Markos schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:59:
[...]
Ik had wel de kernel file geflasht maar met fastboot geef je dan toch aan in welke partitie? (Ik gebruik adb normaal gesproken niet)
Ik had dus dit gedaan:
fastboot flash recovery blu_spark_r161-oos-pie_op5-op5t_2b876d534.zip
En daardoor werkte mijn recovery niet meer. Dus erna de blu_spart recovery.img geflashed op dezelfde manier.
Betekent het dus wanneer je
fastboot flash recovery naam.ext doet, dat je slechts die partitie (recovery) flasht? En ik dus in mijn geval niet de kernel geflasht heb maar een foutieve bestand de recovery had geflasht?
Ik heb verder niets meer van kernel geflasht.
(beetje vaag maar weet niet hoe ik het beter kan uitleggen)
Misschien ben ik spuit 11, maar ik voelde toch de behoefte om e.e.a. toe te lichten, voor als iemand anders dit leest.
Een recovery is nooit een .zip bestand, maar een .img (image) bestand. Dit komt doordat de recovery partitie geen filesysteem is met bestanden en mapjes. Het is een stuk code dat de telefoon van begin tot eind leest zodra je het opstart. Zodra je daar iets flasht dat je telefoon niet vanaf het beginpunt kan lezen, dan loopt hij vast. Met
fastboot flash [NAAM PARTITIE] [BESTAND.img]
schrijf je een specifieke partitie vanaf het beginpunt over met het bestand dat jij opgeeft, zodat alle informatie op precies de juiste plek staat. Mocht je ouder zijn dan 30: een .img bestand lijkt een beetje op een casettebandje dat je van begin tot eind afspeelt :-), terwijl een .zip file meer lijkt op een geheugenstick waarbij je zelf kunt bepalen op welke volgorde je je muziek afspeelt.
Verder werkt niet elke recovery met elke Android versie. Android Pie heeft een iets andere partitionering (=indeling van het geheugen) als Android Oreo, waardoor een recovery voor Oreo niet per se werkt op Pie en vice versa. Dit staat uitgebreid beschreven op het officiële OnePlus 5 topic op XDA. Ik gebruik zelf siankatabg, omdat die op beide werkt - en ik dus kon upgraden van Oreo naar Pie. siankatabg heeft ook een nadeel, omdat je uit de officiële OOS zip files een bestand genaamd compatibility.zip moet verwijderen. blu_spark kan dat bestand negeren, maar die werkt weer niet met Oreo.
Kernels flashen doe ik eigenlijk nooit, dus ik weet niet of dat een image of een zip file is. Volgens mij is een kernel onderdeel van de /boot partitie. Je zou dus een boot.img kunnen flashen (die de partitie overschijft) of een kernel.zip (die de kernel op de juiste plek op de juiste partitie zet). Maar dat weet iemand anders vast wel.