Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi signaal versterken - aankoopadvies accesspoint

Pagina: 1
Acties:

• dumbledore
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 04:28
Hola chicos,

Recent verhuist, een redelijk oud en groot huis (bouwjaar '58), 2 verdiepingen + ongeïsoleerde zolder en achtertuin van zo'n 30 meter diep . Met dikke betonnen muren, vloeren. Living is op de eerste verdieping, daar komt ook de telenet aansluiting binnen (kastje hangt aan buitenkant van het huis aan de straatkant). Tis een huurhuis en we huren via cohousing.

Wifi signaal moet drastisch worden verbeterd. Beneden op de begane grond is er bijna geen signaal, in de tuin zelf aan de achterkant van het huis al helemaal niet. Boven is er 3 streepjes signaal, maar aan de tuinkant boven is er ook een zeer slecht signaal.

Ik denk dat powerline adapter geen goede optie zal zijn, aangezien het elektriciteitsnetwerk er toch redelijk verouderd uitziet en ik lees overal dat powerline adapters juist niet goed werken op verouderde elektriciteitsnetwerken. Nu is er zowel op de begane als op de 2de verdieping een telefoon kabel getrokken, dus ik haal die (door ons ongebruikte) kabels er gewoon uit en ik trek dan door die gaten in de vloer/plafond een internetkabel en ik zet daar een accesspoint op.

Dit lijkt mij de beste oplossing.. wat denken jullie? En welke accesspoint zouden jullie aanraden met de telenet router (Model: CBN CH6643E). We zitten op een fiber 200 abonnement (200 Mbps down & 20 Mbps up)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee bedrade AP's, eentje op zolder en een op begane grond, lijkt me inderdaad beste, waarbij de AP boven aan tuinzijde moet zijn.

Mbt welke aan te raden zijn: dat hangt totaal af van je eisen en je budget.

- Welke performance wil je minimaal op iedere plek halen?
- Wat zijn de specs van de randapparatuur? (1x1 SiSo WiFi-n heeft een stuk meer signaal nodig om zelfde performance te halen dan 3x3 MiMo WiFi-ac)
- Wil je near-seamless handovers tussen AP's? Zo niet wil je in ieder geval centrale management van je WiFi?
- Wat mag het allemaal kosten?

Oslik blyat! Oslik!

• dumbledore
Kwa randapparatuur is eigenlijk van alles wat. We zitten hier met 5 in het huis en vaak mensen over de vloer, oude smartphones, oude laptops, nieuwe laptops, nieuwe smartphones.

Ik ben redelijk noob op dit gebied, near seamless handovers tussen AP's klinkt als dat je met je smartphone van boven naar de tuin loopt terwijl je Youtube filmpje aan het kijken bent dat hij dan vanzelf seamlessly switched naar de AP met beste signaal ofzo? Dat klinkt wel goed, dat is dus niet altijd zo? En als dat niet zo is betekent het dan dat je wifi anders wegvalt voor enkele seconde. Dat is natuurlijk vervelend, maar ik denk als de meerprijs heel veel meer is dat dit niet percé hoeft.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met centrale management van je wifi.

Kwa buget, hett liefst natuurlijk zo budget vriendelijk want wij zijn maar arme co-housers, maar aan de andere kant het moet wel gewoon goed werken dus het moet een beetje in evenwicht staan. We kunnen de kostprijs natuurlijk ook door 5 delen. Dus als we allemaal 40-50 euro betalen om beter wifi te hebben is dat wel goed denk ik. Ofwel 200-250 euro voor 2 accesspoints en een +- 30 meter aan kabel bijvoorbeeld?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dumbledore schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:43:
Kwa randapparatuur is eigenlijk van alles wat. We zitten hier met 5 in het huis en vaak mensen over de vloer, oude smartphones, oude laptops, nieuwe laptops, nieuwe smartphones.
OK, en wat moet de oudste, traagste van dat stel nog kunnen? Is het ophalen van mail of (traag) webbrowsen voldoende? Of moet het een Netflix HD stream aankunnen?
Ik ben redelijk noob op dit gebied, near seamless handovers tussen AP's klinkt als dat je met je smartphone van boven naar de tuin loopt terwijl je Youtube filmpje aan het kijken bent dat hij dan vanzelf seamlessly switched naar de AP met beste signaal ofzo? Dat klinkt wel goed, dat is dus niet altijd zo?
Neen. De WiFi specs laten de keuze van AP over aan de client en cliets doen dat in de regel niet slim. Buiten de specs om zijn er verschillende methodes om het alsnog te verbeteren.

Vervolgens zijn er zowel binnen als buiten specs manieren om de overstap zelf te versnellen.
En als dat niet zo is betekent het dan dat je wifi anders wegvalt voor enkele seconde. Dat is natuurlijk vervelend, maar ik denk als de meerprijs heel veel meer is dat dit niet percé hoeft.
Grootste probleem is niet eens dat WiFi uitvalt, maar dat je apparaat blijft plakken op een AP met slecht signaal terwijl er veel dichterbij een AP is met beter signaal ("sticky client"-probleem). Dat is zowel voor capaciteit van je netwerk als voor ervaring op het apparaat zelf funest.

Mbt impact van overstappen, dat hangt af van wat je ermee doet:
- bij webbrowsing merk je zelfs bij meerdere seconden niets tenzij je juist op dat moment een pagina probeert te laden.
- bij video merk je onderbrekingen enkel als ze langer duren dan de buffer. 1 seconde merk je doorgaans niet.
- bij voice-over-WiFi (Skype, Telenet Triiing-app) is buffering niet mogelijk en merk je onderbrekingen van 1/10 van een seconde (100ms) al.

Vertaald naar hardware: in het eerste geval voldoet in beginsel ieder combinatie van AP's. Om tweede niveau te bereiken wil je een goede implementatie van 802.11k, r en v - of vergelijkbaar. Dan zit je op niveua van Ubiquiti UniFi of beter. Om 100ms te halen heb je controlled WiFi nodig, waarvoor je instapmodellen van enterprise WiFi nodig hebt (denk aan Aerohive of Cisco Meraki).
Ik weet niet precies wat je bedoelt met centrale management van je wifi.
Wil je instellingen op elk van de drie apparaten apart moeten doen of op één plek in één UI?
Kwa buget, hett liefst natuurlijk zo budget vriendelijk want wij zijn maar arme co-housers, maar aan de andere kant het moet wel gewoon goed werken dus het moet een beetje in evenwicht staan. We kunnen de kostprijs natuurlijk ook door 5 delen. Dus als we allemaal 40-50 euro betalen om beter wifi te hebben is dat wel goed denk ik. Ofwel 200-250 euro voor 2 accesspoints en een +- 30 meter aan kabel bijvoorbeeld?
Dat is een budget waar je zeker wat mee moet kunnen zolang die 100ms handovers niet vereist zijn. Ik zou zelfs in dat geval aanraden om de WiFi op de (verouderde) Telenet modemrouter niet meer te gebruiken en een derde AP op 1e verdiep te gebruiken.

Dus:
3x UniFi AP AC Lite (~EUR 70/stuk, dus in totaal ~EUR 210)
Wat UTP.

Je krijgt dan overal 2x2 MiMo WiFi AC met centraal management en beperkte maar voor meeste (non-VoIP) toepassingen toereikende handovers tussen AP's.

Oslik blyat! Oslik!

• dumbledore
Thanks voor de heldere uitleg. Ik vroeg me af of het mogelijk is om in plaatst van 3x die unifi ap ac lite, 3x de Xiaoimi MI wifi v3 router te gebruiken: http://www.gearbest.com/wireless-routers/pp_497233.html

Dit is een stuk goedkoper, die router zou je toch kunnen instellen als 3 AP's? Of ga je dan het probleem hebben dat ze geen near seamless handovers hebben, daar kon ik niks over terug vinden op google..

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Ja hoor dat kan zeker! Maar ik dacht dat je een goed stabiel wifi netwerk wilde ;)

Xiaomi allemaal leuk en specs op papier ook prima maar een ubiquiti is rock solid, gewoon doen

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dumbledore schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:28:
Thanks voor de heldere uitleg. Ik vroeg me af of het mogelijk is om in plaatst van 3x die unifi ap ac lite, 3x de Xiaoimi MI wifi v3 router te gebruiken: http://www.gearbest.com/wireless-routers/pp_497233.html

Dit is een stuk goedkoper, die router zou je toch kunnen instellen als 3 AP's? Of ga je dan het probleem hebben dat ze geen near seamless handovers hebben, daar kon ik niks over terug vinden op google..
Ik kan er ook niets over vinden, wat meestal een teken is dat ze niets op dat vlak doen. Kan ook zijn dat alle documentatie in het Chinees is. Iig is de manual in het Chinees en de GUI ook, dus tenzij je erg sterk in de talen bent heb je de app nodig. Dat ding vraagt allerlei onnodige permissies, daarom alleen al zou het er mij niet inkomen.

Verder krijg je waar je voor betaalt. Die antennes zien er stoer uit, maar functioneel bieden ze geen meerwaarde tov de interne in de AC Lite. Problematischer: 100Mbps Ethernetpoorten. Ongeacht WiFi-specs ga je er dus niet meer dan 100Mbps aggregated overheen krijgen.
De firmware zou op basis van OpenWRT zijn, maar hoe dichtgetimmerd of niet is een tweede. Mijn ervaringen met Xiaomi telefoons is hoopvol wat dat betreft, maar dan loop je weer tegen UI language aan. Allicht dat je via SSH wel gewoon in het Engels kunt werken, als je tenminste kunt achterhalen hoe SSH open te zetten (en weet hoe daarmee te werken).

Oh, en mbt prijs: vergeet niet dat Gearbest prijzen ex importrechten en BTW vraagt en dat daar soms een flinke rekening van de douane overheen kan komen. Dan nog zullen de AP's goedkoper zijn dan de AC Lite,. maar het zal minder schelen.

Als je aanzienlijk meer tijd hebt dan geld zou dit een optie kunnen zijn, maar zowel de lage performance als de hoge graad van onzekerheid over functionaliteiten zouden voor mij no-nos zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• dumbledore
Ok, ik heb uiteindelijk toch 2 van die ubiquite ap-ac lites gekocht. Aangezien het huidige signaal van Telenet router toch nog redelijk ok is op verdieping 2. Ik heb er nu dus één hangen in mijn kamer op de begane grond (aan de tuinkant van het huis). En ik heb er één hangen in de living op verdieping 1 aan de straatkant (vlakbij waar de modem/router staat) maar hij hangt nu meer centraler en hoger (voor ook beter signaal verdieping 2 dacht ik dan). Mocht het signaal op verdieping 2 toch niet goed zijn kunnen we er altijd nog één bij hangen.

Even een kort vraagje voordat ik begin met software installatie.
- Moet ik ze 1 voor 1 installeren of kan ik ze het best alle 2 aan de modem/router zetten en dan de software installeren en instellen?
- Moet ik voordat ik begin de modem/router wifi uitschakelen?

Zondag ben ik vrij dus dan ga ik er wel ff voor zitten om het allemaal aan de praat te krijgen. Nu eerst naar bed want moet er morgen alweer om 5uur uit.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

lier

MikroTik nerd

Controler draai je op een pc of een (dedicated) server (of cloud key). Deze hoeft niet aan te staan, tenzij (en dat kan je prima vinden ;)). Alles in een keer aansluiten en goed configureren (auto voor kanaal en zendvermogen zijn de slechtste keuzes die je kan maken.

Probeer alles op zo'n laag zendvermogen als mogelijk in te stellen, overige tips kan je prima uit deze topics halen:
\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2
Unifi - Geen 3x3 MIMO 1300Mbps mogelijk met AC Pro

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dumbledore
No devices found, tweede stap in de wizard. Beide unifi's correct aangesloten, led brand wit op beide apparaten. Ik heb laptop aan kabel internet gehangen en AV tijdelijk disabled.. Nog steeds no devices found..

Wat nu?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hang ze tijdens installatie gewoon even allemaal bij elkaar in de buurt (zelde ruimte). Dan zie je alle apparaten/statusLEDs etc. en ren je je niet rot. Eerst installatie voltooien, dan oppakken en beste plek zoeken.

Andere suggestie; doe eens gek en pak de handleiding erbij ;) Daar staat heus wel in wat nu te doen.

Zelf onlangs een amplifi gekocht; dat bevalt super!

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 09-07-2017 14:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:23

lier

MikroTik nerd

De discovery tool gebruiken...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dumbledore
Ok, simpele reboot van laptop (na installatie controller) was de oplossing voor het niet herkennen. Nu werkt het al een paar dagen, wel met instellingen op 'auto'. Het is al een stuk sneller in ieder geval. Ik haal nu in de living en op mijn slaapkamer snelheden tussen de 20 en 22 megabytes per seconde als ik filmpje download. Met de telenet wifi kwam ik niet boven de 10 MB/s en op mijn slaapkamer zo dicht mogelijk bij de deur kon ik net 200 kb/s krijgen. Ook boven op de tweede verdiep is het signaal verbeterd van AP in de living. En we hebben nu ook overal goed en snel bereik in de achtertuin :)

Ik heb de firmwares geupdated naar laatste versies.

Nu een vraagje om wat te fine-tunen, ik lees veel dat instellingen op AUTO laten staan niet de beste keuze is. De vraag is nu welke dan wel. Ik heb al zo'n RF-environment scans gedraaid maar ik snap niet helemaal hoe ik het resultaat moet interpreteren. Lower is better staat er bij, dat is duidelijk lijkt me, de minste gevulde channels zou je het best kunnen gebruiken. Maar als je dan bij configuration kijkt heb je ook nog channel width en transmit power, wat moet ik daar het best instellen?

Hier resultaten van RF-environment scans:
Downstairs
Afbeeldingslocatie: https://i275.photobucket.com/albums/jj290/dumbl3/FORUM/Downstairs_2G_zpsnffcylzb.png-Afbeeldingslocatie: https://i275.photobucket.com/albums/jj290/dumbl3/FORUM/Downstairs_5G_zps3vu8mwe0.png

--
Living
Afbeeldingslocatie: https://i275.photobucket.com/albums/jj290/dumbl3/FORUM/Living_2G_zpsxim15ypc.png-Afbeeldingslocatie: https://i275.photobucket.com/albums/jj290/dumbl3/FORUM/Living_5G_zpsfalyykh7.png

Configuration menu:
Afbeeldingslocatie: https://i275.photobucket.com/albums/jj290/dumbl3/FORUM/config_menu_zpsektodmsd.png
Pagina: 1