Magneetventiel sloopt KlikAanKlikUit-module?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Ik heb een KlikAan-KlikUit AWS-3500 mini inbouw schakelaar welke een magneetventiel schakelt zoals deze. Hiermee kan ik de tuinberegening inschakelen met Domoticz

Ik heb nu al de 2de schakelaar in gebruik omdat de eerste ineens niet meer reageerde. Ook de tweede doet het ineens niet meer. Het lampje brandt nog wel als ik het knopje indruk, maar ik krijg 'm niet geschakeld en ook geen nieuwe zender ingeleerd. Lijkt kapot dus? Ook resetten bied geen soelaas.
Is dit 2x pech door een slechte schakelaar of kan dit komen door het magneetventiel?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 09:37
bramv82 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 20:54:
Ik heb een KlikAan-KlikUit AWS-3500 mini inbouw schakelaar welke een magneetventiel schakelt zoals deze. Hiermee kan ik de tuinberegening inschakelen met Domoticz

Ik heb nu al de 2de schakelaar in gebruik omdat de eerste ineens niet meer reageerde. Ook de tweede doet het ineens niet meer. Het lampje brandt nog wel als ik het knopje indruk, maar ik krijg 'm niet geschakeld en ook geen nieuwe zender ingeleerd. Lijkt kapot dus? Ook resetten bied geen soelaas.
Is dit 2x pech door een slechte schakelaar of kan dit komen door het magneetventiel?
Mogelijk trekt het relais in de KAKU unit de spoel van het magneetventiel niet. Misschien is de relais verbrand of vast komen te zitten. Indien er een solid state in zit, kan hetzelfde verhaal opgaan. Dan zou je misschien iets met een filter condensatortje moeten doen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
SuperKris schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 22:10:
[...]

Dan zou je misschien iets met een filter condensatortje moeten doen ofzo.
Bedankt voor je antwoord. Zou je dit kunnen toelichten? Condensator er tussen plaatsen? En wat voor een dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Reacties afgesplitst uit Domoticz - open source domotica systeem - deel 2 naar een nieuw topic in dit Elektronica-subforum ;) Het heeft niks meer met Domoticz te maken, gezien het een elektronisch issue is.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2016 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:26
Volgens de productinformatie:
De AWS-3500 is een ontvanger waarmee u verlichting of apparatuur tot 3500 Watt (Ohmse belasting/
resistive load) draadloos aan/uit kunt schakelen.
Zo'n solenoid is een inductive load en die zijn heel akelig om te schakelen. Ik kan nergens vinden wat de rating is voor inductive load (en of dat überhaupt mag). Als je de stroom naar een solenoid uitschakelt krijg je namelijk een hele hoge spanningspiek. Gewoon een condensatortje erbij gaat niet werken, je zou kunnen kijken naar een RC-Snubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

En zit in die magneet wel een blusdiode ingebouwd? Zo niet, dan moet je daar eerst voor zorgen.
Zo wel, dan is hij niet snel genoeg of is hij defect.

Het is de 230V-versie..... dus dan geldt dit niet.....
Wel een grote kans dat de inductie het probleem is.

[ Voor 27% gewijzigd door Onbekend op 27-07-2016 23:56 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:56
Hoeveel watt moet je schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Tom-Z schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:46:
Volgens de productinformatie:

[...]

Zo'n solenoid is een inductive load en die zijn heel akelig om te schakelen. Ik kan nergens vinden wat de rating is voor inductive load (en of dat überhaupt mag). Als je de stroom naar een solenoid uitschakelt krijg je namelijk een hele hoge spanningspiek. Gewoon een condensatortje erbij gaat niet werken, je zou kunnen kijken naar een RC-Snubber.
100 punten, inderdaad een inductieve belasting wat dat relais van die Kaku niet leuk vindt.
Waar ik aan zit te denken is een extra module, die door de Kaku wordt geschakeld, die op zijn beurt dat magneetventiel schakelt. Eentje die geschikt is voor inductieve belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Een klein relais gebruiken met een kleine schakelstroom? Daarmee kan je het magneetventiel schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Onbekend schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:02:
Een klein relais gebruiken met een kleine schakelstroom? Daarmee kan je het magneetventiel schakelen.
Dat lost helemaal niks op. Ten eerste gaat het kleine relais nog steeds kapot vanwege de inductieve spanningspiek van het ventiel, ten tweede gaat je KaKu nog steeds kapot vanwege de inductieve spanningspiek van het relais... Het probleem is niet de grootte van de schakelstroom, die kan de KaKu prima aan. Het is de piek die je krijgt zodra je de stroom uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is een simpele diode parallel over het magneetventiel niet voldoende?
Dat wordt bij het aansturen van een relais door een Arduino of Raspberrry Pi vaak gebruikt om de controller tegen de piekspanning (bij uitschakelen van relais) te beschermen. Alleen gaat het in dit geval om wisselspanning, dus ik weet niet of je dan ook een diode kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Een bescherming moet zo dicht mogelijk bij de spoel v/h ventiel geplaatst worden.

a of b of c.

a) RC snubber ca. 47 ohm weerstand met in serie ca. 100nF (minstens400V) (MKP) condensator.
b) een 400V varistor.
c) 2 zenerdiodes in antiserie geschakeld, ca. 400V zeners

Deze zouden alle drie de KaKu voldoende moeten kunnen beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
ThinkPadd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:19:
Dat wordt bij het aansturen van een relais door een Arduino of Raspberrry Pi vaak gebruikt om de controller tegen de piekspanning (bij uitschakelen van relais) te beschermen. Alleen gaat het in dit geval om wisselspanning, dus ik weet niet of je dan ook een diode kunt gebruiken.
Een normale diode werkt inderdaad niet, want wisselspanning. In de ene helft van de AC-golf zorgt die diode dan voor kortsluiting, dat is niet zo handig. costo geeft aan dat je wel twee zeners kan gebruiken, als je ze namelijk in tegengestelde richting in serie aansluit laten ze onder normale omstandigheden niks door (want één van de twee gaat de stroom tegen) maar omdat het zeners zijn gaan ze wel geleiden als er een voldoende hoge spanningspiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Het ventiel verbruikt bij inschakeling 8 watt dus dat is het probleem niet.
costo schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:37:
Een bescherming moet zo dicht mogelijk bij de spoel v/h ventiel geplaatst worden.

a of b of c.

a) RC snubber ca. 47 ohm weerstand met in serie ca. 100nF (minstens400V) (MKP) condensator.
b) een 400V varistor.
c) 2 zenerdiodes in antiserie geschakeld, ca. 400V zeners

Deze zouden alle drie de KaKu voldoende moeten kunnen beschermen.
Zou een varistor als deze geschikt zijn? Sluit ik deze dan parallel aan de ventiel klep aan?

Als in links boven op deze afbeelding?
Afbeeldingslocatie: http://www.electronics-tutorials.ws/resistor/res73.gif?81223b

[ Voor 52% gewijzigd door Blackouts op 28-07-2016 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Tom-Z schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:56:
[...]
Dat lost helemaal niks op. Ten eerste gaat het kleine relais nog steeds kapot vanwege de inductieve spanningspiek van het ventiel, ten tweede gaat je KaKu nog steeds kapot vanwege de inductieve spanningspiek van het relais... Het probleem is niet de grootte van de schakelstroom, die kan de KaKu prima aan. Het is de piek die je krijgt zodra je de stroom uitschakelt.
Misschien verkeerd begrepen, maar ik bedoelde dus een voorschakelrelais. Dus je schakelt met de module met een kleine stroom het relais en dat relais schakelt dan weer de magneet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Onbekend schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:50:
Misschien verkeerd begrepen, maar ik bedoelde dus een voorschakelrelais. Dus je schakelt met de module met een kleine stroom het relais en dat relais schakelt dan weer de magneet.
Dat verandert niets aan het probleem: bij het afschakelen van een spoel (of meer algemeen een inductieve last) kun je een spanningspiek terug verwachten. Die spanningspiek moet afgevangen worden, anders springen er gewoon vonken over tussen de contacten van het relais dat de voedingsspanning verbrak en zijn die contacten binnen de kortste keren weer kapot.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Mee eens. Maar een kleine stroom veroorzaakt een stuk minder inductie dan een grote stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ThinkPadd schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 13:19:
Je zegt het zelf al, bij wisselspanning gaat dat niet werken. De halve fase sluit je dan kort.
real[B]art schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 18:49:
[...]

Dat verandert niets aan het probleem: bij het afschakelen van een spoel (of meer algemeen een inductieve last) kun je een spanningspiek terug verwachten. Die spanningspiek moet afgevangen worden, anders springen er gewoon vonken over tussen de contacten van het relais dat de voedingsspanning verbrak en zijn die contacten binnen de kortste keren weer kapot.
Niet per definitie, orde van grootte speelt een belangrijke rol (grote vs kleine inductie) en een relais als belasting is geen zware inductieve belasting te noemen. Daarnaast kun je een buffertje verzinnen met een transistor ofzo, het relais schakelt de transistor (resistief) en de transistor schakelt het relais (inductief). Kom je ook al een eind.

Doordat bij een inductieve belasting een hoop lading in die spoel achterblijft, heb je bij het breken van het relais te maken met spanningsbogen (arcs). Daar moeten die contacten wel tegen kunnen en dat hangt af van de plating. Voor inductieve belastingen wil je zilver contacten hebben.

Dat idee van die varistor over de relaiscontacten tegen arcing staat me ook wel aan.

[ Voor 52% gewijzigd door Flake op 28-07-2016 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
bramv82 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:32:

Zou een varistor als deze geschikt zijn? Sluit ik deze dan parallel aan de ventiel klep aan?

[afbeelding]
Oké. Een varistor gaat het worden dus. Klopt mijn bericht hierboven over hoe ik het wil aansluiten? En is die varistor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Flake schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:25:
Niet per definitie, orde van grootte speelt een belangrijke rol (grote vs kleine inductie) en een relais als belasting is geen zware inductieve belasting te noemen. Daarnaast kun je een buffertje verzinnen met een transistor ofzo, het relais schakelt de transistor (resistief) en de transistor schakelt het relais (inductief). Kom je ook al een eind.
Tuurlijk, maar dan nog moet die transistor de spanningspiek van dat relais aankunnen. Anders heb je het probleem enkel verplaatst en heb je alsnog een blusdiode oid nodig.

off-topic: Relax, we understand j00 d:)b

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Mooi om jullie discussie mee te lezen, maar zou iemand mijn vraag kunnen beantwoorden? :+ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:44
Ja, ben ook wel benieuwd :)
Ik ben zelf bezig mij een gelijksoortige installatie: 3 Rainbird 24V AC ventielen die ik met een ESP8266 wil schakelen via een standaard relaisbordje van Aliexpress:
Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1N7jcJFXXXXXnXVXXq6xXFXXXR/1pcs-lot-4-channel-relay-module-4-channel-relay-control-board-with-optocoupler-Relay-Output-4.jpg
Is het verstandig om daar ook een varistor overheen te zetten? Ik weet dat het nooit kwaad kan, maar is het echt nodig? Stroom is +-200mA. Ga het sowieso een tijd zonder proberen, die bordjes kosten maarliefst €1,80 geloof ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Je ESP8266 is iig beschermd, het bordje op de foto gebruikt optocouplers (zwarte blokjes met 2 pootjes aan beide zijden). Daardoor is de ESP8266 optisch gescheiden van de relais.

Of de relais ook heel blijven weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Het gaat mij inderdaad om de relais. Daarnaast kost een ESP ook geen knoop, maargoed... Overigens is het eveneens bedoeld voor tuinberegening, dus het is niet dat er 20x per uur geschakeld gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
bramv82 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 17:32:

[afbeelding]
Een varistor zal voorkomen dat inductieve spanningspieken ontstaan.
De spanningspieken worden opgewekt door de spoel, als de stroom die erdoorheen loopt plotsklaps wordt afgeschakeld. Deze spanningspieken kunnen makkelijk tot 1000 volt (of nog veel hoger) oplopen.
Deze spanningspieken kunnen de oorzaak zijn van het defect raken v/d kaku. Hetzij doordat de relaiscontacten oxyderen onder invloed van vonkvorming of misschien vind de spanningspiek wel een weg in de electronica van de kaku en beschadigd daar een halfgeleider.

Zonder onderzoek aan de kaku is niet met zekerheid te zeggen wat het defect is en evenmin wat de oorzaak van het defect is.
Een varistor over de spoel v/h ventiel zal het relais en eventueel de electronica in de kaku beschermen teggen inductieve spanningspieken. De varistor mag in de piek van 230V niet gaan geleiden dus moet ruim boven de (1.41*240V) 340 V pas zijn werk gaan doen.
De varistor die je voorstelt is 430V, die voldoet aan de voorwaarde. Een varistor van 395 volt is hier beter op zijn plaats.

Een varistor kan voor jou de oplossing zijn, helpt het niet dan schaadt het ook niet.
De varistor moet inderdaad direct over de spoel worden gemonteerd, in ieder geval niet te ver daar vandaan en met korte draden om effectief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Bedankt voor je uitleg. Ik heb zojuist een 390v varistor besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij mijn voormalige werk moesten we ook vaak kleppen sturen, en dan soms nog grotere ook, ook soms op 230V. Maar met een standaard Omron relais ging dat altijd prima. (zat vaak wel veel kabel tussen) Ik weet niet of die scheidingstrafo's/scheerapparaat-wandcontactdozen kostbaar zijn, die zouden het euvel ook wel kunnen verhelpen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

_ferry_ schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:56:
Maar met een standaard Omron relais ging dat altijd prima.
Sommige magneetkleppen hebben een ingebouwde varistor en het ene relais kan beter tegen vlambogen dan de ander, zo-als je al in dit draad-je hebt kun-nen LE-ZEN:
Flake schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:25:
Daar moeten die contacten wel tegen kunnen en dat hangt af van de plating.
Ik weet niet of die scheidingstrafo's/scheerapparaat-wandcontactdozen kostbaar zijn, die zouden het euvel ook wel kunnen verhelpen lijkt mij.
Ehm. Nee. Je vergeet dat een transformator twee kanten op werkt, dus dat helpt niet veel, behalve dat je nu nóg een component introduceert waar doorslag in kan optreden :F

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

Rmg

_ferry_ schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 09:56:
Ik weet niet of die scheidingstrafo's/scheerapparaat-wandcontactdozen kostbaar zijn, die zouden het euvel ook wel kunnen verhelpen lijkt mij.
Word je inductieve last / inrush current alleen maar hoger van. klapt ie er nog sneller uit

Een NTC in serie zetten met je magneetventiel kan, vraag is alleen even hoe snel je schakelt, je thermistor moet dan eerst even afkoelen

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 05-08-2016 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Helaas. De klikaanklikuit module heeft het alweer begeven. De varistor heeft niet gewerkt dus.

Ik ben even mijn volgende opties aan het overwegen:
- de mini klikaanklikuit module vervangen voor een standaard stopcontact schakelaar van klikaanklikuit. Hier staat in de handleiding niks vermeld over conductieve belasting. In de handleiding van de mini schakelaar wordt dit wel specifiek genoemd.
Ook hier alleen resistieve belasting mogelijk.

- het magneetventiel vervangen door een 12v model met een 12v adapter erbij

-of toch zo'n rc snubber zoals eerder werd genoemd...

Zouden de eerste 2 opties nut hebben? En zou die rc snubber nut hebben als een varistor ook niet werkt?

Of weet iemand toevallig een andere soort water klep die wel een resistieve belasting heeft?

Zou een rainbird klep als onderstaande wel met kaku geschakeld kunnen worden?

http://magneetventielshop...otWh4z6hu1LqUsaAoNO8P8HAQ

[ Voor 27% gewijzigd door Blackouts op 27-08-2016 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:06
Ik heb zelf zogenaamde waxkleppen van danfoss voor mijn tuinbewateringssysteem genomen, deze zijn oa op 230 V te schakelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-05 09:16
bramv82 schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 15:56:
Helaas. De klikaanklikuit module heeft het alweer begeven. De varistor heeft niet gewerkt dus.

Ik ben even mijn volgende opties aan het overwegen:
- de mini klikaanklikuit module vervangen voor een standaard stopcontact schakelaar van klikaanklikuit. Hier staat in de handleiding niks vermeld over conductieve belasting. In de handleiding van de mini schakelaar wordt dit wel specifiek genoemd.
Ook hier alleen resistieve belasting mogelijk.

- het magneetventiel vervangen door een 12v model met een 12v adapter erbij

-of toch zo'n rc snubber zoals eerder werd genoemd...

Zouden de eerste 2 opties nut hebben? En zou die rc snubber nut hebben als een varistor ook niet werkt?

Of weet iemand toevallig een andere soort water klep die wel een resistieve belasting heeft?
- Een resistieve klep is een contrradictio in terminis zoals dit in mooi Latijn heet.

- In die module zit volgens mij geen relais, maar lijkt eerder solid state. Inductiespanningen en overstroom verkleinen de levensduur van een relais, gaat echter niet kapot na een paar keer schakelen. Meestal plakken de contacten ook aan elkaar, zeker bij overstroom. Staat ook duidelijk in de handleiding dat overstroom, e.d. het toestel onomkeerbaar uitschakelt wat erg sterk wijst op een halfgeleider als schakelelement (MOSFET of TRIAC)

- Zolang je niet weet wat het schakelelement in die module is, heeft het geen zin om met snubbers en varistors te gaan spelen. Je bent immers niet 100% zeker over de echte oorzaak van dit probleem. De klep heeft namelijk ook een inrush-stroom omdat het anker moet sluiten. Loopt makkelijk op tot 10x stationaire stroom. Kan ook daarmee op een of ander manier mee te maken hebben.

- M.i. is deze module enkel bedoeld voor de aansturing van verlichting en totaal niet geschikt voor jouw toepassing. Kan ook zijn dat dit gewoon een zwak ontwerp is. Als je er echt tijd in wil steken open je best een van de defecte modules (als dat kan tenminste) en maak je een schemaatje van schakelkring. Enkel dan kan je naar een zinnige oplossing zoeken. Erg productief is dit echter niet.

- Als het echt die module moet zijn, is een alternatief een bijkomend solid state relais dat wel geschikt is om die klep te sturen. Ook hier moet je oppassen dat de stuuringang van dat SSR compatibel is met jouw module. Zou kunnen dat de lekstroom al voldoende is om dit SSR permanent te schakelen. Zonder een minimum aan meettoestellen en testopstellingen denk ik niet dat dit makkelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
MadDog11 schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:29:
Ik heb zelf zogenaamde waxkleppen van danfoss voor mijn tuinbewateringssysteem genomen, deze zijn oa op 230 V te schakelen .
Hiervoor had ik een klep zoals deze icm een thermostatische afsluiter van Plieger. Maar deze sloot of niet volledig af of ging niet volledig open.

Misschien moet ik maar weer terug naar zo'n thermostaat kraan inderdaad. Wellicht dat een danfoss motor met danfoss afsluiter wel een goede combi is die werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:06
Hier werkt de danfoss combinatie op 2 plekken al een jaar feilloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 20:23
Thedr schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 15:28:
Ja, ben ook wel benieuwd :)
Ik ben zelf bezig mij een gelijksoortige installatie: 3 Rainbird 24V AC ventielen die ik met een ESP8266 wil schakelen via een standaard relaisbordje van Aliexpress:
[afbeelding]
Is het verstandig om daar ook een varistor overheen te zetten? Ik weet dat het nooit kwaad kan, maar is het echt nodig? Stroom is +-200mA. Ga het sowieso een tijd zonder proberen, die bordjes kosten maarliefst €1,80 geloof ik :)
Mijn arduinos resetten evengoed met deze relaisbordjes ondanks de octocouolers.
Een diode over de VCC - ground van de magneetkleppen verhielp dat.

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
ny-hardcore schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:39:
[...]

Mijn arduinos resetten evengoed met deze relaisbordjes ondanks de octocouolers.
Een diode over de VCC - ground van de magneetkleppen verhielp dat.
Ah ok, dank voor je bericht. Ga de boel van de week waarschijnlijk aansluiten. Heb inmiddels al een aantal varistors binnen, denk dat ik die er meteen maar overheen zet. Beter voorkomen dan genezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik heb die magneetklep eruit gegooid en vervangen door een Danfoss radiatorklep en dat werkt goed.

Ik heb voor de geinteresseerden eens zo'n klikaan klikuit module uit elkaar gehaald.

Ik heb er geen verstand van, maar dat zwarte ding lijkt mij een relais, klopt dat?

Op die eerste foto: De binnenste blauwe en zwarte kabels gaan naar het magneetventiel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/plMYNsD.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6C5J1PK.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4em84v2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Blackouts op 11-09-2016 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Jep, dat is het relais, Om precies te zijn een Song Chuan (nooit van gehoord) 507HN-1AH-F-C
datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Vorig jaar heb ik het magneetventiel vervangen door een Danfoss thermische motor.

Dit werkte vorig jaar goed. Nu is het voorjaar en wil ik het weer eens testen en wat denk je? De klikaan klikuit module reageert niet meer.....

Is dit toeval? Of is ie toch gesloopt door deze Danfoss klep (ook een inductive load?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kan best de module zijn. Ik heb ook eens een setje gehad welke nu alle 2a3 stuk zijn. Probleem was als volgt:
- prik de module in WCD.
- Schakel hem aan
- zacht klikje, rode led gaat zwakker branden
- reageert daarna niet meer, spanningsloos maken brengt je weer bij de 1e stap.

Blijkbaar was intern de voeding te zwak waardoor de spanning inzakte bij het inschakelen van het relais.
Pagina: 1