Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrDikke
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 18:52
Hoi,

Ik heb een plannetje om een irrigatiesysteem aan te leggen in de Tuin.
Allereerst heb ik hier een plattegrondje hoe de tuin er ongeveer uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CG9ICQF.png

Het witte in de tuin-gedeeltes is allemaal gras, ik wil eigenlijk een makkelijk upgradebaar-systeempje aanleggen dat ook nog eens goedkoop is.

Wat een vrij belangrijke boodschap is, is dat het een huurhuis is, dus dat ik niet ver ga lopen graven of iets dergelijks, desnoods alleen voortuingedeelte besproeien en dan over het pad (grijs) aan de linkerkant een tuinslang laten lopen?

Nu heb ik als sproeiers deze goedkope dingen gevonden op bol.com maar zou dat werken?

Verder vind ik het niet erg om ermee te beginnen dat ik zelf de kraan gewoon open moet draaien, en dan later over kan gaan naar iets met dat ik alleen een knopje in hoef te drukken?

Wat ik eigenlijk een beetje vraag is, zijn er mensen die ervaring hebben met zoiets die misschien tips voor me hebben?

Het is echt als hobby, ik heb geen zin om hier 100'en euro's aan uit te gaan geven eerlijk gezegd.

Ik hoor het heeeel graag!

EDIT2:
Plaatje verbeterd

[ Voor 7% gewijzigd door MrDikke op 22-06-2017 17:08 . Reden: Verbeterd plaatje ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 19:23
Waar zit je water aansluiting? En: Maakt het geluid je iets uit? De sproeiers die je linkt zullen waarschijnlijk constant tikken. Je kunt water ook vernevelen, dat maakt wat minder geluid.

• TWyk
  • Laatst online: 18-09 14:00
Irrigeren kan ook met alleen een slang
https://www.primrose-nede...ie-tuinslang-p-46402.html

• MrDikke
djluc schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:29:
Waar zit je water aansluiting? En: Maakt het geluid je iets uit? De sproeiers die je linkt zullen waarschijnlijk constant tikken. Je kunt water ook vernevelen, dat maakt wat minder geluid.
Ik heb met photoshop een iets betere versie gemaakt van de schets, het rode puntje in de achtertuin is de wateraansluiting. Geluid zou niet horen maken, heb je een voorbeeld van een goedkope nevelaar?
Ik denk voor gras dat sproeiers iets makkelijker is?

• djluc
https://www.praxis.nl/tui...oeier-classic-fox/1036993

Ze zullen er van andere merken ook vast zijn en wellicht een stuk goedkoper. Ik vermoed dat 6x zo'n tikkend ding in je tuin niet altijd prettig is.

Voor borders is zo'n slang inderdaad een mooie optie. Je hebt ook slangen waar je kleine sproeiers in kunt prikken voor meer regen effect.

In principe is het simpel aanleggen, je moet 2x het pad over (bovenaan en onderaan). Daar zou je als het tegels zijn gewoon een paar tegels er uit kunnen halen. Dan heb je er zo een slang onderdoor liggen. Is niet geheel vorstvrij e.d. natuurlijk maar je zou het eens kunnen proberen. Makkelijkste is het om er een simpele PVC pijp onder te leggen. Dan kan je de slang altijd vervangen.

• MrDikke
djluc schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:33:
https://www.praxis.nl/tui...oeier-classic-fox/1036993

Ze zullen er van andere merken ook vast zijn en wellicht een stuk goedkoper. Ik vermoed dat 6x zo'n tikkend ding in je tuin niet altijd prettig is.

Voor borders is zo'n slang inderdaad een mooie optie. Je hebt ook slangen waar je kleine sproeiers in kunt prikken voor meer regen effect.

In principe is het simpel aanleggen, je moet 2x het pad over (bovenaan en onderaan). Daar zou je als het tegels zijn gewoon een paar tegels er uit kunnen halen. Dan heb je er zo een slang onderdoor liggen. Is niet geheel vorstvrij e.d. natuurlijk maar je zou het eens kunnen proberen. Makkelijkste is het om er een simpele PVC pijp onder te leggen. Dan kan je de slang altijd vervangen.
Ik denk dat we toch voor de sprinklers gaan, omdat ze wel iets groter bereik hebben. Toch bedankt voor de tip.

Die slang voor borders gaan we zeker ook onthouden, misschien zelfs voor het buitengras met van die sproeiers erin.

Het aanleggen moet verder wel goed komen, ik denk dat we bij het Zijpad het pad gewoon zo overgaan omdat we daar vrijwel nooit komen. Dan bij voortuin B onder te tegels door naar voortuin L zoals jij al aangaf. Voor Voortuin B gaan we onder/door de schutting heen en dan onder het pad door. In theorie klinkt het dusver prima.

Het enige wat ik eigenlijk nog wil weten, maar ik weet niet of jij hier ervaring mee hebt is hoe je dit combineert met bijvoorbeeld Raspberry Pi? Als ik dit Google, kom ik uit om Solenoid Valves/Magneetkleppen maar heb hier absoluut geen ervaring mee. Uberhaubt al geen idee wat ik moet aanschaffen etc. en wat het makkelijkst is.

Iemand tips?

• djluc
Een Raspberry Pi kan een relay board aansturen. Daarmee kan je simpele schakelingen maken (zelfs op 230v). Als je dus een klep vindt die bijvoorbeeld standaard dicht is en welke je open kan zetten middels 230v dan kan je die eenvoudig aansluiten.

Het kan ook zijn dat je een klep inclusief relay kunt vinden, dan zou je rechtstreeks aan kunnen sturen.

Ik zou sowieso eerst de installatie zelf aanleggen en testen voor je gaat automatiseren. Kan zijn dat je ergens druk tekort komt bijvoorbeeld. Wellicht moet je dan in 2 zones gaan sproeien wat weer invloed heeft op je automatisering.

Wellicht interessant:
https://www.doehetzelfber...erpinstructies/ontwerpen/

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:10
Bij ons in de tuin ligt er een druppelsysteem van Gardena, werkt perfect alleen zou ik het graag integreren in mijn domotica systeem. Op het moment zit het systeem aangesloten op de buitenkraan met een Gardena tuinslang. Graag zou ik hier een magneetventiel tussen zetten.

Na even wat zoeken kwam ik tot de volgende oplossing:

- JP Fluid Magneetventiel ST-IA 1/2'' Messing EPDM 0.5-16bar 24V AC
- 2 X G1/2 tuinslangkoppeling
- Comatec TBD202024P Din-rail netvoeding 20 V/AC 0.8 A 20 W

Allemaal in een waterdichte behuizing op de schutting gemonteerd. De stekker van de transformator gaat uiteindelijk in een Kaku AGDR-3500 Stopcontact Schakelaar voor buiten. Graag jullie mening over deze oplossing, is het bijvoorbeeld handig om een transformator aan / uit te zetten met een Kaku AGDR-3500 Stopcontact? Of is het gewoon geen goed plan om dit buiten in een waterdichte behuizing te plaatsen? Alle input is welkom :).

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
rorie schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:14:
Bij ons in de tuin ligt er een druppelsysteem van Gardena, werkt perfect alleen zou ik het graag integreren in mijn domotica systeem. Op het moment zit het systeem aangesloten op de buitenkraan met een Gardena tuinslang. Graag zou ik hier een magneetventiel tussen zetten.

Na even wat zoeken kwam ik tot de volgende oplossing:

- JP Fluid Magneetventiel ST-IA 1/2'' Messing EPDM 0.5-16bar 24V AC
- 2 X G1/2 tuinslangkoppeling
- Comatec TBD202024P Din-rail netvoeding 20 V/AC 0.8 A 20 W

Allemaal in een waterdichte behuizing op de schutting gemonteerd. De stekker van de transformator gaat uiteindelijk in een Kaku AGDR-3500 Stopcontact Schakelaar voor buiten. Graag jullie mening over deze oplossing, is het bijvoorbeeld handig om een transformator aan / uit te zetten met een Kaku AGDR-3500 Stopcontact? Of is het gewoon geen goed plan om dit buiten in een waterdichte behuizing te plaatsen? Alle input is welkom :).
Er zijn ook magneetventielen met een 230V spoel. Dan heb je geen trafo nodig.
Bij een druppel slang heb je weinig drukval. Nu heb je een direct gestuurd ventiel gekozen, die hebben vaak 0,5 bar drukval nodig, om goed te kunnen openen. Een semi-direct ventiel heeft minder drukval nodig.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• rorie
@Skipper-93 bedankt voor je reactie, en bruikbare tips. Het niet hoeven gebruiken van een trafo scheelt ook weer in de kosten. Na weer even wat gezocht te hebben zou ik dan op deze magneetventiel uitkomen, ook van JP Fluid: Magneetventiel DF-SA 1/2'' Messing EPDM 0-10bar 230V AC. Neem aan dat de doorlaat van 16 mm en de Kv-waarde van 4.09m3/u ruim voldoende moet zijn.

Heb jij zelf ook een soortgelijke oplossing in je tuin? Misschien is het toch veiliger om een 24 volt versie te nemen met kans op kortsluiting?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gaat slecht werken dat soort sprinklers is niet voor kraanwaterdruk, daar heb je een pomp voor nodig. Dat blijkt ook wel uit de recensies.

Maar voor een tweaker is natuurlijk een eigen bron slaan wel weer erg leuk en een fluitje van een cent.

YouTube: Drill Your Own Well Series - Part 1

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:00
rorie schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:05:
@Skipper-93 bedankt voor je reactie, en bruikbare tips. Het niet hoeven gebruiken van een trafo scheelt ook weer in de kosten. Na weer even wat gezocht te hebben zou ik dan op deze magneetventiel uitkomen, ook van JP Fluid: Magneetventiel DF-SA 1/2'' Messing EPDM 0-10bar 230V AC. Neem aan dat de doorlaat van 16 mm en de Kv-waarde van 4.09m3/u ruim voldoende moet zijn.

Heb jij zelf ook een soortgelijke oplossing in je tuin? Misschien is het toch veiliger om een 24 volt versie te nemen met kans op kortsluiting?
Zo een bedoel ik inderdaad, een nadeel van een semi-directe is dat de spoel wat zwaarder is. Daardoor is het stroomverbruik iets hoger, maar je weet wel zeker dat er bij weinig drukval ook genoeg water doorgaat.
De aansluitingen van de kabel op de connector en tussen de connector en de spoel zijn sowieso spatwaterdicht. De kans dat zo'n klep gaat lekken is nihil. Dus redelijk beschermen tegen regen moet voldoende zijn. In de winter is vorst wel gevaarlijk, dus of verwijderbaar maken, of goed leeg maken.

Hier in de tuin gaat helaas nog veel semi-handmatig. Niet Tweaker waardig eigenlijk :+
Wel heb ik exact hetzelfde model magneetventiel in gebruik, maar dan de 3/4" versie. Die zit voor een melk voorkoeler. Hij schakelt hier honderden keren per dag (wanneer een melkpomp draait). Zelfs bij één bar komt er nog veel water door. Voor jouw toepassing is 1/2" groot genoeg.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-11 16:56
Zie hier mijn slechte ervaringen van een magneetventiel in combinatie met een klikaanklikuit module.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• rorie
@bramv82 , bedankt voor je reactie, heb net even het forum "Magneetventiel sloopt KlikAanKlikUit-module?" doorgelezen. Mijn situatie zoals ik die nu voor ogen heb zou iets anders zijn, hopelijk blijft mijn kaku wel heel. Mijn magneetventiel die ik nu op het oog heb is 24 Volt AC, om deze aan te sturen heb ik dus een transformator nodig. Je raad het al, de stekker van deze transformator gaat dan in de Kaku AGDR-3500 Stopcontact. Het gaat hier om deze transformator Comatec TBD202024P Din-rail netvoeding 20 V/AC 0.8 A 20 W. De transformator zit dus als scheiding tussen het magneetventiel en de relays.

Mijn setup zou dus als volt zijn voor de gene die geïnteresseerd is:
- Comatec TBD203524F Din-rail netvoeding 24 V/AC 1.45 A 35 W
- Magneetventiel DF-SA 1/2'' messing EPDM 0-10bar 24V AC
- Kaku AGDR-3500 Stopcontact voor buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door rorie op 19-07-2017 21:38 ]

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:54
@MrDikke @rorie en wat zijn jullie ervaringen hier inmiddels mee?

• rorie
commentator schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:03:
@MrDikke @rorie en wat zijn jullie ervaringen hier inmiddels mee?
Goed, ook al is de setup iets anders geworden zoals ik in dit topic beschreef. Mijn huidige setup staat in dit topic beschreven https://gathering.tweaker...message/58762166#58762166

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Pagina: 1