Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:14
Het lukt mij maar niet om mijn Macbook Pro 15" (Mid 2015) te laten verbinding met de Unifi AC Pro access point. Als ik naast de AP zit of op 5 meter afstand maakt mijn Macbook geen connectie op 1300Mbps.
Het hoogste is 1053 Mbps, als ik er naast zit, op 5 meter afstand sprint deze heletijd tussen 585, 702, 867Mbps s.
Ik ben de enige hier met 5Ghz en zie maar 3 x 2.4Ghz SSID's

Ik heb een Synology AC 2600 en Airport Exrteme geprobeerd en deze verbind gelijk netjes op 1300 Mbps.
Andere kanalen reeds geprobeerd zonder resultaat
Verschilende transmit power al geprobeerd zonder resultaat.
Macbook wifi netwerken verwijderd + network .plist files zonder resultaat.
Unifi support heeft ook geen idee...

Waar ligt dit nou aan?? 8)7

Configuratie:

Wireless Networks > WLAN Groups:

-WLAN24:
Security: WPA2 Personal
WPA Mode: WPA2 Only
Security: AES/CCMP Only

-WLAN5:
Security: WPA2 Personal
WPA Mode: WPA2 Only
Security: AES/CCMP Only

De rest van de settings zijn default.

AP #1 Settings:

RADIO 2G (11N/B/G)
Channel Width: HT20
Channel: 1
Transmit power: Medium
Minimum RSSI: -

RADIO 2G (11N/B/G):
Channel Width: VHT80
Channel: 36

WLAN 2G (11N/B/G): WLAN24
Overide: geen

WLAN 5G (11N/A/AC): WLAN5

Band Steering: off

AP #2 Settings:

RADIO 2G (11N/B/G)
Channel Width: HT20
Channel: 6

RADIO 2G (11N/B/G):
Channel: 52

WLAN 2G (11N/B/G): WLAN24

WLAN 5G (11N/A/AC): WLAN5

Band Steering: off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Unifi's werken het best als ze aan het plafond hangen, hoe staat/hangt jouw accesspoint?
Kan je beide accesspoints een keer resetten (via ssh) en vervolgens reprovisionen?
Kan je bandsteering aan zetten?
Kan je op de client het netwerk vergeten en opnieuw aanmaken?
Heb je andere clients die wel de snelheid halen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@lier

Unifi's werken het best als ze aan het plafond hangen, hoe staat/hangt jouw accesspoint?
Deze ligt op een dressoir tafeltje, ik heb geen utp naar het plafond liggen deze pvs buizen zijn al bezet door stroomkabels.

Kan je beide accesspoints een keer resetten (via ssh) en vervolgens reprovisionen?
Al een keer gedaan, zonder succes.

Kan je bandsteering aan zetten?
Heeft geen zin want ik heb 2 aparte SSID namen, 1 voor 2.4 en 1 voor 5 Ghz en dan hoeft band steering niet.

Kan je op de client het netwerk vergeten en opnieuw aanmaken?
Al een keer gedaan maar geen verschi,. zelfs met 1 SSID met alleen 5Ghz helpt ook niet.

Heb je andere clients die wel de snelheid halen?
Ik heb maar 1 Macbook Pro welke 3x3 MIMO, het rare is dat andere routers in AP mode welke 1300 doen met mij Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14
Leg het AP is op een vloer/muur of plafond. MiMo heeft namelijk erg baat bij een multipath omgeving. Dat is wat makkelijker verkrijgbaar mits gemonteerd aan muur/plafond. Het kan goed zijn dat Ubiquiti de antenna's (/plaatsing) geoptimaliseerd heeft voor dergelijke scenario's en het mogelijk beter werkt zo. (zoals @lier al aangaf).

[ Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 01-07-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@AndRo555 Ook al zet ik me Macbook naast de AP word het niet echt beter, 1052 Mpps

MacOS High Sierra geprobeerd, zelfde probleem.

Andere router in AP mode en gewoon connecten op 1300Mbps, Unifi hardware is gewoon ruk lijkt het..
Vervangend model AC Pro uit 2017 precies het zelfde, nog nooit zo'n slechte wifi oplossing gehad..

[ Voor 59% gewijzigd door Samplex op 02-07-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Het gaat hem niet om hem naast de MacBook te zetten maar tegen een muur/plafond (of vloer) waar je normaal gezien een Unifi AP zou ophangen. Als het dan wel werkt weet je waar het aan ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door AndRo555 op 02-07-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En hoe heb je dit gemeten want volgens mij hebben ze allemaal alleen maar een gigabit ethernet poort? Is de software waar je mee meet wel betrouwbaar?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik test nog niet de throughput, ik bekijk gewoon details info van mijn wifi connectie.
Zolang deze zo laag verbind met de AP is is de throughput ook laag..

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2czei38.png

[ Voor 15% gewijzigd door Samplex op 02-07-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
zet je kanaal eens op 100-120 achtigs... daarmee mag ie geloof ik de volle 1w uitstralen (tov 500mw in kanaal 36)
rssi -63 is ook niet echt n vetpot , dat heel ik door 1 muur nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@ijske Ik heb alle kanalen al geprobeerd maar het zelfde resultaat.

Ben de enige met 5Ghz hier, woon op een hoekhuis, snap dus niet waar die hoge rssi vandaan komt..

Ook krijg ik een betere rssi word de snleheid er niet beter, ook met mcs index 9..
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/678j2w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samplex schreef op zondag 2 juli 2017 @ 11:44:
Ik test nog niet de throughput, ik bekijk gewoon details info van mijn wifi connectie.
Zolang deze zo laag verbind met de AP is is de throughput ook laag..

[afbeelding]
Kan het niet zo zijn dat hij zo laag verbind omdat het geen zin heeft om een snellere verbinding op te zetten? Dus iets met energieopties waardoor de verbindingssnelheid "laag" blijft omdat je de hoge snelheid niet nodig hebt, en daarnaast dat energie bespaart. Wellicht dat je dus wel een betere snelheid onderhandeld op het moment dat de Macbook op stroom is aangesloten? (als dat niet al het geval was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik heb m juist op stroom, geen power management opties..

Consumenten routers in AP mode presteren nog beter dan een Enterprise merk :(

[ Voor 4% gewijzigd door Samplex op 02-07-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Samplex schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:22:
@ijske Ik heb alle kanalen al geprobeerd maar het zelfde resultaat.

Ben de enige met 5Ghz hier, woon op een hoekhuis, snap dus niet waar die hoge rssi vandaan komt..

Ook krijg ik een betere rssi word de snleheid er niet beter, ook met mcs index 9..
[afbeelding]
Noise is vrij hoog. Normaal gezien zou dat -94 a -95dBm. In je screenshots heb je 4 tot 8 keer zoveel noise....
Ik schat de kans groot in dat als je ook echt throughput gaat testen dat de verschillen tussen Unifi en de andere AP's niet zo groot zal zijn als de PHY rates doen geloven. (bit errors etc.)
Samplex schreef op zondag 2 juli 2017 @ 12:47:
Ik heb m juist op stroom, geen power management opties..

Consumenten routers in AP mode presteren nog beter dan een Enterprise merk :(
Heb je nu al geprobeerd met het AP op een oppervlak (muur/vloer/plafond)?
(hint: consumenten AP's hebben andere design goals dan enterprise)

[ Voor 9% gewijzigd door AndRo555 op 02-07-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Ik moet m helaas vasthouden want ik kan m niet aan t plafond bevestigen. Als ik dan de recording terug kijk zie ik alleen de rrsi verbeteren. Speed gaat niet hoger dan 867mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
En juist op de vloer? RSSI is niet meer zo relevant eens dat boven een bepaalde waarde zit (die je in de zelfde ruimte op 5GHz sowieso wel haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Op de vloer het zelfde resultaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Dan ben ik wel eens benieuwd wat het verschil in effectieve throughput (bv. gemeten met iperf) is tussen MacBook + Unifi vs. MacBook + andere AP's.

[ Voor 3% gewijzigd door AndRo555 op 02-07-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Samplex schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 18:23:
Het lukt mij maar niet om mijn Macbook Pro 15" (Mid 2015) te laten verbinding met de Unifi AC Pro access point. Als ik naast de AP zit of op 5 meter afstand maakt mijn Macbook geen connectie op 1300Mbps.
Het hoogste is 1053 Mbps
Dan is je topictitel alvast onwaar, aangezien alles boven de 867Mbps link rate wel degelijk 3x3 MiMo betreft.

Zie o.a.:
Wikipedia: IEEE 802.11ac
, als ik er naast zit, op 5 meter afstand sprint deze heletijd tussen 585, 702, 867Mbps s.
Ik ben de enige hier met 5Ghz en zie maar 3 x 2.4Ghz SSID's

Ik heb een Synology AC 2600 en Airport Exrteme geprobeerd en deze verbind gelijk netjes op 1300 Mbps.
Andere kanalen reeds geprobeerd zonder resultaat
Zaten die andere AP's op dezelfde kanalen te werken of stieken op de high-power 5GHz-kanalen (>100)?
Verschilende transmit power al geprobeerd zonder resultaat.
Macbook wifi netwerken verwijderd + network .plist files zonder resultaat.
Unifi support heeft ook geen idee...

Waar ligt dit nou aan?? 8)7
Allereerst: voor je je helemaal in een bocht wringt: link rate zegt absoluut niet alles. Het is ook een wisselwerking tussen AP en client. De ene is wat conservatiever ingesteld dan de andere.

Daarnaast: Jouw MacBook Pro heeft een Broadcom BCM4360 chip aan boord. De laatste generatie AirPort Extreme ook. De Synology AC2600 heeft een Qualcomm Atheros QCA9984. De AC Pro heeft een QCA9880. Kan zijn dat de QCA9880 (of iig z'n firmware) net iets voorzichtiger is met een BCM client.
[...]

De rest van de settings zijn default.
Dat maakt ze niet automatisch goed...

Zo valt me op dat die 1053Mbps link rate o.a. code is voor long guard intervals. Met short guard intervals (400ns) zou dat 1170Mbps zijn.
[...]

RADIO 2G (11N/B/G):
Channel: 36
Volgens mij bedoel je hier 5G, niet 2G. In ieder geval is channel 36 de slechtste keuze die je kunt maken, aangezien dat non-DFS is en bovendien ook kanaal waarnaar DFS-capable apparaten defaulten als ze een DFS event hebben. Plus het zit (net zoals 52 waar die andere AP op zit) in de low-power UNII-I/IIa 5GHz sub-bands. Beter kies je kanalen in de high-power UNII-IIc sub-band (100-140). Je zou bijvoorbeeld 100 en 116 kunnen nemen. Hou er rekening mee dat met 80MHz kanaalbreedte 116 valt in de weerradarkanalen, dus de AP kan daar pas na 10 minuten scannen op radar op zenden. Geduld hebben na een reboot is dan dus het devies.

Maar goed, bottom line: wat kun je in vredesnaam wel met een link rate van 1300Mbps dat je niet kunt met een link rate van 585Mbps? Ik zou me pas druk maken als je functionele problemen hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1