HDD bevriest pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:41
Probleemsituatie:
Ben bezig met het analyseren van een laptop die behoort tot de broer van mijn vriendin. De laptop (asus n61j) blijft hangen gelijk bij het asus logo wanneer hij de laptop opstart. Aangezien dat hij niks heeft gebackupped (stom!) er vele belangrijke files (cv/bestuurslid bestanden etc) op staan is het zaak dat ik probeer deze alsnog aan de praat te krijgen of dat ik deze in ieder geval goed kan uitlezen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HD Tune/HirenBootCD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Laptop herstarten zonder batterij etc. http://www.tomsguide.com/...en-asus-start-screen.html
- HDD in externe cradle om uit te lezen. Dit laat mijn eigen laptop doen vastlopen wanneer ik HD tune start. Wanneer ik de hdd inplug en de HDD wordt ingelezen door mijn eigen laptop loopt mijn laptop vast HDTune reageert niet meer en explorer snapt niet wat hij er mee aan moet.
- De n61j opstarten via de HIRENBOOTCD en de hdd via HDtune proberen in te lezen of een ander HDprogramma (checkdisk/HDDScan) wat mee komt met de BOOTCD maar die lopen allen vast. Explorer snapt ook binnen de WinXP omgeving niet wat hij met de HDD aan moet.
- Bij de laatste twee omschreven situaties doet de laptop het weer naar behoren wanneer ik de hdd loskoppel.

Het is oliedom om geen backup van bestanden te maken dat heb ik hem ook al ingeprent maar goed dat is nu eenmaal de situatie.
Heeft iemand een andere omweg om tot de kern van de hdd te geraken of in ieder geval deze op fouten te laten scannen?

Hardeschijf: Seagate Momentus 5400.6 500GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:15
Dit lijkt mij meer op een pijnlijk lesje om volgende keer een back up te maken.

maakt de hardeschijf ook gekke geluiden of getik als je hem aan zet? of gaat die wel normaal opstarten en draaien? Als er mechanisch wat mis is in de schijf word lastig en heel duur voor recovery. Is er wat mis met het printje dan is er nog wel eens wat mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als iedere machine waar je de HDD laat draaien vastloopt ben ik bang dat er niet veel anders meer overblijft dan voor een dure professionele recovery te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:41
popie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:38:
Dit lijkt mij meer op een pijnlijk lesje om volgende keer een back up te maken.

maakt de hardeschijf ook gekke geluiden of getik als je hem aan zet? of gaat die wel normaal opstarten en draaien? Als er mechanisch wat mis is in de schijf word lastig en heel duur voor recovery. Is er wat mis met het printje dan is er nog wel eens wat mee te werken.
Bedankt voor je antwoord.
Nee hij spint gewoon op en blijft draaien geen tikkend geluid of iets dergelijks. Andere print gaat dit sowieso niet worden. Mocht de data nog te recoveren zijn via een truckje dat niet de hele hdd opengeschroefd moet worden dan ist ok anders gaat er een nieuwe in en is het pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de data geen professionele recovery waard is en het fout mag gaan is er nog wel een andere optie.

Je kan de platters overzetten in een andere HDD van exact hetzelfde type. Als je dit doet in een omgeving die zoveel mogelijk stofvrij is, bijvoorbeeld de badkamer nadat je de douche een tijdje hebt laten lopen, is er best een goede kans dat je zo de data terug kan halen. Dit is al vaker gedaan en meestal met succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
PilatuS schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:45:
Als de data geen professionele recovery waard is en het fout mag gaan is er nog wel een andere optie.

Je kan de platters overzetten in een andere HDD van exact hetzelfde type. Als je dit doet in een omgeving die zoveel mogelijk stofvrij is, bijvoorbeeld de badkamer nadat je de douche een tijdje hebt laten lopen, is er best een goede kans dat je zo de data terug kan halen. Dit is al vaker gedaan en meestal met succes.
Dat is echt niet iets voor iemand om zomaar thuis te doen zonder ervaring, En waarom zou je zoiets aanraden als je niet eens weet wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

lijkt op badblocks precies rond je MBR. Heb ook zo'n schijf hier liggen. Die hangt dan inderdaad je systeem op.

ik heb het (tijdelijk) op kunnen lossen door die sectoren te recoveren met HDD regenerator.

je hebt dan wel de betaalde versie nodig als het meerdere blocks zijn wat meestal wel zo is.

soms kan het wel uren duren voordat je uiteindelijk toegang krijgt tot de schijf in zo'n geval. als dat er eenmaal is doet het proggie zijn werk. Ik had > 1000 bad blocks maar heb vrijwel alle data eraf kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
popie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:47:
[...]

Dat is echt niet iets voor iemand om zomaar thuis te doen zonder ervaring, En waarom zou je zoiets aanraden als je niet eens weet wat het probleem is?
Is prima te doen hoor als je weet wat je doet. Ik zeg ook niet dat ie nu gelijk aan de slag moet gaan zonder te weten wat ie moet doen. Ik geef alleen een mogelijke optie aan, meer niet.

Verder als iedere machine waar aan je de HDD aansluit op zijn bek gaat en professionele recovery geen optie, dan blijft er weinig anders over. Hij geeft al aan dat het anders jammer maar helaas is, dan kan dit een prima optie zijn. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Als je dan toch naar een andere HDD zou gaan om dit te proberen dan probeer je natuurlijk als eerst de printplaat over te zetten, als dat niet werkt kan je dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
PilatuS schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:53:
[...]

Is prima te doen hoor als je weet wat je doet. Ik zeg ook niet dat ie nu gelijk aan de slag moet gaan zonder te weten wat ie moet doen. Ik geef alleen een mogelijke optie aan, meer niet.

Verder als iedere machine waar aan je de HDD aansluit op zijn bek gaat en professionele recovery geen optie, dan blijft er weinig anders over. Hij geeft al aan dat het anders jammer maar helaas is, dan kan dit een prima optie zijn. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Als je dan toch naar een andere HDD zou gaan om dit te proberen dan probeer je natuurlijk als eerst de printplaat over te zetten, als dat niet werkt kan je dit doen.
Maar aangezien de hardeschijf van TS gewoon opstart en draait is de platter overzetten al zinloos lijkt me. Als hij een probleem heeft met de koppen hoef je niet gelijk de hele platter of platters over te zetten, De koppen overzetten is makkelijker en veiliger dan. Andere printje proberen heeft ook weinig kans tegenwoordig, Je moet de bios/Eeprom chip overzetten als die apart op de print zit gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Tijd voor de broer van de vriendin van TS om een beslissing te nemen:
- de zekere, dure manier nemen via professionele datarecovery met een grote kans dat alle data wordt gered
- de goedkope manier via zelf proberen, die een beperkte kans op datarecovery biedt, maar wel goedkoper is.
En daarna handelen conform beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
popie schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:16:
[...]

Maar aangezien de hardeschijf van TS gewoon opstart en draait is de platter overzetten al zinloos lijkt me. Als hij een probleem heeft met de koppen hoef je niet gelijk de hele platter of platters over te zetten, De koppen overzetten is makkelijker en veiliger dan. Andere printje proberen heeft ook weinig kans tegenwoordig, Je moet de bios/Eeprom chip overzetten als die apart op de print zit gesoldeerd.
Het probleem kan prima hardwarematig zijn waardoor het overzetten van de platters, koppen of print wel kan werken. Het is lastig te zeggen waar het probleem precies zit. Als de TS geen dure recovery wil laten uitvoeren en je kan voor 20 euro ergens een vergelijkbare schijf krijgen zou ik het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Spinrite zou ik eerst proberen, is net zoiets als hdd regenrator, spinrite kan sectoren verplaatsen/repareren of in ieder geval de sector zo maken dat de hd wel doorstart.

Chkdsk is het slechtste wat je kunt proberen, als deze iets van foute files vind, worden deze verwijderd, en je kunt ze nooit meer samenvoegen.

En zoek eerst handleidingen hoe een recovery werkt, en doe niks met de schijf tot je een idee hebt wat je kunt doen.

Ook altijd een copie maken, en dan pas gaan recoveren.

Disk omzetten gaat zo maar niet is dus onzin voor de gewone man, je hebt hier meestal speciale gereedschap nodig, en je hebt nog precies dezelfde schijf nodig, en bij slechte sectoren gaan deze gewoon mee. Je vind hier zelfs filmpjes van hoe het kan gaan en dit is per schijf ook nog verschillend.
En ook elke hd is anders.

Na spinrite zou ik proberen, als het niet gelukt.
Probeer je hd controller niet in dma te gebruiken, dus naar de oude pio mode gaan, test of je dan wel kan connecten met de hd, in linux is dit het gemakkelijkst, misschien kun je dan met dd een copie maken.(oefeneerst met dd met andere schijven).
Pagina: 1