Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu ongeveer 1 jaar in het bezit van een Seagate Expansion Portable Drive van 1tb. Dit was voornamelijk voor de zomervakantie, zodat ik genoeg films had om mijzelf in die periode te vermaken. Ik heb hem sindsdien enkele keren gebruikt voor het toevoegen van bestanden en voor het aansluiten aan een tv. Nu doet zich echter het probleem voor, dat als ik de HD in mijn laptop steek, deze compleet vastloopt en ik niets meer kan doen. Dit kan ik verhelpen door de HD weer te ontkoppelen. Ik heb hetzelfde geprobeerd bij andere laptops, maar het probleem blijft hetzelfde.

Mijn vraag is nu: Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik nu wel op mijn harde schijf kom?

.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 22:36
Grote kans dat de sata-usb controller defect is. Die geven in mijn ervaring als eerste de geest.

Als je het aandurft kan je proberen de schijf uit de behuizing te halen. Waarschijnlijk moet je daarvoor met een tooltje of een plastic pasje tussen de kieren van de behuizing gaan morren, want ik zie op de foto's geen schroefjes zitten. Als de schijf er eenmaal uit is kan je hem in een pc intern even aansluiten om te kijken of hij nog werkt. Daarna eventueel een nieuwe usb-behuizing kopen en de schijf daar weer inzetten, of de data eraf halen, het spul weer in elkaar zetten en op garantievakantie sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Vraagje:
- wil je je data (films) terug?
- of wil je de schijf weer kunnen gebruiken?
Als je geen behoefte hebt aan je data, kan je beter het openmaak-gedeelte achterwege laten, omdat dat je garantie bemoeilijkt / onmogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*Update*
De schijf vanmorgen aangesloten op een andere laptop en opeens liep het niet meer vast. Er is echter wel een ander probleem ontstaan. De schijf heeft 686gb van de 931gb gebruikt. Als ik echter ga kijken, dan zit er niets in de mapjes. Alle bestanden die buiten de mapjes staan zijn bovendien niet te openen. Ook werkt de laptop een stuk trager als de schijf is aangesloten, maar loopt het dus niet volledig vast.

Heeft dit, zoals jullie hierboven zeggen, te maken met de usb-controller? Ik zou wel graag alle andere mogelijkheden willen uitsluiten, alvorens ik aan de behuizing ga zitten, want zoals Renault al zegt, dat gaat wel ten koste van de garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Let wel even op: sommige externe 2,5 inch schijven hebben helemaal geen sata aansluitingen meer maar worden direct met usb aangesloten (usb-sata conversie zit dan al op de printplaat van de schijf). Met die schijven is het niet mogelijk ze even intern aan een sata connector aan te sluiten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Renault schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:11:
Vraagje:
- wil je je data (films) terug?
- of wil je de schijf weer kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de data terug. Anders had ik het opgestuurd ter garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

waarschijnlijk een paar bad sector precies in je MBR tabellen.

pas nog een heel topic over geweest.

ik heb recent met HDD regen nog de data kunnen redden in zo;n situatie. zijn ook alternatieven maar die zul je daar even moeten zoeken :)

/aardige modus....

HDD bevriest pc

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 24-06-2017 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 01:23:
waarschijnlijk een paar bad sector precies in je MBR tabellen.

pas nog een heel topic over geweest.

ik heb recent met HDD regen nog de data kunnen redden in zo;n situatie. zijn ook alternatieven maar die zul je daar even moeten zoeken :)

/aardige modus....

HDD bevriest pc
Ondanks dat ik niet helemaal begrijp wat een bad sector is en nog nooit heb gehoord van MBR tabellen, heb ik het programmaatje gedownload en dat draait op dit moment. Moet ik een prescan of normal scan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

je kan een normale scan doen. let wel dat de gratis versie maar 1 blokt repareert maar dat kan misschien net genoeg zijn. je komt zo in ieder geval te weten of het probleem hem in bad blocks zit. het kan natuurlijk ook nog de controller zijn

overigens had ik vandaag iets wat er op lijkt.. dus uitzoeken welke hd vd 14... het was. bleek het toch stiekem de swap ssd te zijn die het systeem ophing. andere erin en gaan weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 22:44
Bij Deze YouTube link kan je zien hoe ze de hardeschijf ontmantelen.

Stop het vervolgens in een computer en gebruik een programma zoals b.v. Crystal Disk Info. Van zodra je het programma opent, zal het een deuntje geven en ook meteen tonen of je hardeschijf nog ok is of niet.

*Note: als het programma niet binnen De 30 seconden opent, mag je er ook vanuit gaan dat de hardeschijf stuk is.

Mits het programma zegt dat de toestand van de harddeschijf inorde is, Kan je b.v. met het programma R-Studio uw bestanden terug recupereren.

Laat maar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde vandaag opnieuw de scan met HDD regenerator proberen, omdat ik er gisteren niet helemaal aan toe kwam. Als ik echter doorga om te scannen, dan krijg ik het bericht dat de SATA controller in AHCI mode staat en dat ik het moet zetten naar een IDE mode. Hoe doe ik dat en wat zijn de risico's?

Om op Phantom in te gaan. Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald, maar ik kan het moeilijk in de laptop doen aangezien er maar plek is voor 1 HDD. Ik heb wel een andere externe behuizing voor een HDD, maar daar reageerde het programma niet op en dit gaf ook geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:15:
Ik wilde vandaag opnieuw de scan met HDD regenerator proberen, omdat ik er gisteren niet helemaal aan toe kwam. Als ik echter doorga om te scannen, dan krijg ik het bericht dat de SATA controller in AHCI mode staat en dat ik het moet zetten naar een IDE mode. Hoe doe ik dat en wat zijn de risico's?

Om op Phantom in te gaan. Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald, maar ik kan het moeilijk in de laptop doen aangezien er maar plek is voor 1 HDD. Ik heb wel een andere externe behuizing voor een HDD, maar daar reageerde het programma niet op en dit gaf ook geen verbetering.
Niet even een vaste computer waar je de HDD in kan stoppen? Anders die in je laptop en een Linux live USB gebruiken. Zorg dat je een andere schijf hebt om je data naartoe te kopiëren.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Naar ide zetten doe je in de bios. Dit is bij harde schijf controller.
Zit geen gevaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:20:
[...]

Niet even een vaste computer waar je de HDD in kan stoppen? Anders die in je laptop en een Linux live USB gebruiken. Zorg dat je een andere schijf hebt om je data naartoe te kopiëren.
Nee ik heb helaas maar 1 pc en daar kan helaas geen extra HDD in. Hoe maak ik zo'n Linux live USB, want ik had zoiets gedownload, maar het gaf steeds aan dat de servers niet reageerde.
jan99999 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:43:
Naar ide zetten doe je in de bios. Dit is bij harde schijf controller.
Zit geen gevaar in.
Hoe doe ik dat dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:05:
[...]

Nee ik heb helaas maar 1 pc en daar kan helaas geen extra HDD in. Hoe maak ik zo'n Linux live USB, want ik had zoiets gedownload, maar het gaf steeds aan dat de servers niet reageerde.
Hoe doe ik dat dan precies?
Dat kan mi LILI bijvoorbeeld.
Neem dan iets als Ubuntu, dat werkt makkelijk.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 26 juni 2017 @ 12:24:
[...]

Dat kan mi LILI bijvoorbeeld.
Neem dan iets als Ubuntu, dat werkt makkelijk.
Dit is precies het programma wat ik al had, maar moet ik gewoon net zolang doorgaan tot ik er een heb die wel wilt, want toen ik het dus deed waren er steeds geen servers en kon ik niet door.
Pagina: 1