Speakers aansluiten op een Sony STR-DA1200ES

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik ben zojuist in het bezit gekomen van een Sony STR-DA1200ES. Een zeer fijne upgrade van mijn oude STR-D611.

Nu is mijn speaker set-up als volgt:

2 grote speakers voor 8ohm
2 grote speakers achter 8ohm
1 centre
2 kleine surround speakers

Mijn eerste vraag is wat de beste manier is om de achter 2 grote speakers aan te sluiten? Doe ik dit op Surround back of op mijn front B aansluiting? Ik speel het meeste gewoon muziek af.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat bi-amping is, kom dit vaak tegen maar kom er niet helemaal uit.

Ik heb deze versterker op mijn pc aangesloten en speel hier voornamelijk muziek mee af. Films via DVD of netflix o.i.d.
Wat geeft mij de beste audiokwaliteit voor muziek en films en zorgt er voor dat de versterker weet wat ie binnen krijgt? Optisch of COAX?

Hoop dat ik niet te domme vragen stel, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-07 21:25
1. De achterste speakers sluit je aan op de "surround back" aansluitingen
2. Bi-amping moet zowel door je speakers als door je versterker ondersteund worden. Kijk eens op https://www.alpha-audio.nl/2012/09/bi-wiring-en-bi-amping/ voor een uitleg
3. Optisch en coaxiaal hebben elk hun voor- en nadelen, maar in de praktijk ga je geen verschil merken. Je kan ook de HDMI ingangen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
mathias82 schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:03:
1. De achterste speakers sluit je aan op de "surround back" aansluitingen
2. Bi-amping moet zowel door je speakers als door je versterker ondersteund worden. Kijk eens op https://www.alpha-audio.nl/2012/09/bi-wiring-en-bi-amping/ voor een uitleg
3. Optisch en coaxiaal hebben elk hun voor- en nadelen, maar in de praktijk ga je geen verschil merken. Je kan ook de HDMI ingangen gebruiken.
Dank!

1. Als ik de achterste speakers op Surround Back zet komt er standaard geen geluid uit. Raar genoeg komt er wel geluid uit als:

- Ik Speaker A+B aanzet
OF
- Als ik Surround op large zet en Surround back op Bi-AMP

Ik heb mijn surround speakers nog niet aangesloten.

Kan je dit uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:12

FeaR

In GoT we trust

Mantus schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:47:
[...]
1. Als ik de achterste speakers op Surround Back zet komt er standaard geen geluid uit. Raar genoeg komt er wel geluid uit als:

- Ik Speaker A+B aanzet
OF
- Als ik Surround op large zet en Surround back op Bi-AMP

Ik heb mijn surround speakers nog niet aangesloten.

Kan je dit uitleggen?
Wat versta je onder "standaard"? Als je muziek luistert zal dat over het algemeen 2.0 zijn waarbij alleen je fronts geluid zullen geven. Wil je geluid over alle speakers kan je gebruik maken van een optie als DTS Neo dan wel Dolby Pro Logic. Deze gooien een surround sausje over de stereo track waardoor uit alle speaker geluid komt. Je hebt ook nog de optie om Multi Channel Stereo te gebruiken, dan worden de fronts gespiegeld naar de rears. Welke optie het fijnst klinkt is aan jou. Idem met films. Je hebt een 7.0 set, maar als je een film hebt met een 5.x track dan zullen de twee extra speakers standaard niets laten horen totdat je - wederom - een setting kiest die een upmix doet.

De reden dat de speakers mee doen als je "Bi-Amp" kiest is omdat de receiver in Bi-Amp de voorste kanalen aanstuurt over de Front Left en Front Right en over Surround Back de . Normaal sluit je de vier kanalen dan op twee speakers aan, dus twee kanalen per speaker. Vandaar het "Bi", twee. Zie ook pagina 100 van de handleiding. Het is overigens of zeven speakers aansluiten of 5 waarvan de fronts dan op "Bi-Amp" staan. Dus ga niet zeven speakers aansluiten en dan ook met "Bi-Amp" spelen. Het geluid zal werken, maar niet zoals het hoort omdat je dan Front geluid over de rear speakers krijgt. Idem spelen met "large" of "small", je hebt geen subwoofer dus alles moet op "large".

Groot deel van de vragen komt overigens ook terug in [FAQ] Audio. Daar staat ook het verschil uitgelegd tussen bitstream en LPCM. Daar moet je naar kijken als het gaat over in jouw woorden "dat de versterker weet wat die binnen krijgt".

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 21-06-2017 17:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mantus
FeaR schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:49:
[...]

Wat versta je onder "standaard"? Als je muziek luistert zal dat over het algemeen 2.0 zijn waarbij alleen je fronts geluid zullen geven. Wil je geluid over alle speakers kan je gebruik maken van een optie als DTS Neo dan wel Dolby Pro Logic. Deze gooien een surround sausje over de stereo track waardoor uit alle speaker geluid komt. Je hebt ook nog de optie om Multi Channel Stereo te gebruiken, dan worden de fronts gespiegeld naar de rears. Welke optie het fijnst klinkt is aan jou. Idem met films. Je hebt een 7.0 set, maar als je een film hebt met een 5.x track dan zullen de twee extra speakers standaard niets laten horen totdat je - wederom - een setting kiest die een upmix doet.

De reden dat de speakers mee doen als je "Bi-Amp" kiest is omdat de receiver in Bi-Amp de voorste kanalen aanstuurt over de Front Left en Front Right en over Surround Back de . Normaal sluit je de vier kanalen dan op twee speakers aan, dus twee kanalen per speaker. Vandaar het "Bi", twee. Zie ook pagina 100 van de handleiding. Het is overigens of zeven speakers aansluiten of 5 waarvan de fronts dan op "Bi-Amp" staan. Dus ga niet zeven speakers aansluiten en dan ook met "Bi-Amp" spelen. Het geluid zal werken, maar niet zoals het hoort omdat je dan Front geluid over de rear speakers krijgt. Idem spelen met "large" of "small", je hebt geen subwoofer dus alles moet op "large".

Groot deel van de vragen komt overigens ook terug in [FAQ] Audio. Daar staat ook het verschil uitgelegd tussen bitstream en LPCM. Daar moet je naar kijken als het gaat over in jouw woorden "dat de versterker weet wat die binnen krijgt".
- Ja multichannel is inderdaad wat ik zoek. Is ff sleutelen maar die heb ik gevonden. Ik heb ook de auto calibratie gebruikt en dan werken ze ook. Alleen klinkt het dan alsof alle bass ineens weg is.

Met standaard bedoel ik dat ie op die setting niet werkt, niet helemaal helder neergezet..

Het bi-amp verhaal is al een stuk duidelijker zo, dank daarvoor!!
Ik ga die FAQ eens goed doorbladeren.