zelf te bepalen wat we kiezen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-08 19:27
Hoe moet ik het verschil tussen de Nitro en Pulse zien?
Lijkt mij minimaal
https://tweakers.net/pricewatch/compare/763641;757407/

[ Voor 8% gewijzigd door freakenstein op 03-05-2017 23:17 ]

Horrorliefhebber op https://denachtvlinders.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Nitro heeft de betere koeler en is dus stiller, heel erg stil onder volledige belasting en onhoorbaar bij lichte belasting.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuukLe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-02 14:15
Als ik onderstaande bestel heb ik dan genoeg aan een BenQ GW2270 monitor of ben ik mezelf dan te dom af ?
Speel alleen h1z1, CSGO en Playerunkowns.. is onderstaande dan een beetje too much voor wat ik er mee ga spelen? (speel gemiddeld 10 uurtjes per week)

*reageer in dit topic want dit is precies de build van de BBG

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 450,-€ 450,-
1be quiet! Pure Rock€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Iets als een Pentium G4560 en een GTX 1050 Ti lijkt mij idd logischer.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1